تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دی 1400 - 16:49
کد خبر : 89665

پساکرونا؛ دوره اقتداریابی روابط عمومی/ معرفی برترین های روابط عمومی ایران

پساکرونا؛ دوره اقتداریابی روابط عمومی/ معرفی برترین های روابط عمومی ایران

آرمان شرق- از تأثیرات مهم کرونا بر روابط عمومی، رخ‌نمایی از اهمیت این حرفه است که بر “همکاری” تأکید می کند و می‌آزمود که حتی در ایام انزوا و قرنطینه، با استفاده از مهارتهای ارتباطی و روابط عمومی، می‌توان در فضای دیجیتال و در عرصه ای به نام “جهان” و همنشینانی هم‌سرنوشت سخن گفت. از این رو، دوره کرونا، دورۀ وقوف بیشتر به اهمیت این حرفه و ظرفیت‌های آن، و دوران پساکرونا، دورۀ تقویت آن خواهد بود

هفدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی، دیروز با بررسی ابعاد و زوایای روابط عمومی پساکرونا و صدور بیانیه تهران مشتمل بر الزامات جدید در روابط عمومی، به کار خود پایان داد.

در این رویداد که دیروز در مرکز همایش های صدا و سیما و با سخنرانی روسای “انجمن جهانی روابط عمومی” و “اتحادیه هم اندیشی جهانی ارتباطات” و سخنرانی های مدیرعامل بانک صنعت و معدن و قائم مقام وزارت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی برگزار شد، اهمیت روابط عمومی بار دیگر مدنظر قرار گرفت.

در مراسم افتتاحیه این رویداد، هوشمند سفیدی دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی و رئیس خانه روابط عمومی ایران، طی سخنانی با بررسی مهمترین ابعاد روابط عمومی پساکرونا گفت: تقویت بعد دیجیتال، بازگشت به ارتباطات انسانی با نگاه عمیق و فراگیر، مهارت افزایی در مواجهه پویا با بحران ها و پیشگیری از آن و اتخاذ رویکردهای متوازن و دموکراتیک، بخشی از این ابعاد هستند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

دکتر سفیدی در ادامه با اشاره کوتاه به روابط عمومی در ایران، و تقدیر از ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس جمهور و نیز تأکید رئیس جمهور بر تقویت روابط عمومی، به تبیین یک شخصیت ایده آل برای مدیریت روابط عمومی پرداخت و بر انتخاب مدیران متخصص، مجرب، با شخصیت ترغیبی و علاقه به خدمت به مردم برای مدیریت روابط عمومی تأکید کرد و گفت: صرفاً داشتن سابقه فعالیت در یک رسانه، برای پذیرش این مسئولیت کافی نیست.

او با اشاره به لزوم تقویت روابط عمومی در ایران، خواستار عضویت “خانه روابط عمومی ایران” در شورای اطلاع رسانی دولت به عنوان نماینده جامعه روابط عمومی کشور شد و گفت: چرا جامعه مدنی روابط عمومی ایران در بالاترین مرجع سیاستگذاری برای روابط عمومی و اطلاع رسانی غایب باشد؟

رئیس خانه روابط عمومی ایران، حضور مسئولان در بین مردم را یک ضرورت در بعد ارتباطات انسانی و اجتماعی دانست و سفرهای استانی و گفت و گوی مستقیم با مردم را امری ضروری توصیف کرد که می تواند با سازماندهی مناسب، به دور از تشریفات و رویکرد نمادین، حاصل آثار مثبت باشد.

وی در پایان اعلام کرد: سمپوزیوم هجدهم سال آینده در موزه ملی ایران و با موضوع نقش کارکردهای روابط عمومی در توسعه گردشگری برگزار خواهد شد.

در ادامه این رویداد، خانم “اتسوکوسوگی هارا” رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی، طی سخنانی گفت: بسیار خوشحال و مفتخرم که به عنوان “رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی”، “سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی” را در ایران افتتاح می کنم.این هفدهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی در ایران است “ایپرا” افتخار دارد آن را در ۱۷ سال متوالی حمایت می کند.

