تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 تیر 1401 - 9:09
کد خبر : 106796

بلند پروازی در بهشت!

بلند پروازی در بهشت!

آرمان شرق-گروه جامعه:« ۹۰ کلان‌پروژه و چشم‌انداز ۱۰ ساله تدوین کردید؛ اما سیاست‌های این ۱۰ سال را به شورا بیاورید تا مصوب کنید و نسل‌های بعد از ما هم آن را دنبال کنند. آقای زاکانی قبلا در نماز جمعه این سخنان را بیان کرده بود و سوال اینجاست که اقدام عملی این سخنان کجا دیده می‌شود؟ شما صحبت از کاهش زمان صدور پروانه می‌کنید اما اصلا کسی برای صدور پروانه مراجعه می‌کند؟ گزارش مالی فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه نشان‌دهنده ۳۲۷۰ میلیارد تومان است و ۶۰۰۰ میلیارد تومان کسری دارید و برای حقوق خردادماه ساختمان شرکت واحد و زمینی را به مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان فروختید.

آرمان شرق-گروه جامعه:« ۹۰ کلان‌پروژه و چشم‌انداز ۱۰ ساله تدوین کردید؛ اما سیاست‌های این ۱۰ سال را به شورا بیاورید تا مصوب کنید و نسل‌های بعد از ما هم آن را دنبال کنند. آقای زاکانی قبلا در نماز جمعه این سخنان را بیان کرده بود و سوال اینجاست که اقدام عملی این سخنان کجا دیده می‌شود؟ شما صحبت از کاهش زمان صدور پروانه می‌کنید اما اصلا کسی برای صدور پروانه مراجعه می‌کند؟ گزارش مالی فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه نشان‌دهنده ۳۲۷۰ میلیارد تومان است و ۶۰۰۰ میلیارد تومان کسری دارید و برای حقوق خردادماه ساختمان شرکت واحد و زمینی را به مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان فروختید.

بلند پروازی در بهشت!

روزنامه «آرمان امروز» در گزارشی عملکرد شهردار تهران را بررسی کرد: ابتدای هفته‌جاری مصادف بود با ۱۰ ماهگی شهرداری علیرضا زاکانی که با رای بالای شورای شهری به‌عنوان سکاندار پایتخت انتخاب شد. باتوجه به زمانی‌که از مسئولیت جدید زاکانی گذشته است نمی‌توان به صورت دقیق در مورد عملکردش اظهار نظری کرد ولی آنچه از وضعیت شهر مشخص است نه‌تنها پیشرفتی در امور شهری حاصل نشده بلکه شهروندان با دیدن پله‌برقی‌های خاموش مترو، کیفیت پایین حمل و نقل، فرسودگی اتوبوس‌ها و واگن‌های قطار و … امیدی به بهبود وضعیت ندارند. این در حالی است که در هفته‌ی اخیر شهردار تهران بارها از اقدامات جدید خود در حوزه حمل و نقل و همچنین بهبود وضعیت مالی شهرداری صحبت کرده است و می‌پندارد که مسیر مدیریت بر تهران هموار است. زاکانی روز یکشنبه هفته جاری به صحن شورای شهر رفت و از وضعیت مطلوب شهرداری گفت و اینکه برنامه‌های بلند پروازانه دارد، ولی در مقابل این اعضای شورای شهر تهران بودند که جواب ادعاهای شهردار بلند پرواز تهران را بدهند.
«حبیب کاشانی» ، خزانه‌دار شورا روز گذشته با پرداختن به جزییات هزینه‌کردها و همچنین دارایی‌های شهرداری در ۲ ماه نخست سال از عقب‌ماندگی ۶۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در درآمدهای دو ماهه نخست سال جاری نسبت به برنامه مصوب بودجه خبر داد. در ادامه گوشه‌ای از گفته‌ها شهردار تهران و همچنین واکنش‌های خزانه‌دار شورای شهر تهران را می‌خوانید.

