تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 آذر 1401 - 8:59
کد خبر : 117950

موسم حسرت / آخرین جرعه جام جهانی‌

موسم حسرت / آخرین جرعه جام جهانی‌

آرمان شرق-گروه ورزش: دو شکست ایران در جام‌جهانی و مخصوصا باخت سنگین مقابل انگلستان دور از انتظار بود؛ اما اهل فن می‌دانند که اتفاقا رقم خوردن چنین نتایجی در تیم کی‌روش نمی‌توانست دور از ذهن باشد. بر خلاف باور قالبی درباره اینکه تیم‌های کی‌روش «بد» نمی‌بازند، سنگین‌ترین شکست ۸۰سال اخیر کلمبیا با هدایت او در مقابل پرو رقم خورد

موسم حسرت / آخرین جرعه جام جهانی‌

آخرین جرعه جام

دنیای‌اقتصاد : با حذف تیم ملی از جام‌جهانی۲۰۲۲، رویای صعود به مرحله حذفی این رقابت‌ها تا ۴ سال دیگر دست‌نیافتنی شد. به هرحال در جام جهانی۲۰۲۶ به‌دلیل افزایش تیم‌ها به ۴۸تیم، ‌شانس صعود ایران به مرحله حذفی بیشتر خواهد شد؛ اما مساله اینجاست که ستارگان این نسل دیگر چنین افتخاری را تجربه نمی‌کنند. ایران با میانگین سنی تقریبا ۲۹سال، پیرترین تیم جام جهانی قطر بود و طبیعی است که بخش اصلی تیم فعلی به زودی پیراهن تیم ملی را از تن خارج می‌کنند.
آخرین جرعه جام

البته با توجه به نزدیکی جام ملت‌های آسیا، بازیکنان مسن‌تر تیم ملی قصد دارند تا یک تورنمنت ملی دیگر را هم تجربه کنند؛ اما به زودی باید شاهد خبر خداحافظی بازیکنان زیادی باشیم. نفراتی مثل مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، احمد نورالهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد و مهدی طارمی جملگی جزو بازیکنان اصلی تیم ملی هستند که یا در آستانه ۳۰ سالگی هستند یا ۳۰ سالگی را رد کرده‌اند. در این بین نفرات دیگری نظیر شجاع خلیل‌زاده، وحید امیری، ‌علی کریمی و روزبه چشمی هم بعید است که دیگر جایی در ترکیب تیم ملی داشته باشد و در این فهرست سنگربانان ۳۰ساله تیم ملی یعنی حسین حسینی و علیرضا بیرانوند را هم به یاد داشته باشید که شاید دیگر بازی در جام جهانی را تجربه نکنند.

اکثر قریب به اتفاق این بازیکنان که برخی با غلو آنها را بهترین نسل فوتبال ایران می‌دانستند، در دو جام جهانی اخیر با هدایت کارلوس کی‌روش شاکله اصلی تیم ملی را تشکیل می‌دانند؛ اما نه توانستند از گروه دشوار جام جهانی روسیه صعود کنند و نه از گروه راحت‌تر جام جهانی قطر. پس این بازیکنان بزرگ‌ترین افتخارشان، همان درخشش‌های مقطعی در تیم‌های نه چندان مطرح اروپایی و کسب قهرمانی در رقابت‌های باشگاهی ایران باقی می‌ماند. مگر اینکه در جام ملت‌های قطر اتفاق خاصی رخ دهد و ایران بتواند پس از ۴دهه قهرمان شود. اتفاقی که با این تیم پیر و کند و البته تاکتیک‌هایی که هنوز ظرافتی در آن دیده نمی‌شود کمی بعید به نظر می‌رسد. به هرحال این تیم برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شد که بازیکنانش با استوری، مربی مورد علاقه‌شان را انتخاب کردند؛ اما نتوانستند طراوتی را که مدنظر بود، به فوتبال ایران هدیه دهند.

آیا بار تیم ملی با «کی‌روش» به مقصد رسید؟

موسم حسرت

ماجراجویی تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر با شکست یک بر صفر برابر آمریکا به پایان رسید. ایران در حالی با این شکست از دور مسابقات حذف شد که تنها با کسب یک امتیاز می‌توانست به مرحله بعد برسد. با این حال به نظر می‌رسد همین فکت فریبنده باعث شکست تیم ایران شد؛ جایی که کارلوس کی‌روش شاگردانش را برای کسب تک امتیاز به میدان فرستاد؛ اما نهایتا آنها زمین را با دست خالی ترک کردند. حالا شاید زمان مناسبی برای طرح یک پرسش کلیدی باشد؛ آیا بار تیم ملی ایران با کارلوس کی‌روش به مقصد رسید؟ و آیا او انتخاب درستی برای تیم ملی بود؟ نه شاید.
موسم حسرت

چرا آمد؟

دلیل اصلی برای استخدام دوباره کارلوس کی‌روش از سوی فدراسیون فوتبال ایران، حساسیت‌های سیاسی گروه دوم جام‌جهانی بود. ایران کنار دو رقیب حیثیتی یعنی انگلستان و آمریکا قرار گرفته بود و بیم زیادی وجود داشت که مبادا شکست برابر این تیم‌ها، معنایی بیش از برد و باخت‌های مرسوم در دنیای ورزش پیدا کند. در نتیجه یک گروه به سردستگی مهدی تاج به این نتیجه رسیدند که کی‌روش را برگرداندند. او کسی بود که به ارائه نمایش‌های تدافعی شهرت داشت و انتظار می‌رفت مسابقات مهم را دربیاورد.

