تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آبان 1397 - 14:17
کد خبر : 47525

وزیر جدید تعاون در مراسم معارفه اش چه گفت ؟

آرمان شرق:وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجموع بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بدون درنظر گرفتن محاسبات اکچوئری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که با اقداماتی که قرار است انجام شود و انجام شده، یک‌سوم از بدهی‌ها پرداخت می‌شود. به گزارش آرمان شرق به نقل از ایلنا، محمد شریعتمداری در مراسم تودیع و

آرمان شرق:وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجموع بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بدون درنظر گرفتن محاسبات اکچوئری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که با اقداماتی که قرار است انجام شود و انجام شده، یک‌سوم از بدهی‌ها پرداخت می‌شود.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایلنا، محمد شریعتمداری در مراسم تودیع و معارفه خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور به استان خوزستان گفت: قرار است که در سفر آقای جهانگیری ۱۶هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شود که این تنها یکی از برنامه‌های دولت برای استان خوزستان است.

وزیر کار با بیان اینکه این وزارتخانه بزرگترین نهاد اجتماعی کشور است، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمانی است که در حوزه ترمیم آسیب‌های اجتماعی مسئول است و لذا وظایف عظیمی را بر دوش دارد.

شریعتمداری با بیان اینکه در این سال‌ها نتوانستیم دیوار بلندی را برای دفاع از طبقات فرودست جامعه بسازیم، گفت: این امر دلایل گوناگونی دارد و این دلایل موجب شده که با مشکلاتی در این حوزه مواجه باشیم. البته نمی‌گویم اقداماتی در جهت جبران آسیب‌های وارده به فقرا انجام نشده، اما هدف همانطور که گفتم، ساختن آن دیوار بلند است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کمک‌های دولت به افراد نیازمند گفت: هم اکنون ۵۵۰ هزار تومان مستمری به یک خانواده ۵ نفره تحت پوشش کمیته امداد پرداخت می‌شود که با اضافه شدن رقم یارانه ماهانه به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد که البته همه می‌دانند با این رقم‌ها نمی‌توان زندگی کرد اما باید توجه داشته باشیم که در کنار فقرزدایی باید به مهارت‌افزایی و توان‌افزایی فقرا بپردازیم چراکه نمی‌توانیم همه مشکلات را با یک مسکن حل کنیم.

شریعتمداری با بیان اینکه دولت به تنهایی از پس مشکلات اجتماعی برنمی‌آید، گفت: ما نیاز تسهیل‌گری در عرصه خدمات اجتماعی داریم که تسهیل‌گری نیز با کمک تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد ممکن می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که پیگیری می‌کنیم خدمات اجتماعی دولت‌محور است، گفت: باید تمرکز خود را بر روی این بگذاریم که خدمات اجتماعی دولت‌محور به خدمات اجتماعی مردم‌محور تبدیل شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه به چالش‌های پیش‌روی صندوق‌های بازنشستگی پرداخت و گفت: بخش اعظمی از ۱۸ صندوق بازنشستگی از بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کند که این مسئله چالش‌آفرین است. صندوق‌ها باید خود بتوانند با اتکا به منابعی که دارند مصارف خود را تامین کنند. در حوزه صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی هم مشکلاتی وجود دارد که بخشی از این مشکلات به بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی برمی‌گردد. در حال حاضر مجموع بدهی دولت به این سازمان بدون در نظر گرفتن محاسبات اکچوئری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. از یک طرف امکان پرداخت پول نقد برای تعبیه بدهی‌های دولت وجود ندارد و باید ترتیبات پرداخت بدهی را به روش‌های دیگر انجام داد.

وی افزود: با اقداماتی که در این راستا انجام شده است و انجام می‌شود و مجلس نیز در این زمینه در قوانین ورود پیدا کرده است، یک‌سوم از مطالبات سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم منابع بیمه‌شدگان را در قالب بنگاه‌هایی که زیر ۵ درصد در اقتصاد بازدهی دارند سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: این کار خیانت در امانت است. ما نمی‌توانیم زیان شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی را از جیب بیمه‌گذاران پرداخت کنیم.

