تاریخ انتشار : جمعه 19 آذر 1400 - 18:00
کد خبر : 86111

صنعت فولاد کشور نیازمند یک سند جامع برای تنظیم بازار فولاد است

صنعت فولاد کشور نیازمند یک سند جامع برای تنظیم بازار فولاد است

آرمان شرق- تردیدی نیست که صنعت فولاد کشور نیازمند یک سند جامع برای تنظیم بازار فولاد است. سند جامع تنظیم بازار اما باید به‌گونه‌ای باشد که فرهنگ بازار را در نظر بگیرد چون بازار، فرهنگ خاص خودش را دارد و مبتنی بر بالانس عرضه، تقاضا و نیازی است که ایجاد می‌شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز گفت: وزارت صمت اگر بخواهد تمام بخش‌های بازار را برحسب یک ابلاغ و دستورالعمل پیش ببرد نمی‌تواند نتیجه مطلوب و مناسبی بگیرد زیرا دستورالعمل‌های پیشنهادی بارها آزموده شده و صنعت فولاد کشور نتوانسته است نتیجه مطلوبی از آن بگیرد.

محسن مصطفی پور بیان کرد: تردیدی نیست که صنعت فولاد کشور نیازمند یک سند جامع برای تنظیم بازار فولاد است. سند جامع تنظیم بازار اما باید به‌گونه‌ای باشد که فرهنگ بازار را در نظر بگیرد چون بازار، فرهنگ خاص خودش را دارد و مبتنی بر بالانس عرضه، تقاضا و نیازی است که ایجاد می‌شود.

این فعال صنعتی تصریح کرد: من فکر می‌کنم اگر بخواهیم در همه بخش‌ها بازار را برحسب یک ابلاغ و دستورالعمل پیش ببریم روش مطلوب و مناسبی نخواهد بود چون این روش تاکنون بارها آزموده شده و صنعت فولاد کشور نتوانسته است نتیجه مطلوبی از این آزمایش بگیرد و لازم است به این موضوع واقع‌بینانه توجه شود.

مصطفی پور گفت: افسارگسیختگی‌هایی در بخش‌هایی از زنجیره مشاهده می‌شود اما این افسارگسیختگی‌ها با دستور و دستورالعمل نمی‌تواند از بین برود و یا منظم و باثبات شود.

وی افزود: اخیراً دستورالعملی صادرشده که تمام واحدهای تولیدی آهن اسفنجی باید محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند. من باافتخار می‌گویم فولاد نی‌ریز پیشرو بوده و در ابتدایی‌ترین روزهای ابلاغ دستورالعمل، محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرد و این شرکت خود را متعهد به دستورالعمل وزارت صمت دانست.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز ادامه داد: اما لزوماً تمامی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نمی‌تواند بر صنایع اثر مطلوب داشته باشد. اگر احیاناً وزارت صمت این تصور را داشته باشد که با عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و روند قیمت‌ها را کاهشی کند، باید گفت نه تنها کاهش قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود بلکه اغلب الزام عرضه در بورس کالا موجب روند افزایشی قیمت محصولات فولادی شده است.

مصطفی پور تصریح کرد: از منظر بنگاه داری بخشنامه وزارت صمت شاید مثبت تلقی شود ولی ازنظر کارشناسی افزایش قیمت مطلوب نیست و در دیگر بخش‌های زنجیره هم اثر منفی خواهد داشت و تلاطم و بی‌ثباتی قیمتی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در پایان افزود: از دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها بازار فولاد نتیجه مطلوبی نگرفته است و باید روش‌های مختلف کنترلی دیگر و یا موجود در بازار را بکار گرفت تا شاهد افزایش قیمت‌های تصاعدی نشویم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.