تاریخ انتشار : شنبه 25 تیر 1401 - 8:28
کد خبر : 107572

عبور از موج هفتم کرونا؛ ممکن یا غیر ممکن؟

عبور از موج هفتم کرونا؛ ممکن یا غیر ممکن؟

آرمان شرق-گروه جامعه:موج هفتم کرونا در حالی رو به تشدید است که رعایت پروتکل های بهداشتی طبق آمار رسمی به ۳۶ درصد رسیده و مردم کرونا را پایان یافته تلقی می کنند و مسولان نیز در غیاب کارزار اقناع و متقاعد ساری ؛صرفا به توصیه بسنده می‌کنند و چندی پیش در حال تدارک برای اعلام پیروزی بر کرونا بودند؛ اما حال با بازگشت کرونا چه باید کرد؟ عبور از موج جدید کرونا ممکن است ؛ اما…

آرمان شرق-گروه جامعه:موج هفتم کرونا در حالی رو به تشدید است که رعایت پروتکل های بهداشتی طبق آمار رسمی به ۳۶ درصد رسیده و مردم کرونا را پایان یافته تلقی می کنند و مسولان نیز در غیاب کارزار اقناع و متقاعد ساری ؛صرفا به توصیه بسنده می‌کنند و چندی پیش در حال تدارک برای اعلام پیروزی بر کرونا بودند؛ اما حال با بازگشت کرونا چه باید کرد؟ عبور از موج جدید کرونا ممکن است ؛ اما…

عبور از موج هفتم کرونا؛ ممکن یا غیر ممکن؟

مردم کرونا را پایان یافته و مسولان نیز در غیاب کارزار اقناع و متقاعد سازی؛ صرفا به توصیه بسنده می‌کنند و چندی پیش در حال تدارک برای اعلام پیروزی بر کرونا بودند؛ اما حال با بازگشت کرونا چه باید کرد؟

