تاریخ انتشار : جمعه 21 مرداد 1401 - 0:40
کد خبر : 109906

آقای وزیر! خودروی اقتصادی را تعریف کنید

آقای وزیر! خودروی اقتصادی را تعریف کنید

آرمان شرق-گروه اقتصاد:استفاده از چنین واژه مبهمی به طور مداوم از زبان سیاستگذار، آن هم در شرایطی که یک زبان مشترک در مورد آن وجود ندارد، نوعی بازی با کلمات است. بنابراین اگر هدف، تولید خودروی کم‌مصرف است، این خودرو باید به تکنولوژی سطح بالایی برسد که الزاما قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

آرمان شرق-گروه اقتصاد:استفاده از چنین واژه مبهمی به طور مداوم از زبان سیاستگذار، آن هم در شرایطی که یک زبان مشترک در مورد آن وجود ندارد، نوعی بازی با کلمات است. بنابراین اگر هدف، تولید خودروی کم‌مصرف است، این خودرو باید به تکنولوژی سطح بالایی برسد که الزاما قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

آقای وزیر! خودروی اقتصادی را تعریف کنید

روزنامه آرمان امروز نوشت: نبود خودرو اقتصادی روی خط تولید یکی از نقایص صنعت خودروسازی محسوب شده و تولید یک خودروی اقتصادی در ایران خودرو آغاز شده است . این سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت است، که معتقد است به دلیل نبود خودروی اقتصادی در خطوط تولید نمی توان از ظرفیت کامل خودروسازان کشور استفاده کرد. فاطمی امین تاکید کرده اگر خودروسازان کشور تنها دو شیفت کار کنند می توانند سالانه بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند؛ این در حالیست که سال گذشته تنها ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شده که دلیل اصلی آن به نبود خودروی اقتصادی باز می گردد. البته وزیر صمت که کارت زرد خود را به دلیل مشکلات صنعت خودرو دریافت کرده از اختصاص مشوق‌هایی خبر داده که به وارد کنندگان خودروهای اقتصادی ارائه خواهد شد . در واقع تاکید بر تولید و واردات خودروهای اقتصادی در حالی از سوی فاطمی امین و اکثر معاونان وزارت صمت بارها اعلام شده که تاکنون تعریف مشخص و دقیقی از خودروی اقتصادی ارائه نشده است . اینکه اساسا به تعبیر سیاست گذاران خودرویی چه محصولی در ردیف اقتصادی قرار می گیرد و ایا این عنوان تنها برای قیمت در نظر گرفته شده و یا کیفیت نیز در این رده بندی دخیل خواهد بود همچنان مشخص نشده است اما با توجه به رشد افسار گسیخته قیمت محصولات پر تیراژ داخلی که در برخی از محصولات شکاف قیمتی کارخانه و بازار به بیش از ۲ برابر نیز رسیده به نظر می رسد منظور وزیر صمت از خودروی اقتصادی محصول ارزان قیمتی است که با در اختیار داشتن حداقل امکانات بتواند در دسترس عموم قرار گیرد . موضوعی که فارغ از آنکه خودروی اقتصادی می تواند متناسب با شرایط تولید و فروش متفاوت باشد و به گفته کارشناسان این اظهارت به واسطه نبود زبان مشترک بیشتر بازی با کلمات و استفاده از جو روانی حاکم بر جامعه است . اما خودروی اقتصادی در بازار جهانی به محصولاتی اطلاق می شود که در بازه قیمتی ۸ تا ۱۰ هزار دلارقرار دارند که حداقل با احتساب تعرفه های وارداتی و البته شرایطی که دولت برای واردات تعیین کرده در خوش بینانه ترین حالت و با احتساب ارز توافقی حدود ۳۰ هزار تومانی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان را شامل خواهد شد که قطعا نمی تواند پاسخگوی متقاضیان ضعیف و متوسطی باشد که خواستار خرید خودروی ارزان و با کیفیت خارجی هستند. بنابراین از هم اکنون می توان خودروهای وارداتی را از گروه اقتصادی ها جدا کرد . اما در خودروهای داخلی، اساسا صورت‌های مالی پیچیده، پایین بودن تیراژ، نبود بهره‌وری و دولتی بودن خودروسازی و عوامل بسیاری دیگر باعث می شود تا قیمت تمام شده تولید بالا بوده و فاقد توجیه اقتصادی باشد بنابراین در شرایطی که خودروسازان با زیان انباشته ای مواجه اند که سالانه بر میزان آن افزوده می شود. لازمه تولید محصولی که حداقل در بازه قیمتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تعریف شود و بتواند نیازهای اقشار ضعیف و متوسط را نیز پوشش دهد. به جای تولید محصولی با پلتفرم جدید که بار زیان انباشت را بیشتر می کند بهتر است همچون سایر خودروسازان بزرگ هزینه های تولید را کاهش داده که مهمترین آن خروج دولت از تصدیگری صنعت خودرو و اجتناب از قیمت گذاری دستوری به همراه حذف دستورالعمل‌هایی است که به ایجاد انحصار و فربه کردن مافیای صنعت دامن زده است.
نقص خودروسازی ایران نبود محصول اقتصادی است
سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا بر تولید خودروی اقتصادی تاکید کرده و نبود این گونه محصولات را نقص بزرگ صنعت خودروی کشور دانسته و گفت : نمی‌توانیم از همه ظرفیت خودروسازی کشور استفاده کنیم، زیرا ما خودروی اقتصادی و محصول جدیدی نداریم که متناسب با تقاضا و قدرت خرید عموم مردم باشد.
وی افزود: اگر خودروسازان ما دو شیفت کار کنند ما برای امسال ظرفیت مونتاژ ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه را داریم و اگر سه شیفت کار کنند ظرفیت بیشتر هم می‌شود، اما هم اکنون تولید کمتر از ظرفیت است، به طوری که پارسال فقط ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد.

