آرمان شرق:حتماً می‌دانید که آبنبات‌های رنگی و جذاب برای دندان‌ها خوب نیستند اما آیا می‌دانید چه مواد غذایی برای دندان‌ها مفیدند؟ تنوع و تعادل، کلید یک رژیم غذایی سالم برای دندان‌هاست.
به گزارش آرمان شرق به نقل از بهداشت نیوز، اگر به سلامت دندان‌هایتان اهمیت می‌دهید باید بشقاب غذایتان شامل پنج گروه اصلی غذایی باشد: میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات، لبنیات و پروتئین. محدود کردن یا حذف یکی از این گروه‌ها می‌تواند موجب کمبود ویتامین یا کمبود املاح در بدن شده و بر سلامت دهان و دندان اثر منفی بگذارد. همچنین تغذیه‌ی نادرست می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کرده و شما را مستعد بیماری‌ها و مشکلات دیگر نیز بکند که بیماری لثه یکی از آن‌هاست. در این مطلب برایتان می‌گوییم برای سلامت دندان‌هایتان بهترین چیزهایی که می‌توانید بخورید چیست.

آب
هیچ چیزی مثل آب بدن را هیدراته نمی‌کند و البته برای سلامت دندان‌هایتان نیز خوب است. خیلی مهم است که بعد از خوردن غذایی شیرین آب بنوشید چون کمک می‌کند ذرات غذا از دندان‌ها شسته شود. آب، اسید تولید شده توسط باکتری‌هایی که در حال تبدیل قند به اسید هستند را رقیق می‌کند. افزودن فلوراید به آب کمک می‌کند از پوسیدگی دندان‌ها در کودکان کاسته شود.

شیر
شیر، کلسیم، پروتئین و ویتامین D دارد که به بدن کمک می‌کند کلسیم را بهتر جذب کند. کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به سندرم دهان سوزان شود: بیماری دردناکی که فرد بیمار احساس سوزش داغی در زبان، لب‌ها، سقف دهان و در تمام دهان داشته باشد.

پروتئین کم‌چرب
انواع گوشت کم‌چرب، بوقلمون، ماهی و تخم مرغ را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. بدن شما به پروتئین نیاز دارد و دندان‌ها به فسفری که در این غذاها موجود است نیاز دارد. فسفر، در محافظت از مینای دندان مهم است، زیرا لایه‌ای محافظ روی دندان‌ها تشکیل می‌دهد. مرغ و ماهی، ویتامین D3 بدن را افزایش می‌دهد و بادام و سایر مغزها، ویتامین B2 و B12 و آهن دارند و همگی برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها مهم‌اند.

سیب زمینی شیرین
این سبزی ریشه‌ای بسیار مغذی است زیرا منبع عالی ویتامین A است که به محافظت از مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند.

پنیر و سایر محصولات لبنی
پنیر انتخاب خوبی برای سلامت دندان‌هاست زیرا کلسیم و پروتئین زیادی دارد و از اسیدیته‌ی بدن می‌کاهد. پروتئین یک واحد سازنده‌ی ضروری برای رشد است و کلسیم هم برای داشتن دندان‌های قوی لازم است. ماست، انتخاب خوبی است و پروبیوتیک هم دارد که باکتری‌های سالم به بدنتان می‌رساند.

سبزیجات برگ‌دار و تُرد
اسفناج، کلم برگ و سایر سبزیجات برگ‌دار، مقدار زیادی مواد مغذی سالم برای دندان‌ها و لثه‌ها دارند. اسفناج سرشار از ویتامین A و ویتامین B2 و B12 است. خوردن سیب و هویج و کرفس می‌تواند تولید بزاق را افزایش بدهد و بزاق هم موجب رقیق شدن اسید شده و کمک می‌کند خرده و ریزه‌های غذا از لای دندان‌ها پاک شوند.

چای
هم چای سبز و هم چای سیاه می‌تواند کمک کند رشد باکتری‌های مضر در دهان مهار شود. چای سبز، آنتی‌اکسیدان نیز دارد که برای سلامت عمومی مفید است.

پرتقال، توت‌فرنگی و سایر میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از ویتامین C
ویتامین C، به سلامت لثه‌ها کمک می‌کند و سرعت التیام زخم‌ها را بالا می‌برد. کمبود ویتامین C، می‌تواند موجب خونریزی لثه و شل شدن دندان‌ها شود.

آدامس بدون قند
بین وعده‌های غذایی، آدامس بدون قند بجوید. جویدن آدامس بدون قند برای تحریک تولید بزاق و تمیز کردن دندان‌ها مفید است. توجه داشته باشید که مدت طولانی آدامس نجوید تا فک درد نگیرید.