روزنامه آرمان امروز نوشت: موج هفتم کرونا در حالی رو به تشدید است که رعایت پروتکل های بهداشتی طبق آمار رسمی به ۳۶ درصد رسیده و مردم کرونا را پایان یافته تلقی می کنند و مسولان نیز در غیاب کارزار اقناع و متقاعد ساری ؛صرفا به توصیه بسنده می‌کنند و چندی پیش در حال تدارک برای اعلام پیروزی بر کرونا بودند؛ اما حال با بازگشت کرونا چه باید کرد؟
عبور از موج جدید کرونا ممکن است ؛ اما… اگر پروتکل‌‎های بهداشتی طی یک ماه آینده رعایت شود موج جدید را به راحتی پشت سر می‌گذاریم
افزایش ۴ برابری مراجعان سرپایی کرونادر تهران که یک شهر محل رجوع از سراسر کشور است این موج تندتر است وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم.
وزیر بهداشت در ادامه درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: بارها اعلام کرده‌ام، این‌که فکر کنیم کرونا تمام شده، بسیار اشتباه است. کرونا، ویروسی است که تا سال‌ها باقی خواهد ماند. مشکلی که در زمینه کنترل کرونا وجود دارد، این است که دنیا در قبال این بیماری به صورت یکسان عمل نمی‌کنند. در حال حاضر میزان واکسیناسیون در دنیا در برخی کشورهای آفریقایی شش تا هشت درصد است و ویروس در این کشورها پایدار است.
وی افزود: به عنوان مثال، سویه اُمیکرون از آفریقای جنوبی شروع شد. کشورهایی هستند که واکسیناسیون درستی نداشته‌اند و ایمنی افراد در این کشورها پایین است. بنابراین وقتی ویروس وجود دارد، جهش پیدا کرده و همه کشورها را متاثر می‌کند. باتوجه به آمار، فکر می‌کنم کشور ما هم وارد موج هفتم کرونا شده است.
عین‌اللهی یادآور شد: آنچه در موج ششم توانست به ما کمک کند و حاشیه امنی را برایمان ایجاد کند، همکاری مردم در واکسیناسیون بود که باید از مردم تشکر کنم. اکنون هم که هنوز با شدت بالایی دچار درگیری نشدیم، از مردم خواهش می‌کنم که حتما واکسن را به عنوان دز یادآور تزریق کنند.
وی تاکید کرد: افرادی که شش ماه از واکسن قبلی‌شان گذشته باشد، حتما باید واکسن یادآور تزریق کنند که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. کسی که به اُمیکرون مبتلا شود، اگر واکسن تزریق کرده باشد، قطعا شدت بیماری‌اش کم خواهد بود و ما شاهد حوادث بد نخواهیم بود؛ به‌ویژه افراد بالای ۶۵ سال یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و … حتما واکسن دز یادآور را تزریق کنند.
وزیر بهداشت در پایان با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت تهویه و رعایت فاصله‌گذاری باید بیشتر توجه شود. امیدوارم بتوانیم این موج را هم به سلامت رد کنیم. وزارت بهداشت آمادگی کامل دارد و مراکز درمانی ما آمادگی کامل دارند؛ اما امیدواریم با پیشگیری، کارمان به درمان نرسد.
آمار مراجعان سرپایی ۴ برابر افزایش داشته
پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و فوق تخصص بیماری‌های عفونی در سلامت رادیو تهران گفت: تعصبی برای تزریق یک نوع بخصوصی از واکسن کرونا نداریم هموطنان هر نوع واکسنی که در مراکز بهداشتی موجود بود و خودشان صلاح دانستند تزریق کنند. تزریق واکسن‌ از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی‌کند بلکه شدت ابتلا به این بیماری را کاهش و مانع مرگ‌و‌میر و بستری شدن مبتلایان می‌شود.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید براینکه اثر واکسیناسیون را در موج جدید کرونا مشاهده می‌کنیم، گفت: پیش از اینکه تزریق واکسن در سطح وسیع صورت بگیرد، به محض شیوع سویه جدید کرونا اکثر بیمارستان‌ها مملو از بیمار می‌شد ولی هم اکنون به دلیل واکسیناسیون گسترده تعداد بیماران سرپایی زیاد و تعداد بستری‌ها بسیار کم شده است.
طبرسی در پاسخ به این پرسش که آیا کیت‌های تشخیص کرونا سویه جدید این بیماری را شناسایی می‌کند؟ تصریح کرد: بله کیت‌های موجود سویه جدید را تشخیص می‌دهد. این سویه شبیه به اُمیکرون است و ۱۰ روز پس از شروع علائم خفیف در مبتلایان، این بیماری مسری نخواهد بود.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری یادآور شد: آمار مراجعین سرپایی به بیمارستان مسیح دانشوری ۴ برابر افزایش داشته ولی خوشبختانه بستری‌ها افزایش نداشته است. اگر پروتکل‌‎های بهداشتی طی یک ماه آینده رعایت شود موج جدید را به راحتی پشت سر می‌گذاریم.
طبرسی فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به کرونا افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: تعدادی از بیماران به دلیل خفیف بودن علائم تست کرونا نمی‌دهند در نتیجه تعداد مبتلایان بیشتر از آماری است که به صورت رسمی اعلام می‌شود. علائم این بیماری مثل سرماخوردگی است و علائم خاص دیگری ندارد. تاکید می‌کنم افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند حتما دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند ضمن اینکه هنگام حضور در مراکز عمومی حتما ماسک بزنند.

