تاریخ انتشار : دوشنبه 12 آذر 1397 - 21:15
کد خبر : 50236

حاشیه ای بر انتشار لیست جنجالی و متلک پرانی سلبریتی‌ها

حاشیه ای بر انتشار لیست جنجالی و متلک پرانی سلبریتی‌ها

آرمان شرق–رضا رئیسی: به هنگام شعار و ارائه پند و اندرز و توصیه از مسئولین گرفته تا چهره های شاخص اجتماعی و سیاسی و هنری و فرهنگی همه ما خود را عصاره فضایل و خصایل نیکو پنداشته و عطف به همین پرنسیب، از نقدپذیری و مدارا و تساهل و تسامح با منتقد نیز داد سخن

آرمان شرقرضا رئیسی: به هنگام شعار و ارائه پند و اندرز و توصیه از مسئولین گرفته تا چهره های شاخص اجتماعی و سیاسی و هنری و فرهنگی همه ما خود را عصاره فضایل و خصایل نیکو پنداشته و عطف به همین پرنسیب، از نقدپذیری و مدارا و تساهل و تسامح با منتقد نیز داد سخن می دهیم اما وای به برهه و زمانی که کسی خدای ناکرده زبان به انتقاد و نقد ما گشوده و حرفی خلاف میل ما را بازگو کند! گویی طوفانی به پا شده و به خروش می آییم که ای فلانی به چه حقی حرفی زدی که به گوشه ردای ما برخورده و دل ما را به درد آوردی!

به گزارش آرمان شرق، حالا حکایت انتشار لیست سلبریتی های دو تابعیتی هم مصداق همین موضوع شده است. پس از آنکه یکی از روزنامه ها این لیست را انتشار داد، بخش خبری پرحاشیه ۲۰:۳۰ که رویکرد و نگرش سیاسی یکسویه آن همواره مورد انتقاد بوده این بار گریزی به عرصه فرهنگ و هنر زده و با مسرت فراوان این لیست را باز نشر داد و در ضمن آن کنایه هایی را متوجه این افراد کرده و موضوع را بیش از پیش داغ کرد، این فعل و انفعال البته بی پاسخ نمانده و تنی چند از افراد لیست مذکور یا وابستگان نسبی آنان در فضای مجازی زبان به انتقاد گشوده و متلک های نیمه آبداری! را نثار  دست اندرکاران این بخش خبری کردند اما نکته مورد اشاره در این مقال به همین واکنش ها باز می گردد!

اصل موضوع البته چیز عجیب و غریبی نیست، لیستی از بازیگران و هنرپیشه هایی که مقیم خارج از کشور هستند یا برای اخذ اقامت دول خارجی فرزندان خود را در یکی از ممالک راقیه و توسعه یافته به دنیا آورده اند، انتشار یافته و البته که این نکته چندان پنهان نبوده و در چند سال اخیر نیز شاهد رواج آن در میان قشر برخوردار یا بهتر بگوییم بسیار برخوردار جامعه بوده ایم اما چرا این موضوع جنجالی شده و این حد از واکنش را داشته است؟!

ستاره های هنری یا سلبریتی ها افراد مورد توجه عموم مردم هستند و اخبار و حواشی اطراف آنان بازتاب های فراوانی در رسانه ها یافته و به قول ما اهالی رسانه ارزش خبری بالایی دارند و طبیعی است که این لیست نیز پر توجه و مورد دقت افکار عمومی باشد اما در این میان لحاظ چند نکته خالی از لطف نیست.

اول آنکه، رویکرد یکسویه و گرایش جانبدارانه صدا و سیما در ارائه اخبار، امر امروزی و دیروزی نیست و چندین دهه است که در این رسانه باب است و همگان به میل یا اجبار آن را پذیرفته و به آن عادت کرده اند! و نکته اینجاست که عزیزان هنرمند چرا اکنون که نام آنان به میان آمده یادشان افتاده که زبان به انتقاد گشوده و اهالی این بخش خبری رسانه ملی را مورد لطف و عنایت قرار دهند، سلبریتی هایی که گاها شاهد آن هستیم که خارج از حیطه تخصصی و هنری خود در قبال بسیاری از مسائل اجتماعی و حتی سیاسی به اظهار نظر می پردازند و حال انتظار دارند که کسی نازک تر از گل به آنها نگوید!

