تاریخ انتشار : جمعه 13 آبان 1401 - 19:48
کد خبر : 115913

فوری/ خرید ارز غیر حضوری شد

فوری/ خرید ارز غیر حضوری شد

آرمان شرق-گروه اقتصاد: از هفته آینده، سامانه برخط صرافی‌ها، با هدف تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان عملیاتی می‌شود. طبق گفته وی متقاضیان ارز به جای مراجعه حضوری به صرافی‌ها، از طریق سامانه درخواست‌ خود را به صرافی مدنظر ارسال می‌کنند و پس از احراز هویت، به صورت حضوری ارز را دریافت می‌کنند.

نشست ویژه ارزی در میرداماد/هجوم بورس بازان به بازار دلار

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ دلار در معاملات نقدی چند روز اخیر بر مدار افزایش قرار گرفته است. اسکناس آمریکایی در معاملات نقدی روز پنجشنبه تا سطح ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان بالا رفت.

تحلیلگران ارزی پیش از این گفته بودند در صورتی که نرخ دلار به مرز مذکور برسد این امر ممکن است زمینه ساز ورود تقاضای جدید به بازار شود.

رکورد بی سابقه در بازار دلار ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه اشخاص مرتبط با حزب‌الله و نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و همچنین شماری از شرکت‌های نفتی و باربری خبر داد. قیمت دلار به این خبر سریعا واکنش نشان داد و نرخ دلار در معاملات پشت خطی دیشب یک رکورد بی سابقه را ثبت کرد. اسکناس آمریکایی دیشب در بازار شبانه وارد کانال ۳۵ هزار تومان شد.

افزایش ۲ هزار تومانی قیمت دلار

قیمت دلار در ابتدای آبان ماه تا امروز بیش از ۲ هزار تومان افزایش را ثبت کرده است. اسکناس آمریکایی در ابتدای ماه جاری در محدوده ۳۲ هزارو ۷۵۰ تومان معامله شد.

پشت پرده افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر

تحلیلگران ارزی بازار تهران عوامل مختلفی را به عنوان دلایل افزایش حجم تقاضا و به تبع آن افزایش نرخ دلار مطرح می‌کنند که از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به «انتظارات تورمی» و «سرایت دارایی‌های خارج شده از بورس به بازارهای سوداگرانه» اشاره کرد.

از دلار مسکن و طلا جلو بزنید | ۶۸۰٪ سود طی سه سال

هجوم بورس بازان به بازار دلار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روزهای اخیر نسبت خروج دارایی از بازار سرمایه افزایش یافته و به عقیده کارشناسان این دارایی‌ها به بازارهای دیگر سرایت خواهند کرد که نزدیک‌ترین مقصد آنها بازارهای ارز و طلا است.در نتیجه با افزایش سطح تقاضا درمعاملات ارزی شرایط فشار خرید ایجاد خواهد شد.برخی معتقدند که از افزایش قابل توجه نرخ دلار،سیگنال خروج سرمایه مخابره می‌شود.

شوک ارزی هرات و سلیمانیه به تهران

از سوی دیگر افرایش قیمت دلار بازار هرات و سلیمانیه موجب شده نرخ دلار در تهران آرایش صعودی به خود بگیرد.

قیمت دلار هرات دیروز از نیمه کانال ۳۳ هزار تومان بالا رفت و به ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.در معاملات پشت خطی دیشب هم نرخ دلار در بازار یاد شده با رشد ۳۰۰ تومانی به پله نهم کانال ۳۳ هزار تومان رسید.

قیمت دلار سلیمانیه هم روز گذشته بر روی پله هفتم کانال ۳۴ هزار تومان ایستاد و در معاملات پشت خطی شب گذشته به یک قدمی کانال ۳۵ هزار تومان رسید.

ضربه نرخ حواله درهم به بازار دلار

در کنار عوامل یاد شده افزایش نرخ حواله درهم نیز این روزها عامل مهمی برای علت افزایش قیمت دلار می باشد. قیمت درهم روز گذشته به ۹ هزار و ۵۳۰ تومان رسید.

نرخ برابری درهم به دلار وارد کانال ۳۵ هزار تومان شده و همین امر بر روی انتظارات صعودی معامله گران در مورد نرخ دلار اثر گذاشته است.

اثر برگشت سیاستمداران افراطی به قدرت

از طرفی هم صحنه بین الملل شاهد برگشت سیاستمداران افراطی به قدرت است. برخی از تحلیلگران ارزی می گفتند به نظر می رسد یکی از دلایل افزایش هیجانات ارزی احتمالا به همین دلیل است.

نشست ویژه ارزی در میرداماد

همزمان با رشد نرخ دلار در تهران بار دیگر گمانه زنی ها درباره احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه شده در بازار ارز تهران برجسته شده است.خبر احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه شده با سفر رئیس کل بانک مرکزی عمان به تهران داغ تر شده است.عده ای از معامله گران از دیدار صالح آبادی و رئیس بانک مرکزی عمان به عنوان نشست ویژه ارزی در میرداماد یاد می کنند.

پیش از این در خبرها آمده بود که احتمالاً ۷ میلیارد دلار ایران به حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی عمان واریز خواهد شد.

روابط عمومی بانک مرکزی ایران اعلام کرده بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از وجوه جمهوری اسلامی ایران که بیش از ۵۰ سال پیش در کشور انگلیس غیرقابل وصول مانده بود، با همکاری بانک مرکزی عمان وصول شد و اینگونه همکاری‌ها ادامه دارد.

برداشت متفاوت معامله گران ارزی از خبر آزادسازی ارزهای بلوکه شده

با این حال برخی از معامله گران با اشاره به رفتار بازار ساز و خبرآزادسازی ارزهای بلوکه شده در گذشته می گفتند که نهاد مرکزی بازار ساز با خبر درمانی به دنبال کنترل نرخ ارز است.

اقدام جدید بانک مرکزی‌برای کنترل نرخ دلار

همچنین روز گذشته بانک مرکزی از اقدام جدید خود برای کشیدن ترمز افزایش قیمت دلار  خبر داد.خرید ارز از روز شنبه به صورت غیر حضوری هم امکان پذیر است.

آن طور که صالح آبادی گفته از هفته آینده، سامانه برخط صرافی‌ها، با هدف تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان عملیاتی می‌شود.

طبق گفته وی متقاضیان ارز به جای مراجعه حضوری به صرافی‌ها، از طریق سامانه درخواست‌ خود را به صرافی مدنظر ارسال می‌کنند و پس از احراز هویت، به صورت حضوری ارز را دریافت می‌کنند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.