تاریخ انتشار : دوشنبه 26 آذر 1397 - 13:43
کد خبر : 52031

رفتار مقامات تفلیس قابل قبول نیست

آرمان شرق:سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر ظریف به قطر برای شرکت در نشست بین‌المللی دوحه اظهار کرد: در حاشیه این سفر وزیر امورخارجه رایزنی‌ها و تبادل نظرهای مفید و سازنده‌ای با مقامات عالیرتبه قطر داشت . به گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا، بهرام قاسمی صبح روز دوشنبه در نشست

آرمان شرق:سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر ظریف به قطر برای شرکت در نشست بین‌المللی دوحه اظهار کرد: در حاشیه این سفر وزیر امورخارجه رایزنی‌ها و تبادل نظرهای مفید و سازنده‌ای با مقامات عالیرتبه قطر داشت .

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایسنا، بهرام قاسمی صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه در ساز و کار مالی اروپا قرار است  کشورهای اروپایی در ازای پول نفت ایران فقط نیازهای دارویی و غذایی ایران را تامین کنند، گفت: این سازوکار صرفا  برای تامین داروها و مواد غذایی تعریف نشده است و مجموعه‌ای از مبادلات  و همکاری‌های اقتصادی ، صنعتی و حتی سرمایه‌گذاری  را باید در بر بگیرد .

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین اقدامات وزارت امور خارجه جهت دفاع از حقوق شهروندان ایرانی که به گرجستان سفر می‌کنند و این که علی‌رغم این که سفیر گرجستان در ایران دو بار به وزارت امور خارجه احضار شده است و همچنین سفیر ایران در تفلیس با برخی از مقامات گرجستان از جمله وزیر امور خارجه این  کشور در رابطه با این موضوع رایزنی کرده است،  ولی هم چنان خبرها حاکی از برخورد نامناسب با شهروندان ایرانی در مرزهای گرجستان است، اظهار کرد: با توجه به روابط حسنه ای که بین ایران و گرجستان وجود دارد ما انتظار این نوع برخوردهای نامناسب را نداشتیم و این نوع برخوردها با شهروندان ایرانی برای ما تعجب‌برانگیز بود.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق شهروندان خود در نقاط مختلف جهان، گفت‌: ما اتفاقات رخ داده برای شهروندان ایرانی در گرجستان و مبادی ورودی به این کشور را مورد بررسی قرار دادیم در تفلیس و تهران تلاش های بسیاری را انجام داده‌ایم تا این مشکل حل شود . در این چارچوب رایزنی هایی نیز با مقامات گرجستانی انجام شده است و این پرونده همچنان به صورت جدی برای ما مفتوح است و ما در حال پیگیری آن هستیم. مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و به صورت روزانه در تهران و تفلیس این موضوع را دنبال می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان، تاکید کرد: این نوع رفتار از سوی مقامات مرزبانی تفلیس قابل قبول نیست. مقامات سیاسی این کشور در مورد این نوع برخوردها اظهار نگرانی کرده‌اند و تاکید کرده‌اند که این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

وی ادامه‌ داد: ما در داخل کشور تمهیداتی را در این زمینه  مورد بررسی قرار داده ایم و طی یکی  دو هفته‌ آینده اقداماتی را انجام می‌دهیم  و در فضای دیگری با دولتمردان گرجستان در این خصوص صحبت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که حقوق شهروندان ایرانی مخدوش شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه‌ خاطرنشان کرد: در همین زمینه جلسات متعددی را با ارگان های ذی ربط در داخل کشور برگزار کرده‌ایم. موضوع را بررسی کرده و همان طور که گفتم این پرونده برای ما مفتوح است.

بهرام قاسمی ادامه‌ داد: اما در کنار تمامی این سخنان ما متاسفانه شاهد وجود برخی از گروه ها و شرکت های سودجو هستیم که از فرصت لغو روادید بین دو کشور سوءاستفاده می‌کنند و با دروغ  و دغل و دادن وعده‌های نادرست نسبت به گمراه کردن برخی از هموطنان برای گرفتن یکسری امتیازات در داخل گرجستان ، اقدام کرده‌اند و ما روی این موضوع در حال بررسی هستیم و آن را نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه‌ داد: من همان طور که پیش از این نیز تاکید کرده بودم امروز نیز تاکید می‌کنم که اگر ایرانیان اجباری در حال‌ حاضر برای رفتن به گرجستان را ندارند برای سفر به این کشور تامل کنند تا این موضوع فیصله پیدا کند. ما تصور داریم که دولت گرجستان با توجه به نوع روابط دو کشور اقدامات لازم را برای حل این موضوع انجام می‌دهد و ما نیز اقدامات لازم را برای دفاع از حقوق شهروندانمان انجام خواهیم داد. من همچنین در همین جا از شهروندان کشورمان این را می‌خواهم که قبل از سفر به هر کشوری حتما قوانین آن کشور را مورد مطالعه قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه‌ در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که برایان هوک یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در ویدیویی اعلام کرده است که بحث اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا را دولت این کشور مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد و این که این مقدار به چه میزان با قوانین بین‌المللی مغایر است، گفت‌: ایشان حرف‌های بی ربط می زند و خیلی نباید جدی بگیریم. حرف‌های بی ربط یک فرد غیر ایرانی که تلاش می‌کند هر لحظه مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند شاید ماموریت ایشان ایجاد یک جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی در مقابل اراده ملت ایران است و همان طور که گفتم فکر می‌کنم نباید به حرف‌های ایشان که زیاد صحبت می‌کنند توجه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه  همچنین در مورد اخبار منتشر شده در رابطه با احتمال حمله قریب الوقوع دولت ترکیه به شمال سوریه و شرق فرات و نگاه ایران نسبت به این موضوع، تصریح کرد: هنوز اقدام نظامی صورت نگرفته است و آن چه که در این زمینه  مطرح است بیشتر چیزی است که در خبرها منتشر شده است و این که اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر را ما نمی دانیم.

وی خاطر نشان کرد: موضع ما در مورد بحث سوریه  و واقعیت‌های این کشور یک موضع شفاف و روشن است و بارها این مواضع را اعلام کرده‌ایم.

قاسمی اضافه کرد: ما معتقد هستیم که هیچ کشوری بدون اجازه دولت مرکزی سوریه نباید اقدامی در درون خاک سوریه انجام دهد و باید برای هر اقدامی با دولت سوریه هماهنگی صورت بگیرد و مجوز دولت مرکزی سوریه اخذ شود. این سیاست کلی ما است و اگر چنین موضوعی رعایت نشود، می‌تواند وضعیت سوریه و تلاش هایی که برای حل بحران سوریه با توجه به مکانیزم روند آستانه انجام شده است را با مشکلاتی مواجه کند.

وی با مثبت ارزیابی کردن روند آستانه و پیشرفت های حاصل شده در آن، گفت‌: ما در نقطه همکاری‌های خوبی قرار داریم و امیدواریم که این روند مثبت ادامه‌ داشته باشد. از دیگر سو دوستان در ترکیه با واقعیت های منطقه و سوریه آگاه هستند. ما با آنها در تماس و رایزنی قرار داریم و این رایزنی ها ادامه‌ دارد .

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.