تاریخ انتشار : یکشنبه 27 شهریور 1401 - 6:55
کد خبر : 112785

خداحافظ ای داغ بر دل نشسته!

خداحافظ ای داغ بر دل نشسته!

آرمان شرق-گروه جامعه:درگذشت مهسا امینی، دختری ۲۲ ساله و ایست قلبی او در جلسه توجیهی پلیس امنیت اخلاقی، زخمی کهنه را در جامعه باز کرد، زخمی که سال‌هاست به واسطه دروبین‌های همیشه روشن مردم و رفتار عده‌ای از نیروهای آموزش ندیده پلیس در موضوع حجاب یک امر کاملا فرهنگی است، باعث شده نظام این روزها بیش از هر زمان دیگری تاوان ندانم کاری‌ عده‌ای را بدهند که هیچ آموزش روانشناسی و برخورد با افرادی که به زعم آنها «بدحجاب» یا «هنجار شکن» هستند، بپردازند.

آرمان شرق-گروه جامعه:درگذشت مهسا امینی، دختری ۲۲ ساله و ایست قلبی او در جلسه توجیهی پلیس امنیت اخلاقی، زخمی کهنه را در جامعه باز کرد، زخمی که سال‌هاست به واسطه دروبین‌های همیشه روشن مردم و رفتار عده‌ای از نیروهای آموزش ندیده پلیس در موضوع حجاب یک امر کاملا فرهنگی است، باعث شده نظام این روزها بیش از هر زمان دیگری تاوان ندانم کاری‌ عده‌ای را بدهند که هیچ آموزش روانشناسی و برخورد با افرادی که به زعم آنها «بدحجاب» یا «هنجار شکن» هستند، بپردازند.

خداحافظ ای داغ بر دل نشسته!

 

