تاریخ انتشار : سه شنبه 15 شهریور 1401 - 6:57
کد خبر : 111771

“آرمان امروز” حرف های جدیدی برای گفتن دارد

“آرمان امروز” حرف های جدیدی برای گفتن دارد

آرمان شرق–گروه ارتباطات:امروز اگر اتفاق ناخوشایندی به خبر اول رسانه ها تبدیل شده است، روزنامه ها باید به سمت کشف چرایی چنین رویدادهایی بروند و بسترهای آن را موشکافی کنند که روزنامه آرمان امروز به خوبی در این عرصه عمل کرده است. باید امروز به سمتی حرکت کرد تا بی عملی و به حاشیه رانده شدن طبقه مهم متوسط جامعه که جمعیت عظیمی را شامل می شود، خنثی کرد و شاید این مهم ترین رسالتی باشد که مطبوعات در این روزها برعهده دارند .

آرمان شرق–گروه ارتباطات:امروز اگر اتفاق ناخوشایندی به خبر اول رسانه ها تبدیل شده است، روزنامه ها باید به سمت کشف چرایی چنین رویدادهایی بروند و بسترهای آن را موشکافی کنند که روزنامه آرمان امروز به خوبی در این عرصه عمل کرده است. باید امروز به سمتی حرکت کرد تا بی عملی و به حاشیه رانده شدن طبقه مهم متوسط جامعه که جمعیت عظیمی را شامل می شود، خنثی کرد و شاید این مهم ترین رسالتی باشد که مطبوعات در این روزها برعهده دارند .

“آرمان امروز” حرف های جدیدی برای گفتن دارد

 

۱۷ سال در مسیر تبیین آرمان‌ها
هوشمند سفیدی
در این ۱۷ سالی که مجال طرح آرمان های خود را با شما مردم آرمان‌گرای داشته ایم، توانسته ایم ۴هزار شماره از «آرمان امروز» را در دسترس تان قرار دهیم؛ گرچه حدود سه سال با ابطال امتیاز و حدود ۲ ماه با توقیف مواجه بوده ایم.
«شماره یک تا شماره ۴ هزار»؛ مسیری است که از اسفندماه سال ۸۴ شروع شده و به سمت جلو ادامه دارد؛ این مسیر، مسیر همواری نبوده است و پیوسته و مدام، موانع و سنگلاخ هایی اراده کرده اند تا متوقف شویم و با آرمان هایمان وداع گوییم، لیکن شوق به تحقق آرمان ها، نیروی لایزال و سرشاری به ما داده است تا از پای ننشینیم و مشتاقانه و آگاهانه به سمت آنها بشتابیم.
من در این لحظه مایلم از همه کسانی که در این حرکت فرهنگی و در نقش های مختلف سهیم بوده اند، قدردانی کنم و دست همه کسانی را که مایلند این حرکت متوقف نشود، بفشارم.
بی تردید، کار فرهنگی و سیاسی، کاری سخت است، به ویژه آنگاه که بخواهی حرفی نو بزنی و بستر تحقق و دستیابی به آرمان ها را بسازی و هموار کنی. ما تریبون همه مردم هستیم و در انعکاس صدای مردم، تبعیض قائل نیستیم، ما از افراط گریزانیم و آن را سمی برای اعتدال و میانه روی می دانیم و هراسانیم مبادا، افراط ما را در مسیری غیر از آنکه باید، بیش راند.
ما از تفریط هم بیمناکیم؛ و رسالت اجتماعی و حرفه ای، ما را وا می دارد تا در طریقی وسط و میانه، همراه با شما به سمت آرمان های والا حرکت و مدام آن ها را بازسازی کرده، و یادآوری کنیم.
در این مسیر حساس، نیرویی که توانمان را بر می انگیزد، اول توکل به لطف ایزدمنان است که بالاتر و توانمند از همه است و در ثانی، همراهی شما و حرکت مشترک به سمت آرمان هایی است که می توانند آینده ای عادلانه را رقم زنند و قانونمندی بر سلایق شخصی فائق آید و عدالت، آرمانی که می تواند ما را از گزند بسیاری از ناروایی ها نجات دهد، تحقق یافته و سرلوحه همه اقدامات باشد.

