تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 خرداد 1401 - 14:26
کد خبر : 104096

حرکت قطار شماره ۶۸۱ به مقصد مرگ

حرکت قطار شماره ۶۸۱ به مقصد مرگ

آرمان شرق-گروه جامعه:این است خردادماه؛ پس از دوم خرداد سال جاری که فاجعه عظیم ریزش ساختمان متروپل را شاهد بودیم و هنوز هم عملیات آواربرداری و جست‌وجو برای یافتن اجساد ادامه دارد، دیروز در هجدهم خردادماه قطار مسافربری مشهد- یزد از ریل خارج شد. این حادثه نیز از لحظه انتشار خبر تعداد قربانی‌هایش افزایش داشته و۲۲ نفر جان خودشان را از دست دادند. تعداد مصدومان نیز ۸۶ نفر عنوان شده است.

آرمان شرق-گروه جامعه:این است خردادماه؛ پس از دوم خرداد سال جاری که فاجعه عظیم ریزش ساختمان متروپل را شاهد بودیم و هنوز هم عملیات آواربرداری و جست‌وجو برای یافتن اجساد ادامه دارد، دیروز در هجدهم خردادماه قطار مسافربری مشهد- یزد از ریل خارج شد. این حادثه نیز از لحظه انتشار خبر تعداد قربانی‌هایش افزایش داشته و تا ۲۲نفر جان خودشان را از دست دادند. تعداد مصدومان نیز ۸۶ نفر عنوان شده است.

حرکت قطار شماره ۶۸۱ به مقصد مرگ

قطار شماره ۶۸۱ در ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه شب هفدهم خردادماه، شروع به حرکت کرد، ولی ناگهان صبح روز بعد در هجدهم خردادماه در ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح در محدوده ریزو دچار حادثه شد.
میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره جزییات و علت بروز سانحه خروج قطار مسافربری مشهد- یزد اعلام کرد که بر اساس اطلاعات اولیه به دست آمده برخورد قطار با بیل مکانیکی در مسیر باعث بروز این سانحه شده است. بیل مکانیکی در کنار خط ریلی بوده و هم‌اکنون رییس کمیسیون عالی سوانح به محل اعزام شده تا به دقت این حادثه را بررسی کند و به محض مشخص شدن علت اصلی این حادثه، اطلاع‌رسانی خواهد شد، اما آنچه تاکنون مشخص است، این است که ۵ واگن از ۱۰ واگن این قطار مسافری از ریل خارج شده‌اند که یکی از آنها بیشترین آسیب را دیده است. همه مسافران این قطار که در محل حادثه بودند با قطار فوق‌العاده به طبس انتقال یافتند که از آنجا با اتوبوس به مقصد خود یعنی یزد حرکت خواهند کرد.
مهدی ولیپور،  رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در این باره عنوان کرد که دوتیم از امدادگران هلال احمر به محل حادثه که در محدوده کیلومتر ۵۰محورطبس قرار دارد، اعزام شده‌اند. علاوه بر امدادگران اعزام شده، هماهنگ شد تا سه فروند بالگرد از بیرجند، مشهد و یزد به محل اعزام شوند.
همچنین مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز در این خصوص اعلام کرد که سه بالگرد اورژانس به همراه ۱۰ آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.
محمدرضا رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز در این‌ مورد گفت که این قطار مسافربری در کیلومتر ۵۰ محور طبس- یزد (ایستگاه مزینو)  از ریل خارج شد. یک تیم از پایگاه مسجد شکر، ۲ تیم از پایگاه دیهوک، دو تیم پشتیبان از شعبه طبس و یک تیم از بشرویه در عملیات نجات آسیب‌دیدگان مشارکت داشته‌اند.
همچنین اقبال شکاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص این حادثه عنوان کرد که کمیسیون ابعاد حادثه خروج قطار مشهد- یزد از ریل را با دقت بررسی خواهد کرد. کمیسیون عمران هفته آینده، با دعوت از مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط ابعاد این حادثه را مورد بررسی قرار خواهد داد.
خداییان، رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در پی وقوع این حادثه و فوت و مصدومیت برخی مسافران طی دستوری به بازرس کل استان خراسان جنوبی، ماموریت داد تمام ابعاد این موضوع را بررسی کند و نسبت به معرفی متخلفان احتمالی به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم را انجام دهد.
روابط عمومی اورژانس استان یزد نیز اسامی مصدومان منتقل شده را به بیمارستان سید مصطفی خمینی طبس اعلام و عنوان کرد که مصدومان حادثه قطار به بیمارستان سید مصطفی خمینی طبس منتقل شده و بعد از انجام تریاژ ثانویه و اقدامات اولیه، تعدادی از مصدومان با اتوبوس آمبولانس و دو بالگرد اعزامی از یزد، به بیمارستان‌های یزد منتقل خواهند شد. بنا بر اعلام اورژانس یزد اسامی برخی از آنها به شرح زیر است:
سید علی‌ حسینی، محسن محمد نوری، لیلا جمالی، رباب عبدالقصوری، محسن کلانتری، نیلوفر میرجلیلی، مصطفی میرجلیلی، نگین میرجلیلی، مجتبی بیوکی، معصومه راهور، دانیال زارع، حمید زارع، رباب ناصری، زهرا رحیمی، محمدمهدی بهابادی، علیرضا بهابادی، نوید محتشم‌نیا، مهرسانا کریمی، سحر یزدانی، سیدعلی حسن‌زاده، ایوب فتاحی، حمیده جعفری، فاطمه سادات سعیدنامه، نرجس قاسم قاضی و مهدی جمالی./اعتماد

