تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 شهریور 1401 - 11:11
کد خبر : 112535

عباس عبدی : این فشار مالیاتی بر جامعه خطرناک است

عباس عبدی : این فشار مالیاتی بر جامعه خطرناک است

آرمان شرق-گروه سیاست:زیان افزایش مالیات از حد متعارف بیش از منافع آن است. این فشار مالیاتی خطرناک است و اگر از یک حدی بالاتر رود بخش‌های مولد زمین‌گیر شده و اقتصاد جامعه با مشکل روبرو می‌شود.

آرمان شرق-گروه سیاست:زیان افزایش مالیات از حد متعارف بیش از منافع آن است. این فشار مالیاتی خطرناک است و اگر از یک حدی بالاتر رود بخش‌های مولد زمین‌گیر شده و اقتصاد جامعه با مشکل روبرو می‌شود.

عباس عبدی : این فشار مالیاتی بر جامعه خطرناک است

طی چندین سال گذشته برنامه دولت برای استفاده از ظرفیت‌های مالیاتی به منظور جبران کسری بودجه دولت افزایش یافته، به طوری که پایه‌های جدید مالیاتی در این سالیان بروز و ظهور کرده است، مالیات بر ثروت، مالیات بر خانه و خودرو‌های لوکس، مالیات بر خانه‌های خالی و به تازگی مالیات از حساب‌های بانکی همگی پایه‌های جدیدی هستند که دولت از آن‌ها قصد مالیات ستانی بیشتر را دارد.
عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در گفت‌وگو با فرارو با اشاره به اینکه در هر جامعه‌ای مردم می‌خواهند باهم زندگی کنند، اظهار داشت: «قاعدتا مردم نیاز به دولت دارند و این دولت مخارجی دارد که باید تامین شود. برخی دولت‌ها به منابع زیرزمینی و غیرمالیاتی کافی دسترسی دارند، همچون دولت ما که در گذشته به درآمد‌های ناشی از منابع کافی دسترسی داشته است.»
عبدی با اشاره به اینکه نفس افزایش مالیات دولت را پاسخگو نمی‌کند، بیان داشت: «اخذ مالیات از مردم این امید را ایجاد می‌کند که مردم احساس کنند، که دولت پول آن‌ها را می‌گیرد و باید جوابگوی خدمات داده شده باشد پس فشار می‌آورند تا دولت پاسخگو باشد، این به نظر بنده لحظه‌ای و آنی اتفاق نمی‌افتد و نیاز زمان است، تا دولت پاسخگو بشود، این درحالیست اگر دولتی که بر پایه درآمد‌های مالیاتی اداره می‌شود، پاسخگو نباشد بین مردم و دولت تنش به وجود می‌آید.»
وی افزود: «دولت اگر منابع کافی نداشته باشد تنها راه تامین نیاز‌های مالی دولت اخذ مالیات است، در چنین صورتی اگر مقدار اندکی مالیات بگیرد، همان اندازه هم خدمات اندک و کم کیفیت می‌دهد و رضایت مردم تامین نخواهد شد؛ زیرا که خدمات ضروری زیادی وجود دارد که مردم نمی‌توانند خودشان آن را تامین کنند و این کار را باید دولت انجام دهد.»
این تحلیلگر مسائل اجتماعی اضافه کرد: «بنابراین نکته اول این است که مالیات ستانی نباید از یک حدی فراتر برود، زیرا در این صورت مردم ناراضی خواهند شد، نکته دوم این است که از فعالیت اقتصادی و تولیدی نباید مالیات بیش از حد گرفته شود، به بیان دیگر مالیات باید به گونه‌ای گرفته شود که مانع تولید نشود و این رویکرد قاعده و قانونی دارد، اقتصاددانان در چنین شرایطی توضیح می‌دهند که اگر مثلا از فلان فعالیت مالیات بیشتری بگیرید، این به ضرر تولید اقتصادی جامعه است، چون شما مالیات را می‌گیرید که خدمات مفیدی برای رشد اقتصادی به جامعه ارائه دهید؛ بنابراین زیان افزایش مالیات از حد متعارف بیش از منافع آن است. این فشار مالیاتی خطرناک است و اگر از یک حدی بالاتر رود بخش‌های مولد زمین‌گیر شده و اقتصاد جامعه با مشکل روبرو می‌شود.»
عبدی ادامه داد: «بنابراین برای هر میزان مالیاتی که می‌خواهد اضافه شود، باید دو توجیه وجود داشته باشد، یکی اینکه دولت خدمات بهتری را نسبت به قبل ارائه دهد که وجود این خدمات موجب بهبود رفاه کل جامعه خواهد شد و یکی دیگر اینکه از مواردی مالیات گرفته شود که تاثیر منفی روی تولید و پیشرفت اقتصادی نگذارد، این دو مورد را رعایت کنیم مشکلی پیش نمی‌آید. پس باید پرسید که مالیات ستانی چگونه باید باشد؟ آیا از طرف دولت متناسب با آن خدمات ارائه می‌شود، یا خیر؟ ایا مردم از این خدمات رضایت خواهند داشت یا خیر؟ آیا این مالیات کمک به تولید می‌کند یا نه؟ اگر پاسخ مثبت است بگیرند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.