روزی‌که جای «آرمان امروز»
روی دکه سبز شد
وحید استرون
در کشوری که همواره رسانه‌های مکتوب، مستقل و غیر دولتی آن، به هزار و یک مشکل لاینحل  با مدیران و گروه مجریه‌ای دچار هستند و آنها آنقدر نازک دلی باور راسخ دارند که هم معصوم هستند و هم بی‌مشکل و با هر انتقادی، روزنامه نگاران را محکوم می‌کنند. روزنامه‌ای منتشر می‌شد که صدای قشر متوسط و جامعه بود. در چنین فضایی انتشار روزنامه «آرمان امروز» یک قدم روبه‌ جلو بود که با نگاه جسورانه مدیران آن، تبدیل به صدای مردم شد. پس از یک دهه که از انتشار این روزنامه می‌گذشت، به‌ناگاه دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ آخرین شماره «آرمان امروز» منتشر شد، روزنامه‌ای که توانسته بود در دل مردم جای باز کند و تیتر آن شماره «کاهش قیمت مسکن کلید خورد» و « مجلس بایدغیر سیاسی شود» و… بود. فردای آن روز (یکم مرداد ۹۸) به‌خاطر دارم که دوستان با من تماس می‌گرفتند که روزنامه «آرمان امروز» چه شد. سردرگمی دوستان و افرادی که با من تماس می‌گرفتند، هم شیرین بود و هم تلخ. شیرین به این لحاظ که هنوز روزنامه‌ها زنده هستند و مردم پیگیر انتشار آن؛ و تلخی به دلیل خاموشی روزنامه‌ای که مدتی با آن خاطرات خوبی داشتم، آرمانی که قرار بود با «آرمان روابط عمومی» و «آرمان امروز» صدای قشر متوسط جامعه بود و حالا در چهارهزارمین شماره آن، بیشتر به این هدف نزدیک‌تر هستیم.

چرا مردم
«آرمان امروز»
را دوست دارند؟
نعمت احمدی

مطبوعات به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی، زبان گویای مردم در مقابل مسئولان و دولت‌ها است و در هر کشوری روزنامه به‌عنوان واقعی آن منتشر شود به تبع آن، آینه افکار مردم خواهد بود که در حکم داروغه‌ای مانع از کج‌روی افرادی که اداره جامعه مسئولیت برعهده دارند، می‌شود.
روزنامه «آرمان امروز» در طی این چهارهزار‌شماره‌ که از انتشار آن می‌گذرد، با در اختیار گذاشتن صفحات خود در اختیار کارشناسان، می توان این ادعا را مطرح نمود که کمتر فرد صاحب نظر و شناخته‌شده‌ای در کشور وجود دارد که یادداشت یا گفت‌وگویی در این روزنامه در جایگاه کارشناس یا منتقد نداشته باشد. این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که امروزه صفحات برخی از روزنامه‌ها یا رسانه‌های برخط، در انحصار تحریریه آن روزنامه قرار دارد اما «آرمان امروز» از این امر گذشت و حق و حقوق تحریریه را به کارشناسان و منتقدان واگذار نمود.
این روزنامه در بین بازدیدکنندگان سایت‌های رسمی، همواره مقام نخست بازدید روزانه را داراست، به همین دلیل است که کارشناسان و منتقدان، صدای رسای جامعه در این روزنامه هستند و آرمان امروز در میان گروه‌های مختلف، جایگاه ویژه‌ای دارد. این بزرگترین امتیاز روزنامه آرمان امروز در مدت انتشار این سال‌هاست و در این راه توانسته هم نظر کارشناسان را جلب کند و هم خوانندگان و همین امر باعث شده که پس از دو سال وقفه در انتشار این روزنامه، حالا مردم اقبال بیشتری نسبت «آرمان امروز» داشته باشند.
گستردگی مطالب و موضوعاتی که روزنامه آرمان امروز به آن می‌پردازد در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بین الملل، سلامت، و پرداختن به گزارش‌های استانی، این روزنامه را در سراسر کشور پرخواننده کرده است. در عین حال، مردم در حوزه‌‌هایی نظیر جامعه (اجتماعی) نیاز به اظهار نظر کارشناسان دارند و کمتر روزی است که در صفحات این روزنامه از نظرات کارشناسان مستقل و صاحب نظر استفاده نشود و از این نظر این رسانه‌ در میان رسانه‌های دیگر جایگاه ویژه‌ای در میان کارشناسان مستقل و غیروابسته دارد.
نمونه دیگر این اتفاق را می‌توان در حوزه‌های دیگر نیز مشاهده کرد و نگارنده این سطور به‌عنوان فردی که به صورت هفتگی در این رسانه مطلب می‌نویسم، شاهد هستم که برخلاف «آرمان امروز» برخی دیگر از روزنامه‌ها و رسانه‌های برخط، این محدودیت را قائل می‌شوند که در طول هفته و یک‌ماه از نظر یک کارشناس بهره می‌گیرند، اما آرمان امروز به دنبال این نبوده، با افراد خاص به‌طور هفتگی یا ماهیانه صحبتی داشته باشد و محدودیتی را در نظر بگیرد، بلکه این رسانه بنا به موضوع، به سراغ همان کارشناسی رفته که صاحب ایده یا نزدیک‌ترین نظر را به موضوع گزارش را دارد و آنها را مورد پرسش و پاسخ قرار می‌دهد. این نشان دهنده نگاه عمیق گردانندگان این روزنامه است که به‌دنبال گره‌گشایی، اطلاع رسانی درست و جسورانه در حوزه‌های مختلف به مردم هستند.

