تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 بهمن 1401 - 11:13
کد خبر : 123062

سید عطاالله مهاجرانی: عدالت و رحمت پایه‌های حکمرانی است!

سید عطاالله مهاجرانی: عدالت و رحمت پایه‌های حکمرانی است!

آرمان شرق-گروه سیاست::اگر زندگی امام علی و سخنان او، رنگ افسانه به خود گرفت و شیوه حکمرانی راه و رسم دیگری یافت، بدیهی است که مردم از حاکمیت فاصله می‌گیرند، چنانکه تندخویی و بدزبانی نیز موجب گریز می‌شود! به همین خاطر خداوند پیامبر را می‌ستاید که نرم‌زبان و خوشخو و مردمدار بوده است، این ویژگی‌ها را قرآن مجید نشانه رحمت خداوند می‌داند. عدالت و رحمت پایه‌های حکمرانی است!

سید عطاالله مهاجرانی: عدالت و رحمت پایه‌های حکمرانی است!

ماه رجب، فرصت مناسب و منطقی برای اندیشیدن درباره امام علی علیه‌السلام است. ماه خواندن و فهم و عبرت‌آموزی از سخنان و سلوک امام علی است. مگر نه این است که او به مثابه «نفْس» پیامبر است. همین مضمون بسیار با اهمیت در ساده‌ترین و شیواترین شکل ممکن، در گوشه و کنار صحن حرم قدسی امام علی علیه‌السلام، در نجف اشرف، از زبان زائران ایرانی شنوده می‌شود که:
بار‌ها گفت محمد که علی جان من است
هم به جان علی و جان محمد صلوات!
یکم: در فلسفه اداره جامعه از نگاه امام علی علیه‌السلام، حکومت امری ضروری است. جامعه، هر جامعه‌ای که باشد نیازمند حکمرانی است و حاکم هر که باشد! اما هنگامی که در جامعه اسلامی یا کشور اسلامی سخن گفته می‌شود، دیگر حاکم نمی‌توان هرگونه که خواست، بر اساس تمایل خود مثل معاویه پسر ابوسفیان جامعه را اداره کند و بگوید: «همه اموال از آن خداوند است، من هم نماینده و جانشین خدایم، به هر کس خواستم می‌بخشم و از هر کس خواستم می‌گیرم!» چنانکه همین‌گونه رفتار می‌کرد. خود را مالک و متصرف مطلق در امور مالی می‌دانست. مسعودی در مروج‌الذهب از گفت‌وگویی بین نماینده امام علی، صعصعه بن صوحان و معاویه روایت کرده است، صعصعه به معاویه اعتراض می‌کند که نمی‌تواند در اموال مسلمانان و بیت‌المال هرگونه که خواست، تصرف کند.(۱)
در سیره امام علی نیز شاهدیم که او در مصرف بیت‌المال برای خود و خاندان خویش، تا چه حد دقیق و محاسبه‌گر بود. شیوه زندگی او به عنوان خلیفه و نیز مخالفت با درخواست برادر بزرگش عقیل که بیش از سهم خود می‌خواست، مصادیق همان دیدگاه است. در نگاه امام علی، تفسیر «المال مال‌الله»، این بود که در واقع اموال از آن همه مسلمانان است، بیت‌المال به مردم تعلق دارد و نه به حکومت.

دوم: عدالت در حکومت متناسب با همین دیدگاه معنی پیدا می‌کرد. حاکم مسلمانان به روایت عبدالله بن عباس در حین جنگ جمل، در منطقه ذیقار، در گوشه‌ای داشت کفش‌اش را که پاره شده بود یا بندش گسسته بود، می‌دوخت. امام علی از ابن عباس می‌پرسد: «قیمت این کفش چقدر است؟ می‌گوید: هیچ! امام علی به عبدالله بن عباس می‌گوید: به خداوند سوگند من این کفش کهنه را از حکومت بیشتر دوست دارم، مگر آنکه بتوانم حقی را برقرار و باطلی را از میان بردارم.»
سوم: در حکمرانی اموی، همان‌گونه که حاکم درازدستی‌اش در اموال مردم با شعار اموال خدا، جاری بود، درازدستی او در آبرو و جان مردم نیز با همان شعار رواج داشت. حادثه کربلا از زاویه دید حکومت یزید، سرکوب کسانی بود که بر حکومت خروج کرده بودند. درباره شیوه حکمرانی معاویه گفته می‌شد: «اخذ بالظن و قتل بالشبهه» با گمان مردم را دستگیر می‌کردند و با شبهه مخالفت با حکومت می‌کشتند و البته همزمان روایات متعدد، حدیث‌سازان حکومتی جعل می‌کردند که معاویه همان «مهدی امت اسلام» و نجات‌دهنده بزرگ است!
در نگاه امام علی، سربازان و مجاهدان که با او در صحنه نبرد همراهی می‌کردند، حق نداشتند مجروحان سپاه دشمن را که از صحنه جنگ می‌گریختند، تعقیب کنند، حق نداشتند به خانه‌های آنها بروند و آنها را مجازات کنند. حاکم کسی بود که در دوران جوانی وقتی عمرو بن عبدودّ به صورتش آب دهان انداخت، از سینه رقیب برخاست. قدم زد تا آرام بگیرد و خشم او در جهاد او اثر نگذارد! وقتی در آخرین روزهای زندگی در بستر بود، متوجه شرایط ابن ملجم مرادی هم بود که به او غذای کافی رسانده شود. مردم ما درباره شیوه حکمرانی علوی همین سخنان را در مساجد و محافل از عالمان دینی می‌شنیدند. صدای امام خمینی و دغدغه همیشگی او نسبت به محرومان، زندگی ساده او، نشانه‌های درستی سخن او و حقانیت او تلقی‌می‌شد. اگر زندگی امام علی و سخنان او، رنگ افسانه به خود گرفت و شیوه حکمرانی راه و رسم دیگری یافت، بدیهی است که مردم از حاکمیت فاصله می‌گیرند، چنانکه تندخویی و بدزبانی نیز موجب گریز می‌شود! به همین خاطر خداوند پیامبر را می‌ستاید که نرم‌زبان و خوشخو و مردمدار بوده است، این ویژگی‌ها را قرآن مجید نشانه رحمت خداوند می‌داند. عدالت و رحمت پایه‌های حکمرانی است!

پی‌نوشت:
علامه محمدحسین امینی، الغدیر، ج ۸ ص++

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.