تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مهر 1401 - 6:26
کد خبر : 113493

رای معنادار چین علیه روسیه در جلسه شورای امنیت!

رای معنادار چین علیه روسیه در جلسه شورای امنیت!

آرمان شرق-گروه بین الملل:در جلسه شورای امنیت سازمان ملل روسیه تنها مخالف قطعنامه بود و هیچ کشور دیگری به نفع روسیه رای نداد. باقی اعضای شورای امنیت یا رای برعلیه روسیه دادند و یا رای ممتنع دادند. مشخصا در این عرصه رای چین و هند بسیار معنادار بود زیرا آن ها رای ممتنع دادند و در کنار روسیه نایستادند که نشان داد روسیه بیش از گذشته تنها شده است.

آرمان شرق-گروه بین الملل:در جلسه شورای امنیت سازمان ملل روسیه تنها مخالف قطعنامه بود و هیچ کشور دیگری به نفع روسیه رای نداد. باقی اعضای شورای امنیت یا رای برعلیه روسیه دادند و یا رای ممتنع دادند. مشخصا در این عرصه رای چین و هند بسیار معنادار بود زیرا آن ها رای ممتنع دادند و در کنار روسیه نایستادند که نشان داد روسیه بیش از گذشته تنها شده است.

 

رای معنادار چین علیه روسیه در جلسه شورای امنیت!

 