تقی آزاد ارمکی در گفت و گو با «آرمان امروز»

آرمان امروز حرف های جدیدی برای گفتن دارد

تقی آزاد ارمکی

آرمان امروز: چهارهزارمین شماره روزنامه آرمان امروز در تاریخ پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد و همین امر بهانه ای شد تا این روزنامه خصوصی و مردمی که در سالیان اخیر تلاش کرده است تا حرف دل مردم را بزند، به سراغ بررسی عملکرد خود رفته و فراز و نشیب های شماره های قبلی خود را بررسی کرده است. شماره هایی که به گفته صاحب نظران تلاش شده تا در آن حرف طبقه متوسط جامعه زده شود. طبقه ای که در سالیان اخیر بی توجهی به ان ها سبب شده تا بسیاری از جمعیت آن در موقعیت نامناسبی قرار گرفته و زندگی سختی را تحمل کنند. قشری که مشخصا از رسانه ها انتظار دارند در میانه غفلت مسئولین، رسانه مستقلی همچون آرمان امروز به آن ها توجه کند. در راستای بررسی این مساله و کنکاش عملکرد روزنامه آرمان امروز در سال های اخیر، گفت و گویی با تقی آزادارمکی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه سیاسی انجام شده که در ادامه می خوانید.
*عملکرد روزنامه آرمان امروز را در سالیان اخیر چگونه ارزیابی می کنید و آیا نمره قبولی به این رسانه می دهید؟
بی شک مردم و مخاطبان بهترین افرادی هستند که می توانند در خصوص رسانه ها اظهارنظر کنند و روزنامه آرمان امروز نیز از این مساله مستثنی نیست و باید دقت کرد که آرمان امروز تا چه میزان توانسته حرف مردم را بزند و تبدیل به تریبونی برای مردم شود. هر رسانه ای نیاز به یک مخاطب شناسی مستمر دارد که متاسفانه این اتفاق کم تر در فضای رسانه ای ایران رقم می خورد و همین امر سبب می شود تا رسانه ها در فضای پرتنش اخبار سردرگم شده و فعالیت و رسالتشان دچار اختلال شود. من به عنوان یک ناظر بیرونی از فعالیت روزنامه آرمان امروز در سال های اخیر دفاع می کنم و عملکرد و فعالیت های روزنامه آرمان امروز را نسبت به سایر رسانه های مشابه قوی و قابل قبول می دانم. باید توجه داشت که مخاطب مطبوعات در دنیای قدیم، قسمت پایینی طبقه بالای جامعه بوده است. زمانی که به دوران قاجار برمی گردیم و جامعه آن دوران و فضای رسانه ای آن عصر را کنکاش می کنیم، مشاهده می کنیم که قشر تحصیلکرده جامعه که نسبتا از وضعیت مالی خوبی نیز برخوردار بوده اند، مطبوعات را پیگیری می کردند و مشخصه اصلی آن ها نیز بررسی تحولات و ارتباط با فضای بیرون بوده است. لایه پایینی طبقه بالای جامعه همان قشری است که می تواند در عصر قاجار اثرگذار بوده و تحولات دوران قاجار را به شکلی هدایت کرده اند.
*در دوران کنونی مخاطب مطبوعات کدام قشر از جامعه است و آیا روزنامه آرمان امروز توانسته نیاز این قشر از جامعه را برآورده کند؟
