تاریخ انتشار : یکشنبه 9 خرداد 1400 - 23:12
کد خبر : 70006

نتانیاهو به ته خط رسید / توافق «بنت» و «لاپید» برای تشکیل دولت

نتانیاهو به ته خط رسید / توافق «بنت» و «لاپید» برای تشکیل دولت

ارمان شرق- با نهایی شدن توافق، نفتالی بنت به مدت دو سال نخست وزیر خواهد شد و بعد از آن لپید تا پایان دوره چهارساله این مقام را در اختیار خواهد گرفت.

نتانیاهو به ته خط رسید / توافق «بنت» و «لاپید» برای تشکیل دولت
رقبای سیاسی بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل و پایان دادن به نخست وزیری او بعد از ۱۲ سال پیاپی توافق کرده‌اند. نفتالی بنت، رهبر حزب راست افراطی یمینا رسما اعلام کرد که به دولت ائتلافی یائیر لاپید می‌پیوندد که پیشتر از سوی رئیس جمهور مسئول تشکیل دولت شده بود.

با نهایی شدن توافق، نفتالی بنت به مدت دو سال نخست وزیر خواهد شد و بعد از آن لپید تا پایان دوره چهارساله این مقام را در اختیار خواهد گرفت.

به گزارش «انتخاب»؛ به نقل از خبرگزاری ها، نفتالی بنت، رهبر حزب راست افراطی یمینا رسما اعلام کرد که به دولت ائتلافی یائیر لاپید می‌پیوندد که پیشتر از سوی رئیس جمهور مسئول تشکیل دولت شده بود.

بنت در نطق خود در کنست با انتقاد شدید از نتانیاهو، گفت که برای تشکیل “دولت وحدت” از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

یائیر لپید، رهبر حزب راست میانه “یش عتید” از هفته‌ها پیش تلاش می‌کرد ائتلاف “تغییر” را برای بیرون راندن نتانیاهو از قدرت با حضور احزاب سیاسی با گرایش‌های مختلف و متفاوت از تشکیل دهد.

بنت پشی از اعلام رسمی به هم‌حزبی‌های خود گفته بود که قصد دارد در ائتلاف لپید شرکت کند و اغلب اعضای حزب یمینا هم از پیوستن او به دولت ائتلافی بدون حضور لیکود، حزب نتانیاهو، حمایت کرده‌ بودند.

با نهایی شدن توافق، نفتالی بنت به مدت دو سال نخست وزیر خواهد شد و بعد از آن لپید تا پایان دوره چهارساله این مقام را در اختیار خواهد گرفت.

یائیر تا روز چهارشنبه دوم ژوئن فرصت داشت تا دولت ائتلافی تشکیل دهد.

در صورت اجرای توافق تازه بنیامین نتانیاهو بعد از ۱۲ سال از قدرت کنار خواهد رفت و سیطره او بر فضای سیاسی اسرائیل به پایان خواهد رسید.

در دو سال اخیر چهار انتخابات در اسرائیل برگزار شد و ناکامی رهبران احزاب برای تشکیل ائتلافی پایدار، به بن‌بست سیاسی در اسرائیل منجر شد.

بعد از انتخابات ماه مارس، نتانیاهو مسئول تشکیل دولت شد اما نتوانست در مهلت ۲۸ روزه برای ائتلاف با بقیه احزاب به توافق برسد.

بعد از آن یائیر لپید، رهبر مخالفان در کنست مسئول تشکیل دولت شد تا رضایت احزاب دیگر برای کسب ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را کسب کند.

تشکیل این ائتلاف به موافقت نفتالی بنت، وزیر دفاع سابق و سیاستمدار راست افراطی بستگی داشت.

نتانیاهو، نخست وزیر و رهبر حزب راستگرای لیکود، ساعاتی پیش درباره ائتلاف با احزاب چپ هشدار داده و به بنت و همین طور گیدیون سعار، سیاستمدار راستگرای دیگر و رهبر حزب تازه ‌تاسیس “امید نو” پیشنهاد نخست وزیری چرخشی را ارائه کرده بود.

اما رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که سعار، هم‌حزبی قبلی نتانیاهو در لیکود، این پیشنهاد را رد کرده است.

به این ترتیب آخرین تلاش‌های نتانیاهو برای ماندن در قدرت بی‌نتیجه ماند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.