تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 آذر 1401 - 7:27
کد خبر : 118526

کودتای هیتلری ها در آلمان شکست خورد

کودتای هیتلری ها در آلمان شکست خورد

آرمان شرق-گروه بین الملل:کودتا در آلمان  سبب خواهد شد تا آن چه گمانه زنی در خصوص فعال شدن رادیکال ها در اروپا بوده، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. رادیکال هایی که حتی بعضا در میان گروه های راست و چپ پنهان شده و هر از گاهی در ایتالیا، مجارستان، اتریش و همین آلمان خودنمایی کرده و گردهمایی هایی را شکل می دهند.

کودتای هیتلری ها در آلمان شکست خورد

آرمان امروز|پورحسین: صبح روز چهارشنبه خبری عجیب رسانه ها را تسخیر کرد؛ شکست کودتا در آلمان. کودتایی که توسط رادیکال های یک جریان راست گرا در این کشور برنامه ریزی شده بود و قرار بود با حمله به پارلمان آلمان آغاز شود.
در همین خصوص گروهی ۲۵ نفره متشکل از عناصر رادیکال راستگرا و نظامیان سابق با تشکیل سازمانی قصد کودتا در برلین و سرنگونی دولت را داشتند اما چند هزار نیروی پلیس آلمان به صورت همزمان در چندین ایالت یک عملیات علیه این گروه مخفی آغاز کردند که تا شب گذشته منجر به دستگیری بالغ بر ۵۰ نفر شده است.
افراد دستگیر شده در نخستین اعترافات خود عنوان کرده اند که با گروهی که با جنبش «شهروندان رایش» شناخته می شود، در ارتباط هستند. جنبش «شهروندان رایش»  تحت رهبری فردی ۷۱ ساله با نام شاهزاده هاینریش سیزدهم، یک جنبش افراطی است که آلمان مدرن را بهرسمیتنمی شناسد و معتقداست آلمان باید به مرزهای خود پیش از جنگ جهانی دوم بازگردد.
هاینریش سیزدهم شاهزاده رویس و یک نجیب زاده آلمانی و از اعضای خاندان «رویس» است. پلیس آلمان صبح چهارشنبه با یورش به ۱۳۰ محل برنامه ریزان این کودتا را دستگیر و عملیات آن ها را خنثی کردند. در قسمت دیگری از اعتراف افراد دستگیر شده در آلمان آمده است، برخی از نیروهای امنیتی با آن‌ ها اعلام همبستگی کرده و آماده آغاز کودتا با کمک نیروهای امنیتی و ارتش بوده اند.Yanka
این گروه قصد داشتند یک دولت نظامی موقت تشکیل داده و با مذاکره با آمریکا و روسیه، یک نظم جدید در کشور آلمان پدید آورند. ارتشی های دستگیر شده اعلام کرده اند که یک گروه کوچک مسلحانه تشکیل داده و آماده حمله به پارلمان بودند. در میان دستگیر شدگان شهروندانی از اتریش، ایتالیا و روسیه حضور دارند اما غالب دستگیرشدگان تبعه آلمان هستند.  شهروند روس دستگیر شده به میانجی‌گری میان رهبران این گروه و نمایندگان دولت روسیه متهم شده، با این حال هنوز سندی مبنی بر حمایت مقامات دولت مسکو از اقدامات این زن روس تبار در دسترس نیست. در همین حال وزارت دفاع آلمان به بازداشت یک سرباز آلمانی در ارتباط با تلاش برای براندازی در این کشور واکنش نشان داد و عنوان کرد که هیچ افراطی‌گری در ارتش را تحمل نمی‌کنیم و با تمامی افراد دخیل در کودتا برخورد خواهیم کرد.  علی بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در خصوص ابعاد مختلف این کودتا در گفت و گوی اختصاصی با «آرمان امروز» می گوید: در آلمان طیف گسترده ای همچنان تفکرات رادیکال دارند به گونه ای که همچنان اندیشه ضدیهودیت در میان آن ها رایج است و قصد دارند آلمان را به دوران اوج خود در زمان رایش سوم برگردانند.  وی افزود: این گروه های رادیکال آلمانی تفکرات رایش سوم را ترویج می کنند و باورهای آن دوران در میان این طیف از جامعه آلمان زنده است. چند روز پیش نیز حرکات ضد یهودی در آلمان انجام شد که منجر به شکایت آمریکا و اسرائیل نسبت به دولت آلمان شد.  