تاریخ انتشار : یکشنبه 15 خرداد 1401 - 17:10
کد خبر : 103709

فاجعه متروپل؛ هر روز تلخ‌تر از دیروز /۶ عامل مهم ریزش ساختمان متروپل

فاجعه متروپل؛ هر روز تلخ‌تر از دیروز /۶ عامل مهم ریزش ساختمان متروپل

آرمان شرق-گروه جامعه:فرماندار آبادان در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل در خصوص اعلام توقف جمع‌آوری جسدهای مدفون اظهار می‌کند: «آواربرداری و جستجوی مفقودین همچنان ادامه خواهد داشت و هیچ خللی در این مساله نخواهد آمد. تلاش خود را خواهیم کرد که تمام آوارها برداشته شود و تمام مفقودین احتمالی را از زیر آوار خارج کنیم.

آرمان شرق-گروه جامعه:فرماندار آبادان در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل در خصوص اعلام توقف جمع‌آوری جسدهای مدفون اظهار می‌کند: «آواربرداری و جستجوی مفقودین همچنان ادامه خواهد داشت و هیچ خللی در این مساله نخواهد آمد. تلاش خود را خواهیم کرد که تمام آوارها برداشته شود و تمام مفقودین احتمالی را از زیر آوار خارج کنیم. مردم از نخستین لحظه در کنار ما بوده‌اند و به ما کمک کرده‌اند. شایعات در فضای مجازی بسیار زیاد است. مردم اخبار را از مبادی رسمی دنبال کنند تا مشکلی صورت نگیرد.»

 

فاجعه متروپل؛ هر روز تلخ‌تر از دیروز /۶ عامل مهم ریزش ساختمان متروپل

در حالی سیزدهمین روز حادثه ریزش ساختمان متروپل فرا می‌رسد که همچنان جسد برخی افراد در زیر آوار مانده است و خارج نشده است.

این در حالی است که وحیدی وزیر کشور اعلام کرده است که «فعالیت جمع‌آوری جسدهای مدفون در زیر آوار ساختمان متروپل آبادان به پایان رسیده است.»

امری که سوالات بسیاری در خصوص عملیات جستجوی قربانیان حادثه متروپل ایجاد می‌کند.

مشاهدات خبرنگار جماران حاکی از آن است که نیروهای امدادی به مراتب نسبت به روزهای گذشته کاهش پیدا کرده است و عملیات بیشتر با محور آواربرداری با ماشین‌آلات سنگین است.

همچنین در برخی از گزارش‌های رسانه‌ای آمده است که «تمام آتش‌نشان‌ها و نیروهای هلال احمر شهرستان‌های معین عملیات خود را به پایان رسانده و محل حادثه را ترک کرده‌اند و تنها نیروهای آبادان و خرمشهر در محل هستند» که شاید پاسخی برای کم شدن تعداد نیروهای امدادی در محل حادثه است.

 

هنوز چشم انتظاریم…

در حالی عملیات جستجو مفقودان رو به پایان است، که همچنان خانواده‌های قربانیانی که هنوز جسد آن‌ها پیدا نشده است، در برابر ساختمان متروپل به انتظار نشسته‌اند.

اغلب افرادی که هنوز در زیر آوار هستند، کارگران ساختمان متروپل هستند. تاکنون آمار دقیقی از تعداد افراد مفقودی منتشر نشده است. گرچه در فضای مجازی لیست‌های با نام افراد در حال انتشار است اما هنوز هیچ کدا‌م به صورت تایید یا رد نشده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد اغلب افراد در زیر آوار، از کارگران هستند. منصور عیدانی یکی از این کارگران است که هنوز جسد او کشف نشده است.

یکی از اعضای خانواده این کارگر به خبرنگار جماران می‌گوید: «یکی از بستگان ما به نام منصور عیدانی هنوز زیر آوار مانده است. بیش از ۱۲ روز که هیچ اطلاعی از او نداریم و نتوانستیم جسد او را پیدا کنیم.»

آقای عیدانی ادامه می‌دهد: «طبق آماری که از افرادی که در ساختمان متروپل شاغل هستند، گرفته‌ایم حدود ۱۱ تا ۱۲ نفر هنوز در زیر آوار هستند.»

