تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 - 0:14
کد خبر : 118133

آمریکا منتظر نتیجه اعتراضات ایران

آمریکا منتظر نتیجه اعتراضات ایران

اقدام برای آماده‌سازی افکار عمومی به این دلیل است که دیگر موضوعی به‌نام برجام وجود ندارد و غربی‌ها می‌خواهند دست به اقدامی بزنند که ایران را متوقف کنند و در ادامه به دنبال راه‌های برای کاهش مقاومت ایران در برای خواسته‌هایشان خواهند بود

آرمان امروز، گروه دیپلماسی: آنچه از تحرکات غربی‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد، هر روز در حال افزایش فشار سیاسی و اقتصادی بر علیه ایران هستند. باتوجه به اینکه رییس جمهور فرانسه که به‌بهانه ۲۰۰ سالگی روابط دو کشور به واشنگتن سفر کرده است، در دیدار با «جو بایدن»، در بیانیه‌ای مشترک اقدامات ایران در برخورد با معترضان را محکوم کردند. همچنین اعلام کردند که از تلاش خود برای جلوگیری از رسیدن ایران به بمب هسته‌ای دست برنخواهند داشت! این در حالی است که «هیلاری کیلنتون» که خود از مسئولانی بود که بر ماندن آمریکا در توافق‌نامه برجام تاکید داشت، روز گذشته به جو بایدن پیشنهاد داد که در بازه زمانی کنونی نباید با ایران هیچ مذاکره‌ای انجام دهند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر باتوجه به اختلافات موجود بین ایران و آمریکا دو طرف به‌دنبال باز کردن روزنه‌ای برای مذاکره بودند ولی حالا به‌نظر می‌آید باتوجه به اعتراض‌های اخیر در ایران حداقل آمریکایی‌ها در انتظار آینده این ناآرامی‌ها هستند و با این شرایط باید برجام و هر آنچه در قالب مذاکره عنوان می‌شود را متوقف شده بدانیم. این در حالی است که به‌نظر می‌آید «قطعنامه‌ها»، «بیانه‌ها» و البته واکنش‌های ضد ایرانی همه برای آماده کردن فضای داخلی و خارجی برای برخود با ایران است. باتوجه به این رویدادها ایران همواره در مقابل تهدیدها ایستادگی کرده است و در این موقعیت هنوز شروط غربی‌ها برای نشستن پای میز مذاکره را قبول نکرده است.
آمریکا فعلاً نباید با ایران مذاکره کند
«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا، روز گذشته، اقدامات «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق این کشور در خصوص خروجش از توافق نامه برجام را مورد انتقاد قرار داد.
او با وجود این گفته خروج دونالد ترامپ از برجام باعث شده آمریکا چشم‌هایی که اقدمات ایران در داخل ایران را نظاره می‌کردند، از دست بدهد. وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت دولت این کشور فعلاً نباید با ایران بر سر هیچ چیزی، از جمله توافق هسته‌ای مذاکره کند. او با وجود این گفته خروج دونالد ترامپ از برجام باعث شده آمریکا چشم‌هایی که اقدمات ایران در داخل ایران را نظاره می‌کردند، از دست بدهد.
بیانیه مشترک فرانسه و آمریکا
«جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا و «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار با یکدیگر در کاخ سفید در بیانیه مشترکی درباره ایران، حمایت خود را از اعتراضات و نیز ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کردند و همچنین اعلام کردند که در مقابل نفوذ ایران در منطقه و البته جلوگیری از دستیابی به فنون روز علم هسته‌ای برای ساخت بمب اتم ایستادگی خواهند کرد.
بایدن و مکرون روز پنجشنبه به وقت محلی، در بیانیه مشترکی در تداوم ادعاهای ضد ایرانی خود اعلام کردند «واشنگتن» و «پاریس» مصمم هستند که اطمینان حاصل کنند ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای تولید کند یا به آن دست یابد. رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در این بیانیه خود از اعتراضات ایران حمایت و مدعی شدند که به مردم ایران به ویژه زنان و جوانان که شجاعانه برای به دست آوردن آزادی حقوق بشر و آزادی های اساسی خود اعتراض می کنند، احترام می‌گذارند. آمریکا و فرانسه مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند. فرانسه و آمریکا به همکاری با دیگر شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران، عدم همکاری کافی تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله