تاریخ انتشار : دوشنبه 28 مرداد 1398 - 13:31
کد خبر : 56526

واکنش ها به اختلافات دو عضو فقهای شورای نگهبان

واکنش ها به اختلافات دو عضو فقهای شورای نگهبان

  به این وضع خاتمه دهید آرمان شرق: چندی پیش آیت‌الله محمد یزدی خطاب به آیت الله صادق آملی لاریجانی سخنان تندی مطرح کرده بود و روز گذشته هم لاریجانی به سخنان اخیر یزدی واکنش صریحی نشان داد. دو رئیس پیشین دستگاه قضا اتهامات کم‌سابقه‌ای به یکدیگر نسبت داده‌اند و حالا سیاسیون از سخنان هر

 

به این وضع خاتمه دهید

آرمان شرق: چندی پیش آیت‌الله محمد یزدی خطاب به آیت الله صادق آملی لاریجانی سخنان تندی مطرح کرده بود و روز گذشته هم لاریجانی به سخنان اخیر یزدی واکنش صریحی نشان داد. دو رئیس پیشین دستگاه قضا اتهامات کم‌سابقه‌ای به یکدیگر نسبت داده‌اند و حالا سیاسیون از سخنان هر دو انتقاد کرده‌اند تا جایی که  آیت الله مکارم شیرازی در واکنش به این اختلاف گفت: به این وضع خاتمه دهید.

به گزارش آرمان شرق و به نقل از ایسنا، متن توصیه این مرجع تقلید به شرح زیر است:

«برادران عزیز! تجربه نشان داده که این گونه درگیری ها هرگز نتیجه ای جز روشن شدن آتش فتنه و اختلاف در میان مردم ندارد. به همۀ شما احترام می گذاریم و متواضعانه تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من به همۀ شما عزیزان دعا می کنم که به این وضع خاتمه دهید و حتی اگر افرادی پادرمیانی کنند تا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی نمایند بسیار بجاست.»

دشمنان طمع نکنند

همچنین سخنگوی شورای نگهبان به جدال لفظی دو عضو فقهای این نهاد واکنش نشان داد. عباسعلی کدخدایی در توییتر، در این باره نوشت:

در هر جمعی از جمله شورای نگهبان دعوای طلبگی طبیعی است؛ گاهی صداها بلند شده و مباحث داغ، لیکن بعد از آن دوستی‌ها پابرجاست. دشمنان طمع نکنند! اعضای شورا با وجود اختلاف نظر، با هم برادرند؛ تذکار رهبر بزرگوار شایسته عنایت است: دشمن اصلی را با دوستانی که با آنها اختلاف نظر داریم اشتباه نگیریم.

برای این حادثه تاسف می‌خورم

 یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این خصوص  گفت: وضع تاسف باری است که دو عالم دینی در انظار عمومی با هم حساب و کتاب کنند.

احمد توکلی در واکنش به عمومی شدن اختلافات و انتقادات میان آیت الله آملی لاریجانی و آیت الله یزدی اظهار کرد: من برای این حادثه تاسف می‌خورم، در شرایطی که مردم آنقدر گرفتاری دارند تنش بین بلند پایه‌ترین مقامات نظام آن هم روحانی و مجتهد اصلا درست و عقلانی نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئولان در چنین شرایطی باید آرامش خود را حفظ کرده و به ریشه کن شدن فساد کمک کنند.

باید احترام روحانیت به ویژه آیت الله یزدی حفظ شود

در همین رابطه دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز در گفت و گویی اظهار کرد ما باید همه احترام علما و روحانیت را حفظ کنیم. همواره بین فقها و علما اختلافات فقهی وجود داشته که مفید بوده و موجب گفت‌وگوها و مباحثه‌ها می‌شده و نتیجه نهایی آن هم به نفع فقه است. گاهی هم اختلافات در مسائل سیاسی و اجتماعی بین علما شکل می‌گیرد که علما هم مانند هر کس دیگری حق دارند نظرات گوناگون داشته باشند البته گاهی بیان این نظرات با لحن تند انجام می‌شود، بنابراین وجود نظرات مختلف در بین فقها و علما هم طبیعی است.

