تاریخ انتشار : دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 - 19:33
کد خبر : 101535

چرا “روز روابط عمومی”؟

چرا “روز روابط عمومی”؟

آرمان شرق-گروه ارتباطات- روز روابط عمومی، یعنی اینکه در میان بسیاری از حرف، صنوف و رشته های دانشگاهی، این حرفه شایسته پاسداشت و تکریم است؛ همانطور که در نکات قبلی مورد توجه قرار گرفت، اهمیت جایگاه، عمق و گستره عملکرد بنیان فلسفی، منطق آزادمنشانه، اصول و ارزشهای حاکم بر عملکرد آن در سطوح سازمانی فردی،

آرمان شرق-گروه ارتباطات- روز روابط عمومی، یعنی اینکه در میان بسیاری از حرف، صنوف و رشته های دانشگاهی، این حرفه شایسته پاسداشت و تکریم است؛ همانطور که در نکات قبلی مورد توجه قرار گرفت، اهمیت جایگاه، عمق و گستره عملکرد بنیان فلسفی، منطق آزادمنشانه، اصول و ارزشهای حاکم بر عملکرد آن در سطوح سازمانی فردی، میان فردی و اجتماعی، ما را به این اندیشه وا می دارد که حداقل در یک روز معین در طول سال در مورد آن سخن بگوییم و مراقبت کنیم تا در مسیر واقعی خود گام بر دارد و به ابزاری برای توجیه، فریب و دستکاری افکارعمومی تبدیل شود.

 

 

چرا “روز روابط عمومی”؟

هوشمند سفیدی

   یک – اهمیت و جایگاه؛ عمق و گستره عملکرد

امروزه، اهمیت، جایگاه و نقش روابط عمومی بر کسی پوشیده نیست؛ روابط عمومی هم در قامت یک واحد سازمانی، هم در هیئت یک حرفه و هم در موقعیت دانش کاربردی ارتباطی، دارای ظرفیت ها و پتانسیل های متنوع و متعددی است. این گستره و عمق نقش آفرینی روابط عمومی، آن را به منزلت و اعتباری می رساند که باید همه ما در برابر آن بپا خیزیم و آن را تکریم و تحسین کنیم و مسئولان نیز آن را به رسمیت بشناسند و از آن یاری و استمداد بطلبند.v

دوم – بنیان فلسفی روابط عمومی

هنر، علم و فلسفه مدیریتی است که برپایه مفروض های ثابت و فلسفه کاربردی مشخص شکل گرفته است و عمل می کند و آن، برقراری حسن تفاهم و فهم متقابل، همسنگ و مشترک بین گروههای مرتبط است. عصاره این ارتباط، دوسویه بودن و احترام متقابل به طرفین ارتباط و بر پایی دیالوگ و گفتگوی برابر، شرافتمندانه، استدلالی و پرهیز ار سلطه یک طرف بر طرف دیگر است، بستری که در آن، قدر و منزلت طرفین ارتباط به طور یکسان در نظر گرفته می شود و هیچیک بر دیگری ارجح نیست و لذا، به دنبال برقراری ارتباط افقی است، نه عمودی؛ هر دو طرف، نقش آفرین هستند، هر دو فعال هستند و جریان گفت و شنیدن مجزا، به فرآیند گفت و شنود دو طرفه تبدیل می شود.v

سوم- منطق آزاد منشانه

منطق روابط عمومی این است که متقاعدسازی بر فریب و زور ارجحیت دارد؛ هرگونه اعمال قدرت که در پی وادار سازی فیزیکی یا فکری یک طرف به انجام یا پذیرش محتوا، عقیده و سخن دیگری باشد، باید به دور از اعمال فریب، تهدید و زور باشد و قاعده مشروع در پذیرش یک پیام، اقناع و متقاعدسازی خواهد بود. اینجاست که مرز روابط عمومی از بعضی از فعالیت های نامشروع به ظاهر ارتباطی مجزا می شود و تمایز و غیریت آن از سایر فعالیت ها نمود بیشتری می یابد؛ منطقی که اگر رعایت نشود، روابط عمومی را به قول “مارکوزه” در نقش “نهاد کودن ساز” و به قول “هابرماس” در هیئت “دستکاری کننده افکار عمومی” متجلی می سازد.پس، منطق روابط عمومی، نقطه قوت اصلی و ماهیت واقعی آن را می سازد و آن را به تبعیت از یکسری اصول و ارزش ها سوق می دهد که مایه اصلی منزلت اجتماعی حرفه روابط عمومی هستند.v