بیگدلی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که این کودتا از منظرهای مختلف قابل بررسی است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از زمانی که شولتس در آلمان روی کار آمد، نارضایتی نسبت به دولت افزایش پیدا کرده است و همین امر می تواند شعله مخالفت ها با دولت آلمان را شعله ور تر کرده باشد زیرا آلمان در میان قدرت هایی نظیر روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا سرگردان است و هنوز نتوانسته یک استراتژی روشن و مستقل داشته باشد.  این تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل ادامه داد: در آلمان این باور در حال ترویج است که پس از آنگلا مرکل، آلمان تحت نفوذ فرانسه قرار گرفته و عملا مسئولین فرانسوی در آلمان تصمیم گیری می کنند و همین نیز برای رادیکال های آلمانی غیرقابل پذیرش است. آلمانی ها سبقه ای ضدفرانسوی دارند و این امری تاریخی است. امری تاریخی که ریشه های آن به جامعه امروزی آلمان نیز سرایت کرده است. گروه های رادیکال آلمانی به علت این که طرفداران زیادی نداشتند، نتوانستند موفق شوند و طرح آن ها برای کودتا شکست خورد. وی افزود: این کودتا یک پیام بسیار خطرناک برای اروپاست که هنوز در گیر و دار افراط گرایی و حرکت های رادیکال است. این حرکت موضع آلمان را در اروپا سست خواهد کرد. کابینه شولتش مشخصا پس ازاین کودتا متزلزل خواهد شد. باید توجه داشت که رادیکال های آلمانی گروه های مخفی گسترده ای دارند که دولت به آسانی نمی تواند با ان ها مقابله کند و همین گروه ها مشخصا در آینده کار را برای دولت شولتس سخت تر خواهند کرد.
بیگدلی با اشاره به این که رادیکال های آلمانی در ارتش نفوذ کرده اند، گفت: گروه های رادیکال در آلمان مشخصا نفوذ و طرفداران زیادی دارند اما وضعیت در جهان تغییر کرده است و دیگر مردم از این حرکت های رادیکال به صورت جدی حمایت نمی کنند و همین امر نیز سبب شده است تا کودتا در آلمان خنثی شود و آن ها موفق به حمله به پارلمان آلمان نشوند. از سوی دیگرباید توجه داشت که نظم بین المللی دیگر اجازه نمیدهد تا گروه های تندرو بر کشورها حاکم شوند. فرضا اگر این گروه موفق می شد بر آلمان حاکم شود، قطعا فرانسه وارد عمل می شد و شاید حتی برای خنثی کردن آن ها یک عملیات نظامی نیز انجام می داد. گروه های رادیکال قصد دارند تا آلمان را بار دیگر ابرقدرت جهان کنند اما مشخصا به این شکل هیچ گاه موفق نخواهند بود. به نظر می رسد که دستگیری یک تبعه روسی در میانه مقابله با این کودتا ابعاد بین المللی این کودتا را نیز فعال کند و بار دیگر روابط آلمان و روسیه را در بدترین حالت ممکن قرار دهد. دو کشوری که حداقل چندین مرتبه در گذشته دست به یقه شده اند و آمادگی این را دارند تا بار دیگر نزاعی را آغاز کنند.
از سوی دیگر کودتا در آلمان  سبب خواهد شد تا آن چه گمانه زنی در خصوص فعال شدن رادیکال ها در اروپا بوده، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. رادیکال هایی که حتی بعضا در میان گروه های راست و چپ پنهان شده و هر از گاهی در ایتالیا، مجارستان، اتریش و همین آلمان خودنمایی کرده و گردهمایی هایی را شکل می دهند. گردهمایی هایی که نشان می دهد تا چه میزان تفکرات افراطی در اروپا هنوز زنده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.