وی افزود: “موضوع سمپوزیوم امسال”، “روابط عمومی پساکرونا؛ تغییرات، الزامات و پیامدها” است، موضوع بسیار مرتبط و مناسب برای سمپوزیوم امسال انتخاب شده است که قصد دارد تأثیر کووید۱۹ بر روابط عمومی پساکرونا را مورد بررسی قرار دهد.

رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی با اشاره به اینکه در ایران و در کشورم ژاپن، و در اقصی نقاط دنیا ما تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفتیم و روابط عمومی ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند و ابعاد مختلف آن تحت تأثیر قرار گرفته است؛ این همه گیری باعث تغییرات در زمینه های مختلف شده است، مثل اینکه با چه چیزی ارتباط برقرار می کنیم، چگونه ارتباط برقرار می کنیم و از کجا ارتباط برقرار می کنیم، خاطرنشان ساخت: در این سمپوزیوم، تمام ابعاد تأثیر این همه گیری و همچنین تعیین اینکه حرفه ما به چه نوع آمادگی، آموزش و مهارتهایی نیاز دارد تا خود را، با این شرایط جدید تطبیق دهد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: روابط عمومی پس از همه گیری؛ با نوع روابط عمومی قبل از کرونا، بسیار متفاوت خواهد بود، شناسایی این تفاوتها، کلید تکامل روابط عمومی است، در این فرایند تکامل، تقویت کانال های روابط عمومی دیجیتال بسیار مهم خواهد بود، امیدواریم سمپوزیوم هفدهم بتواند پاسخهای قابل ملاحظه ای را به پرسش ها بدهد و یک “نقشه راه” را برای روابط عمومی های پس از همه گیری ارائه دهد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: می خواهم مسیر سایر روسای گذشته انجمن بین المللی روابط عمومی رفته و از دبیرکل سمپوزیوم، آقای هوشمند سفیدی برای ثبات قدمش در برگزاری سمپوزیوم سالانه طی ۱۷ سال تشکر کنم، این یک موفقیت بزرگ در حوزه روابط عمومی محسوب می شود؛ امیدوارم این سمپوزیوم فرصت بسیار مناسبی یادگیری را برای کلیه شرکت کنندگان (حضوری و آنلاین) فراهم آورده و نتایج ملموس و شایسته ای را برای دست اندرکاران روابط عمومی به ارمغان بیاورد.

پس از آن، با اعطای لوح و تندیس و نشان ویژه از مدیران ارشد ارتباط گستر، مدیران برتر روابط عمومی، کارشناسان برتر روابط عمومی تجلیل شد و به نشان های ویژه اعطا شد که اسامی آن در پی می آید:

v مدیران ارشد ارتباط گستر

– آقای مهندس عطالله معروفخانی – مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان

– آقای دکتر محسن مصطفی پور – مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی ریز

– آقای دکتر عزیز قنواتی – مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه

– آقای دکتر محمدعلی دادور – مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس

– آقای دکتر محمد محسن صدر – مدیرعامل شرکت فارا

– آقای دکتر حسین عامریان – مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد

– آقای دکتر علی وکیلی – مدیرعامل شرکت فرآب

– آقای مهندس تورج زارع – مدیرعامل شرکت آلومینای ایران

– آقای مهندس علی محمدی – مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع

v نشان‌های ویژه

– نشان مدیریت روابط عمومی – آقای هادی نباتی نژاد

– نشان روابط عمومی سرآمد – شرکت نفت ستاره خلیج فارس

– نشان روابط عمومی سرآمد دیجیتال – اپراتور ایرانسل

– نشان روابط عمومی هوشمند – اپراتور همراه اول

– نشان روابط عمومی موثر – شرکت ملی صنایع مس ایران

v مدیران برتر روابط عمومی

– خانم مژگان کریمی جزی زاده – مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی

– آقای حسین طالبی – مدیرکل روابط عمومی شرکت صنعتی – معدنی چادرملو

– آقای رضا صفریان – مدیرکل روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان

– آقای امیر نیکرویان – مدیرکل روابط عمومی گروه مالی گردشگری

– آقای مهندس مصطفی درویشی – مدیرکل روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

