تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آبان 1401 - 5:47
کد خبر : 116665

پشت قاب سامورایی ها قلب ایرانی می تپد

پشت قاب سامورایی ها قلب ایرانی می تپد

آرمان شرق-گروه اقتصاد:در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازگشت بی‌سر و صدای شرکت‌های ژاپنی به بازار لوازم خانگی منتشر شده است. بر اساس این گزارش‌ها تلویزیون‌های برند سونی چند ماهی است که از طریق یک شرکت ایرانی در کشور عرضه می‌شود و برند شارپ نیز به زودی فعال خواهد شد.

آرمان امروز: بررسی ها در بازار نشان می دهد در روزهای اخیر شاهد بازگشت بی سر وصدای برندهای لوازم خانگی خارجی به ویژه محصولات ژاپنی به بازار هستیم . اگرچه با تکذیب سخنگوی وزارت صمت همراه شده و تاکید کرده هیچ گونه لوازم خانگی خارجی به صورت قانونی وارد کشور نشده است، اما کمی تامل در این محصولات نشان می دهد اساسا هیچ کدام از محصولات ژاپنی موجود در بازارحتی به صورت قاچاق وارد نشده اند و برخی از تولیدکنندگان داخلی با سوء استفاده از فضای انحصاری حاکم و همچنین متقاضیان تشنه کالاهای با کیفیت و متنوع خارحی نسبت به فروش محصولات خود با برندهای معتبر اقدام می کنند .

موضوعی که در حالیکه تولیدات داخلی از ظرفیت لازم برای تامین تقاضای داخلی برخوردار نیستند حتی انحصار نیز نمی تواند باعث افزایش فروش و سهم ۱۰۰ درصدی این گروه از بازار شود و به ناچار برای تداوم تولید به روش های غیر قانونی و تخلفات اینچنینی روی میآورند.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازگشت بیسر و صدای شرکتهای ژاپنی به بازار لوازم خانگی منتشر شده است. بر اساس این گزارشها تلویزیونهای برند سونی چند ماهی است که از طریق یک شرکت ایرانی در کشور عرضه میشود و برند شارپ نیز به زودی فعال خواهد شد.

اما امید قالیباف  سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را تکذیب کرده و می گوید:  در حال حاضر هیچ گونه لوازم خانگی ژاپنی به کشور وارد نمیشود و آنچه در بازار هست یا قاچاق است یا تقلبی که یعنی برند بر روی کالا میچسبانند و میفروشند. اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز ضمن رد کردن این اخبار، گفت: یک شرکت ایران از بیش از ۱۰ سال پیش بخشی از قطعات خود را از شرکت سونی وارد و در تولیدات خود استفاده میکند. بنابراین همچنان کالای تمام شده از هیچ برندی وارد نمیشود.

به گفته وی تمام تولیدکنندگان تلویزیون در ایران بخشی از قطعات خود را وارد میکنند. در بهترین حالت در برخی شرکتها ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعات تلویزیون در داخل تولید میشود و مابقی وارداتی است.

پازوکی در پاسخ به سوالی درباره گارانتی این محصولات گفت: این کالاها با برندهای داخلی و گارانتی اصلی فروخته میشود و فقط بخشی از قطعات آن خارجی است. بر این اساس همچنان همه کالاها با برند خارجی موجود در بازار قاچاق یا تقلبی هستند و گارانتی آنها تقلبی است.

واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع است و در حال حاضر عمده کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند که با گارانتیهای تقلبی فروخته میشوند. تاکنون بارها بحث آزادسازی واردات لوازم خانگی مطرح شده، اما به نتیجه نرسیده است. موافقان آزاد شدن واردات لوازم خانگی میگویند این قانون حقوق مصرفکننده را در نظر نگرفته، اما مخالفان معتقدند تولیدکنندگان ایرانی شرایط برابر با تولیدکنندگان خارجی ندارند که بتوانند با آنها رقابت کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.