محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس با اشاره به ماجرای فوت مهسا امینی گفته بود: کمیسیون امور داخلی، فرآیندها و شیوه اجرا در گشت‌های امنیت اخلاقی توسط فرماندهی کل انتظامی را بررسی کند تا برای رفع‌ اشکالات موجود در آن اقدام شود. او تاکید کرد: مواجهه با هنجارشکنی‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر با ضوابطی روشن و استفاده از نیروهای آموزش‌دیده دارد تا از اعمال سلیقه‌های شخصی و خطاهای فردی و سیستمی جلوگیری کند. مردم فرق بین دلسوزی و منفعت‌طلبی را می‌فهمند و با منافقانی که زمانی خودشان چند هزار نفر از مردم را شهید کردند و حالا داعیه‌دار درگذشت کسی شده‌اند، همراهی نکرده و با اشک‌ تمساح رسانه وابسته به حکومت کودک‌کش سعودی گریه نمی‌کنند.

گشت ارشاد آبروی نظام را می‌برد

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس درباره مرگ مهسا امینی در گفت‌وگو با «انتخاب» با بیان اینکه بنده و تعدادی از نمایندگان به دنبال برچیده شدن گشت ارشاد هستیم، گفت: پیش از این هم اعتقاد داشتم و اعلام کردم که عملکرد گشت ارشاد بیشتر از اینکه حسن و دستاورد مثبت برای مردم و نظام داشته باشد، باعث آسیب به امنیت روانی جامعه و آبروی نظام شده است. این مهم را می‌خواهیم در یک فضای منطقی و عقلانی پیش ببریم تا به نتایج خوبی برسیم.  یعقوب رضازاده، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به «انتخاب» گفت: بر اساس ‌سازو‌کارهایی که دولت و وزارت محترم ارشاد در حال تدوین هستند و شاید تغییر و تحولات خوبی در گشت ارشاد رخ دهد، موافق هستم و نظرم این است که ارشادات در جامعه، مخصوصا در حوزه‌های فرهنگی، بهتر و بیشتر شود تا امنیت اخلاقی در جامعه تامین شود.  همچنین شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: پلیس ابزار امر به معروف و نهی از منکر نیست، پلیس یک دستگاهی است برای تامین امنیت عمومی و در مواردی با ابزاری که دارد کنترل وضعیت را انجام می‌دهد، اما در حال حاضر هم امر به معروف کننده است هم برخوردکننده، امر به معروف‌شان همان تنش، برخورد و درگیری است.

او تاکید کرد: شکلی از قانونی در دولت و مجلس گذشته اتفاق افتاده است و در دولت جدید اجرا می‌شود که به نظر من نیازمند یک بازنگری جدی هستیم به هر صورت آنچه اتفاق می‌افتد اتفاق مناسب و مبارکی نیست و این امر به اعتماد ملی آسیب می‌رساند و همچنین برای جریاناتی که دشمن این نظام و آب و خاک هستند راه سوءاستفاده را باز می‌کند تا یک بهانه و مستمسکی پیدا کنند. بنابراین به صلاح کشور نیست و یک بازنگری جدی نیاز است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.  حیدری اظهار کرد: مجلس نگران مصالح و منافع ملت و کشور است و به هیچ‌وجه تمایلی ندارد این برخوردها به اعتماد مردم و حاکمیت آسیب برساند.

حمایت فراکسیون روحانیت از تغییرات

از سوی دیگر حسن شجاعی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس در توییتی نوشت: برخی به دلیل حادثه اخیر مطالبه حقی دارند که اصلاح شیوه مبارزه با بی‌عفتی و بی‌حجابی است که شجاعانه آن را می‌پذیریم.   نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ماجرای خانم امینی، اگر قصور یا تقصیری باشد، باید برخورد قانونی انجام شود.

 توصیه‌های بی‌سابقه یک وزیر

اما تنها نمایندگان مجلس نیستند که سخن از لزوم تغییر روند فعلی گشت ارشاد می‌زنند، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در توییتی با اشاره به حوادث اخیر نوشت: بزرگ‌ترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بن‌بست ندارد. برخلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روش‌های ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمی‌شود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.  از سوی دیگر نگاه جدید به مقوله گشت ارشاد به خبرگزاری فارس هم رسیده و این خبرگزاری که در میان رسانه‌های اصولگرا قرار می‌گیرد، در گزارشی با عنوان «هم وطن! بیا با هم حرف بزنیم!» با نگاهی متفاوت به ماجرای فوت مهسا امینی و ناآرامی‌های پس از آن پرداخت. خبرگزاری فارس در این گزارش بر لزوم گفت‌و‌گو تاکید کرد و نوشت: زن و شوهرها وقتی سر یک موضوعی با هم بحث‌شان می‌شود، فوری یک قطار طویل در ذهن‌شان جان می‌گیرد./ دنیای اقتصاد