تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهریور 1401 - 7:03
کد خبر : 112318

مالیات برفالوور !

مالیات برفالوور !

آرمان شرق-گروه جامعه:در شرایطی که تعداد کاربران ایرانی پلتفرم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۱ میلیونی نسبت به سال ۲۰۲۰، به ۴۳ میلیون کاربر رسید، حالا قرار است مسئولانی که خیلی طرفدار اینستاگرام نیستند از این طریق کسب درآمد و مالیات بگیرند. طبق بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد می‌شود.

آرمان شرق-گروه جامعه:در شرایطی که تعداد کاربران ایرانی پلتفرم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۱ میلیونی نسبت به سال ۲۰۲۰، به ۴۳ میلیون کاربر رسید، حالا قرار است مسئولانی که خیلی طرفدار اینستاگرام نیستند از این طریق کسب درآمد و مالیات بگیرند. طبق بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد می‌شود.

مالیات برفالوور !

 

روزنامه آرمان امروز نوشت: سیاست‌هایی که این روزها در قبال فضای مجازی اتخاذ می‌شود، همان سیاست‌های یک بام و دوهوایی است که سال‌ها محکوم به شکست بوده و هر وزیر ارتباطاتی که برسر کار آمده، اهداف و برنامه‌های خود را براساس نوع علاقه خود نسبت به فضای مجازی اتخاد کرده است. مثلا همین چند وقت پیش و پس از جنجال‌های لایو یک پسر بچه ۱۴ ساله با یکی از بلاگرهای معروف، بسیاری از مسئولان تصمیم گرفتند که اینستاگرام را فیلتر کنند، بدون اینکه توجهی به میلیون‌ها کاربر این پلتفرم داشته باشند که از طریق اینستاگرام امرارمعاش یا کارهای تحقیقی و پژوهشی انجام می‌دهند. آذری جهرمی در قامت وزیر ارتباطات دولت قبل که خود مانند یک بلاگر در اینستاگرام فعالیت داشت و حتی کُری‌خوانی‌های او به مذاق طرفداران استقلال چندان خوش نمی‌آمد، زیر‌بار فیلترینگ اینستاگرام نرفت و فقط به کاهش حجم اینترنتی این پلتفرم رضایت داد که منجر به کاهش سرعت و کُندی اینستاگرام شد. اما سیاست‌های عیسی زارع پور، که در قامت وزیر ارتباطات که هیچ صفحه‌ای در فضای مجازی ندارد، با وزیر سابق متفاوت است. زارع پور بسیاری از موارد ثابت کرده که در مقابل پلتفرم‌های پیام رسان خارجی چندان اقبالی از خود نشان نمی‌دهد، هر چند وزیر ارتباطات دولت سیزدهم درباره طرح صیانت، مشخص نیست، اما کُندی اینترنت طی چند وقت اخیر و اقداماتی نظیر قفل کودک اینترنت نشان می‌دهد که چندان بی‌میل به این طرح نیست. چندی پیش نیز آقای عیسی پور، کُندی اینترنت و اینستاگرام که فریاد میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی را در آورده، در صحبت‌هایی این روند لاک‌پشتی را به گردن آتش سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی منطقه ۸ مخابرات تهران توسط عده‌ای، عنوان کرده اما کاهش محسوس سرعت ایستاگرام که در ایران بیش از۴۳ میلیون کاربر دارد، نشان می‌دهد همه چیز منتهی به حوضچه مخابراتی نمی‌شود.
مالیات از اینستاگرام و براساس بودجه
در شرایطی که تعداد کاربران ایرانی پلتفرم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۱ میلیونی نسبت به سال ۲۰۲۰، به ۴۳ میلیون کاربر رسید، حالا قرار است مسئولانی که خیلی طرفدار اینستاگرام نیستند از این طریق کسب درآمد و مالیات بگیرند. طبق بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد می‌شود. مرداد ماه سال گذشته وزیر اقتصاد دستورالعمل نحوه پرداخت مالیات اینفلوئنسرهای دارای این شرایط را به سازمان مالیاتی برای اجرا ابلاغ کرد. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی اینفلوئنسرها تا پایان تیرماه سال جاری مهلت داشتند اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند و اگر مشمولان اظهارنامه را ارائه ندهند، نمی‌توانند از هیچ‌یک از معافیت‌های قانونی بهره‌مند شوند و اینفلوئنسرهایی هم که اظهارنامه خود را تحویل داده باشند، مشمول عدم مشمول دیرکرد مالیاتی در محاسبه مالیات خواهند شد. پیش از این، داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی درباره اراده سازمان برای اخذ مالیات از این قشر اعلام کرده بود «برای سازمان امور مالیاتی فرقی نمی‌کند که مالک حساب بانکی و درآمدهای فعالیت اقتصادی فروشنده لبنیات باشد یا یک هنرمند سلبریتی‌ یعنی هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که شاخص‌ها و ویژگی‌های سلبریتی را دارند مشمول مالیات می‌شوند. برای هنرمندان معافیت مالیات تا درآمد ۲۰۰ میلیون تومانی را در نظر گرفته‌ایم و به غیر از آنها تمام سلبریتی‌ها باید مشمول مالیات شوند. البته استقبال سلبریتی‌ها و بلاگرها از پرداخت مالیات زیاد بوده چراکه به خوبی می‌دانند در صورت عدم پرداخت مشمول جرایم کتمان مالیات می‌شوند و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد.» با این حال سعید توتونچی، معاون سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه براساس قانون بودجه سال گذشته اینفلوئنسرها امسال باید مالیات مشمول شده را بپردازند، گفت: «لیست این افراد تهیه شده و آمار مشخص و بانک اطلاعاتی جامع و منسجمی درباره این افراد به دست آمده است. در قانون آمده‌ است که اینفلوئنسرهای بالای ۵۰۰ هزار فالوور نفر و دنبال‌کننده مشمول مالیات بر درآمد می‌شوند.»
درآمد «گربه سیاهها»
در فیلم «گربه سیاه» بهرام رادان که نقش مجری برنامه «شبگرد» را در این فیلم بازی می‌کند از دو اینفلوئنسر با فالوورهای بیش از یک میلیون فالوور دعوت به مصاحبه می‌کند. وقتی از یکی از اینفلوئنسرها می‌پرسد که درآمد شما از اینستاگرام چقدر است، یکی از آنها می‌گوید «۴-۵ میلیون تومان» و زمانی‌که رادان می‌گوید: «۴-۵ میلیون تومان در ماه؟» آن اینفلوئنسر با یک غروری می‌گوید: «نخیر در روز!». البته این مبلغ نوک کوه یخ است و در فیلم چندان قلو نشده، همان‌طور که یکی از رسانه‌ها گزارش داده، در میان اینفلوئنسرها یا بلاگرهای ایرانی آنها درآمد ماهیانه ۱۲ میلیارد تومان، ۱۰ میلیارد تومان، ۷ میلیارد تومان، ۶ میلیارد تومان، ۴ میلیارد تومان، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و… درآمد دارند. حالا اگر به‌طور متوسط نرخ مالیات را حدود ۱۰ درصد برآورد کنیم، حال هزینه این مالیات چقدر خواهد بود.
درآمد نجومی پکیج فروشها
اما یکی از بزرگترین تجارت‌ها در حوزه فروش پکیج‌ها در اینستاگرام صورت می‌گیرد. چند وقت پیش که بورس و حالا تجارت ارز دیجیتال یا بازار تبادل ارزهای خارجی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی رواج دارد، فروش پکیج‌های آموزشی از افراد مختلف هزینه‌های نجومی را در جیب این صفحات می‌کند. یکی از افرادی که نمی‌خواهد نامش در این گزارش مطرح شود در رابطه با فروش پکیج‌های آموزشی به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «ما در طول سال سه دوره آموزشی به شکل لایو و ۱۰ پکیج صفر تا صد آموزش تبادل رمز ارز را به کاربران می‌فروشیم که مبلغی که برای آن و دعوت از اساتید، دکور، فیلمبرداری، تدوین و… هزینه می‌کنیم چیزی حدود ۴۰۰ میلیون تومان است، اما دریافتی ما بیش از ۹ میلیارد تومان است. البته این بخشی از کار ماست و باید به این موضوع پکیج‌ها و تبلیغات در فضای اینستاگرام را اضافه کنیم.» همچنین آموزش‌های افزایش فالوور و مخاطب در اینستاگرام، یکی از بازارهای داغ پکیج و آموزش فروشان است، که باعث چرخش هزینه‌های هنگفت در این فضا می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.