تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 شهریور 1401 - 0:15
کد خبر : 111910

حمله به یونان؛ آخرین میخ بر تابوت اردوغان

حمله به یونان؛ آخرین میخ بر تابوت اردوغان

آرمان شرق-گروه بین الملل:رورنامهآرمان امروز نوشتن: رئیس جمهوری ترکیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رهبران بوسنی و هرزگوین در جریان سفر خود به این کشور گفته است که یونان از جزایری در دریای اژه برای آزار هواپیماهای نظامی ترکیه استفاده می‌کند و آنکارا چنین رفتاری را برای همیشه تحمل نخواهد کرد. اردوغان اظهار کرد وقتش که برسد، ممکن است ترکیه یک شب ناگهان بیاید و تلافی کند.

 

آرمان شرق-گروه بین الملل:رورنامهآرمان امروز نوشتن: رئیس جمهوری ترکیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رهبران بوسنی و هرزگوین در جریان سفر خود به این کشور گفته است که یونان از جزایری در دریای اژه برای آزار هواپیماهای نظامی ترکیه استفاده می‌کند و آنکارا چنین رفتاری را برای همیشه تحمل نخواهد کرد. اردوغان اظهار کرد وقتش که برسد، ممکن است ترکیه یک شب ناگهان بیاید و تلافی کند.

حمله به یونان؛ آخرین میخ بر تابوت اردوغان

رورنامهآرمان امروز نوشت: رئیس جمهوری ترکیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رهبران بوسنی و هرزگوین در جریان سفر خود به این کشور گفته است که یونان از جزایری در دریای اژه برای آزار هواپیماهای نظامی ترکیه استفاده می‌کند و آنکارا چنین رفتاری را برای همیشه تحمل نخواهد کرد. اردوغان اظهار کرد وقتش که برسد، ممکن است ترکیه یک شب ناگهان بیاید و تلافی کند. وی افزود نشانه خوبی نیست که رادارهای یونانی هواپیماهای ترکیه را قفل می‌کنند. او این رفتار آتن را تهدیدکننده توصیف می‌کنند. وی همچنین یونان را متهم کرد که از پایگاه‌های نظامی خود در جزایر دریای اژه برای تهدید آنکارا استفاده می کند. رئیس جمهوری ترکیه افزود اگر چنین تهدیدهای نامشروع علیه ما از آنجا ادامه یابد، صبر ما پایان خواهد یافت. وقتش که برسد، اقدامات لازم انجام خواهد شد. با این حال او در مورد اقدامات احتمالی ترکیه توضیح نداد. سخنان وی در حالی بیان شد که وزارت خارجه ترکیه نامه ای به ۲۵ عضو اتحادیه اروپا و همچنین جوزپ بورل، دیپلمات ارشد این اتحادیه و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ارسال کرد که در آن موضع ترکیه در مورد وضعیت متشنج در دریای اژه را تشریح کرد. در این نامه که خطاب به اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده، آتن به نقض وضعیت غیرنظامی جزیره شرقی دریای اژه و سایر اقدامات غیرقانونی متهم شده است. آتن در همین حال، آنچه را که تهدیدهای ظالمانه روزانه آنکارا خوانده، به شدت محکوم کرد. ترکیه در اواخر ماه اوت یونان را متهم کرد که سامانه دفاع هوایی اس ۳۰۰ ساخت روسیه خود را بر روی دو جت ترکیه در یک پرواز معمولی بر فراز آب های بی طرف قفل کرده است. منابع نظامی یونان این حادثه را تکذیب کردند. در راستای بررسی این تحولات آرمان امروز گفت و گویی با فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین داشته است که در ادامه می خوانید.
به چه علت ترکیه در هفته های اخیر تنش هایی جدی تر در عرصه سیاسی با یونان داشته است؟
حدود ۷ ماه پیش شاهد بودیم که روسیه به اوکراین لشگرکشی کرد و با حمله به این کشور تابوی تجاوز دولت ها به همسایگان ضعیف تر خود را شکست. بر همین اساس با کشورهایی مواجه شده ایم که حوزه تمدنی اصیلی دارند اما روسای جمهوری بر آن ها حاکم شده اند که با بی دانشی به دنبال جاه طلبی های خود هستند. در همین راستا زمانی که اردوغان مشاهده می کند که روسیه به اوکراین حمله کرده است، او نیز برای جبران عقب ماندگی های دولتش تصمیم می گیرد تا به یونان حمله کند. نزدیکی جزایر یونانی به خاک ترکیه سبب شده تا محدوده برخورد دولت ها افزایش پیدا کرده و چنین اتفاقاتی بهانه به دست اردوغان می دهد تا سیاست های خود را پیگیری کند. اردوغان امروز نمی تواند به یونان حمله کند زیرا هر دو کشور عضو ناتو هستند با این تفاوت که سایر اعضای ناتو دل خوشی از ترکیه ندارند و این کشور را غیر خودی می دانند. حمله ترکیه به یونان برخلاف قوانین ناتو است و ضربه شدیدی پس از این حمله از سمت اروپا و آمریکا به ترکیه وارد می شود.