شریعتمداری با بیان اینکه باید شرایط واگذاری بنگاه‌های زیان‌ده تسهیل شود، گفت:‌ باید دید که آیا نهادهای نظارتی آمادگی لازم را برای واگذاری این بنگاه‌های زیان‌ده دارند؟ ما نیازمند این هستیم که همانند بنگاه‌های زیان‌ده دولتی که واگذار شدند شرایط مشابه را برای بنگاه‌های زیان‌ده صندوق‌‌ها فراهم کنیم در غیر این صورت با اداره بنگاه‌های زیان‌ده تنها فقر را میان فقرا توزیع کرده‌ایم. تاکید دارم که برای حل مشکل نیازمند مساعدت هستیم تا در نهایت یک تحرک بزرگ در اقتصاد بنگاه‌های زیر مجموعه صندوق‌های بازنشتستگی پیش آید.

وی با تاکید بر اینکه تکریم بازنشستگان تنها این نیست که در مراسم‌ها بیاوریم و از آنها با هدیه تقدیر کنیم، گفت:‌ من کارمند، من کارگر، من مدیر آتیه خودم را در بازنشستگی می‌بینم. این بازنشستگی برای اینکه برای من شیرین باشد باید با کیفیت باشد یعنی اینکه من بازنشسته باید به اندازه‌ای درآمد داشته باشم که کیفیت زندگی‌ام حفظ شود.

شریعتمداری با بیان اینکه کارگران در هنگام تولید یک کالا باید مهارت‌های خود را با عشق ممزوج کند، گفت‌: برای اینکه کالاهای ما در بازارهای جهانی جذابیت داشته باشد تنها داشتن مهارت توسط کارگران کافی نیست. آنها باید دل خود را خرج کار کنند و با عشق یک کالا را تولید کنند. شما نگاه کنید که وقتی یک کالای با دوام را می‌بینید که قرار است عمری برای شما کار کند چه لذتی از آن می‌برید. این فعالیت تولیدی با عشق توام شده است و صرفاً کالا از آن استخراج نمی‌شود بلکه هنر هم از آن بیرون می‌طراود. پس تاکید دارم که عنصر اصلی تولید کالای باکیفیت و با دوام رضایتمندی است البته ما در حوزه مهارت مشکل داریم چراکه تولید نیروی با علم تئوریک اما بی‌مهارت تخصص ما است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی ما لطمه خورده است، گفت: دلایل مختلفی برای لطمه خوردن به سرمایه‌های اجتماعی وجود دارد. باید توجه داشته باشیم که برخی مواقع احساس امنیت مهم‌تر از امنیت واقعی است. مردم باید احساس امنیت داشته باشند. از یک طرف ما در برخورد با فساد اقدام عملی نکرده‌ایم؛ منظور من از اقدام عملی بگیر و ببند نیست بلکه شفاف‌سازی است. مردم به شفاف‌سازی نگاه می‌کنند و براساس میزان عملکرد ما به ما اعتماد می‌کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه هم اکنون در صورتی که به کودال شرکت بورس مراجعه بکنید اسامی اعضای هیات مدیره‌ شستا و صندوق‌های بازنشستگی را می‌بینید، گفت: شفاف‌سازی یک مطالبه اجتماعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است چراکه ما در این وزارتخانه با حق‌الناس سروکار داریم. در همین مورد بود که ما اسامی اعضای هیات مدیره‌های شرکت‌های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را منتشر کردیم. البته یکسری از ملاحظات در هنگام انتشار این لیست‌ها وجود داشت که همکاران من نسبت به این مسئله توصیه کرده بودند. این ملاحظات البته مربوط به افرادی است که مستعفی بودند و در لیستی که منتشر شد، کنار اسامی مستعفی بودن آنها قید شده. به هر صورت اسامی ۱۲۰۰ یا ۱۳۰۰ نفر در قدم اول منتشر شده است

شریعتمداری با بیان اینکه خرید و فروش‌هایی که در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام می‌شود را می‌توانیم به اطلاع مردم برسانیم، گفت: چه اشکالی دارد که مردم از آنچه که خرید و فروش می‌شود خبر داشته باشند تا همه بدانند که مثلاً فلان کالا را چرا خریدیم یا کالای دیگر را به چه قیمتی فروختیم. اینگونه مدیر نالایق کنار می‌رود و ایرادی هم در آن وجود ندارد.

شریعتمداری با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی حامی منافع دولت نیستند، گفت: باید کاری کنیم که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با نهادهای اجتماعی پیش‌رو باشد. می‌خواهم ترتیبی بدهم که معاونین وزارتخانه ارتباط خود را با نهادهای اجتماعی گسترش دهند چراکه اگر این رابطه قطع شود چندان نمی‌توانیم مورد حمایت آنها به عنوان جامعه هدف خود قرار بگیریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.