بالاخره تیم تحت هدایت این مربی توانسته بود از پرتغال مساوی بگیرد و برابر آرژانتین و اسپانیا تنها با یک گل بازنده باشد. بنابراین تصور آقایان این بود که کی‌روش در این گروه هم می‌تواند «آبروداری» کند. حقیقت هم آن است که مقدمات بازگشت کارلوس به فوتبال ایران از خیلی وقت پیش آغاز شده بود. سایه او، روی سر دراگان اسکوچیچ سنگینی می‌کرد که این مساله خودش را به وضوح در بی‌نظمی‌های اردوی قطر نشان داد. در حقیقت تیم مربی کروات را به هم ریختند تا آن را تحویل کی‌روش بدهند.

چه نتیجه‌ای گرفت؟

اگرچه ممکن است طبق همان کلیشه‌های مرسوم در فوتبال ایران گفته شود چیزی از ارزش‌های تیم ملی کم نشد؛ اما واقعیت چیز دیگری است. تیم ملی ایران با شکست ۶ بر ۲برابر انگلستان، بدترین باختش در تاریخ مسابقات جام‌جهانی را رقم زد و نهایتا هم با شکست مقابل آمریکا از دور مسابقات کنار رفت. ایران در دو بازی قبلی خود برابر آمریکا بازنده نشده بود. پیروزی سال۹۸ برابر این تیم، برای سال‌های طولانی یکی از خاطرات خوش فوتبال کشور به شمار می‌رفت. سال بعد از آن هم دو تیم در یک دیدار دوستانه به مصاف هم رفتند که آنجا هم ایران نباخت و بازی مساوی شد. در نتیجه آنچه در قطر رقم خورد، اولین شکست ایران برابر آمریکا بود که داستان را تلخ‌تر می‌کند.

در این میان البته تیم ایران دو بر صفر ولز را برد؛ اما این پیروزی برابر یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های حاضر در جام‌جهانی رقم خورد؛ مقابل تیمی که در ۱۰ بازی آخرش موفق به شکست هیچ حریفی نشده و پیش از دریافت گل از ایران هم یکی از بازیکنانش را با کارت قرمز از دست داد. در نتیجه حتی همین برد هم «خارق‌العاده» نیست. پرسش اینجاست که اگر دراگان اسکوچیچ همچنان سرمربی ایران بود و تیمش را به هم نمی‌ریختند، نتایجی بدتر از این کسب می‌کرد؟

چرا نباید تعجب کنیم؟

ممکن است این‌طور به نظر برسد که دو شکست ایران در جام‌جهانی و مخصوصا باخت سنگین مقابل انگلستان دور از انتظار بود؛ اما اهل فن می‌دانند که اتفاقا رقم خوردن چنین نتایجی در تیم کی‌روش نمی‌توانست دور از ذهن باشد. بر خلاف باور قالبی درباره اینکه تیم‌های کی‌روش «بد» نمی‌بازند، سنگین‌ترین شکست ۸۰سال اخیر کلمبیا با هدایت او در مقابل پرو رقم خورد؛ با ۶ گل. کی‌روش سابقه باخت ۶گله در پرتغال را هم دارد و در ایران نیز در حالی با ۳گل مغلوب ژاپن شد که این نتیجه، همچنان سنگین‌ترین باخت تاریخ کشور در جام ملت‌های آسیا به شمار می‌آید. از سوی دیگر باخت به آمریکا هم چندان مایه تعجب نبود. تیم‌های کی‌روش همیشه در گام آخر کم می‌آورند و قربانی اشتباهات محاسباتی او می‌شوند. بیایید به دوران حضور او در مصر برگردیم؛ جایی که شاگردان کارلوس دو بازی بسیار مهم را در پلی‌آف صعود به جام‌جهانی و نیز فینال جام ملت‌های آفریقا به سنگال باختند.

در هر دو بازی سیاست‌های کی‌روش غلط بود و به دفاع محض رو آورد. ستاره‌ای مثل محمد صلاح در تیم او اصلا دیده نشد و مفت و مسلم جام‌جهانی را از دست داد. در بازی اخیر ایران و آمریکا هم همان داستان تکرار شد و استراتژی غلط مربی پرتغالی، فرصت صعود را به باد داد. او در حالی به دفاع محض و همه‌جانبه رو آورده بود که نقشه‌ای برای دقایق بعد از دریافت گل احتمالی نداشت. یک فکت آماری می‌گوید کی‌روش هرگز در فوتبال ایران از شکست پیروزی نساخته و موفق به ثبت کام‌بک نشده است. این مساله، به وضوح فقر تاکتیکی مربی پرتغالی را نشان می‌دهد؛ مردی که در نیمی از مسابقات تاریخ ایران در جام‌های جهانی هدایت تیم کشورمان را بر عهده داشته و هیچ موفقیت چشمگیری به‌دست نیاورده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.