امروز با توجه به این که فضای مجازی قسمتی از جایگاه رسانه ای را به خود اختصاص داده است، مطبوعات همچون دوران قدیم به رسانه قشری خاص بدل شده است. بر همین اساس طبقه متوسط مخاطب مطبوعات می شود زیرا این قشر نگاهی انتقادی به فضای مجازی دارد و به همین علت به سمت مطبوعات سوق پیدا می کند و در چنین فضایی همه تفکرات نیز به چنین سمتی حرکت می کنند و تفاوتی میان اصولگرا و اصلاح طلب وجود ندارد. در طبقه متوسط، افراد تلاش می کنند تا بیشتر به سمت مطالعه کتاب، نشریات و مطبوعات حرکت کنند و همین امر سبب شده تا مطبوعات در بخش فرهنگی طبقه متوسط دارای جایگاه باشد. روزنامه آرمان امروز به علت این که بیشتر مخاطبین خود را در این قشر یافته است، مشخصا دغدغه این طبقه را نیز دنبال می کند و به خوبی توانسته صدای طبقه متوسط جامعه باشد.
*علت دفاع شما از روزنامه آرمان امروز چیست؟
روزنامه آرمان امروز ایده های جدیدی دارد و با استفاده از همین ایده های توانسته همگام با جامعه دغدغه های جدیدی نیز داشته باشد. آرمان امروز این گونه نیست که صرفا صحبت های یک طیف از مصاحبه شونده ها را مورد بررسی  قرار دهد بلکه توانسته طیف جدیدی از صاحب نظران را نیز در رسانه خود جای دهد و تحلیل های آن ها را به گوش مخاطبان برساند. آرمان امروز توانسته فشارها را نیز بر روی تفکرات مختلف کاهش دهد و حتی بخشی از ان را نیز متقبل شده تا آرای مختلف مورد نقد و بررسی قرار گیرند. آرمان امروز حرف های جدیدی برای گفتن دارد و همین امر می تواند نقطه قوت این روزنامه باشد.
*در بستری که فضای مجازی توانسته قسمتی مهم از اطلاع رسانی را تصاحب کند، روزنامه آرمان امروز چگونه می تواند همچون گذشته هم سو با خواسته مخاطبان گام بردارد؟
امروز آفتی که در رسانه ها وجود دارد این است که تلاش می کنند همچون فضای مجازی اطلاع رسانی کنند و خود را شبیه به رسانه های فضای مجازی می کنند و یا حتی از اطلاعات فضای مجازی برای اطلاع رسانی خود استفاده می کنند. در چند سال اخیر این اتفاق بیشتر دیده شد . بر همین اساس روزنامه باید مرز بندی خود را با فضای مجازی مشخص کند و این امر را مشخص کند که آیا در کنار فضای مجازی فعالیت می کند یا در مقابل آن است. پس از تعیین مرزبندی ها مشخصا روزنامه ها می توانند فعالیت بهتری در عرصه رسانه داشته باشند. روزنامه ها باید به سمت مقوله ای حرکت کنند که فضای مجازی قادر به انعکاس نیست.
امروز آن چیزی را که فضای مجازی نمی تواند پوشش دهد و روزنامه ها ضرورت دارد تا ان را انعکاس دهند، وجه عینی و پنهان فضای مجازی است. روزنامه آرمان امروز نیز باید چالش هایی از این قبیل را برای جامعه شفاف کند. امروز اگر اتفاق ناخوشایندی به خبر اول رسانه ها تبدیل شده است، روزنامه ها باید به سمت کشف چرایی چنین رویدادهایی بروند و بسترهای آن را موشکافی کنند که روزنامه آرمان امروز به خوبی در این عرصه عمل کرده است. باید امروز به سمتی حرکت کرد تا بی عملی و به حاشیه رانده شدن طبقه مهم متوسط جامعه که جمعیت عظیمی را شامل می شود، خنثی کرد و شاید این مهم ترین رسالتی باشد که مطبوعات در این روزها برعهده دارند .

