تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 8:40
کد خبر : 107925

ماجرای پسر میرسلیم؛ برخورد دوگانه!

ماجرای پسر میرسلیم؛ برخورد دوگانه!

آرمان شرق-گروه سیاست:موضوع محکومیت و زندانی شدن پسر سید مصطفی میرسلیم بار دیگر بحثِ تاًیین صلاحیت‌های انتخاباتی را پررنگ کرد. به‌طوریکه گروهی با یادآوری رد صلاحیت علی لاریجانی که به‌دلیل زندگی دخترش فرصت حضور در انتخابات را از دست داد، اینطور می‌گویند که «مصطفی میرسلیم با وجود همکاری پسرش با سازمان منافقین بر چه اساسی

آرمان شرق-گروه سیاست:موضوع محکومیت و زندانی شدن پسر سید مصطفی میرسلیم بار دیگر بحثِ تاًیین صلاحیت‌های انتخاباتی را پررنگ کرد. به‌طوریکه گروهی با یادآوری رد صلاحیت علی لاریجانی که به‌دلیل زندگی دخترش فرصت حضور در انتخابات را از دست داد، اینطور می‌گویند که «مصطفی میرسلیم با وجود همکاری پسرش با سازمان منافقین بر چه اساسی در سال ۹۸ مجوز حضور در انتخابات مجلس را به‌دست آورد». همین موضوع دوباره در محافل سیاسی رویکرد دوگانه شورای‌نگهبان را داغ کرد.

ماجرای پسر میرسلیم؛ برخورد دوگانه!

۱۰ پرسش و ابهام

فعال سیاسی اصولگرا: شورای نگهبان میرسلیم را باوجود بازداشت پسرش تایید صلاحیت کرد اما لاریجانی را بخاطر تحصیل دخترش در خارج رد کرد

روزنامه آرمان امروز نوشت:موضوع محکومیت و زندانی شدن پسر سید مصطفی میرسلیم بار دیگر بحثِ تاًیین صلاحیت‌های انتخاباتی را پررنگ کرد. به‌طوریکه گروهی با یادآوری رد صلاحیت علی لاریجانی که به‌دلیل زندگی دخترش فرصت حضور در انتخابات را از دست داد، اینطور می‌گویند که «مصطفی میرسلیم با وجود همکاری پسرش با سازمان منافقین بر چه اساسی در سال ۹۸ مجوز حضور در انتخابات مجلس را به‌دست آورد». همین موضوع دوباره در محافل سیاسی رویکرد دوگانه شورای‌نگهبان را داغ کرد.
کامبیز نوروزی،‌ حقوق‌دان در این‌رابطه در گفت‌وگویی کوتاه به «آرمان‌امروز» اظهار داشت: این مساًله‌ای است که یک‌بار دیگر مشخص کرد، شورای‌نگهبان همچنان اصرار به رویکرد دوگانه دارد. این در حالی است که هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت به  تبعاتِ منفی برخوردهای دوگانهِ‌ ابراز بی‌اطلاعی کند.
این وکیل پایه‌یک دادگستری در ادامه گفت: روشن شدن موضوع پسر آقای میرسلیم این سئوال را پررنگی به وجود آورده است که چطور شخصیت کارنامه‌داری مثل علی لاریجانی به دلیل زندگی دخترش در خارج از کشور رد صلاحیت شده و از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری باز ماند. اما یک‌سال و ۴ ماه قبل از آن، مصطفی میرسلیم با وجود اینکه پسرش به‌دلیل رابطه و همکاری با سازمان منافقین محکوم و زندانی شده بود، از جانب شورای‌نگهبان برای شرکت در انتخابات مجلس تاًییدیه گرفت. یعنی شورای نگهبان فردی را به جرم زندگی دخترش رد صلاحیت و فرد دیگری را با وجود محکومیت امنیتی پسرش برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی تاًیید می‌کند!
کامبیز نوروزی در پایان گفت:‌ شاید اینطور پاسخ داده شود که انتخابات ریاست‌جمهوری قابل قیاس با انتخابات مجلس نیست. در پاسخ باید گفت، نمی‌شود زندگی در یکی از کشورهای خارجی را هم با ارتباط داشتن با سازمانی مثل سازمان منافقین مقایسه کرد.
همچنین عباس‌عبدی تحلیلگر مسایل سیاسی با توئیتی انتقادی به این موضوع پرداخت. عبدی در این‌باره نوشت: این یکی از ویرانگرترین تبعیض‌هایی است که در ساختار سیاسی ایران و نزد اصولگرایان حاکم وجود دارد. نه تنها در این باره سکوت کردند، بلکه سعی کردند آن را لاپوشانی کنند. ولی وای اگر کوچکتر از این، نزد منتقدانشان رخ داده بود.
در ادامهِ واکنش‌ها به موضوع همکاری پسر میرسلیم با منافقین،  غلامرضا تاجگردون نماینده سابق گچساران که در مجلس  اعتبارنامه وی از سوی نمایندگان رد شده بود، در توئیتی کنایه‌آمیز به میرسلیم بعد از رسانه‌ای شدن خبر بازداشت پسرش نوشت: بهت گفتم دنیا دار مکافات است. هنوز مونده و روزی خواهم گفت درمورد قالیباف چی گفتی و او چی گفت؟
نماینده سابق گچساران با این توئیت، به فعالیت‌های مصطفی میرسلیم در موضوع بررسی اعتبارنامه‌اش در مجلس یازدهم طعنه‌زد.