طرح های بلند پروازانه
شهردار تهران روز یکشنبه ۱۱ تیر ماه در صحن شورای شهر با اشاره به وضعیت کنونی شهرداری تهران که با طرح‌های بلند پروازانه به دنبال تغییر چهره شهر است و می‌خواهد تهران را به عنوان الگوی دیگر شهرهای اسلامی معرفی کند، خطاب به اعضای شورا گفت: «امروز ۱۰ ماه و یک روز است که در شهرداری تهران مشغول به کار هستیم و حاصل آن در نمایشگاهی که برگزار می‌شود به نمایش درمی‌آید. در محاکم بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان به نفع شهرداری تهران خاتمه دادیم و بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان امکان و شرایطی که از شهرداری رفته بود را بازگرداندیم. در شهرداری برای کارکردهای خود افق ۱۰ ساله در نظر گرفته‌ایم و در این افق تلاش ما معطوف به این است که در عرصه کالبدی شهر بر محور ۳۲۵ ایستگاه مترو، بازپیرایی شرایط شهر را ایجاد کنیم. در ۱۱ خط مترو ۳۲۵ ایستگاه مترو در محدوده شهر وجود دارد و ۱۴۳ ایستگاه آن فعال است. قرار است ۱۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس‌های تهران افزایش یابد و تلاش ما این است که ۵ هزار اتوبوس فعال در تهران داشته باشیم. در حوزه بازسازی اولویت ما بازسازی اتوبوس‌های موجود است ما ۱۴۰۰ دستگاه را پیش بینی کرده بودیم و مواردی برای اتوبوس‌های خارجی دنبال می‌شود. دراین زمینه خوشبختانه ۶۳۰ واگن کارسازی شد و امروز به دنبال ورود آنها هستیم.»
شهردار تهران در همین مورد ادامه می‌دهد: «۱۱۳ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی داخلی با مشارکت وزارت کشور دنبال شد و ۷۷ میلیون یورو برای آن ابلاغ شده است و ۲۲۰ دستگاه نیز با مپنا دنبال می‌شود. حدود ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفت و انبارهای ما در حال پر شدن هستند اما این منوط به قراردادهایی است که با ۳ شرکت واگن‌سازی می‌بندیم.  ۵۹ هزار قدرالسهم بدهی بانکی داشتیم و یکی از بانک‌ها ۳ هزار میلیارد تومان پول اضافی از ما می‌خواست اما سال گذشته صرفه جویی ۳ هزار میلیارد تومانی داشته ایم. «در شهر آفتاب عددی اضافه نمی‌شود بلکه کارکردهای آن افزوده می‌شود و می‌خواهیم کاری جدی و اساسی برای انتقال نمایشگاه‌ها انجام دهیم. ماهیانه پنج تا شش هزار پروانه ساخت در بافت فرسوده صادر می‌شود. این اقدام یک تحول بزرگ است و اگر به آن توجه نشود مشکلات زیادی در حوزه ایمنی گریبانگیر ما خواهد شد.»
او با تاکید بر اینکه شهر سلیقه‌ای اداره نمی‌شود، بلکه با تقسیم کار و بر اساس قانون شهر را اداره می‌کنیم و همچنین برای تامین بودجه پرداخت حقوق کارکنان هیچ ملکی را نفرخته‌ایم ادامه می‌دهد: «برای اینکه حقوق کارکنان را بدهیم هیچ مالی را نفروخته بودیم در حالی که در مدیریت شهری سابق تنش‌های اقتصادی بسیار وجود داشت که برای پرداخت ۳ ماه حقوق غرض گرفته بودند. از ۱ تا۳ میلیون تومان به حقوق کارکنان افزوده شد و به دنبال تطبیق آنها هستیم.  ۸۷ هزار میلیارد تومان بدهی داشته‌ایم که ۳ هزار میلیارد تومان بابت بانک صنعت و معدن بود که ادعا داشت طلبکار است اما ما از بسته‌های کرونایی و قانونی استفاده کردیم و این بدهی کم شد. ما با بانک شهر تفاهم کردیم تا ساختمان اطلاعات به بانک داده شود و یک دوم مبلغ آن به شهرداری تهران تسهیلات داده شود. برای سایر بانک‌ها نیز این اقدام انجام می‌شود و از تهدیدها برای فرصت بهره می‌بریم. به دنبال این هستیم تا مشکل درآمدی را برطرف کنیم شهر به هیچ وجه سلیقه‌ای اداره نمی‌شود ما به دنبال این هستیم تا برنامه شهرداری را ۴ ساله تدوین کنیم.»

