تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اسفند 1399 - 0:03
کد خبر : 63219

واکنش‌های اصلاح طلبان و اصولگرایان به نامه خاتمی به رهبری

واکنش‌های اصلاح طلبان و اصولگرایان به نامه خاتمی به رهبری

ارمان شرق- اصل نامه نوشتن به رهبری که بعضی دوستان با آن مخالفند، به نظرم کار درست و لازمی است. موانع زیادی در حاکمیت برای اصلاحات وجود داره که هم باعث ناامیدی مردم شده و هم روند اصلاح امور رو کُند کرده، اگر نامه باعث شود روزنه‌ای جهت اصلاحات در کشور باز بشود و لااقل حاکمیت و اصلاحات به یک تفاهم حداقلی برسند، هم به نفع مردم است هم اصلاحات.

رویداد۲۴ خبر امروز رویداد۲۴ درباره نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب واکنش‌های زیادی در فضای مجازی داشت و همانگونه که تصور می‌شد این نامه از سوی جریان اصولگرا به عنوان تلاش اصلاح طلبان برای بازگشت به قطار انقلاب در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ تلقی شد.

در نخستین واکنش محمدجواد حق‌شناس ارسال این نامه را تایید کرد و به ایلنا گفت نامه دو ماه گذشته به رهبری ارسال شده و ۳۷ صفحه است و در آن درباره دغدغه‌ها و آینده انقلاب و کشور با رهبری صحبت شده است؛ ضمن آنکه خاتمی برای دهه پیش رو راه حل‌هایی ارائه کرده‌ است. با این حال سیدعلی خاتمی برادر سیدمحمد خاتمی گفته «گفته آنچه درباره ارسال نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب منتشر شده، تنها گمانه زنی رسانه‌ای است.‌ جناب آقای خاتمی نیز از جمله هرجا و هر مناسبتی اقتضا کند دغدغه‌های خود را عملا‌ً به دور از تبلیغات دنبال می کنند؛ ولی آنچه به این مقدار راجع به محتوای نامه بیان می‌شود ناشی از حدسیات و گمانه‌زنی‌ است.»

البته علی خاتمی مشخص نکرده منظور از گمانه‌زنی رسانه‌ای چیست و چگونه یک رسانه در موضوعی به این اهمیت می‌تواند «گمانه‌زنی» کند؟ و اگر بنا بر گمانه‌زنی رسانه‌ای بوده، چرا گفته نشده مثلا مهدی کروبی به رهبری نامه زده است! «یسرا» درباره تکذیبیه دفتر خاتمی نوشته «این توضیح اصل نامه را تکذیب نمی‌کند و فقط محتوای منتشر شده توسط رسانه‌ها را گمانه‌زنی توصیف کرده است.»

احمدرضا حائری نوشته «این متن در واقع تایید متن منتشر شده است، اگر متن منتشر شده درباره این نامه دروغ بوده، ایشان باید صراحتا از عنوان گمانه‌زنی منتشر شده تکذیب می‌شود استفاده می‌کرد، متن منتشر شده در رویداد۲۴ با روحیات جناب خاتمی همخوانی دارد و بعید است کذب باشد.»

با توجه به اینکه این نامه حدود ۴۰ روز پیش ارسال شده، احتمالا یکی از دلایل توضیح نامه توسط دفتر سیدمحمد خاتمی این بوده که پس از گذشت این مدت پاسخی به آن داده نشده است.
به گزارش رویداد۲۴ نامه خاتمی بازتاب زیادی هم در توییتر فارسی داشت. فرید مدرسی از این نامه استقبال کرده و در توییتی اصلاح طلبان رادیکال را فرزند «ناخواسته» توصیف کرده و نوشته «نامه سیدمحمد خاتمی به آیت‌الله خامنه‌ای نشان از تقابل درون اصلاح‌طلبی است میان اصلاح‌طلبان میانه‌رو و رادیکال. تندرو‌ها بار دیگر می‌فهمند که خاتمی با آنان نیست و راهی که می‌روند بیهوده، نابودگر و عصیانگر است و اصلاحات را با مرگ پیوند می‌زند. رادیکالیسم فرزند ناخواسته است.»

جلال محمدلو از جوانان نزدیک به خاتمی نوشته «این نامه حتی برای تایپ در اختیار کسی قرار نگرفته و جز نویسنده و گیرنده، کسی از محتوای آن خبر نداشته است.»

بهروز عزیزی از فعالان اصلاح‌طلب کانال‌های تلگرام رفتارهای محمود احمدی نژاد و مصاحبه‌های او را با عملکرد خاتمی مقایسه کرده و نوشته «نامه‌های خاتمی به رهبری را با چنگ انداختن‌های هفتگی احمدی نژاد مقایسه کنید.»

آزاده هم نوشته «خاتمی هرگز قدرت‌طلب نبوده و سعی در حل مشکلات کشور داشته است.» بعضی کاربران هم نامه خاتمی را با نامه محسن رنانی مقایسه کرده‌اند که چندی پیش به رهبر انقلاب نوشت و از نامه‌نگاری به رهبری برای حل مشکلات کشور استقبال کرده بود.

