تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 دی 1401 - 11:04
کد خبر : 119675

میزان واقعی صرفه‌جویی در مصرف کل آرد کشور چند درصد است؟

میزان واقعی صرفه‌جویی در مصرف کل آرد کشور چند درصد است؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:در مجموع تا ۲۵ آذر ماه سال جاری، ۶ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۱۴۹ تن آرد در کشور مصرف شده، در حالی که این عدد برای سال گذشته، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۷۷۴ تن بوده است. به عبارت دیگر، بر خلاف گفته مسئولان، پس از اجرای فاز یک طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان نسبت به سال گذشته، تنها ۵ درصد در مصرف کل آرد کشور صرفه‌جویی شده که آن هم عمدتا به دلیل کاهش مصرف آرد در صنف و صنعت است.

میزان واقعی صرفه‌جویی در مصرف کل آرد کشور چند درصد است؟

آرمان امروز: فاز نخست هوشمند سازی یارانه آرد در حالی برای ورود به فاز دوم آماده می شود که اخیرا برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس اظهار نظراتی عجیب  مطرح کرده اند به گونه ایکه یکی از مسئولان دولت ادعا کرده با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، روزانه به اندازه نان ۲۵ میلیون نفر یعنی به‌ اندازه جمعیت کشور عراق در مصرف آرد صرفه‌جویی شده است. البته این نخستین بار نیست که مسئولان دولتی سعی دارند چالش بزرگ نانوایان ر به دستاورد خود تغییر دهند و در این راستا سخنان مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس حائز اهمیت است . این نماینده در توئیتی مدعی شده: «‌وقتی می‌گویند در دولت قبل، کار‌ها ر‌ها بود و باید مدت‌ها برای خروج از وضع زیر صفر بکوشیم، منظور چیست: هنوز تغییر در سهمیه و قیمت آرد اتفاق نیفتاده و فقط و فقط با اتصال نانوایی‌ها به سامانه، روزانه ۵۰۰۰ تن آرد در شبکه توزیع آرد (بخوانید قاچاق از طریق نانوایی‌های مجازی! ) صرفه‌جویی شد». در واقع این سخنان و دستاورد سازی های غیر واقعی در حالی مطرح می شود که از ابتدای اجرای فاز نخست طرح هوشمند سازی یارنه ارد ، اختلاف قیمت آرد یارنه ای و آزاد و همچنین هزینه های بالای نانوایان باعث شد تا واحدهای صنفی از روشهای مختلف برای فروش آرد مازاد و یا تامین هزینه های خود از طرق گرانی فروش نان و دستکاری در تعداد نان های فروخته شده در دستگاه‌های پز اقدام‌کنند .  صحت این اقدامات نیز چندان به جستجوی پیچیده ای ندارد و کافیست همین مسئولان و نماینده های مدعی سری به نانوایی ها بزنند . البته اگر مسئولان و به ویژه نمایندگان مردم شخصا برای خرید نان مراجعه ای داشته باشند؟ اما کمی تامل در آمار و قیمت آرد نشان دهنده عمق واقعیت خواهد بود . در حال حاضر دو نوع آرد در اختیار نانوایان سنتی قرار می‌گیرد؛ آرد نوع یک و آرد نوع دو که اندکی در قیمت با هم متفاوت هستند.
آرد نوع یک با قیمت ۶۶۵ تومان و آرد نوع دو با قیمت ۹۰۰ تومان در بین نانوایان توزیع می شود که، هر دوی آن‌ها از یارانه برخوردار هستند، اما به دلیل قیمت بالاتر آرد نوع دوم، نانوایانی که از  آرد نوع دو برای پخت نان استفاده می‌کنند در بین مردم با نام نانوایان آزادپز شناخته‌می‌شوند.
بررسی آمار آرد مصرفی کشور نشان می‌دهد، تا تاریخ بیست و پنج آذر ماه جاری، ۴ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۸۹۹ تن آرد نوع یک در نانوایی‌های کشور مصرف شده که این عدد در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۰، برابر ۴ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۵۷۱تن بوده است.
به عبارت دیگر، میزان مصرف آرد نوع یک به رغم اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان نسبت به سال گذشته، نه تنها کمتر نشده که ۰.۳ درصد هم زیاد شده که در کنار رشد جمعیت می‌تواند ناشی از افزایش قیمت آرد برای نان‌های فانتزی و صنعتی باشد که در نتیجه افزایش قیمت این نوع از نان، بخشی از تقاضا به این سمت متمایل شده است. در میزان مصرف آرد نوع دو نیز تا تاریخ بیست و پنج آذر ماه جاری، ۱ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۳۱۹ تن آرد نوع دو در نانوایی‌های کشور مصرف شده که این عدد در همین بازه زمانی در سال گذشته، ۱ میلیون و ۶۷۱ هزار و هزار و ۳۰۳ تن است. به عبارت دیگر، میزان مصرف آرد نوع دوم با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان نسبت به سال گذشته، کاهش ۱۱ درصدی داشته است.

بررسی مجموع آرد مصرفی برای نان حاصل از آرد نوع یک، نوع دوم و همچنین آرد نانوایی‌های صنعتی و فانتزی تصویر بهتری از آثار این طرح در میزان مصرف آرد در کشور ارائه دهد. بر اساس آمار، مجموع میزان مصرف آرد نوع یک، نوع دو و آرد مصرفی در نان صنعتی و فانتزی تا تاریخ بیست و پنج آذر ماه جاری، ۶ میلیون و ۹۶ هزار و ۶۸۱ تن است که این عدد در همین بازه زمانی در سال گذشته، ۶ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۸۷۴ تن بوده است. به عبارت دیگر، جمع آرد مصرفی برای تولید انواع نان در کشور با اجرای فاز یک طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان نسبت به سال گذشته، حداکثر کاهش ۱ درصدی داشته است که با اعداد عنوان شده مسئولان فاصله بسیار زیادی دارد  از سوی دیگر آرد مصرفی در حوزه صنف و صنعت نیز نشان می دهد، در ۹ ماهه ابتدایی سالجاری در این حوزه ۴۷۶ هزار و ۴۶۸ تن آرد مصرف شده، در حالی که این رقم در بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۷۳۷ هزار و ۹۰۰ تن بوده است. به عبارت دیگر، میزان مصرف آرد در صنف و صنعت کاهش ۳۵ درصدی داشته است.
حال اگر بخواهیم میزان مصرف آرد برای حوزه صنف و صنعت را به آرد مصرفی برای تولید نان اضافه کنیم، در مجموع تا ۲۵ آذر ماه سال جاری، ۶ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۱۴۹ تن آرد در کشور مصرف شده، در حالی که این عدد برای سال گذشته، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۷۷۴ تن بوده است. به عبارت دیگر، بر خلاف گفته مسئولان، پس از اجرای فاز یک طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان نسبت به سال گذشته، تنها ۵ درصد در مصرف کل آرد کشور صرفه‌جویی شده که آن هم عمدتا به دلیل کاهش مصرف آرد در صنف و صنعت است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.