برنامه‌هایت را به شورا بیاور
اما این سخنان و آمارهایی که شهردار تهران به آنها پرداخت گویا به مزاج برخی از اعضای شورای شهر خوش نیامد و حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا بعد از دقایقی به این گفته‌های زاکانی واکنش نشان داد و به کمبودهایی که در بودجه سال ۱۴۰۰ وجود دارد و همچنین به املاکی که شهرداری تهران برای تامین حقوق کارکنان به فروش رسانده است اشاره کرد. او با بیان اینکه شهرداری در گزارش مالی فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه ۶۰۰۰ میلیارد تومان کسری دارد، خطاب به شهردار تهران، در صحن شورای شهر، گفت:« ۹۰ کلان‌پروژه و چشم‌انداز ۱۰ ساله تدوین کردید؛ اما سیاست‌های این ۱۰ سال را به شورا بیاورید تا مصوب کنید و نسل‌های بعد از ما هم آن را دنبال کنند. آقای زاکانی قبلا در نماز جمعه این سخنان را بیان کرده بود و سوال اینجاست که اقدام عملی این سخنان کجا دیده می‌شود؟ شما صحبت از کاهش زمان صدور پروانه می‌کنید اما اصلا کسی برای صدور پروانه مراجعه می‌کند؟ گزارش مالی فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه نشان‌دهنده ۳۲۷۰ میلیارد تومان است و ۶۰۰۰ میلیارد تومان کسری دارید و برای حقوق خردادماه ساختمان شرکت واحد و زمینی را به مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان فروختید و پیش‌بینی می‌کنم در ماه‌های آینده با این رویه حتما شهر آفتاب حتی شهروند و حتی همشهری را خواهیم فروخت و ما باید تدبیری بیندیشیم و اگر قرار باشد در یک چهارم سال که پیک سال است نتوانیم درآمدی حاصل کنیم، نمی‌توانیم رویاهایی که در ذهنمان است را عملی کنیم. بیان اینگونه موارد در اذهان مردم این مساله را ایجاد می‌کند که شهردار تهران سلیقه‌ای تصمیم گرفته و مصوبه شورا را ندارد.»
اما این پایان تنش موجود بین خزانه‌دار شورا و شهردار تهران نبود. حبیب کاشانی روز گذشته در هفتادوششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارش درآمدهای شهرداری تهران در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه سال جاری گفت: «جمع کل درآمدها، منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که وصولی قطعی دو ماهه نخست سال جاری ۲۰۸۳ میلیارد تومان یعنی معادل ۴.۴ درصد وصولی نسبت به مصوب بوده است. درصد تحقق پیش‌بینی وصولی نسبت به بودجه مصوبه دو ماهه سال جاری تنها  ۲۴.۸۲ درصد بوده است. در حوزه درآمدها تنها معادل ۲۹.۵۶ درصد وصولی داشتیم در حوزه منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز  ۱.۹۱ درصد وصول شده است و … . شهرداری تهران در دو ماهه نخست سال جاری حدود ۶۳۰۰ میلیارد تومان از برنامه مصوب عقب افتاده است.»

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.