وی با اشاره به حضور خانواده‌ه‌های مفقودین در محل ساختمان متروپل عنوان می کند: «خانواده‌ها با گذشت این همه روز همچنان در محل حادثه متروپل حاضر می‌شوند و کماکان چشم انتظار عزیزان خود هستند.»

عیدانی بیان می‌کند: «حدود ۱۲ روز است که خانواده‌ها داغ‌دار شده‌اند و تمام این مدت جسد هم پیدا نشده است و این غم و ناراحتی خانواده‌ها را چندبرابر کرده است.»

او ادامه می‌دهد: «امروز مادر خود منصور به محل حادثه آمد که واقعا صحنه بسیار ناراحت کننده‌ای بود و قابل بیان و توصیف نیست. نمی‌دانم با چه زبانی بگویم که چقدر صحنه غمگینی بود.»

وی می‌گوید: «منصور عیدانی کارگر ساختمان متروپل است و یک کودک سه ساله هم دارد و حدود یک هفته پیش از حادثه، در این ساختمان مشغول به کار شده است.»

عیدانی با اشاره به این‌که اغلب کارگران متروپل از وضعیت اقتصادی ضعیفی برخوردار هستند، تصریح می‌کند: «از مسئولان خواستاریم به خانواده‌های قربانیان بیشتر رسیدگی و‌ توجه شود و تامین بیمه و معیشت فرزندان و بازماندگان قربانیان ساختمان را در دستور کار خود قرار دهند.»

 

آرزوی یافتن جسد…

از سوی دیگر جسد‌ برخی از قربانیان با گذشت نزدیک به ۱۰ روز پیدا شد که روایتی دردناک از انتظار بی‌حاصل خانواده‌هایی است که با یافتن جسد عزیز خود، آرام گرفته‌اند.

غم‌انگیزترین‌‌ بخش ماجرای متروپل آنجاست که آرزوی یک خانواده یافتن جسد فرزند خود باشد.

در این خصوص یکی از بستگان آرمان قیصری که در ۳ روز گذشته پیکر او از زیر آوار خارج شده است، به خبرنگار جماران می‌گوید: «ما برادرمان را زیر خاک گذاشته‌ایم که سنی نداشت و تنها ۲۲ سال داشت و با هزار امید و آرزو کاری را شروع کرده بود و تا یک ماه دیگر هم عازم خدمت سربازی بود.»

وی افزود: «احساس غیر قابل وصفی داریم. آرمان شخصیت و اخلاق بسیار خوبی داشت. یک انسان شاد و پرنشاط بود. برادر ما همچون یک فرشته بود.»

قیصری عنوان می‌کند: «ما اکنون ناراحت خانواده‌هایی هستیم که جسد فرزندان آن‌ها پیدا نشده است. همه نیروهای امدادی در حال تلاش هستند، ما هم روزهای نخست “داغ” بوده‌ایم و فکر می‌کردیم که شاید سالم است اما رفته رفته از نزدیک حجم سنگین آوار را مشاهده کردیم و متوجه مساله شدیم.»

او بیان می‌کند: «هیچ کس نمی‌تواند حتی یک دقیقه هم خود را جای خانواده قربانیان، کسانی که عزیزشان در زیر آوار است، قرار دهد. بسیار وضعیت سختی است.خداوند نصیب هیچکس نکند.»

آقای قیصری با اشاره به این‌که در فضای مجازی خبرهای نادرستی هم منتشر شده است، می‌گوید: «تا روز هشتم برخی به ما می‌گفتند که آرمان زنده‌ است که مثلا صدایی آمده است یا به تیرآهن زده‌اند که همش نادرست بود و در این بین، خانواده ما را صدها بار کشتند و زنده کردند.»

او ادامه می‌دهد:  «اما زمانی که پیکر عزیزمان را تحویل گرفتیم مشخص بود که همان روز اول در زیر آوار تمام کرده است.»

وی تصریح می‌کند: «من احتمال می‌دهم که هنوز افرادی در زیر آوار هستند. حتی از خود امدادگران هم شنیده‌ایم که یک عده افرادی در ساختمان کار می‌کردند، هنوز در زیر آوار هستند اما قطعا عدد آن‌ها چیزی نیست که شایعه شده است.»

