تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1401 - 17:20
کد خبر : 122709

مشکل افراد فاقد شناسنامه سیستان و بلوچستان چگونه برطرف می شود؟

مشکل افراد فاقد شناسنامه سیستان و بلوچستان چگونه برطرف می شود؟

آرمان شرق-گروه جامعه: مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در جوابیه ای در واکنش به انتشار یادداشت اینستاگرامی پرویز پرستویی در جماران، اعلام کرد: رسیدگی به بحث هویت و تابعیت در استان سیستان و بلوچستان یکی از موضوعات مهم در دولت انقلابی سیزدهم بوده و در سفر اول ریاست محترم جمهور در شهریور ماه ۱۴۰۰ و متعاقبا در سفر وزیر محترم کشور تعیین تکلیف این هموطنان مورد بررسی و در دستور کار قرار گرفت.

مشکل افراد فاقد شناسنامه سیستان و بلوچستان چگونه برطرف می شود؟

پایگاه خبری جماران: ۳۰ دی ماه جماران یک مطلب منتشر شده در صفحه اینستاگرامی پرویز پرستویی را با تیتر «پرویز پرستویی به رئیسی: شما قرار بود دولت انقلابی باشید! پس چی شد آن عشق آتشین؟» منتشر کرد که از بخشی از این مطلب آمده است:« دوبار تا به حال به اتهامِ عنوان کردنِ اینکه بخش اعظم مردم مناطق مردم سیستان و بلوچستان فاقد شناسنامه هستند،یعنی فاقد هویت و جزو آمار جمعیت مردم ایران نیستند، به دادستانی فرهنگ و رسانه احضار شدم که بازهم اسنادش موجود است. بیایید برای یکبار هم شده یک اقدام انقلابی کنید و این مردم نجیب مناطق محرومِ سیستان و بلوچستان را که جزو نقشه ایران نیستند و شکمشان به کمرشان چسبیده را از بی هویتی در بیاورید.»

این مطلب واکنش وزارت کشور را به همراه داشت و این وزارتخانه طی جوابیه ای به جماران جزئیات اقدامات دولت سیزدهم برای شناسنامه دار کردن افراد فاقد شناسنامه سیستان و بلوچستان، را اعلام کرد که متن کامل این جوابیه در ادامه می آید:

«باسمه تعالی

رسیدگی به بحث هویت و تابعیت در استان سیستان و بلوچستان یکی از موضوعات مهم در دولت انقلابی سیزدهم بوده و در سفر اول ریاست محترم جمهور در شهریور ماه ۱۴۰۰ و متعاقبا در سفر وزیر محترم کشور تعیین تکلیف این هموطنان مورد بررسی و در دستور کار قرار گرفت.

در همین راستا سازمان ثبت احوال کشور در زمینه تصمیمات دولت سیزدهم مبنی بر مبارزه با فقر مطلق و همچنین استفاده همگان از خدمات اجتماعی، اقتصادی و… با ایجاد زیرساخت های لازم و تشکیل بیش از ۱۰ هزار پرونده برای افراد فاقدین شناسنامه نسبت به تخصیص شناسنامه برای آنان و صدور کارت شناسایی موقت اقدام کرده است. این کارت ها در شهریور ماه ۱۴۰۱ توسط وزیر محترم کشور رونمایی و در دی ماه سال جاری اولین نسخه کارت های صادره به این افراد اهدا شد.

لازم است یادآور شد: این امر به منظور ساماندهی، شناسایی و تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه صورت پذیرفته است و از جمله آثار و نتایج آن می توان به شناسایی افراد فاقد شناسنامه، کمک به ایجاد سازوکارهای قانونی ارائه خدمت به افراد مشمول، کاهش هزینه های حاکمیتی وجود افراد بدون شناسنامه، ایجاد سرویس استعلام تصدیق اصالت کارت فاقدین شناسنامه (به عنوان پشتوانه پیشگیری از جعل کارت فاقدین شناسنامه) و ایجاد و تخصیص شناسه واحد برای ایرانیان فاقد شناسنامه اشاره کرد.

