به گزارش خبر‌گزاری فارس، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با «رادیو عمومی ملی» (ان پی آر) در پاسخ به این سوال که مقام‌‌‌‌‌‌‌های ایرانی گفته‌‌‌‌‌‌‌اند که واشنگتن همان مواضع قبلی را در مذاکرات در پیش گرفته بود تلاش کرد که توپ را در زمین ایران بیندازد و در ادعاهایی مطرح کرد: «اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌‌‌‌‌‌‌کننده مذاکرات، بار دیگر طرح بسیار مفصلی را از آنچه گمان می‌‌‌‌‌‌‌کرد برآیند منصفانه‌‌‌‌‌‌‌ای خواهد بود روی میز قرار داد و ما گفتیم برای آن توافق آمادگی داریم، طرفی که پاسخ مثبت نداد، ایران بود.‌» وی درخصوص آخرین دور مذاکرات رفع تحریمی در «دوحه» قطر گفت: «اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ کننده مذاکرات خواهان تلاش دیگر (برای ازسرگیری مذاکرات) بود و از هر دو هیات (ایران و آمریکا) برای بر‌گزاری نشست در دوحه دعوت کرد به این امید که طرف ایرانی تمایل داشته باشد چیزی را به ما عرضه کند و اراده خود را نشان دهد، اما متاسفانه در این دور نتوانست پاسخی به ما بدهد و به نوعی این دور از مذاکرات اتلاف‌وقت بود.»  مالی با طرح این ادعا که ایران زمانی که گفت ما با مواضع خود آمده‌‌‌‌‌‌‌ایم، شفاف‌‌‌‌‌‌‌سازی نکرد، ادامه داد: «ما به نقطه‌‌‌‌‌‌‌ای رسیدیم که برای بازگشت به برجام سازگاری داشت و طرفی که هم‌‌‌‌‌‌‌اکنون باید پاسخ دهد، ایران است و اگر آمادگی ارائه پاسخ را ندارند، مشخص نیست که به چه دلیل به مذاکرات دوحه آمدند.»

  خط پایانی

نماینده آمریکا در امور ایران درخصوص موافقت آمریکا با پیشنهادی که روی میز قرار گرفته بود و طبق آن یک جدول زمانی برای انجام شروط ایالات‌متحده و جمهوری اسلامی درخصوص رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به پایبندی به مفاد برجام ارائه‌شده بود، گفت: «بله درست است، ۱۰۰‌درصد نهایی نشده است اما آمریکا ایده‌‌‌‌‌‌‌های زیادی درباره توافق نهایی دارد. زمانی‌که این پیشنهاد روی میز قرار داده شد، اعلام کردیم که آماده‌‌‌‌‌‌‌ایم این توافق را بر آن اساس امضا کنیم. منتظریم ببینیم ایران آماده عبور از خط پایانی هست یا خیر.»

 واشنگتن آماده است!

مالی همچنین درباره درخواست‌‌‌‌‌‌‌های مطرح‌شده از سوی ایران در دوحه مدعی شد: «ایران در نشست دوحه تقاضاهای جدیدی داشت که هیچ ارتباطی به توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌ای نداشت و بخشی از آن قبلا برای ما و اتحادیه اروپا مطرح‌شده بود و اعلام کرده بودیم که این موضوع‌ها بخشی از مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای نیست.» این مقام آمریکایی در ادامه با اشاره به این موارد ادعا کرد: «در حال‌حاضر مذاکرات بین ما و ایران نیست بلکه بین ایران با خودش است تا به این نتیجه برسد که آیا برای بازگشت به پایبندی و توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌ای آمادگی دارد یا خیر. ما آمادگی داریم و آمادگی خود را اعلام کرده‌‌‌‌‌‌‌ایم.» مالی ادامه داد: «ایران هنوز تصمیم نگرفته که قصد بازگشت به برجام را دارد یا خیر، اما دیر یا زود باید تصمیم‌گیری کند.»

 ایران اورانیوم کافی دارد

در ادامه رابرت مالی ادعاهای دیگر مقام‌‌‌‌‌‌‌های غربی درباره برنامه هسته‌‌‌‌‌‌‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «ایران در مقایسه با قبل، اکنون مواد شکافت‌‌‌‌‌‌‌پذیر کافی برای ساخت بمب و دانش آن را در اختیار دارد. آنها برنامه تسلیحات (اتمی) را از سرنگرفته‌‌‌‌‌‌‌اند اما مواد کافی را برای ساخت بمب در اختیار دارند. بازگشت به برجام نه‌تنها در راستای منافع عدم‌اشاعه است بلکه به نفع ایران هم هست زیرا تحریم‌ها برداشته خواهد شد، اما ایران باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.»  نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سپس ادعا کرد: «ایران اورانیوم غنی‌‌‌‌‌‌‌شده کافی برای ساخت بمب را در اختیار دارد و می‌تواند ظرف چند هفته این کار را انجام دهد اما دولت بایدن آمادگی دارد در صورت آمادگی ایران، به توافق بازگردد. هنوز زمان برای بازگشت به برجام وجود دارد و امیدواریم ایران چنین مسیری را برگزیند.»

