• امروز : دوشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۱
  • برابر با : Monday - 23 May - 2022
0
محمد رستگاری در گفت و گو با آرمان شرق:

اراضی همجوار تهران به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند/اعتبارات پاسخگوی مبارز با معضل آلودگی هوا نیست/مهم‌ترین مولفه های مقابله با آلودگی هوا

  • کد خبر : 24789
  • ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
اراضی همجوار تهران به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند/اعتبارات پاسخگوی مبارز با معضل آلودگی هوا نیست/مهم‌ترین مولفه های مقابله با آلودگی هوا

آرمان شرق-علیرضا پورحسین:امسال شمار روزهای آلوده فصل بهار در شهر تهران به ۱۴ روز رسید که در مقایسه با دو سال اخیر، آلوده‌ترین سال بوده است. از ابتدای بهار سال جاری هوای تهران  ۸ روز پاک و ۷۱ روز سالم داشت که از این نظر نیز هوای بهار سال ۹۷ نسبت به سال‌های اخیر افت کیفیت […]

آرمان شرق-علیرضا پورحسین:امسال شمار روزهای آلوده فصل بهار در شهر تهران به ۱۴ روز رسید که در مقایسه با دو سال اخیر، آلوده‌ترین سال بوده است. از ابتدای بهار سال جاری هوای تهران  ۸ روز پاک و ۷۱ روز سالم داشت که از این نظر نیز هوای بهار سال ۹۷ نسبت به سال‌های اخیر افت کیفیت داشته است. در سال جاری همچون سال‌های ۹۵ و ۹۶، در فصل بهار شاهد هوای بحرانی و ناسالم برای همه اقشار نبودیم. وضعیت هوای تهران در فصل بهار و تابستان طی سال‌های اخیر هیچگاه مانند پاییز و زمستان به شرایط وخیم نرسیده است. در روز ابتدایی تابستان ۹۷ نیز کیفیت هوای تهران به دلیل افزایش آلاینده ازن، ناسالم برای گروه‌های حساس با شاخص ۱۰۸ شد تا دومین فصل سال با هوای آلوده آغاز شود. در این راستا آرمان شرق ،گفت و گویی با محمد رستگاری معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران داشته است که در ادامه می خوانید.

 

در راستای جلوگیری از بحرانی شدن آلودگی هوا در نیمه دوم سال چه اقداماتی صورت گرفته است ؟

 

با وجود اینکه آلودگی فصل بهار نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است اما باید توجه داشت که این آلودگی نشات گرفته از گرد و غبار است. معمولا آلودگی تهران در نیمه اول سال به واسطه گرد و غبار تشدید می شود. این گرد و غبارها منشا طبیعی دارد و حاصل فرآیندهای انسانی نیست. در نیمه دوم سال آلودگی هوای تهران منشا انسانی دارد. که غالبا مربوط به احتراق ،خودروها ،منازل و واحدهای تولیدی وصنعتی است. گرد و غبارهایی که آلودگی تهران را تشدید می کند یا منشا خارجی دارد یا از استان های همجوار به سمت تهران می آید و یا نشات گرفته از درون استان تهران است. عدم بارندگی کافی در ماه های گذشته نیز بر این عرصه تاثیر منفی گذاشته است. کاهش بارندگی اراضی همجوار تهران را تبدیل به کانون های گرد و غبار کرده است. این نوع آلودگی با مقوله آلاینده ها متفاوت است. در راستای کنترل آلودگی هوا در نیمه دوم سال ،جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا تشکیل می شود. خوشبختانه این کارگروه به صورت منظم جلسات خود را برگزار می کند . این کارگروه از نیمه دوم سال گذشته تا امروز ،سیزده جلسه با حضور استاندار تشکیل داده است . تمام راهکارهای کوتاه مدت ،میان مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار گرفته است. در این کارگروه تکالیف دستگاه های مختلف تعیین شده است و امر نظارت را نیز پیگیری می کند. در کنار این کارگروه ،کارگروه مبارزه با گرد و غبار نیز شکل گرفته است. این کارگروه نیز به ریشه های این معضل پرداخته و در جهت کنترل آن نیز برنامه ریزی هایی صورت گیرد.