فعال سیاسی اصولگرا: شورای نگهبان میرسلیم را باوجود بازداشت پسرش تایید صلاحیت کرد اما لاریجانی را بخاطر تحصیل دخترش در خارج رد کرد

مشاور رئیس مجلس دهم: بر اساس تاریخ‌های اعلامی، فرزند آقای میرسلیم پیش از ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس یازدهم دستگیر شده‌اند و به رغم احراز جرم فرزند ایشان توسط نهادهای امنیتی، خللی در روند بررسی و تایید صلاحیت آقای میرسلیم برای کاندیداتوری در مجلس یازدهم رخ نداده است.

حقیقت پور گفت: پرونده بعضی از فرزندان اعضای شورای نگهبان مساله‌دار است. فرزندان برخی اعضای شورای نگهبان با منافقین همکار بوده‌اند و حتی کشته شده‌اند، به هر حال این مسائل وجود دارد و باید در ارتباط با رویه برخورد با اینها تصمیم واحدی گرفته شود.
به گزارش اعتماد آنلاین؛ مشاور رئیس مجلس دهم و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، درباره این موضوع گفت: بر اساس تاریخ‌های اعلامی، فرزند آقای میرسلیم پیش از ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس یازدهم دستگیر شده‌اند و به رغم احراز جرم فرزند ایشان توسط نهادهای امنیتی، خللی در روند بررسی و تایید صلاحیت آقای میرسلیم برای کاندیداتوری در مجلس یازدهم رخ نداده است.
او با مقایسه این موضوع با رد صلاحیت علی لاریجانی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نیز توضیح داد: پشت موضوع رد صلاحیت آقای لاریجانی یک جریان سیاسی بود و مساله حضور کوتاه‌مدت دختر ایشان در خارج از کشور بهانه بود.
فعال سیاسی اصولگرا در این‌ باره خاطرنشان کرد: دختر آقای لاریجانی برای سفر به خارج از کشور، تمکین به شوهر کرده بود، اما پسر آقای میرسلیم برای براندازی با سازمان منافقین همکاری کرده است و اصلاً این دو حتی با یکدیگر قابل قیاس هم نیست.
او ادامه داد: با توجه به دسترسی‌های خاص آقای میرسلیم به جاهای مختلف پسر او این امکان را داشت که دنیایی از اطلاعات را جمع و جور کند و تحویل منافقین دهد.
پرونده‌های همکاری فرزندان برخی اعضای شورای نگهبان با منافقین
حقیقت‌پور با بیان این مطلب که «اقدام دوگانه شورای نگهبان در رویه بررسی صلاحیت‌ها قابل دفاع نیست» تصریح کرد: اگر قرار است پدران از عملکرد فرزندان مصون باشند که نباید در ارتباط با دختر آقای لاریجانی آن جوسازی صورت می‌گرفت، اگر هم قرار است پدران چوب رفتارها و اعمال فرزندان را بخورند که چرا در پرونده به این مهمی در ارتباط با آقای میرسلیم، استثنا قائل شده‌اند.
او افزود: پرونده بعضی از فرزندان اعضای شورای نگهبان مساله‌دار است. فرزندان برخی اعضای شورای نگهبان با منافقین همکار بوده‌اند و حتی کشته شده‌اند، به هر حال این مسائل وجود دارد و باید در ارتباط با رویه برخورد با اینها تصمیم واحدی گرفته شود.
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم با انتقاد از رفتارهای دوگانه سیاسی در شورای نگهبان گفت: در عجبم که شورای نگهبان به رغم نهیب حضرت آقا مبنی بر اینکه ظلم به برخی افراد و خانواده‌هایشان بین است و باید جبران شود هیچ اقدامی نکردند و امروز نیز باید در ارتباط با این مسائل پاسخگو باشند.
مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته خبر بازداشت پسرش به اتهام همکاری با منافقین را تایید کرد و و گفت «منافقین با شناسایی و سوءاستفاده از نقطه‌ضعف مهدی او را شکار کرده و به دام انداخته و سعی کردند از او اطلاعاتی به دست بیاورند که البته، چون او فاقد هر گونه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده بوده، موفقیتی جز به دام انداختن او کسب نکردند.» او همچنین با بیان اینکه این رخداد در تیرماه سال ۹۸ رخ داده گفته است: «فرزندم بسیار عاطفی و ساده‌لوح و سست‌اراده است؛ این ضعف موجب ناتوانی در تامین وضعیت معیشتی او شد و منافقین از همین مساله سوءاستفاده کردند.»