 

جستجو ادامه دارد

با این حال فرماندار آبادان می‌گوید: «جستجوی مفقودین حادثه متروپل ادامه خواهد داشت.»

احسان‌ عباس‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار جماران در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل در خصوص اعلام توقف جمع‌آوری جسدهای مدفون اظهار می‌کند: «آواربرداری و جستجوی مفقودین همچنان ادامه خواهد داشت و هیچ خللی در این مساله نخواهد آمد.»

وی افزود: «در کنار سرعت در آواربرداری، دقت را هم در نظر داریم تا کار را با سرعت و دقت به سرانجام برسانیم.»

فرماندار آبادان تصریح می‌کند: «تمام تلاش خود را خواهیم کرد که تمام آوارها برداشته شود و تمام مفقودین احتمالی را از زیر آوار خارج کنیم.»

عباس‌پور عنوان می‌کند:‌ «مردم از نخستین لحظه در کنار ما بوده‌اند و به ما کمک کرده‌اند. شایعات در فضای مجازی بسیار زیاد است. مردم اخبار را از مبادی رسمی دنبال کنند تا مشکلی صورت نگیرد.»

 

آمار نامشخص

متاسفانه علی‌رغم وجود افراد در زیر آوار و حضور خانواده‌های مفقودین در محل حادثه، اما تاکنون هیچ آمار واضح و مشخصی از افراد مفقودی ارائه داده نشده است.

پیگیری میدانی خبرنگار جماران نشان می‌دهد که در بخشی از ساختمان امکان آواربرداری گسترده به دلیل خطر ریزش ساختمان باقی مانده وجود ندارد و یکی از احتمالات مطرح این است که پیکر کارگران یا افراد مانده در زیر آوار در این بخش قرار داد. که در این صورت پس از تخریب کامل باقی مانده ساختمان، پیکر افراد خارج خواهد شد/جماران

نماینده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در متروپل اظهار داشت: صبح امروز دو پیکر دیگر در محلی که گفته می‌شود محل فعالیت کارگران بوده، پیدا شد و همچنان اقدامات جستجو در نقاطی که تصور می‌شود افرادی در آن محل حاضر بودند، در حال انجام است.

مصطفی متدین، مدیرعامل هلدینگ مشاوران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت آواربرداری و ادامه جستجو برای یافتن اجساد کارگرانی که گفته می‌شود در طبقات زیرین مشغول به کار بوده‌اند، اظهار داشت: تصمیم‌گیری درباره ادامه آواربرداری و جستجو بر عهده هلال احمر، آتش‌نشانی و مجموعه مدیریت بحران است اما اعلام کرده‌ایم تا پایان جستجو کار خود را با تمام ریسک‌ها و با درک شرایط مردم و خواسته مردم آبادان جستجو را ادامه می‌دهیم اما از لحاظ مسئولیت قانونی، تصمیم‌گیری در این باره بر عهده نهادها و مجموعه گفته شده است.

وی ادامه‌ داد: صبح امروز دو پیکر دیگر در محلی که گفته می‌شود محل فعالیت کارگران بوده، پیدا شد و همچنان اقدامات جستجو در نقاطی که تصور می‌شود افرادی در آن محل حاضر بودند، در حال انجام است.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آوار برداری و تخریب متروپل افزود: احتمال می‌دهیم در نقطه شرقی ساختمان هم یک جسد پیدا شود و جستجو در این نقطه در حال انجام است و به طور قطع پیش از تخریب تمام آوار برداری پاکسازی خواهد شد.

متدین با بیان اینکه همین الان هم در حین آوار برداری در محل ریسک قرار داریم، گفت: صورت جلسه‌ای مصوب شد مبنی بر اینکه تخریب بخش‌های ناایمن ساختمان انجام شود و پس از آن جستجو ادامه پیدا کند اما با درک خواسته مردم، ریسک را پذیرفتیم و بدون تخریب مناطق ناایمن در حال جستجو هستیم.

