تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 دی 1401 - 7:59
کد خبر : 121877

صف آرایی جریان‌های سیاسی برای انتخابات۱۴۰۲

صف آرایی جریان‌های سیاسی برای انتخابات۱۴۰۲

آرمان شرق-گروه سیاست:فاصله زمانی تا انتخابات مجلس دوازدهم چندان طولانی نیست اما فضای سیاسی کشور این روزها آنقدر درگیر اعتراضات و تجمعات مردمی شده است که کمتر مجالی برای پرداختن به این انتخابات وجود دارد. با این وجود برخی زمزمه های شنیده شده از گوشه و کنار اردوگاه اصولگرایان حکایت از آغاز تحرکات معطوف به انتخابات در این جریان دارد

صف آرایی جریان‌های سیاسی برای انتخابات۱۴۰۲

آرمان امروز، گروه سیاسی: معمولا در فاصله یک سال مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی تیم‌های انتخاباتی در شهرستان‌ها رفته رفته آرایش انتخاباتی به خود می‌گیرند و باتوجه به گزینه‌هایی که برای حضور در کارزار انتخابات معرفی می‌کنند امیدوارند تا بتوانند صندلی‌های بهارستان را به خود تخصیص دهد. هرچند انتخابات سال آینده با حاشیه‌های بسیاری روبه‌رو است ولی بخشی از سیاستمداران همواره امیدوار به آینده در حال برنامه‌ریزی هستند. یکی از نگرانی‌هایی که در این بین به چشم می‌خود موضوع مشارکت شهروندان در این کارزار است، اگر همانند دوره‌های پیش نامزدها با گزینه ردصلاحیت از انتخابات کنار بروند قطعا انتخابات حداقلی در پیش خواهیم داشت.
فاصله زمانی تا انتخابات مجلس دوازدهم چندان طولانی نیست اما فضای سیاسی کشور این روزها آنقدر درگیر اعتراضات و تجمعات مردمی شده است که کمتر مجالی برای پرداختن به این انتخابات وجود دارد. با این وجود برخی زمزمه های شنیده شده از گوشه و کنار اردوگاه اصولگرایان حکایت از آغاز تحرکات معطوف به انتخابات در این جریان دارد.
در بحبوحه انتخابات مجلس یازدهم بود که طیفی از «اصولگرایان» با سازوکاری جدید تصمیم به ورود به انتخابات گرفتند و خروجی این تصمیم شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی بود. یک جبهه ائتلاف که طیف‌هایی از «نواصولگریان» چون «جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی»، «جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی»، «جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی»، «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» و «حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی» در آن حضور داشتند. این شورا اما به مثابه دیگر سازوکارهای اصولگرایانه طی سال‌های اخیر وحدت حداکثری را ایجاد نکرد. «جبهه پایداری» یک سوی اختلافات با این سازوکار بود و طیف سنتی‌ها و قدیمی‌‎ترهای اصولگرا هم چندان با این سازوکار موافق نبودند. بعد از رایزنی‌ها و لابی‌های دقیقه آخری و دادن سهم‌های محسوس در لیست نهایی، جبهه پایداری و این شورا یک لیست مشترک منتشر کردند که البته سهم بسیار اندکی را نیز به سنتی های اصولگرا داده بودند. لیست رأی آورد اما این پایان اختلافات نبود و باردیگر بین همان ها که در لیست بودند اختلاف بالا گرفت. از یک سو «مصطفی میرسلیم» بر سر صندلی ریاست «محمدباقر با قالیباف» به جدال برخاست و البته در این جدال به پرونده اقتصادی قالیباف ورود کرد. پایداری‌چی‌ها هم از ابتدا حضور قالیباف در این لیست را قبول نداشتند و آخر با گرفتن سهم زیاد تن به سرلیستی او داده بودند در مجلس گاه و بیگاه برای آقای رئیس ایجاد دردسر کردند.
در کنار احزاب اصولگرا در چند هفته اخیر تحرکاتی در بین اعتدالیون سیاسی ایران به چشم می‌خورد. از یک سو طیف اطراف «حسن روحانی» که به حزب «اعتدال و توسعه» معروف هستند در حال شکا دادن تیم‌های انتخاباتی خود هستند. در سوی دیگر هم به‌نظر افرادی که در اطراف «علی لاریجانی» تجمع کرده‌اند، بعد از شوکی که با رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به آنها وارد شد حالا به‌دنبال جبران مافات هستند. آنچه مشخص است اگر ردصلاحیت گریبان‌گیر این دو جریان را نگیرد می‌توانند رقیب خوبی برای اصولگرایان مستقر باشند.
در این بین باید به طیف «اصلاح‌طلبان» هم اشاره کنیم که حضور آنها می‌تواند باعث پرشور شدن انتخابات شود. تا کنون آنچه از احزاب اصلاح‌طلبان نمایان است تحرکی از خود نشان نداده‌اند. باید منتظر ماند تا دید که آیا با باز شدن فضای رقابت‌ انتخاباتی می‌توانیم شاهد حضور این طیف سیاسی باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.