موضع گیری اتحادیه اروپا در قبال تنش ترکیه و یونان چه خواهد بود؟

هرچی که نیاز داری رو با تخفیف از بنک مارکت بخر! (ارسال رایگان و فوری)

هرچی که نیاز داری رو با تخفیف از بنک مارکت بخر! (ارسال رایگان و فوری)

طاهاگشت جامع ترین سایت رزرواسیون پرواز هتل تور

طاهاگشت جامع ترین سایت رزرواسیون پرواز هتل تور

سرور اختصاصی Server.ir، زیرساختی مطمئن برای کسب و کارهای آنلاین

سرور اختصاصی Server.ir، زیرساختی مطمئن برای کسب و کارهای آنلاین

ترکیه در گذشته به کشور قبرس حمله کرده است و بخش هایی از شمال جزیره قبرس را به تصرف خود درآورده است. بر همین اساس به علت این که ترکیه همچنان بخشی از شمال قبرس را تحت اشغال خود دارد و قبرس نیز عضو اتحادیه اروپاست، به مانعی در مسیر ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا بدل شده است. عدم تمایل کشورهای دیگر اروپا برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا امروز بر گردن قبرس افتاده و اروپایی ها در مساله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، قبرس را به عنوان مخالف پیش می اندازند. بنابراین اروپا نیز قطعا در مقابل ترکیه قرار دارد. آفت اصلی در این حوزه این است که زمانی که یک سیاستمدار برای مدت زمان زیادی در قدرت باقی می ماند متوهم شده و تصرف می کند که رهبری بی نقص است که توانسته این مدت در راس قدرت باشد و بر همین اساس رفتارهای متوهمانه از خود نشان می دهد. همان اتفاقی که امروز برای اردوغان رقم خورده و او براساس توهم اظهارنظر می کند. او در شرایط مشابه نیز اقداماتی غیراصولی انجام داده و سبب شده تا اقتصاد ترکیه که در حال شکوفایی بود، روندی نامطلوب داشته باشد و امروز با تورم های شدیدی مواجه شود. اردوغان با شعارهای ملی گرایانه تلاش می کند تا حواس ها را از داخل کشور به خارج هدایت کند تا شکست هایی که در عرصه داخلی داشته است، کم تر دیده شود و مردم ترکیه بیشتر متوجه دشمن خارجی شوند. اردوغان می خواهد مشکلات اصلی ترکیه را از مقابل دیدگان محو کند و بر همین اساس هر روز به سمت تنش با یک کشور خارجی می رود.
امارات به چه علت در میانه این تنش اقدام به بستن پیمان امنیتی با یونان کرد؟
اقدام امارات برای امضای تفاهم نامه امنیتی با یونان نامربوط است زیرا هیچ نقطه مشترکی ندارند و از همدیگر فاصله زیادی دارند. امارات و یونان امری غیرمعمول را رقم زده اند زیرا حتی خودشان هم نمی دانند علیه چه کشوری یا در راستای چه منافعی می خواهند اقدام مشترک انجام دهند. این سیاست های امارات نیز در سال های اخیر در حوزه نظامی عجیب و غریب بوده است. وضعیت نظامی در منطقه به گونه ای شده که هرکسی دغدغه های خاص خود را دنبال می کند و در این میان شاید اشتباهاتی نیز انجام دهد. در این میان اردوغان نیز واکنش منفی به این پیمان نشان داد هرچند که او اهداف توسعه طلبانه خاصی دارد. اردوغان از این مساله می‌ترسد که کردهای سوریه که موفق شدند داعش را شکست بدهند در شمال سوریه اقلیم خودمختاری تشکیل بدهند که سبب ترغیب کُردهای ترکیه شود که این وضعیت را برای خود در ترکیه تکرار کنند و اقلیم خودمختار کُردها در ترکیه تشکیل بدهند. نگرانی از این موضوع و همچنین عشق به توسعه‌طلبی و جهان‌گشایی سبب شده اردوغان در حالی که سوریه مدت‌هاست درگیر جنگ شده و ضعیف شده به این فکر بیندازد که می‌تواند بخش‌هایی از خاک سوریه را به خاک ترکیه ضمیمه کند. در چنین شرایطی عرب‌های داخلی سوری که در جنگ داخلی به ترکیه پناه برده‌اند به این منطقه منتقل کند و چینش نژادی سوریه را به شکلی به‌هم بزند که کُردها دیگر در کنار هم قرار نداشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.