آرمان شرق-شایان مظاهری:روحانی طی ۵ سال گذشته محافظه کاری های بی امانی از خود نشان داده ،مثلا سال گذشته وقتی بنا بود بودجه ۹۷ روانه مجلس شود صراحتا گفت کشور را با این شرایط نمی شود اداره کرد و خواستار اصلاحات اقتصادی در قالب بودجه ۹۷ شد اما پس از قائله دی ماه و با اصرارنمایندگان و در راستای عدم ایجاد نارضایتی این اصلاحات در بودجه ناکام ماند.اواسط هفته گذشته بود که رئیس دولت دوازدهم بخشنامه بودجه ۹۸ را ابلاغ کرد و رئیس سازمان برنامه هم به ضرس قاطع در توئیتی نوشت: «سیاست دولت مقابله با تحریم ها و کم کردن فشار اقتصادی بر مردم و از بین بردن فقر مطلق است. بدون هیچ واهمه ای از فشارها، نظام بودجه ریزی اصلاح می شود. اولویت بندی در بودجه ۹۸ صورت گرفته و به نسبت سال های گذشته بودجه نهادها و وزارتخانه ها بازنویسی و در آن تجدید نظر می شود.»حرف های گوش نواز نوبخت خوشایند اقتصاددان ها بود ولی آیا دولت توان و شجاعت اصلاح اینچنینی را دارد ،از طرفی آیا بودجه برخی مجموعه هایی که خروجی چندانی برای کشور ندارند؛ نیز اصلاح خواهد شد؟ آرمان شرق در گفت و گویی با دکتر مهدی پازوکی استاد دانشگاه و کارشناس سازمان برنامه و بودجه به این موضوع پرداخته که در پی می آید.

نوبخت راجع به بودجه ۹۸ توئیت زده که بدون هیچ واهمه ای از فشار ها نظام بودجه اصلاح می شود،این حرف با محافظه کاری های مسبوق به سابقه دولت تطابقی ندارد .به نظر شما تا چه حد می توان به این حرف نوبخت امید داشت؟

کشور اگر می خواهد به سمت رفع مشکلات برود نیاز به اصلاحات دارد ،رفتن به سمت تعادل علیرغم محدودیت هایی که دشمنان خارجی در زمینه تحریم ها ایجاد کرده اند نیز نیازمند اصلاحات است . من امیدوار هستم این حرف آقای نوبخت اتفاق بیافتد ،به نظر من سال گذشته متاسفانه مجلس در خیلی از پروژه های عمرانی دست برد و هزینه های کشور را افزایش داد َبا تغییر عنوان پروژه های عمرانی.  همین الان ما بیش از۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره داریم که اگر هیچ پروژه جدیدی شروع نشود، حداقل ۲۰ سال طول می کشد که این پروژه های نیمه تمام، تمام شود .بنابراین عقل اقتصادی به ما این دستور را می دهد که ما در شرایط فعلی با توجه به محدودیت منابع مان و با توجه به کاهش صادرات نفتی مان پروژه جدیدی را آغاز نکنیم و در این بین خوشبختانه در لایحه بودجه ای که امروز رئیس جمهور ابلاغ کردند به صراحت آمده که دولت دنبال پروژه جدید نیست و امیدوارم نمایندگان مجلس هم در مقابل این محدودیت سر تعظیم فرود بیاورند و ملی فکر کنند و منطقی عمل کنند . منافع ملی برای ما خیلی مهم است.من اعتقاد دارم دولت با قاطعیت باید از لایحه بودجه در مجلس دفاع کند و به هیچ وجه تحت تاثیر جو های سیاسی قرار نگیرد .شرایط کشور اقتضا می کند که ما پروژه جدیدی را شروع نکنیم ،یادمان نرود انضباط مالی در سند بودجه یکی ازوظایف اصلی مجموعه حکومت است ،چه دولت که قوه مجریه است و چه قوه مقننه و چه قوه قضاییه .ما باید از تغییر عناوین جلوگیری کنیم ،متاسفانه سال گذشته بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عناوین خیلی از پروژه های عمرانی را تغییر دادند و هزینه های بسیار بالایی را کشور و دولت متحمل شد .امیدوارم با توجه به قاطعیتی که دولت اعلام کرده و با توجه به حساسیت کشور در شرایط فعلی ما سعی کنیم در بخش هزینه های بودجه عمرانی و جاری منطق عقلی را رعایت کنیم و از ایجاد تعهد جدید برای کشور جدا بپرهیزیم. به نظر من مجلس در این زمینه می تواند نقش بسزایی داشته باشد ،در بخش منابع درآمدی هم من امیدوارم گستره مالیاتی افزایش پیدا کند .من به هیچ وجه با افزایش نرخ مالیاتی در شرایط فعلی موافق نیستم و اعتقاد دارم نرخ مالیات به هیچ وجه نباید افزایش پیدا کند بلکه گستره مالیاتی باید افزایش پیدا کند و جلوی فرار های مالیاتی را بگیریم و فکر می کنم با انتخاب جدید وزیر اقتصاد و دارایی سازماندهی جدیدی در افزایش گستره مالیاتی اتفاق خواهد افتاد و همچنین مسئله جلوگیری از فرار مالیاتی در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت َباید سعی کنیم انشالله در شرایط جدید با بردباری و با متانت و امید به آینده گام های خوبی برداریم . اقتصاد ایران  به شدت نیاز به این دارد که انتظارات آینده مثبت شود و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه همگامی در مجموعه ارکان حکومت یعنی قوه مقننه ،قضاییه و دولت یعنی قوه مجریه اتفاق بیافتد تا بتوانیم بر مشکلات پیروز شویم.

