تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آذر 1401 - 6:16
کد خبر : 117374

یک «سردار» دیگر از دولت کنار رفت

یک «سردار» دیگر از دولت کنار رفت

آرمان شرق-گروه سیاست:رستم قاسمی سرانجام از وزارت راه و شهرسازی استعفا داد و رییس‌جمهور هم با این کناره‌گیری موافقت کرد. شهریار افندی‌زاده معاون آقای قاسمی به جای وی به عنوان سرپرست وزارتخانه قرار است فعالیت کند. رستم قاسمی دومین سردار سپاه است که از دولت رییسی کنار گذاشته می‌شود. پیش از او، سعید محمد از مدیریت مناطق آزاد کنار رفته بود.

رستم قاسمی سرانجام از وزارت راه و شهرسازی استعفا داد و رییس‌جمهور هم با این کناره‌گیری موافقت کرد. شهریار افندی‌زاده معاون آقای قاسمی به جای وی به عنوان سرپرست وزارتخانه قرار است فعالیت کند. رستم قاسمی دومین سردار سپاه است که از دولت رییسی کنار گذاشته می‌شود. پیش از او، سعید محمد از مدیریت مناطق آزاد کنار رفته بود. جالب آنکه هر دوی آنها سابقه مسوولیت قرارگاه خاتم‌الانبیا را دارند که بازوی عمرانی سپاه محسوب می‌شود.  رییسی در حالی ضمن تقدیر از تلاش‌‌های رستم قاسمی در دوران مسوولیتش در وزارت راه و شهرسازی، با استعفای وی موافقت کرد که شایعه مربوط به خروج قاسمی از جمع وزیرانش از چند ماه پیش بر سر زبان‌هاست. البته فشار برخی نمایندگان مجلس برای تغییر وی نیز در این کناره‌گیری بی‌تاثیر نبوده است.

مثلا یازدهم آبان‌ماه، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفته بود: «به عقیده من ریاست محترم جمهوری که مسوولیت این کار را دارند باید بررسی کنند که اگر آقای مهندس قاسمی توانایی انجام کار را ندارند، تصمیم دیگری گرفته شود. من این را به صلاح خود آقای قاسمی عرض می‌کنم، ما نباید فشار بیاوریم و خدای نکرده ایشان را با مشکلات دیگری مواجه کنیم. به‌ نظر من اگر این‌طور است و این حرف‌ها واقعی است، دولت پیشگام شود و قبل از اینکه خدایی نکرده شرایط بدتر شود، اقدام متناسب داشته باشد.» او افزوده بود که «یک بار سنگینی هم به اسم ساخت ۴ میلیون مسکن روی دوش وزارتخانه قرار داده شده که کار را دشوارتر هم کرده است، در نتیجه هرچه زودتر باید مدیریت متناسب با این وعده‌ها و ماموریت‌ها ایجاد شود.» احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس نیز در این باره با اشاره به حواشی عکس‌های خصوصی منتشرشده از رستم قاسمی گفته بود: «عکس‌های منتشرشده از ایشان اهمیتی ندارد. این وزارتخانه با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از اعتبارات عمرانی کشور را از آن دریغ کردیم و آقای وزیر نیز نتوانستند پاسخگوی انتظارات مردمی در حوزه مسکن و عمران باشد به نظر بنده قبل از اینکه موضوع استیضاح ایشان مطرح شود خودشان استعفا خواهد داد.»  اگرچه در خبرها عنوان شده استعفای قاسمی و همچنین موافقت با آن در پی تشدید بیماری رستم قاسمی صورت گرفته و رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرده که بتواند از توانمندی‌‌های قاسمی پس از بهبودی کامل استفاده شود اما با توجه به شایعاتی که از مدت‌ها پیش در مورد فشار سیاسیون بر رییس‌جمهور برای عزل قاسمی مطرح بود، به نظر می‌رسد این استعفا، نه تنها به دلیل مریضی وزیر راه و شهرسازی صورت نگرفته بلکه حتی مورد رضایت رستم قاسمی نیز نبود، چرا که رستم قاسمی هفته گذشته (۲۳ آبان) و در مراسم بهره‌برداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد گفت: «با وجود اینکه شاهد برخی نامهربانی‌هایی در بخش حمل‌ونقل کشور هستیم، مجوزی دریافت کرده‌ایم که اگر بگذارند عملیاتی شود بخش حمل‌ونقل کشور تحول اساسی می‌یابد.» اشاره او به وجود «نامهربانی‌ها» و همچنین استفاده از عبارت «اگر بگذارند» نشان داد او از جریاناتی که در حال وقوع و قرار است به حذف او از هیات دولت بینجامد دلگیر است و اکنون که به پایان راه نزدیک شده، تصمیم گرفته بخشی از انتقادات و ناراحتی خود را از شرایط موجود، آشکار کند. گرچه در همان روز نیز، وقتی خبرنگار یکی از رسانه‌ها از قاسمی در مورد مفهوم کنایه‌هایش پرسید او ترجیح داد سکوت کرده و بیشتر از این چیزی را علنی نکند. ولی ابراز ناراحتی علنی قاسمی نیز موثر نیفتاد و تنها دو روز بعد از این اظهار گلایه‌مندی از نامهربانانی که عزم خود را برای حذف وزیر راه و شهرسازی جزم کرده بودند، خبر استعفای رستم قاسمی به همراه نام جانشین احتمالی او یعنی مهرداد بذرپاش رسانه‌ای شد.
طرح نام برخی افراد به عنوان جانشین احتمالی قاسمی نشان داد جریان سیاسی خاصی به دنبال برکناری وزیر و در این راه نیز بسیار مصر است. در واقع جریانی که در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم در انتخاب وزرا و حتی وزارتخانه‌های تخصصی تاثیرگذار بود اکنون نیز حاضر نیست لااقل دست از دخالت در حوزه‌های تخصصی از جمله وزارت راه و شهرسازی بردارد.
اگرچه پس از قبول استعفای قاسمی از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با حفظ سمت به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شده است اما بعید نیست پس از مدتی گزینه دیگری با فشار مجلس سر از این وزارتخانه درآورد.
البته نباید از نظر دور داشت که با انتخاب افندی‌زاده به عنوان سرپرست وزارت راه و شهرسازی، این امید نیز وجود دارد که حداقل این‌بار زور متخصصان و کارشناسان بر سیاستمداران بچربد و بتوانند جلوی انتخاب فردی خارج از بدنه تخصصی را، به سمت وزیر راه و شهرسازی بگیرند. فراموش نکنیم که این وزارتخانه قرار است تا پایان دولت رییسی ۴ میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت تحویل مردم بدهد و هنوز بخش بزرگی از این تعهد، بر زمین مانده است./اعتماد

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.