همچنین با توجه به اهمیت این موضوع وزیر محترم کشور طی بخشنامه ای در آبان ماه سال ۱۴۰۱ خطاب به استانداران نسبت به تعیین تکلیف هر چه سریعتر پرونده های افراد فاقد شناسنامه که در ثبت احوال تشکیل و به شورای تأمین استان ارساد می شود، تأکید کرد.

در این بخشنامه مطرح شده است که نسبت به شناسایی تمامی افراد فاقد شناسنامه، اعم از ساکنان روستاها، شهرها و حاشیه شهرها اقدام گردد. بدیهی است این شناسایی شامل افراد بالای ۱۸ سالی که پدر آنان دارای مدرک هویتی ایرانی معتبر بوده اما به هر دلیلی اقدام به کسب شناسنامه نکرده اند و نیز افرادی بالای ۱۸ سالی که پدر آنان نیر فاقد شناسنامه بوده است، می شود.

با توجه به بخشنامه وزیر محترم کشور، سازمان ثبت احوال کشور نیز تکالیفی را طی بخشنانمه ای در آذر ماه سال جاری برای ادارات کل استان ها مقرر کرد تا شناسایی، تشکیل پرونده و تعیین تکلیف فاقدین شناسنامه تسریع گردد.

دکتر هاشم کارگر، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور در این بخشنامه تأکید کرده است تا ادارات استان ها ضمن هماهنگی با استانداران و فرمانداران، برنامه ریزی لازم برای اقدام ویژه ادارات ثبت احوال و شورای تأمین استان و شهرستان در خصوص شناسایی، تشکیل پرونده و تعیین تکلیف فاقدین شناسنامه صورت پذیرد.

در این بخشنامه به انجام همزمان تشکیل پرونده برای تمامی افراد فاقد شناسنامه هر خانواده، ضرورت فعال بودن هیأت پنج نفره و رسیدگی در سریع ترین زمان ممکن، تعیین تکلیف پرونده پس از تشکیل و تخصیص شناسه، تأیید تابعیت ایرانی یا ارجاع به شورای تأمین ظرف مدت یک هفته، فراهم کردن تمهیدات لازم جهت ارسال و دریافت سریع استعلام ها و جلوگیری از تعاطی مکاتبات اداری، هماهنگی با رئیس کل دادگستری استان به منظور مراقبت های لازم در احراز هویت افراد در روند رسیدگی به درخواست های اثبات نسب، هماهنگی و استفاده از حمایت استانداران جهت تجهیز آزمایشگاه های استان و امکان انجام آزمایش «دی ان ای» همراه با احراز هویت و تهیه تصویر زنده از آزمایش دهندگان تأکید شده است.

لازم به ذکر است، با این کار امکان شناسایی کلیه اشخاص حقیقی ایرانی یا مدعی تابعیت ایران بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور فراهم می گردد.

در پایان ذکر این نکته لازم است که در صورت احراز تابعیت ایرانی این افراد، هیچ گونه تبعیضی صورت نخواهد گرفت.

در صورتی که این افراد امکات اثبات تابعیت ایرانی خود را از طریق اثبات نسب و غیره داشته باشند بلافاصله نسبت به ثبت ولادت و صدور شناسنامه برای آنان اقدام خواهد شد.

بنابر این مشاهده می گردد موضوع افراد فاقد شناسنامه که در طول چند دهه گذشته مورد اقدام جدی برای ساماندهی آنان انجام نگرفته بود در دولت مردمی سیزدهم و تأکیدات ریاست محترم جمهور و پیگیری های وزیر محترم کشور مورد عمل و پیگیری جدی قرار گرفته است و به یاری خداوند متعال به سرانجام خواهد رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.