تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 21:23
کد خبر : 117825

کمیته صیانت از حقوق مردم؟

کمیته صیانت از حقوق مردم؟

آرمان شرق-گروه سیاست:مشاور مرحوم آیت الله هاشمی با اشاره به تشکیل کمیته صیانت از حقوق مردم گفت: متاسفانه ما با تاخیر عمل می‌کنیم و این نشان می‌دهد که حکومت‌داری ما ضعیف است. از همان هفته‌های اول باید این کمیته تشکیل می‌شد و ترکیب کسانی که به این کمیته می‌روند باید از افراد غیردولتی هم باشد. چون ممکن است گزارش‌هایی تهیه شود که با توجه به وضع موجود خیلی اعتباری از نظر مردم نداشته باشد.

ترکیب کمیته صیانت از حقوق مردم باید غیردولتی باشد / دولت و ماموران تعامل بیشتری در جهت آرامش کشور و مردم به خرج دهند
غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که وزیر کشور اعلام کرده که کمیته تحقیق درباره ناآرامی‌های اخیر در راستای صیانت از حقوق مردم تشکیل شده است، چرا این کمیته زودتر تشکیل نشد و چه اقداماتی باید از سوی این کمیته برای حل مشکلات ایجاد شده انجام شود، گفت: این موضوع را باید خود آقای وحیدی بگوید. اما متاسفانه ما با تاخیر عمل می‌کنیم و این نشان می‌دهد که حکومت‌داری ما ضعیف است. از همان هفته‌های اول باید این کمیته تشکیل می‌شد و ترکیب کسانی که به این کمیته می‌روند باید از افراد غیردولتی هم باشد. چون ممکن است گزارش‌هایی تهیه شود که با توجه به وضع موجود خیلی اعتباری از نظر مردم نداشته باشد. برای مثال در هر منطقه از معترضان محلی استفاده کنند. با اینکه کار خوبی است اما چون  با تاخیر انجام شده بنابراین باید با سرعت عمل این فاصله به وجود آمده را کمتر کنند.

رجایی در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد نمایندگانی از حاکمیت و  نمایندگانی از معترضان یا افراد مورد اعتماد آنها در این کمیته حضور داشته باشند تا غربی‌ها نتوانند از وقایع فعلی در ایران سوءاستفاده و بهره‌برداری کنند، گفت: معترضان در این سازوکار نیستند، جمع‌های متفرقه‌ای هستند که اساسا با تشکیلات مختلفی اداره می‌شوند و کسانی که در این کار هستند چنددسته هستند.  هیچ حرکتی بدون سازماندهی انجام نمی‌شود. اساسا بین معترضان و حاکمیت صحبتی انجام نمی‌شود. از معترضان هم، کسی نمی‌تواند بیاید حرف بزند چون معترضان الان دیگر یک ترکیب متنوع و مختلط  هستند از کسانی که آشوبگرند و از بیرون دستور می‌گیرند و یا کسانی که معترض هستند و حرف‌شان باید شنیده شود.

وی افزود: از مظلومیت‌های حرکت‌های اعتراضی مردم این است که جریان و افراد تندرو در داخل و خارج سوار این حرکت شدند و حرف این‌ها شنیده نمی‌شود. گمانم این است که خود حاکمیت و دولت باید مدیریت این کمیته را تحویل گرفته و از معتمدان محلی مناطق آسیب دیده استفاده کنند.

رجایی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه غرب در جلسه شورای حقوق بشر، راه‌اندازی کمیته حقیقت‌یاب را علیه ایران تصویب کرده؛ وزارت کشور با ایجاد این کمیته به چه شکلی می‌تواند اقدام علیه ایران را خنثی کند، گفت: نمی‌شود اقدام شورای امنیت را با این کمیته حقیقت‌یاب خنثی کرد، حرکت شورا بسیار خطرناک است که متاسفانه رای بالایی هم به آن داده شد. به نظر من نمی‌شود کاری با آن کرد. فکر می‌کنم اگر از داخل خوب عمل کنیم؛ بیشتر بهانه‌ها را از دستشان می‌گیریم. ما باید سعی کنیم درست عمل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که این کمیته باید چه اقداماتی انجام دهد که مردم از عملکردشان راضی باشند، گفت: باید اول مراکزی را معرفی کنند تا افراد به صورت اینترنتی یا حضوری مراجعه کنند. افراد زیادی را برای رسیدگی به مراجعان بگذارند تا کسی از مراجعه خود بدلیل صرف وقت و… پشیمان نشود. با توجه به اینکه بازتاب این موضوع عملی بوده و فقط گفتاردرمانی نیست، تاثیر خود را خواهد داشت و این یعنی آنکه دولت در وظیفه خودش صادقانه عمل کرده است. در نهایت امیدوارم این موضوعات به نفع ملت تمام شود، دولت و ماموران تعامل بیشتری در جهت آرامش کشور، مردم و حاکمیت به خرج دهند تا این کار پیش برود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.