جشنی برای ۴ هزار تلاش مضاعف
شهریار خدیوفرد

سر انجام پس از سال ها تلاش که گاها با ناملایمتی ها و حتی غرض ورزی ها نیز همراه بود روزنامه «ارمان امروز» ۴ هزار مین شماره خود را منتشر کرد . در واقع رسیدن به این شمارگان آن هم در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور که بیش از یک دهه بسیاری از رسانه ها را مجبور به تعدیل نیرو و حتی تعطیلی رسانه کار ساده‌ای نیست و سخن گفتن از اینکه مدیران رسانه و اعضای تحریریه با چه هدفی همچنان در این صنف به فعالیت مشغولند تنها زیاده گوی خواهد بود.
اما شاید ذکر یک نکته خالی از لطف نباشد ، روزنامه ای همچون آرمان امروز که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حقوقی سکوت اجباری ان بیش از هر چیزی نمایشگر عدم پایبندی به قوانین مطبوعاتی بوده تا چه حد توانسته در تحقق شفاف سازی و واداشتن مسئولان به پاسخ دهی موفق عمل کند در این رابطه تکرار اظهارت کارشناسان که معتقدند ریشه فساد را باید در نبود شفافیت و مخفی‌کاری جستجو کرد، احتمالا هم اکنون به شعاری نخ‌نما در مطبوعات ایران مبدل شده و تردیدی وجود ندارد که مشکلات مالی حاکم برفضای رسانه ای کشور به فراخور موضعگیری باعث می شود رسانه ای مورد لطف یا مذموم دولت‌ها و شرکت‌های وابسته قرار گیرد که تردیدی وجود ندارد «آرمان امروز» نیزاز دایره مستثنی نیست و نخواهد بود .
اما بدون تردید با گذشت دو ماه و اندی از آغاز به کار مجدد روزنامه بازخورد مطالب و جوابیه های متعددی که از سوی سازمان های و نهادهای دولتی ارسال می شود و در بسیاری از آنها تلاش می شود تا با وابسته کردن روزنامه و اعضای تحریریه به جریانی خاص که به اعتقاد آنها تمامی مشکلات کنونی اقتصاد از سوء مدیریت آنها نشات می گیرد نشان دهنده آن است که در این مدت کم نیز اعضای تحریریه روزنامه توانسته اند در بخشی از هدف گذاری های خود حتی اندک موفق عمل کنند .
یادآوری این نکته که کشورهای دارای رسانه آزاد از فساد کمتری برخوردارند عمق اهمیت و نقش مطبوعات را به نمایش می گذارد موضوعی که ارمان امروز نیز بر ان تاکید داشته اما متاسفانه نگاه انتقادی به سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها باعث شده تا در بسیاری از موارد انتخاب گزینشی شامل حال خبرنگاران این روزنامه شده و در این راستا برای دستیابی به این رویکرد مجبور به تلاش و چانه زنی مضاعف شوند. حال باید منتظر شد و دید جشن ۴‌هزارمین شماره روزنامه با چه حال و هوایی رقم خواهد خورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.