تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 دی 1401 - 9:27
کد خبر : 120888

صادر کننده ایم یا وارد کننده گاز؟

صادر کننده ایم یا وارد کننده گاز؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:حال در حالی  وزیر نفت از چالش منابع مالی برای رفع ناترازی گاز خبر می دهد ،سخنگوی دولت از از افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی خبر داد و می گوید: ماه گذشته شاهد رکوردزنی صادرات از آغاز دور تازه تحریم‌ها یعنی از سال ۹۷ تاکنون بودیم. نکته ای که در  اظهارت بهادری جهرمی به خوبی نمایان است پاک کردن صورت مسئله و پنهان کردن واقعیتی است

صادر کننده ایم یا وارد کننده گاز؟

آرمان امروز: در روزهای اخیر میزان مصرف گاز خانگی با رکورد تازه ای  مواجه شده و از مرز ۶۰۰ میلیون متر مکعب عبور کرده است. در این رابطه کارشناسان معتقدند تداوم این وضعیت و عدم اجرای طرح های توسعه ای قطعا دومین دارنده ذخایر گازی جهان را به وارد کننده گاز مبدل خواهد کرد . موضوعی که به نظر می رسد با این دست فرمان و کسری بودجه ساختاری دولت که طبق اعلام صندوق بین المللی پول احتمالا در سال اینده نیز تشدید خواهد شد. وقوع چنین پیش بینی چندان دور از دسترس نخواهد بود . اگرچه با وجود تمامی آمار و ارغامی که مراکز رسمی دولت منتشر می کنند اما همچنات برخی از مسئولان به وعده درمانی های خود و دستاوردسازی های غیر واقعی ادامه می دهند همانگونه که بهادری جهرمی سخنگوی دولت از افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی خبر داده و تاکید کرده در ماه گذشته شاهد رکوردزنی صادرات از آغاز دور تازه تحریمها یعنی از سال ۹۷ تاکنون بودیم. اما مشخص نیست با این رکورد شکنیهای صادراتی چرا بازهم با کسری بودجه مواجه ایم و به گفته وزیر نفت برای احیای ذخایر گازی به منابعی بالایی نیاز است که قاعدتا اعلام آن از سوی اوجی نشان دهنده چالش وزیر در تامین منابع است.

پیش بینیهای مصرف گاز درست از آب در آمد و ابتدای هفته مصرف در بخش خانگی ۳ درصد افزایش یافت به طوری که مصرف گاز بخش خانگی بیش از ۷۲ درصد کل گاز تحویلی به خطوط را به خود اختصاص داد، اما این رکورد شکنی در روزهای بعدی هم ادامه دار بود به طوری که پیش بینیها مبنی بر مصرف بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب تا پایان هفته وجود دارد که در این صورت ۷۳ تا ۷۴ درصد از تولید گاز کشور را دربرمیگیرد.

این افزایش مصرف در حالی رقم خورده که نگرانیها درباره تبدیل شده ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان وجود داشته و کارشناسان بارها درباره وقوع آن در صورت عدم رفع ناترازی تولید هشدار داده اند البته جواد اوجی نیز در مهرماه در صحن علنی مجلس صراحتا از ناترزای ۲۴۰ میلیون متر مکعبی گازی خبر داده بود به گفته وزیر نفت  در مصرف گاز در بخش خانگی سالانه بیش از ۶ درصد با افزایش روبهرو هستیم، پارسال با ناترازی ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز زمستان را پشت سر گذاشتیم، امسال نیز برنامههای کوتاهمدتی برای سپری کردن فصل سرد سال طراحی شده است.وزیر نفت تصریح کرد: مصرف گاز طبیعی کشور در بخش خانگی فصل تابستان حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب در روز است، در حالی که در فصل سرد سال این مقدار به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب میرسد.

اوجی اظهار کرد: سهم سبد گاز در نیروگاههای کشور بیش از ۸۳ درصد است، در حالی که در جهان این سهم به بیش از ۲۳ درصد میرسد، همچنین در مصرف گاز در بخش خانگی سالانه با ۶ درصد افزایش مصرف روبهرو هستیم که این مقدار در بخشهای عمده به پنج درصد و در نیروگاهها به چهار درصد افزایش سالانه مصرف میرسد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه برای توسعه صنعت گاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری در بخش بالادست و پاییندست نیاز داریم، افزود: اگر این رقم محقق شود ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ناترازی گاز نخواهیم داشت، همچنین برای تأمین هزینه اجرای پروژهها تلاش شده از توان مالی هلدینگهای بزرگ همچون هلدینگها و بانکهای کشور استفاده کنیم.

وزیر نفت گفت: اگر حداقل ۱۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی برای توسعه میدانهای گازی تخصیص داده شود، همچنین درصدی از منابع ماده ۱۲ به این موضوع اختصاص یابد میتوان به رفع مشکلات این حوزه کمک شایانی کرد.

حال در حالی  وزیر نفت از چالش منابع مالی برای رفع ناترازی گاز خبر می دهد ،سخنگوی دولت از از افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی خبر داد و می گوید: ماه گذشته شاهد رکوردزنی صادرات از آغاز دور تازه تحریمها یعنی از سال ۹۷ تاکنون بودیم. نکته ای که در  اظهارت بهادری جهرمی به خوبی نمایان است پاک کردن صورت مسئله و پنهان کردن واقعیتی است که علاوه بر عالی ترین مقام متولی نفت و گاز کارشناسان نیز بارها نسبت به آن هشدار داده اند و این عضو دولت سعی دارد تا با دادن آدرس غلط همچنان به وعده درمانیهای غیر واقعی دامن زند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.