– آقای امیرحسین حاجی رحیمیان – مدیرکل روابط عمومی شرکت صبافولاد خلیج فارس

– آقای دکتر پدرام پاک آیین – مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات ایران

– آقای سیدمصطفی فخری بافقی – مدیرکل روابط عمومی سنگ آهن مرکزی ایران – بافق

– آقای دکتر مصطفی محمدی – مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی زنجان

v کارشناسان برتر روابط‌عمومی

– خانم مریم علی کردی-کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)

– آقای دکتر کاظم عسگری – بانک سپه

– آقای مسعود تاران – دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی زنجان

v حامیان

– کانون تبلیغات و نقش و نگار پوپک – جناب آقای دکتر خرم

– شرکت فست کلیک – جناب آقای محمودی

– شرکت صنایع دستی آقاجانی – جناب آقای آقاجانی

در ادامه این رویداد، سه سخنران شامل دکتر عطاء الله ابطحی استاد دانشگاه از ایران، ابعاد تکنولوژیک روابط عمومی پساکرونا را شروع کرد، پس از آن پروفسور دیجان ورچیج از کشور اسلوونی به واکاوی و تأمل در مفهوم روابط عمومی پساکرونا پرداخت، سخنران پایانی این نشست علمی – تخصصی سمپوزیوم، دکتر فیلیپه بورمانس عضو هیئت مدیره انجمن بین المللی روابط عمومی و استاد دانشگاه بروکسل بود که مقاله خود را با عنوان روابط عمومی پساکرونا، ساختار کوچکتر، موثرتر و چابکتر ارائه کرد.

پس از آن، دکتر مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن به تبیین اثربخشی روابط عمومی در حوزه صنعت و معدن پرداخت و گفت:لازم است صنعتگران بزرگ ما به روابط عمومی توجه بیشتری کنند؛ زیرا توسعه بدون بهره گیری از ظرفیت های روابط عمومی ممکن نیست.

وی افزود: به نظر ایجاد اتاق فکر برای بررسی ضرورت و ابعاد نقش آفرینی در روابط عمومی ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز رسانه های هوشمند و مخاطبان هوشمند سروکار داریم، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در بخش خصوصی، ضعف در ایفای نقش ارتباطی است و این به دلیل توجه بیش از حد به بخش تبلیغات و غفلت از بهره گیری از ظرفیت های روابط عمومی است؛ در حالی که در صورت توجه به نقش ارتباطی، امکان تحول در صنعت ممکن است.

سپس در ادامه این رویداد تحت عنوان جشنواره برترین های روابط عمومی ایران، در بخش استانی روابط عمومی های برتر براساس موضوع به شرح زیر معرفی شد:

v ارتباطات رسانه‌ای

– مجتمع مس شهر بابک

-مجتمع فولاد غدیر نی ریز

-شرکت فولاد آذربایجان

v ارتباطات الکترونیکی و مجازی

-اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

-دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی

-مجتمع مس سرچشمه

v برنامه‌ریزی ارتباطی و پیوست ارتباطی

-شرکت فولاد هرمزگان

-مجتمع مس سونگون

v مدیریت راهبردی روابط عمومی

-دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی زنجان

-سازمان منطقه ویژه اقتصادی، صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

v مطالعات ارتباطی و افکار عمومی

-مجتمع مس سونگون

-مجتمع مس سرچشمه

v ارتباطات مردمی و تکریم ارباب رجوع

-اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران

v ارتباطات فرهنگی(تبلیغاتی/ انتشاراتی)

-مجتمع مس شهر بابک

-شرکت فولاد سنگان خراسان

– شرکت فولاد آذربایجان

v اطلاع رسانی

-شرکت آهن و فولاد ارفع

-مجتمع مس سونگون

v روابط عمومی بحران

-شرکت فولاد سنگان خراسان

-مجتمع فولاد غدیر نی ریز

پس از آن دومین نشست علمی – تخصصی سمپوزیوم آغاز به کار کرد و در این بخش خانم پروفسور آنا ماریاکاتان از دانشگاه بروکسل مقاله خود را تحت عنوان روابط عمومی پساکرونا با درس های آموخته شده و بهره برداری از آن ها در پساکرونا پرداخت، سپس خانم پروفسور زهرا پونپور رئیس دانشکده ارتباطات استانبول، ابعاد تئوریک روابط عمومی پساکرونا را مورد توجه قرار داد و سخنران پایانی این نشست، پروفسور الکساندر لاسکین از دانشگاه مسکو بود که تأثیرات کرونا بر ساختار و عمکرد روابط عمومی را بررسی کرد و نتایج آن را در پساکرونا مورد توجه قرار داد.

