به گزارش خبرگزاری رویترز، سند سیاست‌‌های راهبردهای دفاعی آمریکا خاطرنشان می‌‌کند که درگیری نظامی با چین «اجتناب ناپذیر و مطلوب» نیست؛ ولی پیشگیری از تسلط چین بر برخی از نقاط کلیدی جهان را از اولویت های واشنگتن اعلام می‌‌کند. قاعدتا این اشاره‌‌ای به تقویت حضور نظامی چین در دریای جنوبی چین و اطراف تایوان است. این سند می‌افزاید که پکن تلاش می‌‌کند همکاری و پیمان‌‌های مشترک بین آمریکا و کشورهای جنوب شرقی آسیا را تضعیف کرده و از قدرت نظامی خود برای ارعاب کشورهای همسایه بهره‌‌برداری می‌‌کند. بخش علنی سند راهبردی وزارت دفاع آمریکا که در هشتاد صفحه منتشر شده است، خاطرنشان می‌‌کند که تهاجم نظامی به اوکراین با توجه به برخورداری روسیه از جنگ افزارهای هسته‌‌ای، موشک‌‌های دوربرد و عملیات سایبری برای آمریکا و متحدانش یک تهدید جدی است.

در عین حال هشدار می‌‌دهد که به‌دلیل افزایش همکاری‌‌های مسکو و پکن و با وجود ادامه تهدیدهای تروریستی در داخل، چین و روسیه برای امنیت آمریکا بزرگ‌ترین تهدید هستند. یک مقام پنتاگون که نخواست نامش در گزارش قید شود به خبرنگاران گفت سند راهبردی جدید نشان می‌‌دهد که آمریکا برای اولین‌بار با تهدیدهای دو رقیب صاحب سلاح هسته‌‌ای مواجه است. در ارزیابی قبلی وزارت دفاع آمریکا از تهدیدهای راهبردی که در سال۲۰۱۸ و دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ منتشر شد، واشنگتن اعلام کرد که تمرکز اصلی ارتش آمریکا به جای مقابله با تروریسم بین‌المللی، آمادگی بیشتر برای جنگ با یک قدرت بزرگ خواهد بود.

در سند راهبردی امسال به نقش متحدان آمریکا در یک استراتژی دفاعی توجه بیشتری شده است که منعکس‌‌کننده اقدامات دولت جو بایدن برای ترمیم مناسبات با متحدان واشنگتن است که در دوران ریاست‌‌جمهوری دونالد ترامپ لطمه خورده بود. یکی از محورهای اصلی سند راهبردی جدید مفهوم «مهار یکپارچه» است که به معنای استفاده همزمان آمریکا از قدرت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک و درعین حال همکاری نزدیک با متحدان این کشور، از جمله در زمینه جنگ‌افزارهای هسته‌‌ای آمریکا، با هدف منصرف کردن دشمنان از حمله نظامی است. در این سند نتیجه‌‌گیری می‌‌شود که چین در دهه‌های آینده کماکان «مهم‌ترین تهدید» خواهد بود؛ ولی روسیه یک تهدید «حاد» است.از زمان تنظیم سیاست‌‌های راهبردی قبلی در سال۲۰۱۸ هم چین و هم روسیه در استفاده از قدرت نظامی خود رویه تعرضی‌تری در پیش گرفته‌‌اند.

روسیه به اوکراین حمله کرده است و چین تهدیدهای خود علیه تایوان را با شعار بازپس‌‌گیری این جزیره حتی با تکیه بر قدرت نظامی افزایش داده است. همزمان، تهدیدهای هسته‌‌ای روسیه و کره‌شمالی نیز افزایش یافته است. سند جدید راهبردی وزارت دفاع آمریکا درعین حال بر افزایش تحقیق و توسعه فناوری‌‌های پیشرفته از جمله هوش مصنوعی، جنگ سایبری و جنگ افزارهای مافوق صوت تاکید می‌‌کند و با اشاره به چالش‌‌های سال‌های اخیر در استخدام نیروی متخصص می افزاید که پنتاگون برای جلب این نوع متخصصان باید فرهنگ خود را تغییر دهد. بازبینی از تهدیدهای هسته‌‌ای و استراتژی آمریکا در آرایش جنگ‌افزارهای هسته‌‌‌‌ای به‌عنوان ضمیمه جداگانه‌‌ای از این سند منتشر شده است.