آرمان شرق-جواد مرشدی: ترامپ از برجام رفت و اروپایی ها وعده ماندن دادند ,دولت ها شاید بخواهند و بمانند ولی شرکت های بزرگ نه. ظاهرا سایه ترس از تحریم آمریکا سنگین تر از افق روشن ادامه همکاری اروپایی ها با ایران است. بعد از خلف وعده بوئینگ و ایرباس امروز نوبت به زیمنس رسید, بطوری که رئیس این شرکت اعلام کرده که در پی خروج آمریکا از برجام، این شرکت دیگر با ایران قرارداد جدیدی امضا نخواهد کرد. جو کایزر گفته که بنا بر درکش از وضعیت جاری، شرکت‌های بین‌المللی دیگر اجازه ندارند تا از ایران سفارش جدیدی دریافت کنند وگرنه این احتمال وجود دارد که با اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا مواجه شوند.عایدی سالانه زیمنس از کار با آمریکا ۲۰ میلیارد دلاراست و ۵۰ هزار کارمند این شرکت در ایالات متحده کار می کنند.شاید اگر زیمنس سرمایه هنگفتی در ایران داشت به این آسانی از بازار بکر ما صرف نظر نمی کرد. آرمان شرق با دلواپسی این قطع همکاری ها به سراغ احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان کشور رفت و در مورد ماندن و یا نماندن شرکت های خودرو ساز خارجی  در ایران، گفت و گویی انجام داده که در پی می آید.

با توجه به خروج ترامپ از برجام و قطع همکاری برخی شرکت ها با ایران (نظیر زیمنس ) آیا خودرو سازان خارجی مثل پژو و رنو همکاری خود را با ما ادامه می دهند؟

باید دید آقای ظریف با اروپایی ها به چه نتیجه ای می رسد و هر چه الان بگوییم پیش داوری است, دردور قبلی تحریم ها  پژو  و سیتروئن سرمایه در ایران نیاورده بودند ولی الان سرمایه به ایران آورده اند . و به خاطر سرمایه خودشان هم که شده از برجام دفاع خواهند کرد و از کشور های خود خواهند خواست که از برجام دفاع کنند تا سرمایه شان از بین نرود .موضوع دیگر اینکه در گذشته و در زمان آقای احمدی نژاد اروپایی ها و آمریکایی ها همه با هم همدست و هم راستا شده بودند اما الان اینطور نیست و اروپا در جلوی ترامپ ایستاده است . این موضوع بستگی به میزان ایستادگی اروپایی ها در مقابل ترامپ دارد. من خوشبین هستم و معتقدم زیاد مشکلی نخواهیم داشت و این وضعیت انشاالله ادامه خواهد داشت.

الان می فرمایید به صرف حفظ سرمایه با ما همکاری خواهند کرد ,در دور قبلی نیز پژو علیرغم سرمایه ای که در ایران داشت ما را  رها کرد و رفت .

پژو در دور قبل سرمایه ای نیاورده بود ولی الان سرمایه آورده و متضرر می شود. من الان میزان دقیق  قرارداد در ذهنم نیست ولی  حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه به کشور ما آورده.

رنو چطور؟

رنو را مطمئن نیستم ولی سیتروئن و پژو چنین سرمایه ای آورده اند .ضمن اینکه رقم دقیق را من نمی دانم و از ایران خودرو و سایپا باید سوال شود ,ولی رقمی که در ذهن من است همین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو است .

با توجه به اینکه مدل های مختلفی از رنو در ایران تولید می شود گمانه زنی ها بر این است که این شرکت هم سرمایه زیادی به ایران آورده و شاید برای حفظ سرمایه تلاش در ادامه همکاری نماید؟

من نمی دانم و خبر ندارم.بهتر است از سازمان گسترش سوال کنید.