در بخش پایانی و اختتامیه هفدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی نیز بیانیه تهران به شرح زیر قرائت شد:

کروناویروس که تقریباً از ۹ ماه پیش به عنوان یکی از پاندمی‌های مهم تاریخ بشر ظاهر شده، طی مدت مذکور، تأثیر شگرفی بر همه ابعاد زندگی در همه سطوح بر جای گذاشته است.

بدیهی است روابط عمومی نیز به عنوان هنر، دانش و مهارت و یکی از کارکردهای مهم مدیریت از این تحولات در امان نبوده است.

بی‌تردید، شناخت این تأثیرات و ابعاد منفی و مثبت آن برای عملکرد بهینه در حالِ حاضر و آینده، بسیار ضروری است و “هفدهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی”، نخستین پاسخ علمی و جهانی به این نیاز است که روز یکشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ مطابق با ۱۶ ژانویه ۲۰۲۲ میلادی در تهران به صورت مجازی برگزار شد و با ارائه مقالات و دیدگاه‌های علمی به نتایجی دست یافت.

رئوس مهم‌ترین نتایج و انتظارات این گردهمایی علمی را می توان به شکل زیر فهرست کرد:

۱- یکی از نقش‌های مهم روابط عمومی، پی‌ریزی ارتباط پایدار با کلیۀ ذی‌نفعان است که اساس آن در وضعیت‌های عادی شکل می گیرد تا در مواقع بحرانی، از ذخیره و انباشته آن بهره‌برداری شود. بدون توجه به این اصل اساسی، انتظار همکاری و مشارکت در مواقع بحرانی، بیهوده و عبث خواهد بود.

۲- استفاده از “الگوی ارتباطات دوسویۀ همسنگ و متقارن”، عاملی مهم در ایجاد “اعتماد” به عنوان سازۀ اصلی سرمایۀ ارتباطی و در نهایت سرمایۀ اجتماعی است، درحالی‌که انتخاب الگوی ارتباطات ناهمسنگ (و غیر دموکراتیک)، عامل مهمی در کاهش و زوال سرمایۀ ارتباطی و اجتماعی است و بدون وجود چنین سرمایه ای، انتظار همکاری مردم در مواقع بحرانی، غیرعقلایی است، با پیروی دائمی از دو اصل صداقت و صراحت با مردم و بهره‌برداری خردمندانه از ظرفیت‌های ارتباطی باید زمینه‌های همکاری مردم و یا مخاطبان را در مواقع بحران مهیا کرد.

۳- از تأثیرات مهم کرونا بر روابط عمومی، رخ‌نمایی از اهمیت این حرفه است که بر “همکاری” تأکید می کند و می‌آزمود که حتی در ایام انزوا و قرنطینه، با استفاده از مهارتهای ارتباطی و روابط عمومی، می‌توان در فضای دیجیتال و در عرصه ای به نام “جهان” و همنشینانی هم‌سرنوشت سخن گفت. از این رو، دوره کرونا، دورۀ وقوف بیشتر به اهمیت این حرفه و ظرفیت‌های آن، و دوران پساکرونا، دورۀ تقویت آن خواهد بود و یکی از ارمغان‌های آن، حرکت به سمت ارتباطات دیجیتالی گسترده و دموکراسیِ دیجیتالی است، مشروط بر آن‌که از مهارت‌های لازم در چنین دورانی برخوردار باشیم و ازجمله به روانشناسی و جامعه‌شناسی ارتباطی در وضعیت‌هایی از این گونه وقوف و اشراف لازم را داشته باشیم.

