تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1397 - 20:34
کد خبر : 36286

آدرس های انحرافی و کمپین‌های باسمه ای مبارزه با فساد!

آدرس های انحرافی و کمپین‌های باسمه ای مبارزه با فساد!

آرمان شرق- رضا رئیسی: یک جمله کلیدی و مشهور در افواه عمومی داریم با این عنوان که برای ضربه زدن به یک تفکر، یک آموزه، یک اتفاق مهم یک تلاش مثبت و یک چهره و شخصیت ممتاز ،کافی است تنها از او بد دفاع کنید ، این دفاع نابخردانه و نادرست فراتر و عمیق تر

آرمان شرق- رضا رئیسی: یک جمله کلیدی و مشهور در افواه عمومی داریم با این عنوان که برای ضربه زدن به یک تفکر، یک آموزه، یک اتفاق مهم یک تلاش مثبت و یک چهره و شخصیت ممتاز ،کافی است تنها از او بد دفاع کنید ، این دفاع نابخردانه و نادرست فراتر و عمیق تر از هر دشمن و تخریب گری، ذات و ماهیت آن گزینه و گزاره مثبت را تحت هجوم و صدمه قرار می دهد و آن مسیر مثبت را به کژراهه رهنمون و مخدوش می کند، مبارزه با فساد گزینه و گزاره ای است که همگان بر آن متفق القول هستند و بدان تاکید و اصرار دارند اما نکته آنجاست که گاه عده ای با آدرس های انحرافی و رویکردهای باسمه ای و فاقد ارزش هر چند به ظاهر علیه فساد به مبارزه می پردازند اما این مسیر را بیش از هر چیز دیگری به انحراف برده و اذهان عمومی را نسبت به آن مخدوش می کند.

به گزارش آرمان شرق، در کشور ما گویی برخی خوب نبض افکار عمومی را شناخته و عطف به همین شناخت راه های به انحراف بری آن را نیز بلد هستند، به عنوان مثال هر گاه بحث مبارزه با فساد در جامعه نضج گرفته و مورد توجه افکار عمومی قرار دارد، عده ای بلافاصله آدرس های جالب توجه و عوام پسندانه ای از فساد فلان شخصیت سیاسی و یا فرزندان و بستگان او می دهند، به عنوان مثال می گویند آقای فلانی وزیر و وکیل یک برج در فلان نقطه تهران دارد یا فرزند وی صاحب چند ویلا هست و از این دست سخنان، در حالیکه هر عقل سلیم و هر فرد آگاه و عمیقی می داند که مسئول مورد نظر اگر هم فاسد باشد، هیچ گاه نمی آید خانه و برج و فلان را به نام خود یا نزدیکان سببی کند و چنین گاف بزرگی بدهد و اگر کسی در این رسته و رده فاسد باشد، راه های پنهان کاری را به خوبی می داند و حلقه هایی در اطراف خود برای پوشش و رد گم کنی دارد که نیاید فلان ملک را به نام خود کند.

اما چرا این شایعات مطرح می شود؟ برای اینکه اذهان از برخورد ریشه ای و نظامند با فساد و ریشه های آن و عرصه های فساد زا و فساد پرور منحرف شود و چون عوام هم علاقمند به درج و نشر این اخبار بوده و به دلایل مختلف از انتشار این اخبار و بازنشر آن لذت می برند و به لحاظ روانی ارضا می شوند، این شایعات دامن زده می شود و …

حال در جدیدترین نمونه از این دست، اخیرا شاهد آن بوده ایم که کمپینی با عنوان #فرزندت_کجاست راه افتاده تا مشخص شود که فرزند فلان مقام و بهمان مسئول کجاست و به چه کاری مشغول است و از این منظر مثلا رانت خوری فرزندان مسئولان و ژنهای خوب مشخص شود!

بسیاری از مسئولان هم به این کمپین پیوسته و توضیح می دهند که چند فرزند دارند و این فرزندان در کجا مشغول کار هستند… نکته ای که از چند زوایه محل تامل است.

اول آنکه اگر فرزند مسئولی برخوردار از رانت و یا تخلف باشد به طور قطع به یقین و بسیار واضح و مبرهن آن را در قالب عنوان و شغل رسمی خود انجام نمی دهد که با انتشار اطلاعات پیرامون شغل وی به انحراف و فساد وی بتوان دست یافت!

دوم آنکه، اینکه فرزند یک مقام و مسئول در کجا زندگی می کند یا به چه شغلی مشغول است، چه کمک ساختاری و ریشه ای در مبارزه با فساد دارد و آیا این قدامات مصداق به انحراف بری یک موضوع مهم و کلیدی و لوث کردن اصل موضوع مبارزه با فساد نیست؟ و مهم تر آنکه فرزند هر مقام و مسئولی همانند هر شهروند دیگری حق دارد که شغل و محل زندگی خود را برگزیده و از اساس این پرسشگری محل مناقشه و ایراد است

سوم آنکه، همانگونه که شاهد بوده ایم تمام مدیران و مسئولان پیوسته به این کمپین گفته اند که فرزندشان دانشجو است یا کارمند یا بیکار و یا حتی چوپان! خوب یک مخاطب عادی به طور طبیعی از این پاسخ ها قانع نشده و اتفاقا ذهنیت وی نسبت به آن مسئول مخدوش شده و او را در خودآگاه و یا ناخودآگاه خود متم به دروغ گویی و ریاکاری می کند، حتی اگر همه آنها درست و واقعی پاسخ داده باشند.

چهارم آنکه، راهکار مبارزه با فساد این برخوردهای سطحی و باسمه ای و تبلیغاتی نیست و این نکته هیچ دردی نه از کشور و مردم دوا می کند و نه مبارزه با فساد را سامان می دهد.

کاش به جای این رویکردهای شعاری و تبلیغاتی، کارنامه مجموعه و سازمان و موسسه و نهاد، تحت امر وی مورد مداقه و بررسی دقیق قرار می گرفت و آنگاه از تطبیق ورودی و خروجی بر اهالی فن مشخص می شد که این آقای مدیر و مسئول در مدت تصدی سمت ها چگونه عمل کرده و چه در چنته داشته است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.