به هرحال شما به عنوان دبیر انجمن خودرو سازان به ماندن آنها خوشبین هستید؟

بله

علت را فقط همان سرمایه گذاری می دانید؟

یک علت را در همان سرمایه می دانم چرا که با خروج از ایران سرما یه شان از بین می رود و دیگر اینکه همانطور که گفتم مثل گذشته نیست که اروپا امریکا را همراهی کند و الان روبروی هم ایستاده اند . به هر حال خروج آمریکا از برجام توهین به اروپایی ها بود و دیدیم که در انتقال پایتخت آمریکا در اسراییل حتی به جشن هم نرفتند . احساس می کنم که اروپا یی ها تصمیم گرفته اند جلوی ترامپ ایستادگی کنند و لی اینکه تا چه مقدار تحمل کنند را نمی دانم.

اخیرا قیمت خود رو ها افزایش پیدا کرده , آیا این روند ادامه خواهد داشت و یا کنترل خواهد شد؟

بر اساس موئلفه های تولید قیمت ها بالا رفته است , و من جدولی دارم که در آن مشخص شده که ظرف دو سال گذشته مواد اولیه خودرو اعم از آلومینیوم ,فولاد ,فولاد آلیاژی ,پلیمر ها ,مس ,قلع ,سرب ,دستمزد کارگران و دلار آزاد و مبادله ای همه نسبت به مقایسه ای که من کرده ام و جدول آن موجود است از سال ۹۴ تا ۹۶ افزایش چشم گیری داشته است.ظرف این دو سال خود رو های زیر ۴۵ میلیون تومان در حد ۵ در صد بیشتر افزایش پیدا نکرده ,ما داریم قیام می کنیم لذا قطعا افزایش قیمت خواهیم داشت.افزایش قیمت خودرو های زیر ۴۵ میلیون تومان در اختیار شورای رقابت است و باید آن شورا قیمت جدید را تصویب کند و خوردو های بالا تر هم وقتی که قیمت تمام شده بالا برود مجبور هستیم که افزایش قیمت بدهیم.

اوایل دهه نود که فولاد ارزان شد  نه ایران خودرو و نه سایپا هیچ کدام  کاهش قیمت نداشتند ولی حالا به بهانه گران شدن فولاد افزایش قیمت دارند؟

شما پیش داوری می کنید, من می توانم در تلگرام برای شما بفرستم. فقط قیمت فولاد نیست ,مثلا فولاد ۶۹ درصد گران شده و ما هم نمی گوییم چون فولاد انقدر گران شده ما هم قیمت خودرو را ۶۹ درصد افزایش دهیم. یکی از فاکتور ها فولاد است ولی بقیه فاکتور ها که ارزان نشده.حالا یکبار فولاد ارزان شده. بله فولاد هم اثر دارد ولی اینطور نیست,اگر فولاد به همراه بقیه موئلفه ها پایین بیاید باید قیمت خوردو کاهش پیدا کند و لی فراموش نکنید در مملکت ما تورم ۱۰ تا ۱۲ درصد را داشته ایم و حقوق های کارگران در اول سال اضافه شده و دلار مبادله ای و آزاد گران شده و آلومینیوم , مس بیش از ۸۰ در صد گران شده و این ها در افزایش قیمت اثر دارد.

آیا افزایش قیمت دلار هم تاثیر منفی بر قیمت خوردو گذاشت؟

بله دلار هم یکی از فاکتور ها ست , اگر به جدولی که من دارم نگاهی بکنید قانع می شوید.مثلا فولاد آلیاژی ظرف اسفند ۹۴ تا اسفند ۹۶ حدود ۴۹ درصد افزایش قیمت داشته و در اول سال ۹۷ هم ۲۱درصد گران شده یعنی ۷۰ درصد از اسفند ۹۴ تا کنون افزایش قیمت داشته .این در حالی است که تمام قطعه سازان متا فولاد آلیاژی مصرف می کنند .

ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار قطعه سازان قرار گرفته ؟

با توجه به اطلاعاتی که من دارم بله.

شما قبلا به افزایش قیمت اشاره داشتید با توجه به در اختیار گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی می توان گفت که افزایش قیمت نخواهیم داشت؟

از من تاییدیه نگیرید که افزایش قیمت نخواهیم داشت ,ارز مبادله ای ما قبلا ۳۸۰۰ تومان بود و الان شده ۴۲۰۰ تومان و دلار مان هم گران شده .