 

چرا اراده قوی در دستگاه ها برای حل این معضل دیده نمی شود ؟

 

فکر نمی کنم اراده در این زمینه وجود نداشته باشد اما باید توجه کرد که حل این معضل به منابع زیادی نیاز دارد. سالانه اعتباراتی به این عرصه اختصاص داده می شود اما این ها پاسخگو و کافی نیست. در راستای گسترش حمل و نقل عمومی به عنوان یک راهکار برای حل این معضل به منابع و اعتبارات بسیار زیادی نیاز است و بودجه های اندک جوابگوی این عرصه نیست. اصل این داستان برمی گردد که سرمایه گذاری گسترده ای برای حل آن صورت نمی گیرد. متاسفانه آنقدر در تهران جمعیت بارگذاری شده است که هر چقدر هم دستگاه ها در این عرصه کار کنند باز هم کفایت نمی کند. اینگونه نیست که دستگاه های زیرربط هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده باشند. با توجه به حجم گسترده و عظیم موضوع ،این اقدامات دیده نمی شود. در بحث ارتقا استاندارد خودرو ،سطح استاندارد به یورو ۴ ارتقا پیدا کرده است. کیفیت سوخت به سطح یورو ۴ رسیده است. طبق اقداماتی که صورت گرفته دیگر در تهران نیروگاهی وجود ندارد که سوختش مازوت باشد. سوخت اکثر نیروگاه ها را به گاز طبیعی تبدیل کرده ایم. این اقدامات نشان می دهد که دستگاه ها پیگیر حل معضل آلودگی تهران هستند اما حجم عظیم معضل مانع دیده شدن این اصلاحات می شود. با وجود بهترین خودروها و بهترین نوع سوخت ،اگر این تراکم جمعیتی و خودرویی حل نشود ،باز هم شاهد آلودگی هوا خواهیم بود.

 

در عرصه سیاست گذاری برای مقابله با آلودگی هوا به چه اقداماتی نیاز است ؟

 

خوشبختانه در این عرصه مجلس قانون هوای پاک را به تصویب رسانده است . این قانون می تواند بسیار اثرگذار باشد. راهکار و شاخص ما در این عرصه همین قانون هوای پاک است. این قانون هوای پاک تعدادی آیین نامه اجرایی نیاز دارد که این آیین نامه های اجرایی تهیه شده است و در فرآیند تصویب است. سیاستگذاری ها در قالب همین قانون از سوی دولت انجام شده است . منتظر ابلاغ هستیم که این سیاست ها به مرحله اجرا برسد. این سیاست ها در عرصه های مختلف است . این سیاست ها در عرصه سوخت ،حمل و نقل عمومی و سایر حوزه ها است که هر کدام قوانین خاصی دارد که با پیگیری های صورت گرفته به مرحله اجرایی می رسد و قطعا اثرات آن را در کاهش آلودگی هوای تهران خواهیم دید.

 

مهمترین مولفه های مقابله با آلودگی هوا در عرصه میدانی چیست ؟

 

در مبحث آلودگی هوای شهر تهران ،پارامترهای مختلفی دخیل هستند. با رسیدگی به دو مقوله می توانیم آلودگی هوا را به صورت چشمگیری کاهش دهیم. نخست گسترش حمل و نقل عمومی است. با توجه به این عرصه بسیار در این مبحث با پیشرفت رو به رو خواهیم شد. در وهله دوم نوسازی حمل و نقل است که می تواند زودتر ما را به نتیجه برساند. با اصلاح خودروهای فرسوده و نوسازی آن ها کاهش آلودگی هوا با سرعت بهتری کاهش خواهد یافت. خوشبختانه دولت این امر را در دستور کار خود قرار داده است. برنامه نوسازی خودروهای دیزلی نیز سال گذشته رونمایی شد. اگر این عملیاتی شود ما پیشرفت قابل توجهی در این عرصه خواهیم داشت و به نظر من مهمترین مولفه های مقابله با آلودگی هوا همین موارد است.

 

 

لینک کوتاه : http://armanshargh.ir/?p=24789

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.