تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 شهریور 1401 - 11:14
کد خبر : 111936

وداع با سفیر جنجالی روس

وداع با سفیر جنجالی روس

آرمان شرق-گروه بین الملل:لوان جاگاریان، سفیر فعلی روسیه در تهران ۱۱ سال است که عهده‌دار سفارت این کشور در تهران است او که به خوبی مسلط به زبان فارسی است  و فارغ التحصیل رشته روابط بین‌الملل است در سال‌های پایانی حضور خود در تهران با انجام برخی از اقدامات باعث واکنش منفی افکار عمومی ایران نسبت به خود شد.

آرمان شرق-گروه بین الملل:لوان جاگاریان، سفیر فعلی روسیه در تهران ۱۱ سال است که عهده‌دار سفارت این کشور در تهران است او که به خوبی مسلط به زبان فارسی است  و فارغ التحصیل رشته روابط بین‌الملل است در سال‌های پایانی حضور خود در تهران با انجام برخی از اقدامات باعث واکنش منفی افکار عمومی ایران نسبت به خود شد.

وداع با سفیر جنجالی روس

 

روزنامه آرمان امروز نوشت:سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز گذشته با «الکسی یوریویچ ددوف» ، سفیر جدید روسیه در تهران دیدار و رایزنی کرد و با انتشار خبر این دیدار به صورت رسمی اعلام شد که قرار است جاگاریان، سفیر فعلی مسکو در تهران بالاخره بعد از ۱۱ سال تغییر کند و راهی مسکو شود.
لوان جاگاریان، سفیر فعلی روسیه در تهران ۱۱ سال است که عهده‌دار سفارت این کشور در تهران است او که به خوبی مسلط به زبان فارسی است  و فارغ التحصیل رشته روابط بین‌الملل است در سال‌های پایانی حضور خود در تهران با انجام برخی از اقدامات باعث واکنش منفی افکار عمومی ایران نسبت به خود شد؛ چنانکه حتی این رفتارها با واکنش وزارت خارجه و برخی از دیگر مقامات کشورمان مواجه شد و در این مدت چندین بار مقامات وزارت خارجه به صورت غیرعلنی و حتی آشکارا به وی توصیه کردند که از بیان و همچنین انجام اقدامات حساسیت‌ برانگیز خودداری کند.
از جمله اظهارت جنجالی سفیر روسیه در تهران در سال ۱۴۰۱ می‌توان به مصاحبه وی با روزنامه « ایزوستیا» چاپ مسکو در اردیبهشت ماه اشاره کرد، بر اساس اعلام رسانه های خبری، جاگاریان در این مصاحبه  گفته بود « من بارها و با صراحت به ایرانی‌ها گفته ام که دو مساله عمده مانع ورود شهروندان روس و نه تنها گردشگران به ایران می‌شود. یکی مساله دستورالعمل پوشش زنان است که امروزه حجاب حتی در گرما در همه جای این کشور، اجباری است و دیگری اینکه مشروبات الکلی ممنوع است.»
اظهارات وی در این ارتباط با واکنش تلویحی سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه همراه شد ، موسوی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «‏جاذبه های اصلی گردشگری ایران عزیز ما زیارت، فرهنگ، هنر، تاریخ و تمدن است؛ مزیتهایی که منحصر به فرد بوده و دیگران ندارند. گردشگری سلامت مزیت دیگری است که می‌تواند ایران را قطب پزشکی منطقه نماید. مشکل اصلی صنعت گردشکری ما ضعف زیرساختها و مدیریت امور است نه مهیا نبودن بساط ع…خ.. »

پس از این اظهارات جنجالی، سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که رسانه ها، اظهارات جاگاریان را درست منعکس نکرده‌اند و سخنان این دیپلمات ارشد روس را تحریف کرده‌اند .
جاگاریان همچنان در اواخر تیرماه در مصاحبه با  روزنامه شرق  در پاسخ به سوالی در مورد برخی انتقادات مردم ایران به روسیه در بخشی از پاسخ خود مدعی شده بود که دولت‌های غربی فقط هدف‌شان این است که ارزش‌های پوچ خود مانند همجنس‌بازی و چیزهای خیلی کثیف را به ایران بیاورند ولی ما مخالفت می‌کنیم.
از دیگر اظهار نظرهای جنجالی جاگاریان، سفیر روسیه در ایران می‌توان به توصیه وی به خبرنگاران ایرانی در نشست مطبوعاتی اش در اوسط اسفندماه اشاره کرد  او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد تهاجم روسیه به اوکراین،  به رسانه‌های ایران  توصیه کرد به جای عبارت حمله و تهاجم روسیه به اوکراین، از عبارت «عملیات ویژه» استفاده کنند و مدعی شد که «این حمله نظامی نیست.» این اظهار نظر با واکنش افکار عمومی و فعالان فضای مجازی مواجه شد و آنها تاکید کردند که سفیر روسیه حق ندارد که برای رسانه ها و خبرنگاران ایرانی تعیین تکلیف کند . طی چند ماه اخیر چندین بار اظهارنظرهای رسانه ای غیر رسمی در مورد تغییر سفیر روسیه در تهران منتشر شده بود که این اظهارنظرها نه از سوی ایران و نه از سوی روسیه تایید نشده بود ولی روز گذشته سفیر ایران در روسیه با انتشار خبر دیدار خود با سفیر جدید مسکو در تهران این اخبار را به صورت رسمی تایید کرد. بر اساس اخبار منتشر شده الکسی یوریویچ ددوف متولد ۱۹۶۰ است و در سال ۱۹۸۲ از موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو فارغ التحصیل شده و از همان سال در وزارت خارجه شوروی مشغول به کار شده است.
او چندین ماموریت در وزارت خارجه روسیه و همچنین نمایندگی های این کشور در خارج از کشور روسیه داشته است او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ معاون سفیر روسیه در ایران بوده او سپس در وزارت خارجه روسیه در بخش آسیا مشغول به کار بوده و تا سال ۲۰۱۳ در وزارت خارجه روسیه مشغول به فعالیت بود.
ددوف سپس به عنوان سفیر روسیه در پاکستان مشغول به فعالیت شد و از سال ۲۰۱۳ به مدت شش سال در پاکستان به عنوان رئیس نمایندگی این کشور مشغول به فعالیت شد. او در سال ۲۰۱۵ به مرتبه درجه یک سفیر تام الاختیار ارتقا پیدا کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.