در مورد مسائل جدی و باقی‌مانده مربوط به تعهدات قانونی ایران ذیل پادمان‌های معاهده منع اشاعه و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه، به ویژه ارسال موشک‌ها و پهپاد، از جمله به عوامل غیردولتی، ادامه خواهند داد. ارسال این تجهیزات می‌تواند شرکای مهم آمریکا و فرانسه در «خلیج همیشه فارس» و همچنین ثبات و امنیت در منطقه را تهدید کند. همچنین این اقدامات می‌تواند قوانین بین‌المللی را نقض کرده و به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین کمک کند. فرانسه و آمریکا با شرکای خود برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و مقابله با این فعالیت‌های ایران همکاری خواهند کرد. دو کشور تلاش‌های مشترکی را برای تقویت چارچوب بین‌المللی جهت محدود کردن فناوری‌های موشکی و پهپادهای ایران در منطقه و فراتر از آن و تلاش‌ عملی برای مقابله با گسترش این تکنولوژی ها انجام خواهند داد.
غربیها بهدنبال افزایش فشارها بر علیه ایران هستند
«فریدون مجلسی»، تحلیلگر مسایل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که واکنش هیلاری کلینتون و بیانیه مشترک ضد ایرانی رئیس جمهورهای آمریکا و فرانسه چه معنایی در افکار عمومی و البته افزایش فشارها بر ایران توسط غربی‌های خواهد داشت، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «توجه داشته باشید که بعد از ماه‌های اخیر که همواره ایران با رد پیشنهادات و شروط غربی‌ها عدم تمایل خود برای ادامه مذاکرات را نشان داده و اعلام کرده است که این شروط و شرایط را نخواهد پذیرفت. ایران نشان داده نه‌تنها امتیازی به غربی‌ها نخواهد داد بلکه به دنبال کسب امتیازات بیشتر از طرف‌های غربی است. ولی توجه داشته باشید که باتوجه به توافق‌نامه برجام ایران نشان داد می‌تواند در شرایطی امتیازاتی به غربی‌ها بدهد. غربی‌ها همواره مدعی هستند که ایران به‌دلیل هنجارهای بین‌المللی باید زیر نظر قرار بگیرد. در این بین باید یک سوالی پرسیده شود که چرا در مورد رفتارهای «پاکستان» و «ترکیه» و … هیچ‌گاه غربی‌ها به دنبال توافق‌نامه‌ای مانند برجام نیستند و برای این کشورها شروطی مشخص نمی‌کنند؟ اگر ایران بتواند در روابط بین‌الملل به خواسته‌های دیگر کشورها اهمیت بدهد و قطعنامه‌ها و بیانیه‌های ضد ایرانی را کاغذ پاره نخوانند قطعا با چنین تهدیدهایی مواجه نخواهد شد. متاسفانه باید به این مورد اشاره کنیم که مواردی در داخل ایران مشروع خوانده می‌شود که در فضای بین‌المللی نامشروع محسوب می‌شود.»
این تحلیلگر در واکنش اظهارت روز گذشته وزیر امور خارجه سابق آمریکا ادامه می‌دهد: «اظهاراتی که اشخاصی مانند کلینون که از چهره‌های شناخته شده سیاسی جهان محسوب می‌شود تنها به این دلیل است که بتوانند رفته رفته نشان دهند که زمان اقدام عملی بر علیه ایران فرا رسیده است. در ادامه فعال کردن مکانیز ماشه و همچنین باز گرداندن قطعنامه‌های سازمان ملل هم در دستور کار غربی‌ها قرار خواهد گرفت تا بتوانند ایران را محدودتر کنند و این فشارها را همچنان حفظ کنند. در داخل ایران اعتراضاتی که پدید آمده است تاثیرات سرخوردگی‌ها و مشکلات اقتصادی است و همچنین باید به این موضوع هم اشاره کنیم که مردم ایران خواستار کنشگری در فضای بین‌المللی هستند ولی سیاست‌های حلقه سیاسی کوچکی در ایران این توان را از آنها گرفته است. شخصیت‌هایی مانند کلینتون با واکنش‌های خود سعی دارند که به‌نوعی افکار عمومی شهروندان ایرانی را برای اقدامات عیله ایران آماده کند. البته از ماه‌های قبل تبلیغات ضد ایرانی باعث شده است که افکار عمومی سایر کشورها برای اقدام بر علیه ایران آماده شود. چنین اقداماتی برای ایران نگران‌ کننده خواهد بود چون اشخاصی مانند وزیر امور خارجه سابق آمریکا که تجربه زیادی در سیاست خارجه دارند واکنش نشان می‌دهند. اقدام برای آماده‌سازی افکار عمومی به این دلیل است که دیگر موضوعی به‌نام برجام وجود ندارد و غربی‌ها می‌خواهند دست به اقدامی بزنند که ایران را متوقف کنند و در ادامه به دنبال راه‌های برای کاهش مقاومت ایران در برای خواسته‌هایشان خواهند بود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.