تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 - 8:29
کد خبر : 118745

پیشتازی فولاد سنگان در حوزه HSE در منطقه سنگان

پیشتازی فولاد سنگان در حوزه HSE در منطقه سنگان

آرمان شرق-گروه اقتصاد:شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با هدف تولید پایدار بخشی از مواد اولیه مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان و همچنین به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید صنعتی در شمال شرق کشور، به خوبی توانسته است در منطقه سنگان در مسیر توسعه تولید پایدار حرکت کند و به منظور حفظ و تداوم رشد تولید و ارتقای بهره‌وری، انتقال و توسعه تکنولوژی، توجه بیشتر به ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را دستور کار خود قرار دهد.

IMG_2065

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با هدف تولید پایدار بخشی از مواد اولیه مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان و همچنین به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید صنعتی در شمال شرق کشور، به خوبی توانسته است در منطقه سنگان در مسیر توسعه تولید پایدار حرکت کند و به منظور حفظ و تداوم رشد تولید و ارتقای بهره‌وری، انتقال و توسعه تکنولوژی، توجه بیشتر به ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را دستور کار خود قرار دهد.

HSE  یا مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست یکی از واحدهای مهم در محیطهای کاری می باشد. مهمترین نقش این واحد را می توان جلوگیری از مشکلات و آسیب جسمی، بهداشتی در محیط کار و حفظ محیط زیست از آلودگیهای مختلف می باشد. از این منظر می توان بخشی از الگوهای عمل به مسئولیتهای اجتماعی را در این حوزه تعریف نمود.

وجود این واحد در یک محیط صنعتی مانند فولاد بسیار حائز اهمیت است و طیف مختلفی از برنامه های اجرایی و اقدامات محیطی را در برمی گیرد. واحد HSE در فولاد سنگان به عنوان یک شرکت متعالی نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. بدون شک یکی از مهم‌ترین محور در  تولید در یک مجموعه، حفظ و صیانت از نیروی انسانی، محیط زیست، تجهیزات و ماشین‌آلات به شمار می‌آید. بسیاری از سازمان‌ها و واحدهای تولیدی اعم از معدنی و فلزی، مدیریت  HSEرا بخش جدایی‌ناپذیر و ضروری از مجموعه خود می‌دانند و بر همین اساس نگاه ویژه‌ای به این مهم داشته‌اند. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به‌ منظور تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی خود و دستیابی به توسعه پایدار، همواره تلاش کرده است تاثیرات زیست‌محیطی خطوط تولید خود را با سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و با به‌کارگیری روش‌های مناسب و بهبود مستمر در حد استانداردهای موجود حفظ کند .

ضمن اینکه این شرکت به خوبی توانسته است در منطقه سنگان در مسیر تولید پایدار حرکت کند و به منظور حفظ و تداوم رشد تولید و ارتقای بهره‌وری، انتقال و توسعه تکنولوژی، توجه بیشتر به ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را دستور کار خود قرار دهد.

در همین راستا، محمود دهقان، مدیر واحد HSE شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانیم.

شرکت فولاد سنگان در بخش بهداشت حرفه‌ای و درمان با رویکرد حرفه ای و سلامت محور در کار به پایش سلامت روان کارکنان در مرکز توسعه سلامت جسم و روان پرداخته است و این امر به صورت مداوم ادامه دارد. در راستای بهبود کمی و کیفی سطح ایمنی کارخانه و تجهیز واحد HSE خرید تجهیزات اوژانس و آمبولانس در دستورکار قرار گرفت و این تجهیزات خریداری شدند و در حال حاضر در کارخانه مستقر هستند. تجهیز کارخانه به ماشین های پیشرفته آتش نشانی با توجه به ماهیت کار در یک محیط صنعتی بسیار اهمیت دارد. در مواردی واحد HSE فولاد سنگان اقدام به اعزام نیروهای آموزش دیده خود و خودروهای آتش نشانی به شرکتهای مجاور نموده است و با حضور به موقع به همکاران خود در دیگر شرکتها کمک نماید.

دهقان در ادامه از برگزاری و تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و برگزاری جلسات ماهانه ایمنی و بهداشت پیمانکاران و بررسی موارد مربوطه و آموزش طرفین HSE پیمانکار خبر دارد و افزود: با استقرار ۲۴ ساعته پزشک در محل ساختمان جدیدالاحداث بهداری و تجهیز واحد بهداری کمک شایانی در امر سلامت کارکنان صورت گرفته است. در راستای توجه ویژه به منابع غذایی کارکنان و استفاده از منابع سالم و ارگانیک از طرح گلخانه فولاد سنگان می توان نام برد. وی همچنین از رفع نواقص و دریافت گواهی سلامت فنی تجهیزات بهداری و اورژانس، واکسیناسیون کارکنان در مقابل کرونا در این حوزه نام برد. از آنجا که آمادگی کامل نیروهای HSE بسیار مهم است شرکت فولاد سنگان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مختلف در این راستا می نماید. در همین رابطه دهقان از برگزاری ۶ دوره آموزش تخصص چهت پرسنل آتش‌نشانان و برگزاری مانور انفجار ایستگاه گاز و زلزله کنسانتره خبر داد.

از سوی دیگر اورهال خوردروهای آتش‌نشانی و آمبولانس از مواردی است که به گفته مدیر HSE فولاد سنگان برای افزایش ضریب ایمنی عملکرد این واحد در بازه های زمانی مشخص انجام می پذیرد.

دهقان یادآور شد که در امر محیط زیست سنجش پارامترهای زیست‌محیطی به صورت منظم و فصلی صورت می گیرد که تمامی نتایج از نظر کارشناسی و فنی مطلوب ارزیابی گردیده است. وی با اشاره به پیگیری تکمیلی پروژه‌های زیست‌محیطی نظیر لاگون تبخیری – خط انتقال پساب – اسپریدر و پکیج فاضلاب و …از اهتمام فولاد سنگان در این حوزه گفت.

استفاده از سیستم فیلترپرس و بازگردانی ۸۰٪ از آب مصرفی کنسانتره یکی از مزیتهای زیست محیطی فولاد سنگان است و همچنین احداث سیستم مکانیزه انباشت باطله به عنوان یک ابرپروژه در حوزه محیط زیست در دستور  کار شرکت قرار دارد که با احداث آن گام بسیار بزرگی در صیانت از محیط زیست برداشته می شود.

– اصلاح گردش‌کار و تکمیل چک لیست‌ها و پیگیری رفع مغایرت‌های زیست‌‎محیطی)

– اصلاح بافت خاک و آماده‌سازی بستر کاشت با استفاده از خاک نباتی مناسب (۷۰۰ هزار مترمربع)

– احداث سوله ۱۵۰ هزار تنی انباشت کنسانتره

– نصب مه‌پاش در پایل سنگ

– محوطه‌سازی و  تسطیح مجموعه سایت

– پایش و بازدیدهای بهداشتی

به عنوان بخشی از اقدامات واحد  HSE شرکت فولاد سنگان در حوزه محیط زیست نام برد.

https://www.sanganco.ir/?p=34902

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.