اسدالله بادامچیان درباره رسانه‌ای شدن این اختلافات ادامه داد: با وجود رسانه‌های ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی این نظرات مخفی نمی‌ماند و در اختیار جامعه قرار می‌گیرد. البته من هنوز خبر ندارم که اصل صحبت‌های آیت‌الله یزدی چه بوده است چون جامعه مدرسین اعلام کرده که اصل مباحث آن مطالبی نیست که بیان شده است، اما در این بین بعضی‌ها از این مسائل سوء‌استفاده کرده و به آن دامن می‌زنند که ما باید آن را محکوم کنیم. گروه‌هایی هستند که هیچ ارادتی به روحانیت ندارند اما به این اختلافات دامن می‌زنند و به طرفین توهین می‌کنند. بعضی‌ها هم بدون توجه به بازی‌های پشت پرده ضد روحانیت علیه یکی از این دو روحانی موضع‌گیری می‌کنند.

بادامچیان تاکید کرد: باید احترام روحانیت به ویژه شخصیت برجسته‌ای همچون آیت‌الله یزدی که مورد احترام امام خمینی (ره) بود حفظ شود. اگر اظهارنظری می‌شود باید بر مبنای اخلاق و ادب اسلامی باشد. اگر کسی می‌خواهد تذکر دهد، محبت‌آمیز و با حفظ احترام روحانیت باشد البته همیشه این مسائل وجود داشته است مثلا عده‌ای به دولت انتقاد می‌کنند و عده‌ای هم توهین و گاهی هم دولت پاسخ متین می‌دهد و گاهی هم پاسخ تند. باید میدان برای آزادی عقاید باز باشد و بداخلاقی‌ها آزادی‌اظهار نظرها را محدود نکند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما به آیت‌الله آملی لاریجانی بابت متن نامه‌ او به آیت‌الله یزدی انتقاد دارید؟ اظهار کرد: من به آیت‌الله لاریجانی انتقاد نمی‌کنم. بحث من توصیه به خیر است نه انتقاد. آیت‌الله لاریجانی که نامه نوشتند باید اطمینان حاصل کنند که آیت‌الله یزدی واقعا این صحبت‌ها را بیان کرده‌اند یا خیر. من معتقدم جامعه مدرسین حتی باید پیگیری کند که چه گروهی صحبت‌های منتسب به آیت‌الله یزدی را منتشر کرده است. باید بررسی شود این صحبت‌ها با اصل صحبت‌های آیت‌الله یزدی چه تفاوتی دارد چون جامعه مدرسین گفته است این صحبت‌های منتشر شده همانی نیست که آیت‌الله یزدی بیان کرده اند.

بادامچیان در پایان گفت: اختلاف، خواست دشمنان و بیگانگان است بنابراین باید با حفظ احترام کامل به روحانیت و تذکر به خیر در این مسائل صحبت شود.

توقع نمی‌رفت چنین رفتار خسارتباری از سوی دو مجتهد کاردیده‌ قضا و مصلحت‌شناس صادر شود

همچنین امروز  متنی از سوی آیت‌الله رشاد – رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی – منتشر شد.

 آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در واکنش به مشاجره‌ کلامی ـ کتبی اخیر بین رؤسای اسبق و سابق قوه قضائیه، نوشته است: توقع نمی‌رفت چنین رفتار خسارتباری از سوی دو مجتهد کاردیده‌ قضا و مصلحت‌شناس صادر شود. آن‌چه در این میانه سوخت، ایمان مردم مؤمن، اعتماد نسل جوان، سرمایه‌ اجتماعی جبهه‌ انقلاب، و حیثیت دو رجل مجاهد بود.

متن نوشتار آیت‌الله رشاد به شرح زیر است:

«أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

حضرتَین آیتَین عَلمَین، حاج شیخ محمد یزدی و حاج شیخ صادق آملی لاریجانی (دامت برکاتهما)

سلام الله علیکم و رحمته

مشاجره‌ کلامی ـ کتبی اخیر میان شما دو شخصیت برجسته‌ انقلابی، مایه‌ تاسف و تاثر شدید خیل دلسوزان نظام گشت. توقع نمی‌رفت چنین رفتار خسارتباری از سوی دو مجتهد کاردیده‌ قضا و مصلحت‌شناس صادر شود.