این اصلاحاتی که آقای نوبخت دم از آن می زند شامل چه مواردی است و چه چیزهایی مد نظر است؟

من نمی دانم بهتر است از آقای نوبخت سوال شود ،به نظر هزینه های غیر ضرور است . ما در بودجه باید سعی کنیم هزینه های غیر ضرور را تا آنجا که امکان دارد کاهش دهیم و بهتر  است از خود مجلس شروع کنیم . اگر نگاه کنیم می بینیم سال هاست مجلس شورای اسلامی پروژه های نیمه کاره عمرانی دارد ،به نظر من پروژه های عمرانی کشور وقتی به ثبات می رسد که مجلس اول پروژه های خود را تمام کند و امیدوارم یک سال پول بگذارند و پروژه های مجلس برای همیشه تمام شود .من سال هاست می بینم علیرغم ساختمان های زیادی که مجلس در دوره شاه داشته و ساختمان مجلس سنای سابق بوده باز بودجه های عمرانی دارد .اگر امسال مجلس محترم از خودش شروع کند، خیلی می تواند جلوی پرت منابع را بگیرد . حتی مصلی تهران هم از پروژه هایی بود که بعد از انقلاب سال ها طول کشید .من امیدوار هستم که اینها حل شود چرا که در این صورت خیلی می تواند کمک کند به سر و سامان دادن به پروژه های عمرانی کشور.

مجموعه هایی داریم که خروجی چندانی برای کشور ندارند آیا دولت این شجاعت را دارد که بودجه این ها را اصلاح کند و یا نه فقط در حد شعارباقی خواهد ماند ؟

من اطلاع دقیقی ندارم ولی قطعا باید بودجه هر کجا که خروجی نداشته باشد، منطقی شود و بودجه های غیر ضروری آن حذف گردد .

مجبورم تکرار کنم َدر ادوار گذشته شاهد بودیم که همین مجموعه ها بودجه کلانی را گرفته اند آیا این بار دولت توان اصلاح بودجه این ها را دارد؟

شرایط کشور اقتضا می کند که این اتفاق بیافتد و جلوی پروژه های غیر ضرور و جلوی فعالیت های غیر ضرور دستگاه ها را بگیریم و کمک کنیم . حتی من اعتقاد دارم ما اگر بتوانیم به شدت جلوی ساخت و ساز دانشگاه ها را بگیریم و منابع به سمت آموزش و پرورش برود؛ خیلی بهتر است .چون واقعا آموزش و پرورش از جاهایی است که به منابع نیاز دارد خصوصا در بخش غیر پرسنلی ،در تکنولوژی آموزشی و تحولات در سیستم آموزشی .من امیدوارم ازمنابع غیر ضرور کاسته شود .

به نظر شما با کدام فرمان بودجه ای می توانیم از فشار های بیرونی و مشکلاتی که دولت در سال بعد خواهد داشت گذر کنیم ؟

ایران به شدت نیاز به انضباط اقتصادی دارد ،بانک مرکزی باید با استقلال تمام به حفظ ثبات پولی کشور تلاش کند و این وظیفه بانک مرکزی است .دولت هم باید انضباط مالی در سند بودجه اش که همکاری مجلس و خود دولت را می طلبد در دستور کار قرار دهد.همچنین محدود کردن دانشگاه های درجه ۵ و ۶ از جمله هزینه های غیر ضرور است که باید در دستور کار قرار گیرد و این منابع به سمت آموزش و پرورش برود.