وی با تاکید براینکه روش تخریب این ساختمان یونیک و خاص است، اظهارداشت: در دنیا برای اولین بار است که چنین ساختمانی دچار ریزش می‌شود و هیچ ساختمانی در دنیا با این شرایط ریزش نداشت و معمولا تخریب برای ساختمان های قدیمی انجام شده است. همچنین معمولا برای تخریب هر ساختمانی دو ماه مطالعات صورت می‌گیرد تا رفتار ساختمان براساس روش تخریب قابل پیش‌بینی باشد و تخریب هم بدون حاشیه و تلفات و به صورت مناسب انجام شود.

متدین تاکید کرد: قول دادیم تخریب ایمنی را انجام دهیم و تمام امکانات و توانایی‌ها را برای تخریب مناسب و اصولی به کار می‌گیریم اما تخریب پس از پاکسازی و اتمام آواربرداری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: متخصصان کشور در این حوزه برای انتخاب روش تخریب در حال مذاکرات و اعلام نظر و انتخاب اصولی‌ترین روش تخریب هستند و هیأتی از متخصصان از تهران وارد آبادان شدند و از ساختمان بازدید کردند و در حال تصمیم گیری برای انتخاب بهترین و ایمن‌ترین روش تخریب ساختمان هستیم.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آوار برداری و تخریب ساختمان متروپل با بیان اینکه در حال خارج سازی تجهیزات و اموال سالم از ساختمان هستیم، گفت: خودروهای سالم در طبقات بالا را خارج کردیم و وظیفه خود می‌دانیم در حین آوار برداری، تجهیزات سالم را از ساختمان خارج کنیم.

وی با اشاره به بخش‌های ناایمن ساختمان ادامه داد: بخش‌هایی از ساختمان از جمله شمال آن که در آن نقطه ساختمان دارای تاجی است، ناایمن می‌دانیم و احتمال ریزش دارد و باید پاکسازی انجام شود.

متدین با بیان اینکه تخریب مدیریت شده انجام می‌شود و قبل از آن کارگاه‌ها داخل ساختمان و خانه‌های مجاور تخلیه می‌شوند، گفت: تاکنون در دنیا چنین ریزشی تجربه نشده‌ است که ساختمانی قبل از بهره‌برداری دچار ریزش شود. معمولا ساختمان‌ها با عمر ۵٠ تا ١٠٠ سال ساخته می‌شوند و به نحوی ساخته می‌شوند که در مقابل لرزه‌های زلزله هم مقاوم باشند اما رفتار سازه ساختمان متروپل در تخریب قابل پیش‌بینی نیست و باید رفتار سازه را در مقابل تخریب محاسبه کنیم.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آوار برداری و تخریب متروپل تاکید کرد: تنها یک عامل باعث ریزش این ساختمان نشده و هم کیفیت و عدم کیفیت حاصل فرایند و عوامل مختلف است. اولین موضوع این است که خاک آبادان سست است و برای این تعداد طبقات باید زیر فونداسیون شمع زده شود که این اقدام را برای متروپل انجام ندادند.

وی افزود: موضوع دیگر این است که اسکلت سازه فلزی با سقف وافل در طراحی‌ها سفارش نمی‌شود اما در ساختمان متروپل برای اجرای این روش اصرار شده و همین روش اجرا شده است. همچین اتصال سقف وافل به اسکلت سازه اصولی نبوده و در حرکت بوده است.

متدین تاکید کرد: عامل دیگر این بوده که طراحی ستون‌ها هم ضعیف انجام شده بود و در عین حالی که خاک منطقه سست بوده از مصالح خوبی هم برای ساخت این ساختمان استفاده نکرده‌اند به طوریکه بتن پودر می‌شده و اجرا هم صحیح نبوده به طوریکه حتی جوش‌ها هم استاندارد نبوده است.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آوار برداری و تخریب متروپل گفت: از جایی به مشکلات ساختمان پی بردند و فهمیدند که سازه مشکل دارد اما در اصلاح هم روش خوبی را انتخاب نکردند و نتوانستند اصلاح را به صورت اصولی انجام دهند و اصلاحات سازه ساختمان هم اشتباه صورت گرفت.

وی گفت: ۶ اشتباه اصلی ساختمان سازی باعث ریزش این ساختمان شده و این اشتباهات خطرافرین به طور یکجا در این ساختمان انجام شده‌است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.