 علائم عمده کرونا در موج جدید
رییس اورژانس بیمارستان سینا تهران گفت: علائم عمده افراد در مراجعات سرپایی کرونا، علائم معمول سرماخوردگی است.
رئیس اورژانس بیمارستان سینا تهران با بیان اینکه افزایش فوتی‌ها به‌دلیل افزایش تعداد مراجعان است گفت: بیشتر بیماران، افراد مسن یا کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند.
حسین کرمانپور درباره وضعیت کرونا در بیمارستان‌های کشور، اظهار کرد: همان‌طورکه پیش‌بینی می‌شد، با توجه به کاهش سطح ایمنی مردم بعد از تزریق آخرین دز واکسن، میزان مراجعه اعم از سرپایی و بستری با شیب ملایم در حال افزایش است؛ البته در برخی استان‌ها شیب تندتر و در برخی استان‌ها ملایم‌تر است. میزان تندی و ملایمی شیب افزایش بیماری، به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، تزریق دز یادآور واکسن و کم یا زیاد بودن تجمعات در هر استان بستگی دارد.
وی افزود: به عنوان مثال در تهران که یک شهر محل رجوع از سراسر کشور است، این موج تندتر است و در استان‌هایی که مسافر کمتری دارند، شیب ملایم‌تر و کندتر است. البته آنچه مشاهده می‌شود، این است که شیب به صورت معنی‌داری در حال افزایش است.
علائم عمده کرونا در موج جدید
رئیس اورژانس بیمارستان سینا تهران گفت: علائم عمده افراد در مراجعات سرپایی، علائم معمول سرماخوردگی است؛ یعنی فرد با یک بدن‌درد، تب مختصر و آبریزش بینی، گلودرد، کاهش حس بویایی یا چشایی و سرفه کمی با خلط، گاهی با علائم گوارشی و گاهی هم بدون علائم گوارشی مراجعه می‌کند. البته باید توجه کرد که این علائم لزوماً در همه افراد به صورت یکسان وجود ندارد.
وی ادامه داد: افرادی هستند که با کمترین علائم اعم از آبریزش بینی و تب مختصر مراجعه می‌کنند و برخی هم تمام علائم را با شدت زیادی دارند که منجربه بستری شدن آن‌ها می‌شود. تقریباً ۷۰ درصد افراد نیاز به بستری ندارند و با یک داروی معمول سرماخوردگی، شربت و مایعات بیماریشان در خانه قابل کنترل است. اگر افراد این علائم را داشتند، خودشان را به مدت هفت تا هشت روز در خانه قرنطینه کنند، از دیگران جدا شوند و درمان‌های خانگی را شروع کنند.
مرحله خانگی کرونا و علامت‌درمانی
کرمانپور، درباره درمان‌های خانگی که می‌توان با دیدن علائم ابتلاء به کرونا انجام داد، گفت: اصطلاحاً در پزشکی می‌گوئیم که علامت‌درمانی کنند. یعنی اگر تب دارند، با بدن‌شویه، خوردن مایعات فراروان و دارویی که می‌تواند تب را پایین آورد، مانند ناپروکسن، ژلوفن، استامینوفن تبشان را کنترل کنند. کنترل تب، یک کلید طلایی درمان در دوران کروناست. کسانی که تبشان را کنترل نمی‌کنند، به شدت وارد مراحل بعدی بیماری می‌شوند. بنابراین مهم‌ترین اقدام کنترل تب است.

اگر علامت‌دار شدیم، چه زمانی به بیمارستان مراجعه کنیم؟
کرمانپور ادامه داد: سویه جدیدی که آمده، قدرت سرایتش نسبت به سویه‌های قبلی چند برابر است. بنابراین بعید می‌دانم که اگر در خانه یک نفر مبتلا شد، سایران مبتلا نشوند. به نظر می‌رسد که شدت بیماری‌زایی سویه جدید مانند امیکرون قبلی بوده و شدت زیادی پیدا نکرده و کاملاً قابل کنترل است؛ البته اگر مردم بی‌جهت به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها رجوع نکنند.
وی گفت: زمانی نیاز است فرد به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کند که علائم خطر را ببینند. علائم خطر شامل چند مورد است؛ یکی اینکه تبی داشته باشد که با دارو کنترل نشود. به عنوان مثال ۳۸.۵ درجه تب دارد و هر چه دارو می‌خورد، نه‌تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه ممکن است افزایش هم پیدا کند. با دیدن این علامت حتماً در درجه اول به پزشک مراجعه کند تا دارو برایش تجویز شود، از دیگر علائم خطر سرفه‌های پیش‌رونده و افزایش بی‌حالی و بی‌رمقی به صورت روزافزون است. همچنین اگر در خانه دستگاه کنترل اکسیژن خون دارد، علی‌رغم مصرف دارو و استراحت، اکسیژن خونش در حال کاهش باشد، البته اگر اکسیژن خون کاهش و دوباره افزایش می‌یابد، جای نگرانی ندارد.
رئیس اورژانس بیمارستان سینا تهران تاکید کرد: موج جدید امیکرون را بیش از اینکه کادر درمان بخواهد کنترل کند، خود مردم می‌توانند آن را کنترل کنند. نهایتاً هم اگر مبتلا شدند و علائم خطر را مشاهده کردند، می‌توانند به پزشکان و همکاران ما در مطب‌ها مراجعه کنند که در آنجا درمان دارویی را آغاز می‌کنند. در مرحله سوم اگر علائم خطر را دیدند، برای اینکه دیر نشود به مراکز درمانی مراجعه کنند. اگر شرایط‌شان شرایط ویژه‌ای شد و داشتند بدتر می‌شدند، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند تا کادر درمان مانند همیشه در خدمت مردم باشد و این موج کرونا را هم با کمترین میزان صدمات و مرگ‌ومیر پشت سر بگذاریم.
سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بیشترین مبتلایان در موج جدید
وی با اشاره به افزایش فوتی‌های کرونا، گفت: این افزایش در فوتی‌ها، قاعدتاً به دلیل افزایش تعداد مراجعان است که اغلب افراد مسن هستند یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند. انسان طبیعتاً با افزایش سن مقاومتش در مقابل بیماری‌ها کمتر می‌شود و افراد مسن درخطرند. باید توجه کرد که در این موج یک هشدار واقعی برای افراد مسن، افرادی که در مراکز نگهداری تجمعی هستند و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، است.
کرمانپور با بیان اینکه مردم بعد از دو سال می‌توان گفت یک فوق‌دیپلم آموزش و مبارزه با کرونا دارند، گفت: راه مبارزه با کرونا همان چهار عمل اصلی است؛ از ماسک زدن خجالت نکشید، تعارف نکنید و یکدیگر را به دلیل ماسک زدن به سخره نگیرید. در دوره‌ای که با موج مواجه می‌شویم، ماسک بزنید و تعارف نکنید. دوم اینکه دست‌هایتان را به ویژه اگر مشکوک به بیماری بودید، بشویید. سوم اینکه در تجمعات اعم از تاکسی، اتوبوس ضمن زدن ماسک تا می‌توانیم زمان حضور در تجمعات را به حداقل برسانیم. با این کار حجمی از ویروس را نمی‌گیرید، بلکه تک‌گیری است. اگر فردی از یک نفر ویروس را بگیرد، ثابت شده که میزان بیماری کمتر و بهتر از زمانی است که در یک تجمع انواع ویروس را بگیرد. نکته دیگر هم رعایت تهویه هوا و فاصله فیزیکی است. در فضاهای مختلف درب و پنجره‌ها باز باشد تا تهویه هوا انجام شود.