روزنامه آرمان امروز نوشت::‌ درگذشت مهسا امینی، دختری ۲۲ ساله و ایست قلبی او در جلسه توجیهی پلیس امنیت اخلاقی، زخمی کهنه را در جامعه باز کرد، زخمی که سال‌هاست به واسطه دروبین‌های همیشه روشن مردم و رفتار عده‌ای از نیروهای آموزش ندیده پلیس در موضوع حجاب یک امر کاملا فرهنگی است، باعث شده نظام این روزها بیش از هر زمان دیگری تاوان ندانم کاری‌ عده‌ای را بدهند که هیچ آموزش روانشناسی و برخورد با افرادی که به زعم آنها «بدحجاب» یا «هنجار شکن» هستند، بپردازند. هر چند که سال‌هاست عدم اطلاع رسانی درست و ضعف خبررسانی در زمان وقوع حادثه و  قدرت بیشر رسانه‌های خارجی و ایرانی زبان آن‌طرف آبی، در کاهش اعتماد عمومی در میان مردم سبب شده، با ایست قلبی دختر ۲۲ ساله باعث شود همه رسانه‌ها و حتی چهره‌های سیاسی جهانی، به این امر واکنش تند نشان دهند. اما آنچه که در این اتفاق بسیار تلخ که می‌تواند برجسته‌تر از حادثه باشد، ناآمادگی وعدم آموزش افرادی است که نام پلیس «امنیت» اخلاقی را یدک می‌کشند، اما عده‌ای از نیروهای آن «امنیت» روانی جامعه را با رفتارهای نسنجیده هدف قرار داده‌اند و حالا سبب شده این اتفاق به موضوعی برای رسیدن به اهداف سیاسی تبدیل شود. همان‌طور که چندی پیش فریادهای مادری در جلوی ون‌های گشت ارشاد و آن حادثه تلخ سال ۹۷ در دانشگاه سوهانک، فیلم درگیری ماموران زن گشت امنیت اخلاقی با چند دختر جوان دریکی از پارک‌های تهران، استفاده از ابزار زنده‌گیری حیوانات در بازداشت یک زن و… همه نشان‌گر وجود افرادی است که می‌خواهند یک امر فرهنگی را در جامعه ترویج کنند، اما فقط با رفتارهای خشن و سلبی خوراک خبری برای رسانه‌های بیگانه تهیه می‌کنند. موضوعی که نمونه بارز آن، واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به درگذشت مهسا امینی بود و در حالی‌که این حادثه یک امر داخلی است، اما ند پرایساز بابت این اتفاق ابراز نگرانی کرد!. سوالی که سال هاست مطرح می شود که در شرایطی که اگر امروز تنها وجه برخورد با پدیده بدحجابی در گشت ارشاد خلاصه شده و عملکرد نیروی انتظامی زیر ذره‌بین منتقدان و گردانندگان پروژه‌هایی نظیر «نه به حجاب اجباری» ‌است به دلیل کم‌کاری و ضعف عملکرد ۲۶ دستگاهی است که مطابق قوانین و مصوبات حجاب و عفاف در این حوزه نقش داشته‌اند و بار این ضعف عملکرد بر دوش نیروی انتظامی به عنوان یکی از این دستگاه‌ها افتاده است، اگرچه بخشی از وظایف نیروی انتظامی در حوزه حجاب و عفاف نیز ایجابی است و تنها در یک بند از وظایف این دستگاه به حوزه‌های سلبی و برخورد با بدحجابان به عنوان برهم‌زنندگان نظم عمومی تأکید شده است.
ماجرا چه بود؟
روز سه‌شنبه، ماموران گشت ارشاد «مهسا امینی» را در بزرگراه شهید حقانی تهران دستگیر می‌کنند. ماموران به برادرش «کیارش» که در محل حاضر بوده گفتند که مهسا را برای یک ساعت کلاس توجیهی و آموزشی به پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا می‌برند. دو ساعت بعد، کیارش از پشت درهای بسته پلیس امنیت اخلاقی متوجه می‌شود که خواهرش به کما رفته و با ماشین آمبولانس از ساختمان وزرا خارج شده است. پزشکان بیمارستان کسری، تشخیص سکته قلبی و مغزی داده‌اند. تا ساعت ۲۰:۳۰ روز سه‌شنبه، قلب مهسا همچنان می‌تپید اما مغزش دیگر هوشیار نبود تا اینکه روز جمعه این دختر درگذشت تا همه چهره های سیاسی، اجتماعی و ورزشی متفق القول برای این باور باشند که نیروی انتظامی باید در روند کنونی گشت ارشاد تجدید نظر کند و بسیاری خواهان برچیده شده آن باشند. در توضیحات پلیس آمده است: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد.» مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران، اعلام کرد: «مستندات مربوطه در این خصوص در اختیار پلیس است و اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد.»
افشاگری‌های دایی مهسا امینی و پاسخ به شایعات
دایی مهسا امینی گفته است: اصلاً از ما عذرخواهی نشده است و این جای تاسف است که مسئولان ما آن‌قدر نمی‌توانند تدبیر کنند. اگر بخواهیم به کسی بگوییم حجاب داشته باش این روش را باید به کار ببریم؟ وضعیت دردناک دختری که بعد از بازداشت از سوی گشت ارشاد دچار حادثه شده و عاطفه اجتماعی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. او در گفت‌و‌گویی اختصاصی با اعتمادآنلاین درباره روز واقعه و آنچه بر مهسا گذشت و رفتاری که با خانواده این دختر سنندجی شده است، صحبت کرد. دایی مهسا بخشی از اخبار و اطلاعاتی را که پیش از این گفته شده بود، رد می‌کند و درباره آنچه که برای مهسا اتفاق افتاد و پوشش این دختر در روز حادثه گفت: درباره خانواده ما تحقیق کنید و ببینید خانواده ما در کردستان و سایر شهر‌های ایران ترویج اسلام و پاکی کرده و شایسته خانواده ما نیست که بی‌حجاب باشد و بیشتر از مسئولان بلدیم که حجاب را رعایت کنیم. یک استعلام محلی بگیرید و ببینید که مهسا چطور بوده است، اما متاسفانه روالی که باید طی شود اصلاً [درست]نیست. من به همه گفته‌ام اصلاً نمی‌خواهیم یک کلمه بیشتر از آنچه اتفاق افتاده روایت کنند. او در پاسخ به این سوال که روز واقعه چه اتفاقی افتاد، گفت: ما اصلاً خبر نداریم چه اتفاقی افتاده است؛ اما واقعیت این است که داریم صورت مساله را پاک می‌کنیم. یک جماعتی آمده‌اند و به حجاب گیر می‌دهند. اگر [این کار]به صورت مدبرانه‌ای انجام می‌شد مردم اعتراضی نداشتند، اما اینکه به جان مردم افتادند اسلامی نیست. اسلام چنین دستوری نداده است. می‌خواهیم بدانیم چرا باید چنین بی‌تدبرانه این کار را انجام دهند. این [حادثه برای مهسا]اولی نبود و آخرین بار هم نخواهد بود. صداوسیما گفته تلاش برای کسب خبر از مهسا در حال انجام است… مگر تلاش می‌خواهد؟ ما انتظار داشتیم یک نفر بیاید فیلم بگیرد و بگویند اشتباه کردیم؛ این کلاه گذاشتن و اغفال کردن اصلاً درست نیست.
دستور روسای سه قوه برای پیگیری ماجرا
پس از واکنش‌های گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان که برای شرکت در اجلاس سران شانگ‌های در ازبکستان به سر می‌برد به وزیر کشور برای بررسی حادثه تلخ پیش آمده برای «مهسا امینی» دستور پی گیری و بررسی صادر کرد. احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: در اسرع وقت علت فوت مهسا امینی روشن می‌شود. به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی دستور داده شد علت فوت را پیگیری کنند. از فراجا خواسته شد دلایلی که موجب حادثه شد را جمع آوری کنند. از معاون امنیتی هم خواستیم که روی این موضوع نظارت کند. همچنین، بر اساس دستور دادستان تهران کارگروه ویژه پزشکی قانونی برای بررسی وضعیت مهسا امینی تشکیل شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه؛ در پی انتشار خبری پیرامون وقوع عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی در یکی از مراکز پلیس، علی صالحی دادستان تهران ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد. بر اساس این گزارش کارگروهی ویژه از پزشکی قانونی تشکیل شده تا شرایط جسمی مهسا امینی را از نظر پزشکی مورد معاینه و بررسی‌های دقیق تخصصی و کارشناسی قرار دهند. این کارگروه با دعوت از کادر درمان مهسا امینی و با حضور کارشناسان و متخصصان مجرب پزشکی قانونی فعالیت خود را آغاز و آخرین وضعیت جسمی وی را نیز مورد بررسی قرار داده اند و به گفته پزشکی قانونی سه هفته دیگر نتیجه آن مشخص خواهد شد. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را مامور به رسیدگی به اتفاق رخ داده برای مهسا امینی کرد. در متن این پیام آمده است: اتفاق تلخ اخیر برای یکی از بانوان در یکی از بخش های پلیس تهران، سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی و تاسف شدید اینجانب شد. در این زمینه ضمن تاکید بر اینکه فصل الخطاب همه برای موضوعات مختلف از جمله مسائل اجتماعی و فرهنگی باید عمل به قانون و رفتار قانون‌مندانه باشد، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ماموریت می‌دهم همه ابعاد این موضوع را با قید فوریت و دقت بررسی کرده و گزارش آن را به مجلس ارایه کند. در صورتی که در گزارش کوتاهی و تقصیری مشاهده شد، در گزارش ارائه شده، الزامات لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد مورد توجه قرار گیرد.
مهسا بدون علائم حیاتی ارجاع شد
بیمارستان کسری در بیانیه‌ای در مورد درگذشت مهسا امینی که در حساب اینستاگرامش منتشر کرده است نوشته است: کادر درمان به علت رعایت منشور جهانی حقوق بیمار حق انتشار هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص روند درمانی بیمار در زمان بستری به جز خانواده درجه یک و مراجع قضایی (در صورت ارائه مجوز) ندارد. به این دلیل حتی اطلاعات در اختیار رسانه ها نیز قرار نگرفته و فقط اقوام درجه یک در جریان کامل سیر درمان و وضعیت علائم حیاتی و میدریاز دوبل (مرگ مغزی) به بیمارستان کسری ارجاع و با توجه تلاش های ویژه تیم احیا عملیات احیا بر روی بیمار انجام گرفته که ضربان قلب برگشت و بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند. با توجه به مرگ مغزی علی رغم تلاش های تیم پزشکی موفق به احیا نشدند و بیمار فوت شد. لذا بلافاصله پیکر خانم مهسا امینی پس از فوت به پزشکی قانونی برای تحقیقات بیشتر ارجاع شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.