تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 آذر 1401 - 12:22
کد خبر : 117513

پاکسازی اقلیم کردستان در گرو گفت‌ و گو با «آمریکا» ؛ نه عراق

پاکسازی اقلیم کردستان در گرو گفت‌ و گو با «آمریکا» ؛ نه عراق

آرمان شرق-گروه بین الملل:آمریکا در این اندیشه است که بعد از شروع اعتراضات در ایران می‌تواند با فعال کردن نیروهای تجزیه‌طلب و گروهک‌های مسلاح حاضر در اقلیم می‌تواند به نوعی ایران را تهدید کند، حتی به‌دنبال ضربه زدن به ایران در این عملیات‌ها بودند. توجه داشته باشید که این گروهای بدون «چراغ سبز» آمریکا و اسرائیل هیچ عملیاتی را بر علیه ایران آغاز نمی‌کنند.

پاکسازی اقلیم کردستان در گرو گفت‌ و گو با «آمریکا» ؛ نه عراق

آرمان امروز، سرویس دیپلماسی: بعد از شروع ناآرامی‌ها در داخل ایران به‌دلیل برخی تحرکات در مرزهای غربی به‌خصوص در اقلیم خودمختار کردستان عراق، نیروهای نظامی ایران در عملیات‌ سریالی مواضع گروهک‌های تروریستی را هدف قرار داد. وزارت‌خارجه ایران همواره خواهان آرامش در اقلیم است و به همین دلیل با دولت مستقر در بغداد برای ساماندهی این نیروها وارد گفت‌وگو شده است و با التیماتوم ۱۰ روزه به بغداد اعلام کرد که باید نیروهای کُرد مسلح را از اقلیم اخراج کنند. باتوجه به اینکه نیروهای مسلح حاضر در اقلیم کردستان به دولت‌های «آمریکا» و «اسرائیل» نزدیک هستند به‌نظر می رسد ایران برای کاهش تنش در این ناحیه پیش از هر چیز باید با آمریکا وارد گفت‌وگو شود تا اینکه از دولت عراق بخواهد به چنین چالشی رسیدگی کند. مدیریت مرزهای عراق با دولت مستقر در بغداد است ولی با این حال نفوذی در اقلیم کردستان ندارد تا بتواند تصمیمی برای این نیروها بگیرد.
گروههای تروریستی از ۷۶ نقطه، ایران را هدف قرار دادند
وزیر خارجه روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی از توافقی جدید با دولت عراق پرده‌برداری کرد و گفت: تا زمانی که نیروهای دولت مرکزی عراق در مرز مشترک در منطقه اقلیم مستقر شوند، نیاز به اقدام از سوی ما نخواهد بود، مادامی که تهدید علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد نیرو‌های مسلح ما اقدامات لازم را در دستورکار خواهند داشت.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی طی سخنانی روند سیاست خارجی دولت رئیسی را مورد بررسی قرار داد و گفت: سیر دکترین سیاست خارجی متوازن با اولویت نگاه به همسایگان و آسیامحور در مسیر درست و رو به رشدی قرار دارد. در ارتباط با برخی از تحولات جدید در محیط داخلی ایران از منظر سیاست خارجی خوشبختانه توطئه‌ای که براساس اسناد موجود و دقیق با هدف ایجاد جنگ تروریستی و داخلی با هدف تجزیه جمهوری اسلامی ایران طی ۸ هفته گذشته با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم عزیز ما دنبال می‌شد، شکست خورد. وزیر امور خارجه در همین مورد یادآور شد: زمانی یک دیپلمات شناخته شده خارجی اظهار داشت که آمریکا توانست در کشوری با ۴۱ میلیون جمعیت با آوردن ۳۰ هزار نفر از مردم با بکارگیری ظرفیت‌های موجود در فضای دولت عراق را ساقط کند و آقای «عادل عبدالمهدی» برای مصالح بزرگتر از سمت خود استعفاء داد. آن مقام خارجی معتقد بود با شرایطی که در ایران پیش آمده و احساسات جمعی از جوانان ما برانگیخته شده، فرصتی به دولت‌های خارجی دست داده که احساس کنند می‌توانند این تجربه را تکرار کنند. دخالت‌های خارجی در هفته‌های اخیر در اوج خود بود، آنها در قضایای ناامنی مرزها در شرق و کشور که بوجود آمد. به طور مشخص ۷۶ مرکز تروریستی در اقلیم شناسایی شد، و بررسی‌ها نشان می‌داد که سلاح‌های آمریکایی و اسرائیلی به این کشور وارد