هر چند برخی معتقدند مردم هنوز به خرید و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی عادت نکرده‌اند و نمی‌توانند کتاب خواندن در تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند را جایگزین لذت در دست گرفتن و ورق زدن کتاب‌های خطی و چاپی کنند، اما با توجه به وضعیت بحرانی صنعت کاغذسازی و ارزان‌تر تمام شدن کتاب الکترونیک نسبت به نسخه‌های چاپی، به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور، تمایل افراد به این شکل از خرید و مطالعه کتاب، افزایش پیدا کند. حالا یک چیز دیگری هم در راه است. تولیدکنندگان «کتاب‌های واقعیت افزوده» قصد دارند کتاب را به روش خلاقانه‌تری روانه بازار کنند. در همین رابطه گاردین نوشته است «کتاب‌های واقعیت افزوده» که این روزها به اختصار با عنوان «a-books» شناخته می‌شوند، پس از پروژه شش‌ساله محققان دانشگاه سوری انگلستان یک قدم دیگر به تولید انبوده نزدیک‌تر شده‌اند.

در حال حاضر مخاطبان کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند به اطلاعات پیشینه و جزئیات بیشتر درباره مطلب کتاب دسترسی داشته باشند، اما کتاب‌های واقعیت افزوده به مخاطبان این اجازه را می‌دهند که ضمن استفاده از کتاب فیزیکی،‌ اطلاعات بیشتر را در تلفن همراه،‌ لپ‌تاپ و تلویزیون‌های هوشمند مشاهده کنند. به نظر می‌رسد این فناوری جدید بیشتر برای کتاب‌های راهنمای سفر و کتاب‌های آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد،‌ اما از این روش برای کتاب‌های داستانی نیز می‌توان استفاده کرد. برای مثال، یک خواننده کتاب می‌تواند انگشتش را روی نام یکی از شخصیت‌های داستان بگذارد تا اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره این شخصیت در تلفن همراه ظاهر شود.

با اینکه وجود چنین ویژگی‌هایی در کتاب‌های الکترونیکی، عجیب به نظر نمی‌رسد، چالش اصلی در کتاب‌های واقعیت افزوده به‌کارگیری چنین ویژگی‌هایی همراه با تجربه مطالعه کتاب فیزیکی است. گروه محققان این دانشگاه اخیرا از سومین نسل از کتاب‌های واقعیت افزوده رونمایی کرده‌اند که در آن‌ به روش‌های جدیدی همچون به‌کارگیری جوهرهای مخصوص حساس به نور و تورق روی آورده‌اند. البته این روش در محیط خارج از آزمایشگاه قابل‌استفاده نیست چراکه در فضای عادی رطوبت و اکسیژن شرایط را تغییر می‌دهند. آخرین راه‌حل برای رفع این مشکل، استفاده از نوعی پنل خورشیدی فوق‌باریک در دو طرف هر صفحه از کتاب است که می‌تواند ویژگی‌های خاص هر صفحه را فعال کند. این گروه از محققان در حال حاضر تلاش می‌کنند کاغذی را تولید کنند که ضخامت و وزن کمتری داشته باشد./دنیای اقتصاد