  مالی پیگیر تبادل زندانیان

مالی در پایان تاکید کرد: «آمریکا همزمان با پیشبرد مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای به‌طور موازی مساله زندانیان بازداشتی در ایران را نیز مطرح می‌کند و امیدوار است که بتواند این موضوع را حل کند. ما به‌دنبال راه‌هایی برای تسهیل این مساله هستیم.»  مذاکرات دوحه سه‌شنبه و چهارشنبه، هفتم و هشتم تیر‌ماه بعد از سه‌‌ماه ‌و‌ نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به‌صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری انریکه مورا برگزار شد و در همین راستا علی‌باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به دوحه سفر کرد. البته در طول این مدت انتقال پیام‌‌‌‌‌‌‌ها به واسطه انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی از وزرای‌خارجه اروپایی و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا اینکه بورل سفری به تهران داشت و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سرگرفته شود که در نهایت این مذاکرات در دوحه برگزار شد. انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در توییتر مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه را فشرده توصیف کرد. مورا در توییتر نوشت: «دو روز مذاکرات فشرده و با واسطه در دوحه درخصوص برجام [داشتیم].

متاسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌‌‌‌‌‌‌کننده امیدوار به آن بود، حاصل نشده است. همکاری‌‌‌‌‌‌‌ها را با فوریت بیشتر برای به آنکه توافق کلیدی برای منع اشاعه و ثبات منطقه را به مسیر بازگردانیم ادامه خواهیم داد.‌» پس از پایان مذاکرات، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت‌خارجه در اظهاراتی با بیان اینکه نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقی‌مانده طرح و طرف مقابل نیز ملاحظاتش را ارائه کرد، گفت: «در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌‌‌‌‌‌‌وگوها، باقری و مورا در تماس خواهند بود.‌» جو بایدن، رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا به‌‌‌‌‌‌‌‌رغم آنکه با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد اما تاکنون نه‌تنها اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه همواره توپ را به زمین ایران می‌‌‌‌‌‌‌اندازد و می‌گوید که ایران باید برای احیای توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌ای تلاش کند.

 واکنش یک مقام ایرانی

همزمان یک مقام ایرانی در گفت‌وگو با الجزیره در واکنش به اظهارات رابرت مالی گفت: واشنگتن باید یک ابتکار واقعی ارائه کند، نه اینکه از ابتکارات دیگران انتقاد کند. ما در مذاکرات دوحه هیچ تغییری از سوی آمریکا در خصوص منافع خود در توافق هسته‌ای مشاهده نکردیم. این مقام ایرانی که الجزیره اشاره‌‌‌ای به نام وی نکرده، افزود: صحبت در مورد تلاش ما برای ساخت سلاح هسته‌ای فقط اتهامی است که هدف آن افزایش فشار سیاسی است. وی ادامه داد: هیچ رابطه مستقیم و تاثیرگذاری بین سفر بایدن به منطقه و موضوع مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد.

  شرط ایران برای آمریکا

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در آخرین اظهارنظر برجامی‌‌‌‌‌‌‌اش در گفت‌وگو با بدر البوسعیدی، وزیر امورخارجه عمان گفت: «مذاکرات سازنده منوط به جدیت، داشتن ابتکار و انعطاف‌پذیری در طرف آمریکایی است.‌»  به گزارش خبر‌گزاری «ایرنا» امیرعبداللهیان با وزیر امورخارجه عمان درخصوص برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌‌‌‌‌‌‌ای و بین‌‌‌‌‌‌‌المللی از جمله آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌‌‌‌‌‌‌ها، تلفنی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. وزیر امورخارجه بر جدی بودن جمهوری‌اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی تاکید کرد. بدر البوسعیدی وزیرخارجه عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، دیدگاه کشورش درخصوص ضرورت نیل به نتیجه و توافق نهایی در مذاکرات را مورد تاکید قرار داد و افزود: «عمان همواره از حصول توافق در مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای و تحقق مطالبات مشروع ایران حمایت می‌کند.‌»

  لاپید در پاریس چه می‌کند؟

همزمان یائیر لاپید، نخست‌‌‌‌‌‌‌وزیر رژیم صهیونیستی که در اولین سفر خود به‌عنوان نخست‌‌‌‌‌‌‌وزیر روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه عازم پاریس ‌‌‌‌‌‌‌شد تا با امانوئل مکرون، رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهور فرانسه دیدار کند، در آستانه عزیمت به فرانسه خواستار اتخاذ موضعی متحد علیه جمهوری اسلامی ایران شد. به گزارش خبر‌گزاری فارس، بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌‌‌‌‌‌‌پست»، لاپید صبح روز گذشته پیش از پرواز به پاریس، گفت: «مهم است که جامعه بین‌‌‌‌‌‌‌المللی نظر اسرائیل درباره توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌ای ایران را بشنود.‌»/دنیای‌اقتصاد