ماجرای میرسلیم و پسر زندانی؛ 10 پرسش و ابهام

دردناک است که پدری دربارۀ پسر خود چنین سخن بگوید و قطعا برای آقای میرسلیم هم دشوار بوده است اما ابهامات و نکاتی را می‌توان یادآور شد

عصر ایران؛ سید مصطفی میرسلیم نمایندۀ کنونی تهران در مجلس شورای اسلامی که بیشتر به خاطر کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ با تکیه کلام «‌اینو چی می گی آقای روحانی؟!» و مخالفت با واردات خودرو و دفاع از خودروهای ایرانی در افکار عمومی شهرت دارد، این روزها سوژۀ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

نه به خاطر کفش‌های آمریکایی نمایندۀ مخالف مصرف محصولات خارجی که توضیح داده هدیه گرفته بوده، نه به سبب اظهار نظر تازه در مخالفت با استفاده از خودروهای روز دنیا در ایران، نه یادآوری هشدارهای او در مقام وزیر ارشاد به هنرمندان در سال ۷۶ تا از خاتمی حمایت نکنند که به یک دلیل دیگر: این که تأیید کرده پسرش (سید مهدی آقا میرسلیم) به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۹۸ بازداشت و پس از قطعی شدن حکم از بهمن ۱۳۹۹ برای گذراندن حکم ۵ سال حبس در زندان اوین است. البته نیمی از مدت حبس او مشمول عفو شده است.

او توضیح داده «‌مهدی البته فاقد هرگونه اطلاعات طبقه بندی بوده و منافقین موفقیتی جز به دام انداختن او به دست نیاورده اند. نقطه ضعف او که از بدو تولد با او بوده هم مسألۀ جسمی است و هم روحی. من و مادرش هم بسیار تلاش کردیم تا این نقاط ضعف بر شخصیت او اثر نگذارد ولی بسیار عاطفی و ساده لوح و سست اراده است و این ضعف موجب ناتوانی در تأمین وضعیت معیشتی او شده و منافقین با استفاده از همین موارد توانستند او را جذب کنند و به انحراف بکشانند و مأموران امنیتی نیز گمان برده بودند او عنصر اثرگذاری است و در دوران بازجویی متوجه شد به دام افتاده و شب و روز را با اشک می گذراند و هم‌بندی‌هایش او را وادار کردند قرص آرام‌بخش مصرف کند و ضعف جسمانی‌اش تشدید بشود و حتی تعادلش را از دست بدهد.»

دردناک است که پدری دربارۀ پسر خود چنین سخن بگوید و قطعا برای آقای میرسلیم هم دشوار بوده است اما این نکات را هم می‌توان یادآور شد:

  اول. نخستین پرسشی که به ذهن متبادر می‌شود این است که چگونه است که صلاحیت علی لاریجانی با ۱۲ سال سابقۀ ریاست مجلس شورای اسلامی به خاطر همراهی دخترش با شوهر برای ادامۀ تحصیل در خارج از کشور رد می‌شود اما محکومیت فرزند آقای میرسلیم به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین/ منافقین به رد صلاحیت او نمی‌انجامد؟ اگر به خاطر این است که در سال ۹۶ که نامزد ریاست جمهوری شد این اتفاق نیفتاده بود سال ۹۸ که نامزد مجلس شد چه؟ یا گناه پسر را به پای پدر نباید نوشت. گناه ناکردۀ دختر را چه؟ می توان نوشت؟ لاریجانی که از میرسلیم کمتر اصول‌گرا نبوده است!