محسن رنانی در نامه خود نوشته بود: «بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، کشور را به نقطه خطرناکی رسانده و اگر هر چه سریع‌تر برای مدیریت و مهار بحران‌ها اقدام نشود، کشور وارد مسیر بی‌بازگشتی می‌شود؛ و برای مهار بحران‌ها، ما نیاز به برخی اصلاحات جدی و فوری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی داریم. این اصلاحات تنها در توان مقام معظم رهبری است چرا که از این پس جمهوری اسلامی هرگز رهبری به قدرتمندی سیاسی و توانایی‌های شخصیتی، روحیه انقلابی و سرمایه تقدس و کاریزمای ایشان به خود نخواهد دید.»

سامان رحمتی نوشته «اگر متن نامه منتشر شد، بعد در موردش می‌شود نظر داد، ولی اصل نامه نوشتن به رهبری که بعضی دوستان با آن مخالفند، به نظرم کار درست و لازمی است. موانع زیادی در حاکمیت برای اصلاحات وجود داره که هم باعث ناامیدی مردم شده و هم روند اصلاح امور رو کُند کرده، اگر نامه باعث شود روزنه‌ای جهت اصلاحات در کشور باز بشود و لااقل حاکمیت و اصلاحات به یک تفاهم حداقلی برسند، هم به نفع مردم است هم اصلاحات. اینکه بگوییم برای اصلاحات ما فقط باید با مردم حرف بزنیم و بدون در نظر گرفتن حاکمیت برویم جلو، برای من یکی غیر قابل درک است و نمی‌دانم چه اصلاحاتی قرار است با مردم و بدون حاکمیت اتفاق بیفتد.»
واکنش‌های اصولگرایان به نامه خاتمی

اصولگرایان نیز به این نامه واکنش نشان داده‌اند. محمدصالح مفتاح از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به قالیباف نوشته «خاتمی باید ادعای اینکه علیه انقلاب و رهبری نیست را با عذرخواهی از مردم و فاصله‌گذاری با اصلاح طلبان ثابت کند و بعد نامه بنویسد.» این توییت البته ابهامات زیادی داشت؛ مثلا اینکه چرا باید خاتمی فاصله خود با اصلاح طلبان را زیاد کند؟ آن‌هم در صورتی که خاتمی این نامه را در جایگاه یک اصلاح طلب به رهبری نوشته است.

رستم‌پور در توییتی نوشته «چرا سیدمحمد خاتمی در بحران‌ها سکوت می‌کند و نزدیک انتخابات نامه می‌نویسد؟ برای جبران گذشته، اولاً اقرار به گناه لازم است و ثانیاً اقدام عملی. توبه صوری به تزویر نزدیک‌تر است.»

مفتاح در توییتی دیگر نوشته است: «اقل انتظار این است که صداقت داشته باشیم و در مورد بحران‌های قبلی که بر کشور و مردم تحمیل کردیم و کشور را به ورطه نابودی کشاندیم توضیح دهیم و عذر بخواهیم. مگر ۸۸ بحران کوچکی بود که آن را فراموش کنیم؟ مگر تحریم‌های متعاقب ِ آشوب‌های داخلی، کم خسارت زد؟»

فرهیختگان رسانه نزدیک به ولایتی در تحلیلی درباره نامه خاتمی به رهبری نوشته «این نامه تلاش برای نزدیک شدن اصلاح طلبان به حاکمیت» توصیف کرده و گفته «اصلاح طلبان تلاش می‌کنند زمینه‌های حضور در انتخابات را با کاندیدای مشهور فراهم کنند.»

جریان سلطنت طلب و برانداز نیز به این نامه واکنش‌های زیادی داشته‌اند و خاتمی را به عنوان «سوپاپ اطمینان نظام» یا «ماله کش» نواخته‌اند.

همچنین محمد مرندی، سیاستمدار اصولگرا نیز به خبر ارسال نامه خاتمی به رهبری واکنش نشان داد و آن را کم اهمیت خواند. وی در گفتگو با فارس با یادآوری وقایع اعتراضی سال ۱۳۸۸ گفته اگر در هر جای دنیا این اتفاق‌ها را رقم می‌زدند و اگر کسی غیر از مقام معظم رهبری بود، این افراد قطعاً اعدام می‌شدند.

این نامه‌نگاری از این جهت عجیب به نظر می‌رسد که در حال حاضر آمریکایی‌ها اینطور فضاسازی می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعامل هستیم، در حالی که ذره‌ای از فشارهایشان را بر ملت ایران کم نکرده‌اند؛ در چنین شرایطی، برخی داخلی‌ها کار مشابه آنها را تکرار نکنند و یادشان باشد که چه خسارت عظیمی در سال ۸۸ به کشور وارد کردند.

این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه خام شدن در مقابل این قبیل نامه‌نگاری‌ها و این اظهارات قابل قبول نیست و مردم هم هوشیار هستند، گفت: گروه‌های سیاسی داخلی باید متفقاً و به وضوح مواضع خودشان را در حمایت از مردم و رهبری اعلام کنند و این را مطالبه کنند که نویسنده این نامه باید به وضوح به اشتباهاتشان اعتراف کند و در مراحل بعد، مراجع قانونی راجع به آنها تصمیم بگیرند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفته در مقابل خیانت به کشور و مردم نمی‌توان به کسی ترحم کرد، لذا گروه‌های سیاسی هم یادشان باشد که نباید خام چنین اظهاراتی شوند و بدانند که همگی در مسائل کلان بین‌المللی باید پشت سر رهبری حرکت کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.