شدند. ما طی دو مرحله با مقامات کشور دوست عراق و مسئولان اقلیم کردستان نشست‌هایی را برگزار کردیم دوستان ما در دولت مرکزی عراق متعهد شدند برای دور کردن گروه‌های تروریستی که در ۷۶ نقطه از این منطقه تحرکاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کردند، اقداماتی کنند. گفت‌وگوهای ما با هدف عملی شدن این توافقات ادامه دارد و تا زمانی که نیروهای دولت مرکزی عراق در این مرز مشترک در منطقه اقلیم مستقر شوند، نیاز به اقدام از سوی ما نخواهد بود، لکن مادامی که تهدید علیه امنیت جمهوری اسلامی وجود داشته باشد نیرو‌های مسلح ما اقدامات لازم را در دستورکار خواهند داشت.
تحرکات در اقلیم با چراغ سبز آمریکا انجام میشود
«نوذر شفیعی»، تحلیگر مسائل بین‌‎الملل و سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که باتوجه به ناآرامی‌ها در مرزهای غربی ایران، تنش با نیروهای مسلح مستقر در اقلیم کردستان به کجا خواهد رسید و آیا دولت عراق این قدرت را دارد که بتواند به خواسته‌های همسایه خود در قبال تخلیه نیروهای مسلح در اقلیم کردستان جواب مثبت بدهد، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «واکنش نظامی ایران به اقدامات تخریب‌گر در اقلیم کردستان در مسیر تمامیت ارضی و دفاع از شهروندانش در برابر نیروهای مسلحی که در اقلیم حضور دارند، انجام شد. برداشت ایران این است که گروهک‌های تروریستی که در کردستان عراق حضور دارند با اهداف «تجزیه طلبانه» خواستار برهم زدم وضعیت داخلی ایران هستند. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که بر اساس گزینه‌هایی که بر روز میز وجود دارد، نیروهای نظامی ایران از آنها استفاده کرده‌اند. مهمترین گزینه در این رابطه شلیک موشک‌ها و فرستادن پهپادهای ایرانی به اقلیم است.»
این تحلیلگر مسایل بین‌الملل در مورد اختیارات دولت عراق در برخورد با نیروهایی که در اقلیم حضور دارند، ادامه می‌دهد: «باتوجه به اینکه دولت بغداد کنترول مرزها عراق را بر عهده دارد ولی با این وجود اختیاری بر مناطق شمالی خود یعنی همان اقلیم کردستان ندارد. اینکه حالا این دولت مدیریت مرزهای شرقی خود را با همکاری ایران بر عهده گرفته است می‌تواند برای شخصیت دولت تازه کار عراق نکته مثبتی محسوب شود و از این نظر قدرت بیشتری در منطقه و مسائل داخلی عراق خواهد داشت. ولی با این حال به‌نظر نمی‌تواند در مورد مسائل جاری در اقلیم تصمیم گیری کند. اگر ایران بخواهد برای بازگشت آرامش در اقلیم، گام غیر نظامی بردارد و از در مذاکره و گفت‌وگو وارد میدان شود، در کنار دولت بغداد باید با آمریکایی‌ها هم وارد مذاکره شود. چون نفوذ آمریکا و اسرائیل در این ناحیه بسیار زیاد است. فراموش نکنید که آمریکا و اسرائیل همواره به این مناطق سلاح ارسال می‌کنند و از آنها حمایت می‌کنند.» شفیعی در مورد تئوری‌های آمریکا در اقلیم برای ضربه زدن به ایران اضافه می‌کند: «آمریکا در این اندیشه است که بعد از شروع اعتراضات در ایران می‌تواند با فعال کردن نیروهای تجزیه‌طلب و گروهک‌‎های مسلاح حاضر در اقلیم می‌تواند به نوعی ایران را تهدید کند، حتی به‌‎دنبال ضربه زدن به ایران در این عملیات‌ها بودند. توجه داشته باشید که این گروهای بدون «چراغ سبز» آمریکا و اسرائیل هیچ عملیاتی را بر علیه ایران آغاز نمی‌کنند. همان‌طوری که اشاره کردم این نیروها ارتباط مستقیمی با مسئولان آمریکا و اسرائیل در منطقه دارند. فراموش نکنید که امنیت مرزها برای هر کشور ارزش حیاطی دارد و اگر ایران بخواهد در این زمینه به واکنش‌ها جواب ندهد، اقلیم کردستان تهدید جدی برای تهران محسوب خواهد شد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.