سقوط رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۳۶ درصد!
سقوط رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد/ تشدید تیم‌های بازرسی قبل از ورود به پیک هفتم
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر جدید در برابر روند افزایشی کرونا در کشور از سقوط شدید پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد خبر داد.
«محسن فرهادی» معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به افزایش موارد کرونا در کشور اظهار کرد: در شرایط فعلی که تعداد بیماران شناسایی شده و بستری در حال افزایش است، باید یکسری تدابیر لازم اندیشیده و به اجرا درآیند.
وی افزود: در حال حاضر زیر سویه BA. 5 اومیکرون بسیاری از کشورها را تحت پوشش خود قرار داده است و موارد آن به وضوح در حال افزایش است. اکنون چیزی که واضح و روشن است مهمترین راه‌های مقابله با این زیر سویه است که مهمترین آن تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور آن است. فردی که دوز دوم را تزریق کرده است، باید دوز سوم و فردی که دوز سوم را تزریق کرده است چنانچه شش‌ماه از آن می‌گذرد نیز دوز چهارم را تزریق کند.
فرهادی بیان کرد: راه دوم مقابل با این زیرسویه استفاده از ماسک در فضای بسته است. استفاده از ماسک در فضاهای بازی که درآن تجمع وجود دارد، توصیه می‌شود. در شهرهایی که وضعیت آن‌ها قرمز و نارنجی شده است، استفاده از ماسک در هر دو فضای باز و بسته به ویژه نقاطی که در آن تجمع وجود دارد مورد تأکید است.
وی در ادامه با بیان اینکه از هفته آینده مراسم عید غدیر و بازگشت حجاج را پیش رو داریم، گفت: همچنین با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم‌های دهه اول محرم و عزاداری‌ها و راهپیمایی اربعین پیش روی ما است. در این رابطه مباحث گوناگونی در کمیته‌های متعدد ستاد ملی کرونا مطرح شده است. آن چیزی که به وزارت بهداشت بازمی‌گردد این است که تیم‌های بازرسی را تشدید کنیم و از طرفی اعلام آماده باش کرده‌ایم تا اگر خدایی نکرده وارد پیک هفتم شدیم نظارت‌ها را افزایش دهیم. با این حال امیدواریم که به اعمال محدودیت‌های جدید نرسیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان زدن ماسک در شهرهای بزرگ به ۲۹ درصد رسیده است، همچنین میانگین کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۳۶ درصد یعنی زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است. طیف رعایت پروتکل‌ها از ۲۲ درصد در برخی از شهرها تا زیر ۶۰ درصد است. این مینیمم و ماکسیمم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حد زیادی به هم نزدیک شده و این نگران کننده است. قبلا مینیمم ما ۵۰ درصد بود و ماکسیمم ۹۰ درصد اما الان متأسفانه ماکسیمم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مینیمم قبل است.
وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین شکایت‌ها برای‌عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از نانوایی‌ها است، گفت: پس از آن رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و باشگاه‌های ورزشی بیشترین پروتکل‌شکنی را دارند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.