تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردین 1402 - 21:50
کد خبر : 127359

پرسپولیس حذف استقلال را جشن می‌گیرد؟

پرسپولیس حذف استقلال را جشن می‌گیرد؟

آرمان شرق-گروه ورزش:در واقع با حذف استقلال، رقابت برای کسب سهمیه با هیجان ادامه خواهد داشت و حالا جنگ بزرگی هم برای رتبه چهارم لیگ برتر وجود خواهد داشت و اهمیت کسب این رتبه هم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

پرسپولیس حذف استقلال را جشن می‌گیرد؟

پرسپولیس حذف استقلال را جشن می‌گیرد!

به گزارش “ورزش سه”، به نظر می‌رسد حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا قطعی باشد و حالا همه منتظر اعلام این خبر از مبادی رسمی هستند. پیش از استعفای فتح‌الله‌زاده و در تازه‌ترین اظهارنظر، عضو هیئت مدیره استقلال، همه چیز را برعهده کمیته لایسنس ای اف سی گذاشته و گفته که آنها دست خالی نبوده‌اند اما در عین حال حال او هیچ سخنی از پرداخت مطالبات آندره استراماچونی به میان نیاورده تا عملا استقلال در موقعیت فصل گذشته خود قرار بگیرد: بارگذاری مدارک (البته به صورت ناقص).

استقلال در حالی از لیگ قهرمانان آسیا کنار خواهد رفت که با قهرمانی لیگ بیست و یکم، سهمیه مستقیم حضور در فصل جدید این مسابقات را به دست آورده و در عین حال به سید یک نیز راه یافته بود تا به عبارتی بهترین جایگاه ممکن را در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳-۲۴ در اختیار داشته باشد. حالا حذف آبی‌پوشان نیز موقعیتی استثنایی را نصیب تیم دیگری خواهد کرد که جایگزین این تیم خواهد شد.

یک ماه پیش فدراسیون فوتبال در بیانیه خود در مورد تعیین چهار سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، دو سهمیه اول را به قهرمانان این دو فصل لیگ برتر و دو سهمیه بعدی را در اختیار قهرمانان جام حذفی قرار داده بود. با این حال یک پیش شرط مهم نیز وجود داشت: «شرط کسب مجوز باشگاهی برای معرفی باشگاه‌ها الزامی است.»

حال سوال مهم این است که اگر تیمی قهرمان لیگ برتر یا جام حذفی شود، اما مجوز حرفه‌ای نگیرد (مثل استقلال) کدام تیم جایگزینش خواهد شد؟ این موضوع از دو جهت قابل بررسی است که شرایط متفاوتی را پیش روی فوتبال ایران قرار خواهد داد.
* موقعیت نخست برای جایگزینی استقلال
در بیانیه فدراسیون فوتبال در این خصوص آمده: «در صورت عدم کسب مجوز باشگاهی از سوی یک یا چند باشگاه واجد شرایط، سهمیه (ها) بر اساس رتبه به باشگاه‌های واجد شرایط بعدی در جدول مسابقات لیگ برتر فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعلق خواهد گرفت.»

این در حالی است که ابتدا تصور می‌شد نایب قهرمان لیگ بیست و یکم (پرسپولیس) جایگزین استقلال خواهد شد اما بر اساس این بند، سهمیه‌ها را لیگ بیست و دوم تعیین خواهد کرد. اما به هر حال تفاوتی هم ندارد و این پرسپولیس است که دست بالاتر را در اختیار خواهد داشت.

1837476

در این حالت نیز سه گزینه پیش خواهد آمد:
۱) قهرمانی استقلال در لیگ بیست و دوم: در این صورت و باتوجه به اینکه استقلال قهرمان هر دو فصل بوده، بنابراین تیم‌های دوم و سوم این فصل به جای قهرمانان لیگ برتر راهی آسیا خواهند شد که پرسپولیس و سپاهان هستند.
۲) قهرمانی سپاهان در لیگ بیست و دوم: در این حالت سپاهان یک سهمیه مستقیم خود را کسب خواهد کرد و تیم نایب قهرمان به سهمیه بعدی می‌رسد. اگر استقلال نایب قهرمان شود، باتوجه به حذف این تیم، پرسپولیس جایگزین می‌شود.
۳) قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیست و دوم: در این حالت نیز پرسپولیس سهمیه مستقیم خود را خواهد گرفت و به هر حال تیم بعدی سپاهان خواهد بود چرا که استقلال مجوز حرفه‌ای کسب نکرده است.

به عبارتی در هر سه حالت، این پرسپولیس و سپاهان هستند که به عنوان دو سهمیه مستقیم لیگ برتر ایران معرفی خواهند شد و از همین حالا پای به آسیا خواهند گذاشت.

1783646

* موقعیت دوم و شاید یک سورپرایز
با این حال نکته مهم این است که هنوز هیچ تیمی لایسنس ای اف سی را کسب نکرده و این مهمترین پیش‌شرط برای حضور در لیگ قهرمانان آسیاست. به عبارتی ممکن است حتی باشگاه پرسپولیس نیز با وجود قهرمانی در لیگ بیست و دوم، نتواند راهی لیگ قهرمانان آسیا شود.

نباید فراموش کرد که فصل گذشته تنها فولاد و سپاهان بودند که مجوز حرفه‌ای گرفتند و به آسیا رفتند و حتی اگر تیمی از لیگ دسته سوم ایران هم می‌توانست مجوز حرفه‌ای بگیرد، فرصت این را داشت که به جای استقلال یا پرسپولیس به آسیا برود. در واقع اگرچه کسب قهرمانی و حضور در بالای جدول اهمیت دارد اما در نهایت تیمی که مجوز حرفه‌ای داشته باشد، شانس حضور در لیگ قهرمانان را برای خود متصور خواهد بود.

تاکنون به جز باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان، این باشگاه تراکتور است که درخواست مجوز حرفه‌ای خود را اعلام کرده و در بیانیه رسمی تاکید داشته که تمام بدهی‌های داخلی و خارجی خود را پرداخت کرده است. حالا اگر پرسپولیس نتواند مجوز حرفه‌ای بگیرد، سایر باشگاه‌ها از جمله گل‌گهر، تراکتور، مس رفسنجان و… در اولویت خواهند بود.

با این حال نکته مهم اینکه مدیران باشگاه پرسپولیس در حالی که قصد مصاحبه علنی ندارند، در گفت‌وگوهای خود تاکید می‌کنند که آنها مجوز حرفه‌ای را دریافت خواهند کرد و تمام مراحل را پشت سر گذاشته‌اند. آنها می‌گویند آخرین پرونده مربوط به زنده یاد میاچ بوده که به وکیل او پرداخت شده است.

1837495

* شاید همه‌چیز پیچیده شود
حال مشخص شد که با حذف استقلال، پرسپولیس و سپاهان گزینه‌های نخست حضور مستقیم در لیگ قهرمانان آسیا هستند. سهمیه دیگر نیز به نساجی خواهد رسید اما در مورد سهمیه چهارم ابهامات زیادی مطرح خواهد شد.

اگر پرسپولیس قهرمان جام حذفی شود، در این صورت تیم چهارم لیگ بیست و دوم سهمیه کسب خواهد کرد که ممکن است از بین تیمهای گل‌گهر، مس رفسنجان و تراکتور باشد.

در واقع با حذف استقلال، رقابت برای کسب سهمیه با هیجان ادامه خواهد داشت و حالا جنگ بزرگی هم برای رتبه چهارم لیگ برتر وجود خواهد داشت و اهمیت کسب این رتبه هم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.