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی اجساد جانباختگان حادثه قطار مشهد – یزد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی یزد انتقال داده شده‌اند و آمار قطعی جانباختگان این سانحه توسط پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

ایرنا: استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی اجساد جانباختگان حادثه قطار مشهد – یزد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی یزد انتقال داده شده‌اند و آمار قطعی جانباختگان این سانحه توسط پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

جواد قناعت روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در طبس افزود: ۸۶ مصدوم این حادثه برای درمان به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس منتقل شدند که از این تعدا ۸۱ نفر تا شب گذشته ترخیص شدند اما ۶ نفر دوباره برگشتند.

وی گفت: با احتساب ۶ مصدوم که به درخواست خودشان بستری شدند اکنون ۱۱ نفر در بیمارستان طبس بستری هستند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: از مجموع ۱۱ مصدوم بستری در بیمارستان طبس، حال عمومی ۱۰ نفر خوب است و یک نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز وضعیت نگران‌کننده ندارد.

وی درباره علت وقوع حادثه هم گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی، متولی اعلام علت اصلی بروز حادثه قطار مشهد – یزد است.

قناعت افزود: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی در چند روز آینده علت حادثه قطار را به‌صورت فنی، تخصصی و کارشناسی بررسی و اطلاع‌رسانی خواهد کرد چون چشم مسلح این موضوع هستند.

وی گفت: علت این حادثه توسط وزارت راه و شهرسازی حوزه معاونت وزیر و شرکت راه‌آهن کشور در کمیته بررسی حوادث و سوانح در دست بررسی است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی در کمیته بررسی حوادث و سوانح با حضور افراد صاحبنظر و کارشناس پیگیر علت حادثه است لذا این فرایند خارج از هر نوع حواشی انجام و نتایج بررسی اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران جزو وظایف ماست اظهار داشت: روز گذشته هماهنگی و تعامل بسیار خوبی بین اعضای مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها انجام شد البته مدیریت بحران استان یزد هم پای کار آمد و تعامل خوبی بین دو استان رقم خورد.

قناعت گفت: طی چند ساعت صحنه حادثه مدیریت و جمع شد، مصدومان و اجساد در اولین ساعات انتقال پیدا کردند.

وی اضافه کرد: چون حادثه در ساعات اولیه صبح و تاریکی هوا رخ داده بود، بالگرد قادر به پرواز نبود از طرفی استان محدودیت‌هایی نیز از این حیث دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی جزو استان‌های کم‌برخوردار کشور است و موضوعاتی از جمله جاده‌ها، پرواز هوایی، بالگردها و از این قبیل نیاز به رسیدگی و توجه دارد چراکه که در این حوزه‌ها دچار ضعف و کمبود هستیم و باید از هر فرصتی برای جبران این کمبودها استفاده کنیم.

وی افزود: در مورد حادثه قطار در دقایق اولیه نیروهای امداد و نجات حضور پیدا کردند و کمتر از دو ساعت تمامی مسافران به وسیله قطار به ایستگاه طبس منتقل شدند و با ۱۰ دستگاه اتوبوس به یزد رسیدند.

قناعت گفت: مدیریت در صحنه و بحران که از وظایف وزارت کشور و استانداری است در این حادثه تلخ به نحو احسن و شایسته انجام شد.

وی ادامه داد: خط ریلی که جزو کریدورهای اصلی است نیز با تلاش بی‌قفه باز شده و تردد در حال انجام است.

حوالی ساعت ۵:۲۲ بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد هنگام عبور قطار مسافری مشهد به مقصد یزد، در بلاک عباس‌آباد – ریزو در منطقه طبس به دلیل برخورد قطار با بیل مکانیکی که کنار خط بود، چند واگن آن از خط خارج شد.

علت حادثه ریلی قطار مشهد – یزد توسط کمیسیون عالی به‌عنوان مرجع رسمی بررسی سوانح ریلی، در حال بررسی است و پس از جمع‌بندی، نتیجه اعلام خواهد شد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۸۶ مصدوم این حادثه به بیمارستان طبس منتقل شدند و براساس آخرین آمار ۲۲ نفر جان باختند.

وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی ظهر چهارشنبه برای بررسی حادثه خروج قطار مسافری از ریل در محل حادثه حضور یافتند و سپس برای بررسی روند درمان مصدومان در بیمارستان طبس حاضر شدند.

ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هم دیروز با حضور وزرای کشور و راه و شهرسازی در طبس برگزار شد.

مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است و در مسیر ارتباطی چند استان از جمله یزد به مشهد مقدس قرار دارد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.