آرمان امروز نوشتپس از برگزاری همه پرسی در مناطق شرقی اوکراین و الحاق این مناطق به خاک روسیه، کشورهای غربی اقداماتی علیه روسیه در دستور کار قرار دادند. در همین عرصه روسیه از وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای خنثی کردن پیش‌‌نویس قطعنامه‌‌ای که به دنبال محکومیت الحاق مناطق شرقی اوکراین به خاک روسیه بود، استفاده کرد. در این میان حتی دوستان نزدیک مسکو یعنی چین و هند، به جای رای مخالف به قطعنامه آمریکایی که اقدامات مسکو را محکوم می‌‌کرد، رای ممتنع دادند. رای هایی بسیار پرمعنا که حاکی از سیاست های متفاوت این کشورها دارد. بسیاری بر این باور هستند که عملا رای ممتنع با رای مثبت تفاوتی ندارد و عملا چین و هندوستان در این عرصه روسیه را تنها گذاشته اند. این قطعنامه همچنین از روسیه خواسته است تا فورا نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و به حمله‌‌ای که در ۲۴ فوریه آغاز شد، پایان دهد.۱۰کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و چین، گابن، هند و برزیل رای ممتنع دادند. سفیر ایالات متحده آمریکا پس از این جلسه گفته است که هیچ کشوری به روسیه رأی نداد، حتی یک نفر. او افزود که رای ممتنع به وضوح دفاع از روسیه نبود. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد که دست خود را برای نشان دادن تنها رای مخالف قطعنامه بالا برد، استدلال کرد، مناطقی که مسکو به زور تصرف کرده است و در آن جنگ همچنان ادامه دارد، روسیه را به‌عنوان سرزمین اصلی خود برگزیدند. نبنزیا در این نشست گفته است که هیچ بازگشتی وجود نخواهد داشت، آن‌گونه که پیش‌‌نویس قطعنامه آمریکا تلاش می‌‌کند، تحمیل کند. سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل در این خصوص اظهار کرد، دستی که علیه این قطعنامه بلند شد، دوباره گواهی بر انزوای روسیه داشت. انزوایی که بسیاری بر این باور هستند ریشه در منافع ملی کشورها دارد و هیچ کشوری حاضر نیست منافع ملی خود را برای روسیه به خطر بیاندازد. در راستای بررسی این مساله آرمان امروز گفت و گویی با حسن بهشتی پور، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل داشته است که در ادامه می خوانید.
آرای صادر شده در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص اوکراین چه معنایی دارد؟
در جلسه شورای امنیت سازمان ملل شاهد بودیم که روسیه تنها مخالف قطعنامه بود و هیچ کشور دیگری به نفع روسیه رای نداد. باقی اعضای شورای امنیت یا رای برعلیه روسیه دادند و یا رای ممتنع دادند. مشخصا در این عرصه رای چین و هند بسیار معنادار بود زیرا آن ها رای ممتنع دادند و در کنار روسیه نایستادند که نشان داد روسیه بیش از گذشته تنها شده است. این دو کشور جز متحدین روسیه هستند اما باز هم با وجود این که عضو پیمان شانگهای هستند اما در کنار روسیه نماندند. این اتفاقات باید برای ایران درس عبرت باشد و بداند هر کشوری در وهله اول به فکر منافع ملی خود است.
اگر چین به نفع روسیه در شورای امنیت رای می داد، چه پیامدهایی برای این کشور بوجود می آمد؟
مشخصا اگر چین در شورای امنیت در خصوص موضوعی به این مهمی به نفع روسیه رای می داد، با تبعات متعددی مواجه می شد زیرا مساله اوکراین برای غرب بسیار مهم است و به این سادگی از کنار چین عبور نمی کردند. سیاست چین از ابتدای ماجرای اوکراین این بوده است که خود را بی طرف معرفی کند زیرا معاملات کلانی با غرب دارد و نمی خواهد این منافع زیاد اقتصادی را بخاطر یک کشور دیگر از دست بدهد و به همین علت از ابتدای شروع جنگ خواهان خویشتن داری طرفین بود. چین هیچ گاه نمی خواهد اقتصاد خود را از بین ببرد و همواره تمایل دارد تا با آمریکا تجارت داشته باشد. این تحلیل اشتباه است که روسیه و چین علیه آمریکا متحد شده اند و نباید بر اساس این تحلیل اشتباه تصمیم گیری کرد. چین امروز با اروپا و آمریکا همکاری زیادی دارد که برای آن ها مشخص پراهمیت است و به همین علت در اوکراین به داد روسیه نرسید. در این میان چین توازن را حفظ کرده است و برای این که نشان دهد، مطیع کامل غرب نیست، از روسیه انرژی خریداری می کند و هم سیاست خود را مستقل نشان می دهد و هم نفت ارزان تری به دست می آورد. در این میان هندوستان نیز که روسیه آن را متحد خود می داند، روابط نزدیکی با غرب دارد و مشخصا بخاطر روسیه، خود را به خطر نمی اندازد و به همین علت رای ممتنع به قطعنامه داد. هندوستان به قدری در عرصه بین الملل خوب بازی می کند که حتی روسیه نیز به این کشور اعتماد کرده و امروز هندوستان نفت روسیه را به نام خود در بازارهای بین المللی به فروش می رساند. این بازی های متعادل و زیرکانه امروز باید برای ما تبدیل به الگو شود و واقعیت های موجود در جهان را درک کنیم و براساس این واقعیت ها عمل کنیم. باید توجه داشت که در رقابت های بین المللی و نظام قدرتی که امریکایی ها به دنبال نظام سلطه با محوریت خود هستند، کشورهایی چون چین و روسیه و تا حدودی هم هند این رهبری امریکا را نپذیرفته و به دنبال چندجانبه گرایی هستند. پس چینی ها در مخالفت یک جانبه گرایی امریکا با روسیه همکاری می کنند و تلاش دارند تا نظام اقتصادی ایجاد کنند تا مستقل از امریکا کارها را پیش ببرند. طرح معروف یک کمربند یک جاده مشخصا همین موضوع را دنبال می کند. جنگ اوکراین یک ضربه جدی در بخش اروپایی این طرح وارد کرده. چون قرار بود این همکاری ها جاده ابریشم را شامل شده و تا خود اروپا برود. چینی ها مایل بودند تا با اجرای چنین طرحی از نفوذ امریکا بکاهند و موقعیت خود را تقویت کنند. به دنبال ایجاد بانک بین المللی در مقابل بانک جهانی هم در همین راستا هستند. بنابراین همکاری چین و روسیه در این مسیر قرار دارد. اما به خاطر روسیه چینی ها وارد جنگ یا درگیری با غرب نمی شوند. آنها مایل هستند تا هم روابط خود را از یک طرف با روسیه حفظ کنند و از طرف دیگر با غرب و امریکا روابط اقتصادی و سیاسی داشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.