دوم آنکه، قطع به یقین موضوع روز جامعه ما و مشکلات عدیده آن اخذ اقامت فلان هنرپیشه و زندگی بهمان هنرمند در خارج از کشور نیست و حتی چنین موضوعی اولویت چندم هم نبوده و نمی تواند باشد و از اساس حیطه شخصی زندگی افراد هم مقوله ای نیست که چندان ارتباطی به دیگران داشته باشد اما به هر تقدیر چنین لیستی انتشار یافته و از آن سخن گفته شده و تبدیل به خبر روز شده است! خوب حالا اگر چنین موضوعی از منظر این هنرمندان ارتباطی با صدا و سیما نداشته و آنان اصل انتشار آن را ( که بر اساس رویکرد رسانه ای و فقدان محرمانه بودن این خبر و عادات و سبک زندگی هنرمندان شناخته شده و میل عمومی به دریافت اطلاعات از این موضوع، محل ایراد نیست) مذموم و کار نادرستی می دانند، راهکارش ارائه ادله در حفظ حریم خصوصی و دفاع منطقی از این سبک زندگی در رسانه های این روزها پر مخاطب هر یک از این هنرمندان در فضای مجازی است نه آنکه ملغمه ای از کنایه و متلک را نثار انتشار دهندگان این خبر که بر اساس اصول حرفه ای کار خود مرتکب خطایی نشده اند، کنند.

سوم آنکه، و اما.. نکته جالب جانمایه واکنش ها و متلک هایی است که این هنرمندان عزیز بدان اشاراتی داشته اند. اینکه مملکت گل و بلبل است و ما فلان و بهمان مشکلات را داریم و اوضاع اقتصادی تا اعتبار پاسپورت ایرانی وضعیت فاجعه باری دارد و اگر مرد هستید بفرمایید اینها را درست کنید! نه اینکه به ما بپردازید! خوب عزیز دل، ای هنرمند والا مقام، باید این مثل قدیمی را برای شما بازگو کرد : « از کرامات استاد ما چه عجب، که پنج انگشت را گفت یک وجب!» کیست که این مشکلات را نداند و بدان واقف نباشد؟ شما چرا در جواب به انتشار این لیست (فارغ از اینکه درست یا غلط است و بدور از هرگونه ارزش گذاری) آسمان و ریسمان میبافی؟مثلا این لیست انتشار نمی یافت دردی از کشور درمان می شد یا از اساس این سبک زندگی شما چه ارتباطی با اعتبار پاسپورت ایرانی دارد؟

نقد در واقع آن است که یک فرد شناخته شده و مطرح در افکار عمومی می بایست حدی از خویشتن داری، شعور فرهنگی و اجتماعی خود را در رفتارورزی خود انعکاس دهد نه آنکه همانند کودکان خرد به لج و لجبازی دست زده و در پاسخ به انتشار لیست جنجالی، های را با هوی جواب داده و  به متلک پرانی پرداخته و از آن بدتر آسمان و ریسمان بافته و به موضوعاتی ارجاع دهد که هیچ ارتباطی با این نکته ندارد!

مشکل اقتصادی داریم، در تنگنای معیشتی هستیم با فشار بین المللی مواجه ایم و …….. اما شما برای اینکه به طرف مقابلت پاسخ بدهی و به آن کنایه بزنی لازم نیست از این نکات مایه بگذاری، شما خیلی منطقی و درست پاسخ طرفت را بده و مخاطب هم به خوبی با درک بالا و شعور خود سره از ناسره را شناخته و می داند که چه کسی درست می گوید!

وقتی شما به عنوان یک چهره خاص و مورد توجه اینگونه واکنش نشان میدهی، غیر مستقیم و مستقیم به جامعه القا می کنی که به جای نقد پذیری یا پاسخ دهی منطقی به سمت بگو و مگوهای بی ارزش در مواجه با نقد های واصله رفتهه و عصبی گونه به مواجهه با انتقادات بروند، ایراد کار اینجاست والا که ماهیت افراد و رسانه های مختلف بر اهل نظر پوشیده نیست!

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.