تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مرداد 1401 - 6:27
کد خبر : 110145

ضرغامی : در جمهوری اسلامی برای شادی تعریف نداریم

ضرغامی : در جمهوری اسلامی برای شادی تعریف نداریم

آرمان شرق-گروه جامعه:در جمهوری اسلامی برای شادی تعریف نداریم اما برای گریه کردن آموزش می‌دهیم و کلاس برگزار می‌کنیم.هرچند گریه هم خوب است اما باید به شادی پرداخت و بار را سبک کرد. شادی لاکچری نیست.طراحی شادی می‌تواند برای قشر فرودست جامعه باشد.شادی مهم است و باید هرچه زودتر به آن پرداخت. کوروش و داریوش هم بنابر تاکید اهورامزدا به شادی تاکید می‌کنند.

آرمان شرق-گروه جامعه:در جمهوری اسلامی برای شادی تعریف نداریم اما برای گریه کردن آموزش می‌دهیم و کلاس برگزار می‌کنیم.هرچند گریه هم خوب است اما باید به شادی پرداخت و بار را سبک کرد. شادی لاکچری نیست.طراحی شادی می‌تواند برای قشر فرودست جامعه باشد.شادی مهم است و باید هرچه زودتر به آن پرداخت. کوروش و داریوش هم بنابر تاکید اهورامزدا به شادی تاکید می‌کنند.

 

ضرغامی : در جمهوری اسلامی برای شادی تعریف نداریم

 

وزیر میراث‌فرهنگی با تاکید بر آنکه برای شادی تعریف نداریم اما برای گریه کردن آموزش می‌دهیم، گفت: پایگاه‌های میراث‌فرهنگی می‌توانند با تعریف رویدادها شادی آفرین شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در پنجمین همایش سراسری افق تحول با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی با تاکید بر آنکه مدیران پایگاه‌های میراث فرهنگی خط مقدم ارتباط با مردم هستند، گفت: اولین ماموریت ما حفاظت است و بعد از آن، معرفی و تفسیر درست است. از این رو محاسبه تمام این امور برعهده مدیران پایگاه‌هاست. در این میان فرسایش و کند کردن روند آن مهم است. گاه می‌بینم که کتیبه‌ها در مقابل آفتاب و باران و باد هستند و حفاظتی از آن‌ها نمی‌شود و دچار فرسایش می‌شوند مدیران پایگاه‌ها باید برای این مهم برنامه داشته باشند.

او ادامه داد: در بخش معرفی ضعیف هستیم. اطلاعات نخبگان درخصوص میراث‌فرهنگی صفر است. همچنین میراث ناملموس ما مورد غفلت قرار گرفته. بسیاری از کتیبه‌های ما را کسی نمی‌شناسد و ترویج نمی‌شود. در کتیبه‌ها به طور مثال داریوش همان حرفه‌های کوروش را تکرار کرده درحالی که هم اکنون مدیران ما حرف‌های مدیران قبلی را نفی می‌کنند. اگر آنچه در تاریخ ما هست را به مردم توضیح دهیم به غیر از عبرت آموزی، تمدن و دانش، هنر و معماری را که همان ریشه‌های انسانی است به مردم منتقل می‌کنیم. بین کسانی که ریشه دارند با کسانی که ریشه ندارند تفاوت وجود دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند می‌توانند بولدوزر بیاندازند و میراث را تخریب کنند درحالی که اینگونه نیست. به طور مثال باغستان قزوین موهبتی برای آن‌هاست که مانع سیل و… است. حتا در تخت جمشید گفته می‌شود که آبراهه‌هایی که بود توانست سیل اخیر را مهار کند. این اطلاعات باید به مردم ارائه شود. پایگاه‌ها باید در خصوص سوالات مردم پژوهش انجام دهند. برای تفسیر حرف زیاد داریم. نمی‌توان قصه گفت.