دوم. اگر مراد از این پسر همان جوانی باشد که در یک نهاد فرهنگی مشغول به کار بوده چه مشکلی در تأمین معیشت داشته؟ مگر مثل باقی کارمندان آن نهاد نبوده است؟

سوم. چنانچه فرزند مهندس میرسلیم ادعای مشکلات جسمی و روحی و بی تعادلی و حتی همکاری را نپذیرد و پاسخ به پدر و رد ادعاهای او را به خبرگزاری مصاحبه کننده بفرستد آیا منتشر خواهند کرد یا تنها روایت پدر را باید شنید؟ پس از آزادی چه؟

چهارم. اگر فرزند یک سیاست‌مدار اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا همین وضعیت را داشت آیا باز هم اصول‌گرایان همین گونه برخورد می‌کردند؟ عبدالرضا داوری به شهردار سابق تهران و برادر او اشاره کرده ولی خود بهتر می‌داند تفاوت گرایش سیاسی بین برادرها در جمهوری اسلامی مسبوق است و تازه همان هم کار شهردار شدن حناچی را به تأخیر انداخته بود و در این فقره بحث دست رسی به اطلاعات پدر مطرح است که دربارۀ دو برادر متفاوت مصداق ندارد.

پنجم. واکنش غلامرضا تاج‌گردون نمایندۀ سابق گچساران که اعتبارنامۀ او در این دوره رد شد قابل تأمل است. او نوشته است: «‌آقای میرسلیم! یادته روزهای اول مجلس با پررویی به من چی می‌گفتی؟ به‌ت گفتم دنیا دنیا دارمکافاته. بنشین و ببین. هنوز مونده و روزی خواهم گفت در مورد قالیباف چه گفتی و او چه گفت.»

آیا واقعا مهندس دارد تقاص مخالفت خود با اعتبارنامۀ نمایندۀ گچساران را پس می دهد؟

ششم. ۲۵ سال پیش آقای میرسلیم وزیر ارشاد دولت دوم هاشمی رفسنجانی بود. مهندس احتراق موتورهای درون‌سوز که به ورزش شنا علاقه داشت اما با هنر و فرهنگ بیگانه بود شده بود متولی فرهنگ وهنر و به هنرمندان هشدار می‌داد مراقب حمایت از یک کاندیدا باشند. مرادش این بود که فردا که ناطق نوری رییس جمهوری شود حساب‌تان را می‌رسم! این لحن دون شأن یک وزیر ارشاد بود و جا داشت رییس جمهور وقت او را برکنار کند. این کار را نکرد اما جامعه فرهنگی و هنری به حمایت صریح‌تر ترغیب شدند و با پیروزی نامزد مورد حمایت آنان مهندس موتورهای درون سوز به ایران خودرو بازگشت.

حالا آنها حق دارند بپرسند شما که فرزند خود را نتوانستی مجاب و قانع کنی چگونه اهل فرهنگ وهنر را می خواستی وادار به تبعیت کنی؟

هفتم. مصطفی میرسلیم عضو ارشد حزب مؤتلفه است و نامزد رسمی آنان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بوده است. خوب است آقای اسدالله بادامچیان دبیر کل این حزب که برای بازداشت اصلاح طلبان و به خصوص مصطفی تاج زاده هلهله کرده در این باره هم نظر دهد.

هشتم. نویسندۀ این سطور از پرونده و اتهامات آقای مهدی میرسلیم اطلاع ندارد. دیگران هم ندارند. کما این که خبر لو نرفته بود. اما آیا این حس در جامعه درنمی گیرد که این همه گسست بین پدرو پسر ناشی از احساس دوگانگی رفتار و گفتار در خانه و بیرون یا توقعات برآورده نشده است؟

نهم. شنیده‌ها حاکی از اختلافات پدر و پسر است که به روحیات خشک مهندس میرسلیم نسبت داده می‌شد. چنانچه پسر مأموریت ویژه می‌داشت قاعدتا باید به پدر نزدیک می‌شد و اعتماد او را جلب و ابراز تبعیت و اطاعت می‌کرد. چرا این اتفاق نیفتاده قابل تأمل است و خوب است در این مورد بیشتر توضیح داده شود.

 دهم. چرا فرزندان هنرمندان شاخص مانند شجریان و انتظامی و شخصیت هایی مانند علی شریعتی فقید که چندان هم فرصت نداشتند اصطلاحا بالای سر بچه های خود باشند این قدر به پدران خود می بالند و در مسیر آنان قدم برمی دارند ولی سیاسیونی که مدعی هدایت آدم و عالم اند و برای همه نسخه می پیچند از پس بچه های خود برنمی آیند؟ اگر واقعا منحرف باشند چرا مدعیان تربیت پسران و دختران ما از عهدۀ تربیت فرزند خود برنمی آیند و اگر چنین نباشند چرا پدر را الگو قرار نمی دهند؟

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.