۴- روابط عمومی‌ها باید به جدیدترین یافته‌های علمی در حوزه ارتباطات، مخاطب‌شناسی، رسانه‌های نوین و سایر علوم وابسته، مجهز شوند و دانسته‌های خود را به‌منظور کسب آمادگی برای حل و فصل بحران ها روزآمد کنند.

۵- روابط عمومی باید قدرت پیش‌بینی بحران‌ها در گونه‌های مختلف را داشته باشد و از هر نظر خود را برای عبور موفقیت آمیز از هر بحرانی آماده کند.

۶- تمرین ارتباطات بحران و به طور ویژه در حوزۀ بحران‌های مربوط به سلامت، باید به طور جدی در دستور کار سازمان‌های مسئول قرار گیرد.

۷- صداقت و صراحت و اطلاع‌رسانی بهنگام، اصول انکارناپذیر در ارتباطات بحران‌اند، و با هیچ بهانه‌ای نباید مخدوش شوند.

۸- عامل کلیدی در موفقیت ارتباطات بحران و کاستن از خسارات و صدمات آن، و جلب مشارکت مردم، وجود اعتماد بین دولت و مردم است و باید برای تحقق این امر، همۀ امکانات از سوی همۀ دولتمردان و روابط عمومی‌ها البته رسانه‌ها به کار گرفته شود.

۹- دبیرخانه سمپوزیوم امیدوار است یافته ها و دستاورهای این گردهمایی بتواند روند غلبه بر شیوع کروناویروس در پهنۀ جهان را سرعت بخشد و زمینه‌ساز تقویت جایگاه روابط‌عمومی‌ها در برخورد با انواع بحران باشد.

پس از آن دکتر علی دارابی قائم مقام وزیرگردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: امروز ارتقای سواد روابط عمومی بسیار مهم است؛ زیرا می تواند از بسیاری از چالش ها در کشور جلوگیری کند.

قائم مقام وزیر گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اعلام کرد: برای نوروز سال ۱۴۰۱ برنامه های گسترده ای داریم.

وی همچنین پیشنهاد کرد سمپوزیوم آتی در موزه ملی ایران برگزار شود.

دکتر دارابی همچنین با اشاره به اینکه قبل از انقلاب ۴۵ موزه در کشور وجود داشت، گفت: این تعداد در حال حاضر به بیش از ۷۰۰ موزه رسیده است، همچنین آثار ثبت شده میراث فرهنگی کشور جزو ۱۰ کشور جهان و در آسیا سومین کشور هستیم که این نشانگر ظرفیت های گردشگری در ایران است.

پس از آن، روابط عمومی های برتر کشور در بخش ملی به شرح زیر معرفی شدند:

v ارتباطات رسانه‌ای

-اپراتور همراه اول

-شرکت نفت ستاره خلیج فارس

-شرکت سهامی بیمه ایران

-شرکت صبافولاد خلیج فارس

v ارتباطات الکترونیکی و مجازی

-اپراتور ایرانسل

-شرکت ملی صنایع مس ایران

-شرکت فرآب

-صندوق بازنشستگی فولاد

v برنامه‌ریزی ارتباطی و پیوست ارتباطی

-شرکت فولاد هرمزگان

-شرکت آلومینای ایران

-سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور

v مدیریت راهبردی روابط عمومی

-بانک سپه

-شرکت نفت ستاره خلیج فارس

-شرکت ملی فولاد ایران

v مطالعات ارتباطی و افکار عمومی

-شرکت سنگ آهن مرکزی جمهوری اسلامی ایران – بافق

v ارتباطات مردمی و تکریم ارباب رجوع

– شرکت هواپیمایی آسمان

-شرکت بیمه پارسیان

-شرکت بیمه کوثر

v ارتباطات فرهنگی(تبلیغاتی/ انتشاراتی)

-شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد

-بانک صادرات ایران

-بانک سپه

-سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران

v اطلاع رسانی

– گروه مالی گردشگری

-گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس

-هلدینگ توکا فولاد

-شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد

v روابط عمومی بحران

-شرکت سهامی بیمه ایران

-شرکت ملی صنایع مس ایران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.