ضرغامی تصریح کرد: از چند هزارسال پیش بر شادی تاکید دارند. در جمهوری اسلامی برای شادی تعریف نداریم اما برای گریه کردن آموزش می‌دهیم و کلاس برگزار می‌کنیم. هرچند گریه هم خوب است اما باید به شادی پرداخت و بار را سبک کرد. شادی لاکچری نیست. طراحی شادی می‌تواند برای قشر فرودست جامعه باشد. به طور مثال تایتانیک درس‌های زیادی برای ما دارد. خانمی که در بخش بالادست کشتی است با وجود آنکه همه چیز دارد اما دست به خودکشی می‌زند اما با دیدن شادی و رقص بخش فرودست به زندگی بازمی‌گردد. شادی مهم است و باید هرچه زودتر به آن پرداخت. کوروش و داریوش هم بنابر تاکید اهورامزدا به شادی تاکید می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: خدمتی که ایران به اسلام کرد، یک دهم آن را اعراب نکردند این به دلیل تمدن و میراث فرهنگی ماست. پایگاه‌های میراث‌فرهنگی باید در حوزه تولید فعال شوند. باید درک درستی داشته باشیم.

ضرغامی در ادامه چند تذکر داد و گفت: باید بین راهنماهای گردشگری مستقر در پایگاه‌های میراث و راهنمایان همراه با تورها هماهنگی برقرار شود. همچنین اطلاعاتی که ارائه می‌دهند باید درست و سازماندهی شده باشند. حتا می‌توان با تعریف لباس مشخص راهنمایان را تفکیک کرد تا مردم بتوانند پاسخ خود را دریافت کنند. همچنین باید اطلاعات مسیر در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد. می‌توان ابتکار به خرج داد. می‌توان از نوجوانان علاقمند و خوش تیپ برای این مهم استفاده کرد. بلد نیستیم از منزلت اجتماعی برای جذب جوانان استفاده کنیم. با آموزش و پروش، بسیج و. . . استفاده کنیم.

او درخصوص وضعیت حقوق کارکنان پایگاه‌ها نیز گفت: من‌ بندی که رئیس می‌تواند خلاف کند را امضا کردم تا حقوق پرسنل پایگاه‌ها پرداخت شود چراکه می‌گفتند خلاف قانون است. حتا برخی بودند که از آذرماه حقوق نگرفته بودند اما دستور رییس جمهوری این مشکل حل شد و از بودجه عادی حقوق آن‌ها پرداخت شد.

ضرغامی خطاب به مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی گفت: بسیاری از کارها بدون اعتبار حل می‌شوند. اولویت را به کارهایی که پول نمی‌خواهند بدهید. باید مراقب افرادی باشیم که پیشنهاد کار پژوهشی می‌دهند و پول می‌خواهند که کارشان حل شود.

او با اشاره به مرمت مسجد امام گفت: باید از این مرمت تجربه کسب کنیم. هرچند یک پروسه ۱۲ساله است اما باید توجه داشت که این امر نیازمند مدیریتی آگاه است. مدیران پایگاه‌ها باید توجه داشته باشند چنین اتفاقاتی از این پس دیگر نیافتد.

به گفته ضرغامی راه دسترسی، پارکینگ، پول‌های بی‌خود که معلوم نیست چرا می‌گیرند و… در پایگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: به دنبال طرح سرویس‌های بهداشتی هستیم اما در برخی از پایگاه‌های میراث جهانی از دستشویی‌ها خجالت می‌کشیم. باید اولین پول صرف تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی شود. نباید از مردم برای پارکینگ‌ها پول بگیریم. باید به مردم احترام بگذاریم. برای استراحت آن‌ها تدارک ببینیم.

تدارک برنامه‌های هنری و نمایشی، برگزاری و گسترش کنسرت در بناهای تاریخی، استفاده از محوطه‌های تاریخی با حفظ اصول میراثی، رونق و توسعه صنایع دستی و. . از دیگر تاکیدات ضرغامی برای مدیران پایگاه‌های میراث‌فرهنگی بود.

او تاکید کرد: موزه ایستا نمی‌خواهیم. موزه دینامیک می‌خواهیم. موزه‌ها باید فعال باشند و آثار تاریخی را به صورت دوره‌ای نمایش دهند. موزه‌ها باید حیات داشته باشند. اشکالی ندارد که آثار مخازن و گنجینه‌ها را به موزه‌ها شهرستان‌ها بفرستیم تا نمایش دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.