کیت ریل تایم pcr  one step

کیت ریل تایم pcr one step

تست هوش هیجانی. ۱۰ دقیقه لازم دارید تا شناخت بیشتر خود...

تست هوش هیجانی. ۱۰ دقیقه لازم دارید تا شناخت بیشتر خود…

از 0 تا 100 راه اندازی و کسب درآمد از اینستاگرام در کنار شما هستیم!

از ۰ تا ۱۰۰ راه اندازی و کسب درآمد از اینستاگرام در کنار شما هستیم!

وی ادامه داد: نبود خودرو اقتصادی روی خط تولید یکی از نقایص صنعت خودروسازی است که البته شرکت ایران خودرو یک محصول جدید را آغاز کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: ما هم مشوق‌هایی برای واردات خودرو‌های اقتصادی پیش بینی کرده ایم و از دو خودروساز بزرگ کشور هم خواسته ام تا محصولات جدید را به سمت خودرو‌های اقتصادی سوق دهند تا جانشین محصولاتی مانند تیبا بشود.
همچنین منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از رونمایی رسمی محصول اقتصادی دو خودروساز بزرگ کشور خبر داده است.  به گفته او سه مسیر برای تامین خودروی اقتصادی تعیین شده است، نخستین مسیر تولید خودرو‌های اقتصادی داخلی است که خودروسازان این امر را محقق می‌کنند؛ دومین راه پیشنهادی طراحی محصول اقتصادی از سوی خودروساز‌های بزرگ خارجی است تا نمونه طراحی شده در داخل کشور تولید کنیم و مسیر سوم واردات همراه با همکاری با سایر خودروساز‌های جهانی است ضمن اینکه  از همه ظرفیت‌ها برای تولید خودرو‌های اقتصادی استفاده می‌کنیم.
بازی با کلمات
در این رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در این خصوص  تاکید دارد که در سطح جهانی نیز تعریف مشخصی از خودروی اقتصادی وجود ندارد. باید دید از نگاه چه کسی این صفت به یک خودرو اطلاق می‌شود. در ایران که دولت روی سوخت سوبسید می‌دهد و مصرف بیشتر بنزین به معنای هزینه بیشتر برای دولت است، تولید خودروی کم‌مصرف می‌تواند به معنای خودروی اقتصادی باشد. برای خودروساز، خودروی اقتصادی به معنای خودرویی است که هزینه تمام‌شده کمتر و حاشیه سود بالاتری داشته باشد. مصرف‌کننده نیز اقتصادی بودن یک خودرو را در ارزان‌تر بودن، دریافت امکانات بیشتر و هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش کمتر می‌داند.  زمانی پیکان و پس از آن پراید چنین نقشی را در کف هرم تقاضای خودرو بازی می‌کردند اما برای مصرف‌کننده‌ای که بودجه بیشتری دارد الزاما خرید پراید اقتصادی نیست، چراکه با پرداخت کمی پول بیشتر تناسب بالاتری از امکانات نسبت به قیمت دریافت می‌کند.
کریمی سنجری تاکید کرد: استفاده از چنین واژه مبهمی به طور مداوم از زبان سیاستگذار، آن هم در شرایطی که یک زبان مشترک در مورد آن وجود ندارد، نوعی بازی با کلمات است. بنابراین اگر هدف، تولید خودروی کم‌مصرف است، این خودرو باید به تکنولوژی سطح بالایی برسد که الزاما قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.
سنجری صورت‌های مالی پیچیده، پایین بودن تیراژ، نبود بهره‌وری و دولتی بودن خودروسازی و شاخصه های دیگر را دلیل قیمت بالای تولید خودرو در ایران دانسته و گفت: برای اقتصادی بودن خودرو برای مصرف‌کننده، خودروساز باید بخشی از فرآیندهای پرهزینه خود را حذف کند تا بتواند تولید ارزان‌تری داشته باشد. در این شرایط استفاده غلط از واژه خودروی اقتصادی می‌تواند منجر به تصمیماتی شود که نتایج مثبتی به همراه نداشته باشند. تولید خودرو با مصرف سوخت کمتر ممکن است اقتصادی به نظر برسد، اما مسلما تصمیم درست‌تر در سطح بزرگتری از اقتصاد، تولید خودروی هیبریدی یا برقی است. این دست از خودروها قیمت بالاتری دارند اما از هزینه‌های زیادی جلوگیری می‌کنند و در سطح کشور تصمیم بسیار اقتصادی‌تری است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.