تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 17:03
کد خبر : 96258

معمای پیروزی پرسپولیس بر استقلال!/ترکیب پرسپولیس

معمای پیروزی پرسپولیس بر استقلال!/ترکیب پرسپولیس

آرمان شرق-گروه ورزش – آرمان سفیدی: روز پنجشنبه در آوردگاه ۹۸ شهرآورد تهران، پرسپولیس در وضعیتی به مصاف استقلال صدرنشین می رود که رقیب سنتی خود را در لیگ امسال بیشکست و دارای بهترین عملکرد دفاعی خود میبیند، در حالی که وضعیت دفاعی را نامطمئن می بیند؛ آیا پرسپولیس که اینک در رده دوم، با شش امتیاز کمتر از استقلال قرار دارد، میتواند بر استقلال غلبه کند؟ معمای این پیروزی و غلبه چیست؟برای پاسخ به این پرسش، باید نقاط قوت پرسپولیس و استقلال را مرور کنیم.

آرمان شرق-گروه ورزش – آرمان سفیدی: روز پنجشنبه در آوردگاه ۹۸ شهرآورد تهران، پرسپولیس در وضعیتی به مصاف استقلال صدرنشین می رود که رقیب سنتی خود را در لیگ امسال بیشکست و دارای بهترین عملکرد دفاعی خود میبیند، در حالی که وضعیت دفاعی را نامطمئن می بیند؛ آیا پرسپولیس که اینک در رده دوم، با شش امتیاز کمتر از استقلال قرار دارد، میتواند بر استقلال غلبه کند؟ معمای این پیروزی و غلبه چیست؟
برای پاسخ به این پرسش، باید نقاط قوت پرسپولیس و استقلال را مرور کنیم.
نقاط قوت استقلال چیست؟

ساختار دفاعی

استقلال امسال از یک ساختار دفاعی و تیمی منسجم و مستحکم برخوردار است، دلیل این ادعا، این است که با اینکه دو دفاع ثابت خود را به دلیل سربازی از دست می دهد، باز هم گل نمی خورد. در این منطقه، استفاده از دروازه بانان خوب هم قابل اشاره است.
بازیابی اعتماد به نفس
با اینکه استقلال در گذشته، همواره از ضعف روحی رنج میبرد، امسال روز به روز با کسب امتیازات لازم قرار گرفتن در صدر جدول لیگ برتر، به اعتماد به نفس لازم دست یافته است و همین دستاورد، باعث غلبه بر ضعف دیگر آن که معمولاً دچار نوسان در نتیجهگیری بود، شده است.
هافبکهای بازی ساز و پاسور
استقلال در وسط زمین و خط میانی خود، گرچه قویتر از دفاع و خط حمله نیست؛ اما از قدرت بازی-سازی و پاسدهی خوبی برخوردار است و نبض بازی استقلال در این منطقه به دست مهدی پور میزند.
خط حمله زهردار
خط حمله استقلال گرچه به میزان پرسپولیس گل نزده است، اما از زهر بیشتری برخوردار است و این به خاطر میل بالا به گلزنی و حرکت روی به جلوی این تیم است.

نقاط ضعف استقلال
استقلال علی رغم نقاط قوت مذکور، هنوز ضعف هایی دارد که در شرایط خاصی بروز می یابد. مثلاً اگر پرسپولیس بتواند گل نخست بازی را بزند، به¬نظر می رسد استحکام روانی تیم استقلال سریع می شکند و انسجام تیمی خود را از دست خواهد داد. علاوه بر آن، ضعف در اقتدار بازی و اکتفا به برد اقتصادی، قابل توجه است؛ شاید بتوان گفت در خیلی از بازی ها که به نفع استقلال تمام شده، این تیم، تیم برتر زمین نبوده است؛ مثل بازی با هوادار یا صنعت نفت آبادان و …
نقاط قوت پرسپولیس چیست؟
پرسپولیس گرچه در رده دوم لیگ برتر است، اما به لحاظ بازی تاکتیکی، روان و زیبا، شایان توجه بیشتری است. شاید مهمترین ویژگی های مثبت پرسپولیس را بتوان این گونه مشاهده کرد:
بازی تاکتیکی و ترکیبی
مهمترین ویژگی مثبت تیم پرسپولیس، بازی ترکیبی و تاکتیکی است که حضور مجموعه ای از بازیکنان تکنیکی، امکان آن را فراهم می سازد؛ مثلث هایی که عالیشاه، پهلوان، امیری، آقایی و ترابی شکل می دهند. اسلحه آتشین و پیروزی بخش پرسپولیس هستند که با حضور گلزنان قهار می توانند رمز پیروزی آن تیم در هر بازی باشند.
تجربه بازیکنان
پرسپولیس را شاید بتوان با تجربه ترین تیم فوتبال ایران ارزیابی کرد؛ اگر مجموعه بازی های ملی و باشگاهی بازیکنان این تیم را محاسبه کنیم، به این واقعیت پی خواهیم برد.
بازی مالکانه
بازی مالکانه، یکی دیگر از ویژگی های مثبت پرسپولیس است، به گونه ای که همواره تعداد پاس های این تیم و زمان حفظ توپ نزد بازیکنان آن، بیشتر از هر حریف است، اما به نظر می رسد افراط در پاسکاری، شوتزنی ناکافی و شلیک به سمت دروازه حریف، ضعف بزرگ بازی پرسپولیس است که باید به این¬ها، تمایل برخی از بازیکنان آن، بازی رو به عقب را افزود که باعث تعداد گل کم علی رغم بازی تهاجمی و موقعیت های بسیار می شود.
به همین نقاط قوت بسنده می کنیم و نقاط ضعف این تیم را باید در کلین شیت کم و آمار گل خورده با توجه به سابقه استحکام دفاعی و آمار گل خورده کم دانست، تزلزل در خط دفاعی به لحاظ ضعف ساختار دفاعی و روحیه پایین پک قابل اشاره است.
به طور خلاصه، از کار انداختن خط هافبک استقلال، زدن اولین گل بازی، حرکت های ترکیبی در دو سمت چپ و راست، میل به شوتزنی و استفاده از توپ های برگشتی دروازه بان استقلال که معمولاً در دو مرحله توپ ها را دفع می کند؛ تقویت دفاع میانی، توجیه کافی هافبک دفاعی و استفاده از دو گلزن در خط حمله، تمرکز بر بازی و پرهیز از درگیری، بسته غلبه پرسپولیس بر استقلال هستند که می تواند ضمن تحمیل نخستین شکست فصل به استقلال، فاصله امتیازی دو تیم را به عدد سه برساند؛ اگر استقلال در این بازی ببازد، در بازی¬های بعدی، انسجام روحی و روانی خود را از دست خواهد داد و این پیروزی برای پرسپولیس، می تواند امضای حکم قهرمانی باشد.
ترکیب ایده آل برای پرسپولیس
لک، آقایی، هاناقوف، حسینی، رضائیان، سرلک، کامیابی نیا، امیری، ترابی، تمبروف، عبدی
در نیمه دوم نیز عالیشاه، پهلوان، پاکدل و اسدی می توانند جایگزینی های خوبی برای نفرات دیگر باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.