چهارم – اصول و ارزش ها

اگر اندکی در اصول پنجگانه روابط عمومی تأمل کنیم؛ ما را به نتایج روشنی رهنمون می سازد: دو سویه بودن ارتباط، اتکای به تحقیق، عمل اخلاقی، فهم مشترک و درک متقابل و مدیریتی بودن.هریک از این اصول، بر پایه یکسری ارزش ها شکل می گیرد که استخراج و احصای آن، مانیفستی از مبانی و راهبردها را به دست می دهند که انسان را به خضوع و تقدیر و تحسین هنر هشتم فرا می خواند.v

  پنجم – قدرت تأثیرگذاری

آنچه که قدرت روابط عمومی را شکل می دهد، “تأثیر” است: این قدرت هم در تأثیرگذاری تبلور می یابد و هم در تأثیرپذیری. قدرت تأثیرگذاری روابط عمومی، به اندازه‌ای است که بعضی‌ها آن را “بمب اتم” قرن بیست و یکم توصیف می کنند؛ از طرف دیگر، قدرت مردمی و دموکراتیک روابط عمومی در این است که نگاه و انتظارات گروههای اجتماعی مختلف را در می یابد و آن را بر تصمیمات سازمانی تأثیر می دهد، شاید این نقش روابط عمومی را از این جمله “جیمز گرونیک” دریافت که پژوهش را ابزار شنیدن صدای مردم می داند؛ زیرا، بستر ورود دیدگاههای مردم / ذینفع / مشتری را به سازمان را آماده می سازد.v

ششم – کاربرد فناوری در روابط عمومی مدرن

در طول حیات ۱۱۶ ساله خود، پیوسته از فناوری های جدید ارتباطی بهره برده و این ظرفیت ها، عملکرد آن را توسعه و بهبود بخشیده اند به گونه ای که آثار فناوری بر روابط عمومی را می توان در ابعاد جهانی، راهبردی، دو سویه، تعامل، متقارن و مسئولیت پذیری فهرست کرد؛ و اما دلیل استفاده صواب و صحیح روابط عمومی از تکنولوژی، مطلق حاکم بر روابط عمومی است که باعث می شود تکنولوژی در خدمت نهادینه سازی و پیشبرد منطق آن قرار گیرد و تکنولوژی کمک می کند تا روابط عمومی از یکسو شکل و شمایلی مدرن و جدیدی پیدا کند و از طرف دیگر، ضریب اجرای منطق خود را ارتقاء بخشد. تکنولوژی، میدان عملکرد وقدرت عملکردی روابط عمومی را پیوسته ارتقاء داده و در آینده نیز با رشد تکنولوژی، روابط عمومی در مسیر پیشرفت افزونتر قرار خواهد گرفت.

   هفتم – “روز روابط عمومی”

روز روابط عمومی، یعنی اینکه در میان بسیاری از حرف، صنوف و رشته های دانشگاهی، این حرفه شایسته پاسداشت و تکریم است؛ همانطور که در نکات قبلی مورد توجه قرار گرفت، اهمیت جایگاه، عمق و گستره عملکرد بنیان فلسفی، منطق آزادمنشانه، اصول و ارزشهای حاکم بر عملکرد آن در سطوح سازمانی فردی، میان فردی و اجتماعی، ما را به این اندیشه وا می دارد که حداقل در یک روز معین در طول سال در مورد آن سخن بگوییم و مراقبت کنیم تا در مسیر واقعی خود گام بر دارد و به ابزاری برای توجیه، فریب و دستکاری افکارعمومی تبدیل شود.

.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.