تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 آذر 1401 - 18:28
کد خبر : 118567

لزوم شکست فضای تنگ گفت‌وگو/ چرا فقط با عده ای محدود گفت و گو می شود؟

لزوم شکست فضای تنگ گفت‌وگو/ چرا فقط با عده ای محدود گفت و گو می شود؟

آرمان شرق-گروه سیاست:سخنان این افراد شناخته شده به دلیل تکرار تئوری‌های خود دیگر جذابیت کافی برای مخاطب ندارند و عدم ارتباط با نسل جوان دیگر چالشی است که با آن روبه‌رو هستند. به‌کارگیری شخصیت‌هایی که تاکنون به آنها در ساختار رسانه‌ها تریبون داده نشده است یکی راه‌های برون رفت از اختلافات این است که به افراد جوان ایده‌پرداز و آنهایی تربیون در اختیار ندارند و چهره‌های جوان محسوب می‌شوند فضا داده شود.

لزوم شکست فضای تنگ گفت‌وگو/ چرا فقط با عده ای محدود گفت و گو می شود؟

آرمان امروز، گروه سیاسی: ایجاد فضای گفت‌وگو در ایران بعد از اعتراضات اخیر در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و هربار می‌بینیم در جلساتی که برخی چهره‌های شناخته شده حضور دارند، مباحثی مطرح می‌‌شود که به‌نظر تکراری است. سخنان این افراد شناخته شده به دلیل تکرار تئوری‌های خود دیگر جذابیت کافی برای مخاطب ندارند و عدم ارتباط با نسل جوان دیگر چالشی است که با آن روبه‌رو هستند. به‌کارگیری شخصیت‌هایی که تاکنون به آنها در ساختار رسانه‌ها تریبون داده نشده است یکی راه‌های برون رفت از اختلافات این است که به افراد جوان ایده‌پرداز و آنهایی تربیون در اختیار ندارند و چهره‌های جوان محسوب می‌شوند فضا داده شود. حقیقت‌پور معتقد است نظام باید از سرمایه‌هایی مانند ناطق‌نوری، محمد خاتمی و علی لاریجانی برای تقویت فضای گفتمانی استفاده کند. در ادامه گفت‌وگو ما را با این تحلیلگر سیاسی را می‌خوانید.
«منصور حقیقت‌پور»، تحللیگر مسائل سیاسی و عضو ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا در فضای گفتمانی اخیر که بعد از اعتراضات، از سوی مسئولان در دستور کار قرار گرفته است، از افراد تکراری و بدون نگاه جدید، نمی‌توانند نظر شهروندان را جلب کنند، به خبرنگار  «آرمان امروز» می‌گوید: «در حال حاضر فضای مجازی به حوزه‌ای تبدیل شده است که باتوجه به ظرفیتی که دارد متاسفانه آنچنان که باید در این مورد برای رد و بدل کردن اطلاعات و ایجاد فضای گفت‌وگو در ایران استفاه نشده است. به دلیل اینکه در سال‌های گذشته برای حضور چهره‌های تاثیرگذار «سیاسی» و «اقتصادی»، «اجتماعی»، «آمورزشی» و … برنامه‌ای نداشتیم می‌بینیم افرادی بدون اطلاع دقیق سیاسی و اجتماعی خود را به‌عنوان چهره‌های شاخص جامعه معرفی می‌کنند. همین باعث خواهد شد که چهره‌های وطن پرست که نوع فعالیتشان در طول سال‌های گذشته به‌دلیل نوع فعالیتشان، شهروندان و حاکمیت به‌نوعی به آنها اعتماد دارند، نتوانند تجربیات خود را در اختیار نظام و مردم قرار بدهند. در حالی که در رسانه‌ها و … نباید از افرادی که به‌نوعی اظهارات‌شان در میسر منافع ملی قرار ندارد، «پهلوان پنبه» بسازیم و با تریبون دادن به آنها موضوعات را پیچیده‌تر کنیم. باید به این موضوع اشاره کنیم که برای ایجاد فضای گفتمانی در جامعه که در حال حاضر در دستور کار روسای سه قوه قرار گرفته است قبل از هر چیز نیاز است از افراد تکراری و آنهایی که شهروندان در طول این سال‌ها با گفته‌های تکراریشان آشنایی دارند هم استفاده نشود.»
عضو سابق مجلس شورای اسلامی در همین مورد و با تاکید بر استفاده از افراد پاک‌دست و شناخته شده ادامه می‌دهد: «اگر شخصیت یا فردی که با نظام جمهوری اسلامی زاویه‌ای ندارد و قانون اساسی را به رسمیت می‌شناسد و بارها نشان داده است که پایبند به تمامیت نظام است در رسانه ملی حضور پیدا کند و دلایل انتقادات و اختلافاتی که به وجود آمده را مطرح کند تا از فضای به وجود آمده استفاده شود و مشکلات و چالش‌ها را با راه‌ حل مطرح کنند سود بسیاری برای جامعه به همراه دارد. متاسفانه باید بگوییم که رسانه‌ ملی که در ایجاد فضای گفت‌وگویی می‌توانست تاثیر زیادی داشته باشد اکنون بیشتر در اختیار «سوپر انقلابی‌ها» قرار گرفته است و نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند. صدا و سیما می‌توانست در طول این مدتی که اعتراضات رخ داد از چهره‌های شناخته شده که پیش از این به آنها تریبون داده نمی‌شد دعوت کنند تا در برنامه‌های گفت‌وگو محور حضور داشته باشند. ما در حالی از سرمایه‌هایی مانند «عادل فردوسی‌پور» در صدا و سیما استفاده نمی‌کنیم که می‌توانست در بسیاری از مواقع حساس به کمک کشور بیاید. به‌نظر بنده اشخاصی مانند «علی‌اکبر ناطق نوری»، «علی لاریجانی»، «سید محمد خاتمی»، «محمدرضا باهنر» و …  سرمایه‌های نظام محسوب می‌شوند که باید از تجربیات آنها در بهبود فضای به وجود آمده استفاده کنیم. با حضور این اشخاص می‌توانیم فضای تنگ گفتان را شکسته و با بررسی چالش‌ها، برای برون رفت از وضعیت کنونی راه‌حلی پیدا کنیم.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.