تاریخ انتشار : شنبه 25 تیر 1401 - 8:36
کد خبر : 107568

سلیمی نمین: استیضاح نباید منفعت‌طلبانه باشد

سلیمی نمین: استیضاح نباید منفعت‌طلبانه باشد

آرمان شرق-گروه سیاست:استیضاح ابزار قانونی نماینده‌های مجلس است تا از این طریق، مجلس‌نشینان بتوانند نظارتی تواًم با احتمال اصلاح به عملکرد وزیران کابینه داشته باشند. اما معضل چیزی جز این نیست که این روند فضای معامله‌گری را بین دولتی‌ها و مجلسی‌ها موجب می‌شود. یعنی بازار بده‌بستان در هنگام مطرح شدن بحث استیضاح رونق می‌گیرد.

آرمان شرق-گروه سیاست:استیضاح ابزار قانونی نماینده‌های مجلس است تا از این طریق، مجلس‌نشینان بتوانند نظارتی تواًم با احتمال اصلاح به عملکرد وزیران کابینه داشته باشند. اما معضل چیزی جز این نیست که این روند فضای معامله‌گری را بین دولتی‌ها و مجلسی‌ها موجب می‌شود. یعنی بازار بده‌بستان در هنگام مطرح شدن بحث استیضاح رونق می‌گیرد.

استیضاح نباید منفعت‌طلبانه باشد

 

استیضاح نباید منفعت‌طلبانه باشدعباس سلیمی‌نمین، در گفت‌وگو با آرمان‌امروز تاکید دارد: جامعه باید قانع شود دغدغه‌های نمایندگان استیضاح‌کننده کاملا اصیل است و اصالت دارد