زمینه‌سازان این واقعه‌ تلخ و تاسف‌انگیز، تواماً رسانه‌های فاسد و فاسق برون‌مرزی و رسانه‌های غیرمتخلق و غیرمتشرع درون‌مرزی بودند، که اولی با ساخت خبر دروغ و دومی با پرداخت آن، نقش هیزم‌کش و آتش‌زنه‌ این جهنم جان و جهان‌سوز را ایفاء کردند و آن‌چه در این میانه سوخت، ایمان مردم مؤمن، اعتماد نسل جوان، سرمایه‌ اجتماعی جبهه‌ انقلاب، و حیثیت دو رجل عزیز مجاهد که از سرمایه‌های نظام و کشور قلمداد می‌شوند بود.

این حریق سرمایه‌سوز و حادثه‌ خسارتبار، طی این آنات و ایام، خوراک مطلوب و مطبوعی برای رسانه‌های معاند فراهم آورد، موجب شادمانی دشمنان دین و انقلاب گشت، کام مردم متدین و ولایی را در آستانه‌ عید الله الاکبر تلخ کرد، خواب از چشم خیرخواهان نظام اسلامی ربود، به اعتبار نهادهای عالی کشور لطمه زد؛ و این‌ همه، چیزی نبود که هیچ یک از دو وجود گرانمایه، به ذره‌ای از آن رضا داشته‌اید و دارید.

آیت‌الله محمد یزدی، مبارز شجاع دوران ستم‌شاهی، که برای اقامه‌ عدل و تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های الهی و در دفاع از دین و ملت، زمان ممتد و متمادی زندان‌ کشیده، و عمیق‌ترین زخم‌های شلاق و شکنجه‌ جلادان ساواک چشیده، و بارها تبعید شده، و همه‌ عمر به روشنگری و خدمت در سنگرها و میادین خطیر انقلاب و نظام سپری کرده است، سرمایه‌ مغتنم انقلاب و نظام بشمار است و نباید آسیب ببیند و خود آن بزرگوار باید بیش و پیش از دیگران از این سرمایه‌ ثمین صیانت بفرماید.

آیت الله صادق لاریجانی، فاضل فرهیخته، متفکر نواندیش حوزه، پیش‌آهنگ مواجهه با تفکرات معارض، انقلابی متین و محکم، که محضر برکت ‌آثارش مبدا خدمات علمی و فکری فراوان در روزگا حاضر بوده است، سرمایه‌ مغتنم انقلاب و نظام بشمار است و نباید آسیب ببیند، و خود آن بزرگوار باید بیش و پیش از دیگران از این سرمایه‌ ثمین صیانت بفرماید.

این کمترین طلاب از محضر هر دو عزیز ارجمند استدعا می‌کنم: در این اوضاع سرّاء و ضرّاء، انفاق معنوی کنند و تیغ کلام به نیام کظم غیض بکشند و از در معافات درآیند، و آتش تنازع خاموش کرده، شکیبایی پیشه سازند. مباد این روند تداوم یابد و امتداد اجتماعی پیدا کند و بیش از این موجب خسارت گردد. «الّذین ینفقون فی السّرّاء و الضرّاء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین»؛ «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاتَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ». هشدار که وَقود و هیزم این شعله‌های جگرسوز و دلدوز، سرمایه‌ ایمان مردم و اعتماد ملی است.

در فرجامه‌ این مسوده‌ مختصر تذکر صمیمانه‌ای نیز با رسانه‌های دلسوز و دغدغه‌مند مصالح کشور و هوادران و علاقه‌مندان به این دو شخصیت عرض می‌کنم: اخلاق و انصاف، مصالح کشور و نظام، خطورت و حساسیت حوزه و روحانیت در شرایط فعلی را منظور داشته باشید، و فروتنانه تقاضا می‌کنم: دامن به این آتش افروخته نزنید و اجازه بدهید شعله‌ها فروکش کند و موضوع فیصله یابد.

کمترین طلبه‌ ارادتمند هر دو شخصیت خدوم

علی‌اکبر رشاد

هفدهم ذی الحجه ۱۴۴۰قمری، مطابق ۱۷/ ۵/ ۱۳۹۸ شمسی»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.