روزنامه آرمان امروز نوشت:استیضاح ابزار قانونی نماینده‌های مجلس است تا از این طریق، مجلس‌نشینان بتوانند نظارتی تواًم با احتمال اصلاح به عملکرد وزیران کابینه داشته باشند. اما معضل چیزی جز این نیست که این روند فضای معامله‌گری را بین دولتی‌ها و مجلسی‌ها موجب می‌شود. یعنی بازار بده‌بستان در هنگام مطرح شدن بحث استیضاح رونق می‌گیرد. به‌بهانه منتفی مطرح شدن طرح استیضاح توسط مجلس‌نشینان برای کارآمدیِ بیشترِ‌ دولت با عباس سلیمی‌نمین‌، تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت‌وگو کرده‌ایم.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با گفتن اینکه « جامعه باید قانع شود دغدغه‌های نمایندگان کاملا اصیل است و اصالت دارد» به  پرسش‌های «آرمان‌امروز» پاسخ می‌گوید:
  این روزها بحث استیضاح وزرای دولت توسط نمایندگان مجلس داغ است. اساساً  ترمیم کابینه این امید را می‌دهد که مشکلات کمتر شوند؟
بحث استیضاح و یا بحث‌هایی از این قبیل یک روالی را می‌طلبد. به این دلیل که جامعه باید قانع شود دغدغه‌های نمایندگان کاملا اصیل است و اصالت دارد. لذا طبق معمول ابتدا نمایندگان سووال‌ها را مطرح می‌کنند و بر اساس آن سووال‌ها، وزرا صحن حاضر می‌شوند و به سووالات جواب می‌دهند. اگر جواب وزرا به سؤالات نمایندگان قانع‌کننده نبود، به کمیسیون ارجاع داده می شود یا وزرا کارت زرد دریافت می کنند. یعنی بحث‌هایی رد و بدل می‌شود که موجب شفافیت می شود. ما در این هیچ تردیدی نداریم که نمایندگان محترم مجلس می‌توانند وزرا را استیضاح کنند. اما برای همراه شدن افکار عمومی باید مباحثی قبل از استیضاح پیگیری شود تا جامعه به این جمع‌بندی برسد،  واقعا این وزیر مستحق استیضاح است. وگرنه چنین ذهنیتی در جامعه شکل نخواهد گرفت و شائبه‌های دیگری مطرح خواهد شد که در جایگاه خودش یک مسائل دیگری را مطرح می‌کند و آفات دیگری را به نمایش می‌گذارد. یعنی این شائبه ایجاد می‌شود که نکند به دلیل اینکه وزیری امتیاز مورد درخواست را به نماینده نداده است، نماینده یا نمایندگان از طریق قدرت خودشان مطالبه سهم‌هایی را پی می‌گیرند و وزیر را برای دادن یکسری امتیازات در حوزه اجرا تحت فشار قرار می‌دهند. من خودم به برخی از وزرایی که در مظان استیضاح قرار دارند، از جمله وزیر کشاورزی ایراداتی را وارد می‌دانم. اما حتما باید روندی را در ارتباط با استیضاح‌ها شاهد باشیم که مسائل دیگری در ذهن‌ها شکل نگیرد.
  بحث من این است،  لزوما مشکلات موجود با استیضاح و ترمیم دولت حل می‌شود یا دولت باید یک مسائل دیگری را اصلاح کند؟
ترمیم کابینه با توجه به برخی ایراداتی که به وزرا گرفته می‌شود می تواند به عنوان یک راه‌حل به ذهن برسد . البته قطعا این فاصله زمانی طی شده  (۱۱ ماه) آنچنان برجسته نیست که بگوییم همه قانع شوند که این زمان می‌تواند ارزیابی خوبی را از وزرا به ما عرضه کند. زمان کوتاه بوده و هنوز حتی یک سال هم نگذشته است. لذا خیلی قانع کننده نیست، مگر اینکه نمایندگان مباحثی را در ارتباط با وزرا در قالب سووال مطرح کنند تا جامعه را قانع کنند که جای هیچ بحثی وجود ندارد و واقعا نمایندگان محترم مجلس به این جمع بندی رسیده‌اند که تنها اقدام استیضاح وزیر است. چون این روند طی نشده هنوز جامعه قانع نیست یا قانع نشده و نمی‌شود و باید حتما پیش نیازهای استیضاح سپری شود. پیش نیازهای استیضاح طرح س,,الات جدی نمایندگان است و اینکه وزیر در صحن مجلس حاضر شود و توضیحاتش هم برای نمایندگان و هم برای افکار عمومی قانع کننده نباشد، این روند طی نشده است.  لذا یک شائبه‌هایی ایجاد خواهد شد.
  منظور شما این است که امکان دارد، استیضاح‌ها در جهت کاهش مشکلات نباشند و شاید با هدف سهم‌خواهی باشد؟
استیضاح‌های منفعت‌طلبانه در همهِ دوره‌ها بود و این مجلس هم از این آفت مبری نیست.
  چطور می‌شود از طریق قانون این بدرفتاری را کم رنگ‌تر کرد؟
نظام انتخاباتی را باید تغییر داد. یعنی نظام انتخاباتی باید حزبی شود که البته آن هم مشکلات خاص خودش را دارد،. اما تا زمانی که نظام انتخاباتی حزبی نیست و نمایندگان از طریق یکسری فعل و انفعالات و تلاش‌هایی در حوزه نمایندگی خودشان به مجلس راه پیدا می‌کنند، اوضاع همین است. در واقع برای هر نماینده‌ای که در انتخابات برنده می‌شود، یکسری فعالیت‌هایی صورت گرفته است و افرادی ستادش را اداره کرده و افرادی به او پول می‌دهند. اگر نماینده نتواند نظرات آنها را تامین کند یا به تعبیر دیگری نتواند به ازای زحمات‌شان یک امتیازاتی به آنها بدهد،  طبیعی است که در دور بعد این افراد گرد شخص دیگری جمع می شوند و این فرد موقعیت خودش را از دست می‌دهد. لذا نمایندگان تلاش می کنند به آن عناصر کلیدی که در خدمت‌شان بودند و به گونه‌ای زحمت کشیدند، یک امتیازاتی بدهند. این امتیازات چیست؟ بخشی از این امتیازات ورود به حوزه اجرایی است و بخشی از آن فراهم کردن موقعیتی برای صاحبان کارخانه‌ای است که به او کمک کرده‌اند. اما عمده کسانی که به صورت کلیدی رئیس ستادش بودند یا مسئولیت‌های کلیدی داشتند، آنها را باید به یک جایگاه‌هایی برساند وگرنه …!
  و اینجا برای اینکه آنها را به یک جایگاه‌هایی برسانند از وزیران مطالبه می‌کنند؟
بله. وگرنه به او کمک نمی‌کنند و او را به گونه‌ای دارای توانمندی لازم برای پاسخ گفتن به خواسته‌های خودشان نخواهند دید. لذا دور بعد انتخاب نخواهد شد و نماینده برای اینکه بتواند دور بعد انتخاب شود، یک کارهایی را انجام می‌دهد و این آفت است. با این توضیح که این آفت به حوزه قدرت نماینده برمی‌گردد. یعنی نماینده‌ای که باید از قدرتش برای اصلاح امور در حوزه نمایندگی خودش استفاده کند‌، متاًسفانه  در مسیر سهم‌خواهی قرارگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.